Henkilönnimi Stanislavski, Konstantin S., kirjoittaja.
Yhtenäistetty nimeke Rabota aktera nad rol'ju, suomi
Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö Näyt telijän roolityöskentely : näyt telijäntyö 3
Muut nimekkeet Näyt telijän työ 3 Näyt telijäntyö 3 Näyt telijäntyö 3
Julkaistu Aula & Co, Helsinki : [2017]
Tallinna Raamatutrükikoja OÜ Tallinna :
©2017
UDK-luokituskoodi
DDC-luokituskoodi (Dewey Decimal Classification)
YKL-luokituskoodi
Muu luokituskoodi
Ulkoasutiedot
Sarjamerkintö ei-lisäkirjausmuodossa
Henkilönnimi Stanislavski, Konstantin S.
Asiasana
Henkilönnimi Repo, Kristiina, kääntäjä.
Yhteisönnimi Tallinna Raamatutrükikoda, kirjanpainaja. Aula & Co, kustannusosakeyhtiö, kustantaja.
ISBN
*00006566cam a2200961 i 4500
*00111146
*00520220905023153.0
*008171023t20172017fi ||||| |||||001 0|fin|
*020 $a978-952-7190-49-4$c27,49$qsidottu
*02430$a9789527190494
*035 $z(FI-MELINDA)009855990
*035 $z(FI-MELINDA)010084429
*035 $z(FI-MELINDA)011321261
*035 $z(FI-MELINDA)011321270
*035 $a(FI-MELINDA)011539445
*040 $aFI-NL$bfin$erda$dFI-Hul
*0411 $afin$hrus
*042 $afinb
*05014$aPN2062$bS75139 2017
*072 7$a95$2kkaa
*072 7$aPN$2lcco
*080 $a791/792
*08204$a792.02/8$222
*084 $a77.11$2ykl
*1001 $aStanislavski, Konstantin S.,$ekirjoittaja.$0(FI-ASTERI-N)000075418
*24010$aRabota aktera nad rol'ju,$lsuomi
*24510$aNäyt telijän roolityöskentely :$bnäyt telijäntyö 3 /$cKonstantin Stanislavski ; toimittanut ja suomentanut Kristiina Repo.
*24630$aNäyt telijän työ 3
*24633$aNäyt telijäntyö 3
*2463 $aNäyt telijäntyö 3
*260 $aHelsinki$bAula & co$c2017
*264 1$aHelsinki :$bAula & Co,$c[2017]
*264 3$aTallinna :$bTallinna Raamatutrükikoja OÜ
*264 4$c©2017
*300 $a493 sivua ;$c24 cm
*336 $ateksti$btxt$2rdacontent
*337 $akäytettävissä ilman laitetta$bn$2rdamedia
*338 $anide$bnc$2rdacarrier
*4900 $aNäyt telijän työ 3
*500 $aOsat 1 ja 2 numeroimattomia, julkaistu suomeksi kirjassa Näyt telijän työ, 2011.
*500 $aS. 484-490: Sanasto.
*500 $aNäyt telijäntyö 3.
*504 $aS. 491-493: Stanislavskin teokset julkaisujärjestyksessä.
*504 $aSisältää nimihakemiston ja sanaston.
*5050 $aElämän äänirauta. K.S. Stanislavski näyt telijän roolityöskentelystä / I. Vinogradskaja -- Näyt telijän roolityöskentely -- MUISTIKIRJOISTA VUOSILTA 1911-1916 -- Näyt telijöiden roolinluomisen vaiheita (Kreivi Ljubin, Pikkukaupunkilaisnainen) -- Majatalon emännän harjoituspäiväkirjat -- Miten järjestelmää käytetään -- Erään roolin historia (Salierin roolin työstämisestä) -- Läpikulkeva toiminta -- Balladinan neljäs harjoitus -- A.S. GRIBOJEDOV 'VASTUS VIISAUDESTA' -- I. Tutkiminen -- 1. Ensitutustuminen rooliin -- 2. Analyysi -- 3. Ulkoisten olosuhteiden luominen ja elävöittäminen -- 4. Sisäisten olosuhteiden luominen ja elävöittäminen -- 5. Faktojen arviointi -- II. Kokeminen -- Luovat tehtävät -- Fyysisiä ja alkeispsykologisia tehtäviä -- Roolin henkisen partituurin luominen -- Ylitietoisuus -- III. Ruumiillistaminen -- ERÄÄN NÄYT TÄMÖLLEPANON TARINA (Opettavainen romaani) -- MUISTIINPANOJA 1920-LUVUN LOPULTA JA 1930-LUVUN ALUSTA -- Tietoisesta ja alitajuisesta luovassa työssä -- Groteskista -- WILLIAM SHAKESPEAREN 'OTHELLO' -- Tortsovin esipuhe -- Ensitutustuminen näyt elmään ja rooliin -- Othellon ohjaussuunnitelmasta -- Fyysisten ja alkeispsykologisten tekojen skeema -- Tehtävät. Läpikulkeva toiminta. Vastaankulkeva toiminta. Päätehtävä -- N.V. GOGOLIN 'REVIISORI' -- MUISTIINPANOJA VUOSILTA 1936-1937 -- MUISTIKIRJOISTA VUOSILTA 1926-1938.
