Henkilönnimi Wallace, David Foster, kirjoittaja.
Yhtenäistetty nimeke
Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö
Julkaistu Siltala : Sanavalinta, Helsinki : [2020]
Livonia Print, Latvia : 2020.
UDK-luokituskoodi
YKL-luokituskoodi
Muu luokituskoodi
Painos
Ulkoasutiedot
Henkilönnimi Incandenza (suku) (fiktiivinen hahmo) Pemulis, Michael (fiktiivinen hahmo) Wayne, John (fiktiivinen hahmo) Stice, Ortho (fiktiivinen hahmo) Gately, Don (fiktiivinen hahmo) Van Dyne, Joelle (fiktiivinen hahmo)
Asiasana
Maantieteellinen nimi asiasanana
Aineiston lajityyppi/muoto
Henkilönnimi Valkonen, Tero, kääntäjä. Knuuti, Samuli, oheistekstin kirjoittaja.
Yhteisönnimi Siltala, kustannusosakeyhtiö, kustantaja.
ISBN
*00006989cam a2201309 i 4500
*00111301
*00520230724150944.0
*008200430s2020 fi |||||||||| |0||f fin|
*020 $a978-952-234-653-7$c31,05$qkovakantinen
*0243 $a9789522346537
*035 $a(FI-MELINDA)016782322
*040 $aFI-BTJ$bfin$erda$dFI-NL$dFI-KM$dFI-TaiY
*0411 $afin$heng
*042 $afinb
*080 $a820$x-3$21974/fin/fennica
*084 $a84.2$2ykl
*1001 $aWallace, David Foster,$ekirjoittaja.$0(FI-ASTERI-N)000148077
*24010$aInfinite jest,$lsuomi
*24510$aPäättymätön riemu /$cDavid Foster Wallace ; suomentanut Tero Valkonen.
*250 $a4. painos
*260 $aHelsinki$bSiltala / Sanavalinta$c2021
*264 1$aHelsinki :$bSiltala :$bSanavalinta,$c[2020]
*264 3$aLatvia :$bLivonia Print,$c2020.
*300 $a1061 sivua ;$c24 cm
*336 $ateksti$btxt$2rdacontent
*337 $akäytettävissä ilman laitetta$bn$2rdamedia
*338 $anide$bnc$2rdacarrier
*500 $aLisäpainokset: 2. painos 2020. - 4. painos 2021.
*500 $aLisäpainokset: 4. painos 2021.
*500 $aLisäpainokset: Lisäpainos 2021.
*50520$tEkstaasi pitkästä ilosta /$rSamuli Knuuti$g(sivut 1053-1061).
*586 $aMikael Agricola -palkinto, 2021
*594 $aEnsimmäinen painos puuttuu kansalliskokoelmasta$5FENNI
*60034$aIncandenza$c(suku)$c(fiktiivinen hahmo)
*60014$aPemulis, Michael$c(fiktiivinen hahmo)
*60014$aWayne, John$c(fiktiivinen hahmo)
*60014$aStice, Ortho$c(fiktiivinen hahmo)
*60014$aGately, Don$c(fiktiivinen hahmo)
*60014$aVan Dyne, Joelle$c(fiktiivinen hahmo)
*63004$aInfinite jest (elokuva)
*650 7$ariippuvuus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p9414
*650 7$aelokuvat$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1235
*650 7$aperhesuhteet$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p16436
*650 7$amielenterveys$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1949
*650 7$akuolema$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p626
*650 7$animeäminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p21856
*650 7$avuosi$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1202
*650 7$aeliitit$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3220
*650 7$avallankumoukselliset$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p10804
*650 7$aparantolat$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1095
*650 7$aurheiluoppilaitokset$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p24253
*650 7$atulevaisuus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p817
*650 7$apostmodernismi$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p12236
*650 7$aintertekstuaalisuus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p17213
*650 7$ahuumori$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p9239
*650 7$aironia$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p9243
*650 7$aberoende$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p9414
*650 7$afilmer $2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1235
*650 7$afamiljeförhållanden$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p16436
*650 7$amental hälsa$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1949
*650 7$adöden$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p626
*650 7$abenämnande$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p21856
*650 7$aår$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1202
*650 7$aeliter$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3220
*650 7$arevolutionärer$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p10804
*650 7$asanatorier$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1095
*650 7$aidrottsläroanstalter$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p24253
*650 7$aframtid$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p817
*650 7$apostmodernism$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p12236
*650 7$aintertextualitet$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p17213
*650 7$ahumor$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p9239
*650 7$aironi$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p9243
*650 7$akerronta$2kauno/fin$0http://www.yso.fi/onto/kauno/p5514
*650 7$ariippuvuus$2kauno/fin$0http://www.yso.fi/onto/kauno/p4557
