Tekijänoikeuden erikoiskirjasto

Marknadsidentitet, irrationella konsumenter och varumärket som en kvalitetsgaranti
Muistilista on tyhjä
Vis
Hylly
  • ARNERSTÅL SA-NO20
Henkilönnimi
  • Arnerstål, Stojan.
Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö
  • Marknadsidentitet, irrationella konsumenter och varumärket som en kvalitetsgaranti
Julkaistu
  • 2015.
Ulkoasutiedot
  • 400-420.
Sarjamerkintö ei-lisäkirjausmuodossa
  • NIR : Nordiskt immateriellt rättsskydd, ISSN 0027-6723 ; 84 (4)
Huomautus sisällöstä, tiivistelmä tms.
  • Den mest grundläggande beskrivningen av ett varumärke är att det fungerar som en garant för den märkta varans eller tjänstens kommersiella ursprung – att varumärket utgör en ursprungsangivelse. Med detta avses att varumärket utgör ett individualiseringsmedel som en näringsidkare använder för att särskilja sin vara eller tjänst från alla andra varor och tjänster av samma slag. Med andra ord anses varumärket framkalla uppfattningen att alla produkter med visst varumärke härstammar från samma kommersiella källa. Funktionen som ursprungsangivare har ett nära samband med kravet på särskiljningsförmåga som en förutsättning för att ensamrätt ska kunna erhållas. I 1 kap. 5 § varumärkeslagen (2010:1877) definieras särskiljningsförmåga som att varukännetecknet ska kunna skilja varor eller tjänster som tillhandahålls i en näringsverksamhet från dem som tillhandahålls i en annan
Asiasana - Kontrolloimaton
Sarjalisäkirjaus - yhtenäistetty nimeke
  • NIR : Nordiskt immateriellt rättsskydd, 0027-6723 ; 84 (4)
*00001840nab a22003014a 4500
*00110382
*00520201106111824.0
*007tu
*008151208s2015\\\\xx\|||||\||||\|||||0swe|c
*035  $a23041
*035  $a(PLib-conv)0000023041
*0410 $aswe
*090  $aOMA:SA-NO20
*1001 $aArnerstål, Stojan.
*24510$aMarknadsidentitet, irrationella konsumenter och varumärket som en kvalitetsgaranti /$cStojan Arnerstål.
*260  $c2015.
*300  $a400-420.
*4901 $aNIR : Nordiskt immateriellt rättsskydd,$x0027-6723 ;$v84 (4)
*520  $aDen mest grundläggande beskrivningen av ett varumärke är att det fungerar som en garant för den märkta varans eller tjänstens kommersiella ursprung – att varumärket utgör en ursprungsangivelse. Med detta avses att varumärket utgör ett individualiseringsmedel som en näringsidkare använder för att särskilja sin vara eller tjänst från alla andra varor och tjänster av samma slag. Med andra ord anses varumärket framkalla uppfattningen att alla produkter med visst varumärke härstammar från samma kommersiella källa. Funktionen som ursprungsangivare har ett nära samband med kravet på särskiljningsförmåga som en förutsättning för att ensamrätt ska kunna erhållas. I 1 kap. 5 § varumärkeslagen (2010:1877) definieras särskiljningsförmåga som att varukännetecknet ska kunna skilja varor eller tjänster som tillhandahålls i en näringsverksamhet från dem som tillhandahålls i en annan
*653  $aKULUTTAJAT
*653  $aKULUTUSKULTTUURI
*653  $aKULUTTAJAKÄYTTÄYTYMINEN
*653  $aTAVARAMERKIT
*653  $aLAATU
*830 0$aNIR : Nordiskt immateriellt rättsskydd,$x0027-6723 ;$v84 (4)
*852  $hSA-NO20$cARNERSTÅL
*979  $a0000023041
*999  $aMikroMarc$b[Article]$x7
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.
Vis
Lähetä
Niteen tunnusTilaEräpäiväKuuluuSijaintiHylly
23107Saatavana (ei lainattavissa) KirjastoVarasto SA-NIR