*520 $aVenäläisen näyt telijän, ohjaajan ja pedagogin Konstantin Stanislavskin teos Näyt telijän roolityöskentely on kolmas hänen näyt telijäntyötä käsittelevistä teoksistaan. Teos julkaistaan nyt ensi kertaa suomeksi ja se kertoo, miten Stanislavskin näyt telijäntyön tekniikoita sovelletaan käytäntöön näyt elmän ja roolin luomisprosessissa. Se käsittelee myös näyt elmän ja roolin analysoimisen ja näyt tämöllepanon metodeja. Kun näyt telijä tuo roolin luomistilanteeseen mukaan oman persoonansa, oman kokemusmaailmansa, omat tunteensa ja taitonsa, voidaan Stanislavskin mukaan puhua todellisesta näyt telijäntaiteesta. Stanislavski katsoi, että ohjaajan tulee rakentaa kaikki roolit ja koko esitys yhteistyössä näyt telijöiden kanssa. Teos sopii näyt tämötaiteen opiskelijoille, näyt telijöille, ohjaajille ja kaikille teatterin ystäville.
*583 $aAUTOMATICALLY MERGED FROM (FI-MELINDA)011321270 + (FI-MELINDA)010084429$c2017-10-23T08:22:22+03:00$5MELINDA
*583 $aMERGED FROM (FI-MELINDA)011321261 + (FI-MELINDA)009855990$c2017-04-26T08:01:13+03:00$5MELINDA
*594 $aENNAKKOTIETO / KIRJAVÄLITYS$5FENNI
*60014$aStanislavski, Konstantin S.$0(FI-ASTERI-N)000075418
*65000$aMethod acting.
*65000$aActing.
*650 7$aesittäminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p562
*650 7$ailmaisu$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p11843
*650 7$amenetelmät$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1913
*650 7$anäyt teleminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1281
*650 7$anäyt telijät$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5328
*650 7$aroolit (esittävät taiteet)$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p38705
*650 7$ateatteritaide$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2625
*650 7$atulkinta$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4511
*650 7$akokeminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3210
*650 7$aruumiillisuus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4006
*650 7$atekniikat$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p38430
*650 7$aroolit$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p14418
*650 7$aframförande$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p562
*650 7$auttryckande$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p11843
*650 7$ametoder$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1913
*650 7$askådespelarkonst$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1281
*650 7$askådespelare$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5328
*650 7$ateaterkonst$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2625
*650 7$atolkning (kognition)$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4511
*650 7$aerfarande$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3210
*650 7$akroppslighet$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4006
*650 7$atekniker (metoder)$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p38430
*650 7$aroller (scenkonst)$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p38705
*650 7$aroller$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p14418
*7001 $aRepo, Kristiina,$ekääntäjä.
*7102 $aTallinna Raamatutrükikoda,$ekirjanpainaja.
*7102 $aAula & Co, kustannusosakeyhtiö,$ekustantaja.$0(FI-ASTERI-N)000216253
*9001 $aStanislavski, Konstantin$yStanislavski, Konstantin S.
*901 $aMU20170502$5FENNI
*901 $b583$5FENNI$c20191022160855.0
*94010$aRabota aktjora nad rol'ju,$lsuomi
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä
kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.
Miten roolia työstetään? Miten voi saavuttaa täydellisen sulautumisen siihen? Miten voi löytää tien luovaan tilaan toistaessaan roolia yhä uudestaan? Miten taistella kliseitä ja ennakkoasenteita vastaan? Miten lähentää näyttelijää ja kirjailijaa toisiinsa? Miten tehdä roolista näyttelijän sielulle läheinen?
Konstantin Stanislavskin teos Näyttelijän roolityöskentely on kolmas hänen näyttelijäntyötä käsittelevistä teoksistaan. Teos julkaistaan nyt ensi kertaa suomeksi ja se kertoo, miten Stanislavskin näyttelijäntyön tekniikoita sovelletaan käytäntöön näytelmän ja roolin luomisprosessissa. Se käsittelee myös näytelmän ja roolin analysoimisen ja näyttämöllepanon metodeja. Kun näyttelijä tuo roolin luomistilanteeseen mukaan oman persoonansa, oman kokemusmaailmansa, omat tunteensa ja taitonsa, voidaan Stanislavskin mukaan puhua todellisesta näyttelijäntaiteesta. Teos sopii näyttämötaiteen opiskelijoille, näyttelijöille, ohjaajille ja teatterin ystäville.
Konstantin Stanislavski (1863–1938) oli venäläinen ohjaaja, näyttelijä, pedagogi ja teatteriteoreetikko. Hän perusti Moskovan taiteellisen teatterin 1897 yhdessä Vladimir Nemirovitš-Dantšenkon kanssa. Teatteri muistetaan mm. Anton Tšehovin suurten näytelmien kantaesityksistä. Stanislavski oli luonteeltaan tarkkailija, kyselijä ja kokeilija. Hän uudisti työtapojaan jatkuvasti ja kehitti uusia metodeja vielä viimeisinä elinvuosinaankin. Tässä teoksessa hän soveltaa ”järjestelmäänsä” käytännön roolityöskentelyyn ja esittelee kehittämäänsä ”fyysisten tekojen metodia”.