*650 7$aelokuvat$2kauno/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1235
*650 7$aperhesuhteet$2kauno/fin$0http://www.yso.fi/onto/kauno/p3828
*650 7$amielenterveys$2kauno/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1949
*650 7$akuolema$2kauno/fin$0http://www.yso.fi/onto/kauno/p1954
*650 7$animeäminen$2kauno/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p21856
*650 7$avuosi$2kauno/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1202
*650 7$aeliitit$2kauno/fin$0http://www.yso.fi/onto/kauno/p896
*650 7$avallankumoukselliset$2kauno/fin$0http://www.yso.fi/onto/kauno/p629
*650 7$aparantolat$2kauno/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1095
*650 7$aurheiluoppilaitokset$2kauno/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p24253
*650 7$atulevaisuus$2kauno/fin$0http://www.yso.fi/onto/kauno/p1510
*650 7$apostmodernismi$2kauno/fin$0http://www.yso.fi/onto/kauno/p3618
*650 7$aintertekstuaalisuus$2kauno/fin$0http://www.yso.fi/onto/kauno/p4028
*650 7$ahuumori$2kauno/fin$0http://www.yso.fi/onto/kauno/p134
*650 7$aironia$2kauno/fin$0http://www.yso.fi/onto/kauno/p4291
*651 7$aBoston$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p212981
*651 7$aQuebec$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p110416
*651 7$aBoston$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p212981
*651 7$aQuebec$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p110416
*655 7$akokeellinen kirjallisuus$2slm/fin$0http://urn.fi/URN:NBN:fi:au:slm:s736
*655 7$aensyklopediset romaanit$2slm/fin$0http://urn.fi/URN:NBN:fi:au:slm:s1205
*655 7$adystopiat$2slm/fin$0http://urn.fi/URN:NBN:fi:au:slm:s1011
*655 7$aromaanit$2slm/fin$0http://urn.fi/URN:NBN:fi:au:slm:s518
*655 7$akaunokirjallisuus$2slm/fin$0http://urn.fi/URN:NBN:fi:au:slm:s975
*655 7$akäännökset$2slm/fin$0http://urn.fi/URN:NBN:fi:au:slm:s1044
*655 7$aexperimentell litteratur$2slm/swe$0http://urn.fi/URN:NBN:fi:au:slm:s736
*655 7$aencyklopediska romaner$2slm/swe$0http://urn.fi/URN:NBN:fi:au:slm:s1205
*655 7$adystopier$2slm/swe$0http://urn.fi/URN:NBN:fi:au:slm:s1011
*655 7$aromaner$2slm/swe$0http://urn.fi/URN:NBN:fi:au:slm:s518
*655 7$askönlitteratur$2slm/swe$0http://urn.fi/URN:NBN:fi:au:slm:s975
*655 7$aöversättningar$2slm/swe$0http://urn.fi/URN:NBN:fi:au:slm:s1044
*655 7$aenglanninkielinen kirjallisuus$2local
*7001 $aValkonen, Tero,$ekääntäjä.$0(FI-ASTERI-N)000112800
*7001 $aKnuuti, Samuli,$eoheistekstin kirjoittaja.$0(FI-ASTERI-N)000119001
*7102 $aSiltala, kustannusosakeyhtiö,$ekustantaja.$0(FI-ASTERI-N)000216248
*884 $aONIX3 to MARC transformation$g20230724$kMELINDA_RECORD_IMPORT_SOURCE_4:43fd5bdc4d35f4cb233956fe78041c4940370a65ec2e6ce152e5096c5cbb9f01$qFI-NL$5MELINDA
*901 $aMU20201028$5FENNI
*901 $b586$5FENNI$c20210421115932.0
*974 $aKV$bTT0032653$5FENNI
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä
kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.
David Foster Wallacen legendaarinen pääteos viimein suomeksi. David Foster Wallace, sukupolvensa ylistetyin amerikkalaiskirjailija, ajatteli ja tutki koko uransa ajan kokeellisuuden ja viihdyttävyyden suhdetta kirjallisuudessa. Suurromaani Päättymätön riemu (Infinite Jest, 1996) on hänen kunnianhimoisin käytännön yrityksensä näiden ulottuvuuksien yhdistämiseksi.
Teos on rönsyilevän monimuotoinen ajankuva, filosofinen tutkielma ja kreisikomedia, joka käsittelee muun muassa riippuvuuksia, mainontaa, tennistä, elokuvateoriaa ja terrorismia. Romaanissa eletään lähitulevaisuudessa, jossa vuodet on nimetty sponsoriyritysten tuotteiden mukaan. Päätarinat sijoittuvat päihdeparantolaan ja tennisakatemiaan, ja ne linkittyvät salaperäiseen elokuvaan, jonka sanotaan olevan hengenvaarallisen viihdyttävä: lyhytkin altistus saa katsojan menettämään mielenkiintonsa kaikkeen muuhun.
Wallace tutkii mestariteoksessaan muun muassa sitä, mitä riippuvuudet tekevät ihmiselle ja miksi viihteestä on tullut länsimaisen ihmisen elämää hallitseva asia. Teos yhdistää taidokkaasti eri kielirekistereitä puhekielen rosoisuudesta korkeakirjallisiin jaksoihin ja populaarikulttuuriviittauksiin. Mahdottomaksi väitetyn käännöstyön on sankarillisesti suorittanut Tero Valkonen, joka on aiemmin suomentanut esimerkiksi Thomas Pynchonia, H. G. Wellsiä, Margaret Atwoodia ja Arthur Conan Doylea.
”Wallace piirtää romaanissaan dystooppisen näkymän kansakunnasta, jonka väestö ei koostu vastuullisista kansalaisista vaan narsismiinsa ja solipsismiinsa vajonneista katsojista, jotka ovat niin mielihyväorientoituneita, etteivät kykene vastustamaan välittömän tarpeiden tyydytyksen houkutusta. Viihdespektaakkeli lupaa suunnatonta onnea mutta vaatii raskaan hinnan: se mitä katsoja kuvittelee kiihkeästi haluavansa, suistaa hänet perikatoon.” – Tommi Melender.