Henkilönnimi Sjöström, Jesper, kirjoittaja.
Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö Didaktik för lärande och bildning
Julkaistu Liber, Stockholm : [2022]
2022
DDC-luokituskoodi (Dewey Decimal Classification)
YKL-luokituskoodi
Painos
Ulkoasutiedot 337 siv ua : kuvitettu ; 24 cm
Asiasana
Henkilönnimi Tyson, Ruhi, kirjoittaja.
ISBN
*00002978cam a22003854i 4500
*00111370
*00520230811172026.0
*008230810s2022 sw a e b||| 001 0 swe c
*020 $a978-91-47-13067-2$c36,18$qpehmeäkantinen
*035 $a(FI-MELINDA)018838326
*040 $aBOKR$bfin$erda$dFI-Hul
*0410 $aswe
*08204$a371.3$223/swe
*1001 $aSjöström, Jesper,$ekirjoittaja.
*24510$aDidaktik för lärande och bildning /$cJesper Sjöström och Ruhi Tyson.
*250 $aFörsta upplagan.
*260 $aStockholm$bLiber AB,$c2022
*264 1$aStockholm :$bLiber,$c[2022]
*264 3$c2022
*300 $a337 siv ua :$bkuvitettu ;$c24 cm
*336 $ateksti$btxt$2rdacontent
*337 $akäytettävissä ilman laitetta$bn$2rdamedia
*338 $anide$bnc$2rdacarrier
*500 $aKas vatustieteellinen tdk: perusopinnot
*520 $aDidaktik för lärande och bildning ger en bred introduktion till lärares centrala kunskapsområde: didaktiken.Bildningsperspektiv är avgörande för didaktiken perspektiv som fokuserar på elevers upplevelser av undervisningens meningsfullhet, hur undervisning kan bidra till djupare insikter och omvärldsförståelse, samt förståelse av hur undervisningen är förankrad i skolans värdegrund. Det handlar alltså om undervisning för förståelse, kreativitet, kunnande och etiskt orienterat handlande, inte minst i relation till miljö- och hållbarhetsfrågor.Boken fokuserar på att överbrygga klyftan mellan teori och praktik och samtidigt att förbinda allmändidaktik och ämnesdidaktik. Den behandlar bland annat didaktisk analys, didaktiska modeller och didaktiska fallstudier, som kan berika lärares planering, genomförande av undervisning och bedömningsarbete. Allt detta är till stöd för elevers individuella och kollektiva (ut)bildning.Hittills har det i stort sett saknats en didaktisk litteratur inriktad på frågor om sambanden mellan kunskaper, etik och bildning, trots att sådana är centrala för undervisning. Det rör sig om frågor som exempelvis hur man kan utveckla fantasins, omdömets och kommunikationens roll och hur man som lärare kan få med globala utmaningar i undervisningen. Det handlar om insiktsfulla och kloka didaktiska val. Boken vänder sig till såväl blivande som verksamma lärare. Den passar lika bra som kur slitteratur som i fortbildningssammanhang.
*650 0$aTeaching$xMethodology.
*650 0$aLearning and scholarship
*650 7$asiv istys$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p14979
*650 7$aopetus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2630
*650 7$apedagogiikka$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1584
*650 7$adidaktiikka$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4930
*650 7$adidaktik$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4930
*650 7$abildning$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p14979
*650 7$aundervisning$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2630
*650 7$apedagogik (undervisning)$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1584
*7001 $aTyson, Ruhi,$ekirjoittaja.
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä
kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.
Didaktik för lärande och bildning ger en bred introduktion till lärares centrala kunskapsområde: didaktiken. Bildningsperspektiv är avgörande för didaktiken – perspektiv som fokuserar på elevers upplevelser av undervisningens meningsfullhet, hur undervisning kan bidra till djupare insikter och omvärldsförståelse, samt förståelse av hur undervisningen är förankrad i skolans värdegrund. Det handlar alltså om undervisning för förståelse, kreativitet, kunnande och etiskt orienterat handlande, inte minst i relation till miljö- och hållbarhetsfrågor. Boken fokuserar på att överbrygga klyftan mellan teori och praktik och samtidigt att förbinda allmändidaktik och ämnesdidaktik. Den behandlar bland annat didaktisk analys, didaktiska modeller och didaktiska fallstudier, som kan berika lärares planering, genomförande av undervisning och bedömningsarbete. Allt detta är till stöd för elevers individuella och kollektiva (ut)bildning. Hittills har det i stort sett saknats en didaktisk litteratur inriktad på frågor om sambanden mellan kunskaper, etik och bildning, trots att sådana är centrala för undervisning. Det rör sig om frågor som exempelvis hur man kan utveckla fantasins, omdömets och kommunikationens roll och hur man som lärare kan få med globala utmaningar i undervisningen. Det handlar om insiktsfulla och kloka didaktiska val. Boken vänder sig till såväl blivande som verksamma lärare. Den passar lika bra som kurslitteratur som i fortbildningssammanhang. Om författarna Jesper Sjöström är professor i didaktik med inriktning mot naturvetenskapsämnena. Hans forskning handlar om bland annat didaktiska teorier och modeller och didaktisk modellering av bildande innehåll. Ruhi Tyson är lektor i pedagogik. Hans forskning handlar om bildning, berättande, praktisk kunskap och yrkesdidaktik.