Tervetuloa kirjastoon!

Didaktik för lärande och bildning
Muistilista on tyhjä
Vis
Henkilönnimi
  • Sjöström, Jesper, kirjoittaja.
Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö
  • Didaktik för lärande och bildning
Julkaistu
  • Liber, Stockholm : [2022] 2022
DDC-luokituskoodi (Dewey Decimal Classification)
YKL-luokituskoodi
Painos
  • Första upplagan.
Ulkoasutiedot
  • 337 sivua : kuvitettu ; 24 cm
Asiasana
Henkilönnimi
  • Tyson, Ruhi, kirjoittaja.
ISBN
  • 978-91-47-13067-2
  • ruotsi
*00002978cam a22003854i 4500
*00111370
*00520230811172026.0
*008230810s2022    sw a   e b||| 001 0 swe c
*020  $a978-91-47-13067-2$c36,18$qpehmeäkantinen
*035  $a(FI-MELINDA)018838326
*040  $aBOKR$bfin$erda$dFI-Hul
*0410 $aswe
*08204$a371.3$223/swe
*1001 $aSjöström, Jesper,$ekirjoittaja.
*24510$aDidaktik för lärande och bildning /$cJesper Sjöström och Ruhi Tyson.
*250  $aFörsta upplagan.
*260  $aStockholm$bLiber AB,$c2022
*264 1$aStockholm :$bLiber,$c[2022]
*264 3$c2022
*300  $a337 sivua :$bkuvitettu ;$c24 cm
*336  $ateksti$btxt$2rdacontent
*337  $akäytettävissä ilman laitetta$bn$2rdamedia
*338  $anide$bnc$2rdacarrier
*500  $aKasvatustieteellinen tdk: perusopinnot
*520  $aDidaktik för lärande och bildning ger en bred introduktion till lärares centrala kunskapsområde: didaktiken.Bildningsperspektiv är avgörande för didaktiken perspektiv som fokuserar på elevers upplevelser av undervisningens meningsfullhet, hur undervisning kan bidra till djupare insikter och omvärldsförståelse, samt förståelse av hur undervisningen är förankrad i skolans värdegrund. Det handlar alltså om undervisning för förståelse, kreativitet, kunnande och etiskt orienterat handlande, inte minst i relation till miljö- och hållbarhetsfrågor.Boken fokuserar på att överbrygga klyftan mellan teori och praktik och samtidigt att förbinda allmändidaktik och ämnesdidaktik. Den behandlar bland annat didaktisk analys, didaktiska modeller och didaktiska fallstudier, som kan berika lärares planering, genomförande av undervisning och bedömningsarbete. Allt detta är till stöd för elevers individuella och kollektiva (ut)bildning.Hittills har det i stort sett saknats en didaktisk litteratur inriktad på frågor om sambanden mellan kunskaper, etik och bildning, trots att sådana är centrala för undervisning. Det rör sig om frågor som exempelvis hur man kan utveckla fantasins, omdömets och kommunikationens roll och hur man som lärare kan få med globala utmaningar i undervisningen. Det handlar om insiktsfulla och kloka didaktiska val. Boken vänder sig till såväl blivande som verksamma lärare. Den passar lika bra som kurslitteratur som i fortbildningssammanhang.
*650 0$aTeaching$xMethodology.
*650 0$aLearning and scholarship
*650 7$asivistys$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p14979
*650 7$aopetus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2630
*650 7$apedagogiikka$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1584
*650 7$adidaktiikka$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4930
*650 7$adidaktik$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4930
*650 7$abildning$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p14979
*650 7$aundervisning$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2630
*650 7$apedagogik (undervisning)$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1584
*7001 $aTyson, Ruhi,$ekirjoittaja.
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.

Didaktik för lärande och bildning ger en bred introduktion till lärares centrala kunskapsområde: didaktiken. Bildningsperspektiv är avgörande för didaktiken – perspektiv som fokuserar på elevers upplevelser av undervisningens meningsfullhet, hur undervisning kan bidra till djupare insikter och omvärldsförståelse, samt förståelse av hur undervisningen är förankrad i skolans värdegrund. Det handlar alltså om undervisning för förståelse, kreativitet, kunnande och etiskt orienterat handlande, inte minst i relation till miljö- och hållbarhetsfrågor. Boken fokuserar på att överbrygga klyftan mellan teori och praktik och samtidigt att förbinda allmändidaktik och ämnesdidaktik. Den behandlar bland annat didaktisk analys, didaktiska modeller och didaktiska fallstudier, som kan berika lärares planering, genomförande av undervisning och bedömningsarbete. Allt detta är till stöd för elevers individuella och kollektiva (ut)bildning. Hittills har det i stort sett saknats en didaktisk litteratur inriktad på frågor om sambanden mellan kunskaper, etik och bildning, trots att sådana är centrala för undervisning. Det rör sig om frågor som exempelvis hur man kan utveckla fantasins, omdömets och kommunikationens roll och hur man som lärare kan få med globala utmaningar i undervisningen. Det handlar om insiktsfulla och kloka didaktiska val. Boken vänder sig till såväl blivande som verksamma lärare. Den passar lika bra som kurslitteratur som i fortbildningssammanhang. Om författarna Jesper Sjöström är professor i didaktik med inriktning mot naturvetenskapsämnena. Hans forskning handlar om bland annat didaktiska teorier och modeller och didaktisk modellering av bildande innehåll. Ruhi Tyson är lektor i pedagogik. Hans forskning handlar om bildning, berättande, praktisk kunskap och yrkesdidaktik.

Lähetä
TilaEräpäiväKuuluuHylly
Ex1Saatavana HO-kirjastoV
Ex2Saatavana HO-kirjastoV