Hylly
Henkilönnimi
Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö Approaching Wicked Problems in Service Design
Julkaistu
SAB-luokituskoodi
Muu luokituskoodi
Ulkoasutiedot
Sarjamerkintö ei-lisäkirjausmuodossa Acta electronica Universitatis Lapponiensis, ISSN 1796-6310 ; 286
Huomautus sisällöstä, tiivistelmä tms. Väitöskirjan päätavoite on tarkastella ilkeitä ongelmia palvelumuotoilu n haasteena. Aihepiiri on ajankohtainen monestakin syystä. Alalla on virinnyt keskustelua siitä, onko muotoilijoille syntynyt tapa yksinkertaistaa ilkeitä ongelmia tai kompleksisia asioita. Tämän lisäksi keskustelua on herättänyt se, miten ilkeitä ongelmia tulisi lähestyä eli mitkä ovat ne työkalut, metodit ja strategiat, joita voitaisiin käyttää. Useimmat muotoilun alan työkalut on tehty suhteellisen yksinkertaisiin ongelmiin. Joidenkin lähteiden mukaan yksinkertaisiin ongelmiin kehitetyt työkalut voisivat vaikeuttaa prosesseja silloin, jos niitä käytettäisiin ilkeisiin ongelmiin. Lisäksi keskusteluista tulee vaikutelma, että palvelumuotoilu n alalla on epätietoisuutta, mitä ilkeiden ongelmien teoria tosiasiassa on. Tässä tutkimuksessa on kolme alatutkimusta. Niissä etsitään vastausta edellä esitettyihin kysymyksiin ja palvelumuotoilu n tutkimuksessa ilmeneviin aukkoihin. Ensimmäisessä alatutkimuksessa kuvataan systemaattisen kirjallisuuskatsauksena avulla palvelumuotoilu n tutkimuksen roolia ja tilaa ilkeissa� ongelmissa. Toinen alatutkimus tarkastelee desktop-kirjallisuuden avulla niitä strategioita ja työkaluja, jotka ovat jo olemassa ilkeiden ongelmien käsittelemiseksi ja sitä, miten palvelumuotoilu voisi hyötyä niistä. Kolmas alatutkimus testaa yhtä palvelumuotoilu n kontekstissa löydettyä työkalua, Mess MapTM kartoitusta, joka toteutetaan osallistavana tapaustutkimuksena. Kyseinen tutkimus tuo esiin työkalun hyötyjä ja haittoja palvelumuotoilu n käytössä. Alatutkimukset selkeyttävät palvelumuotoilu n roolia ja suhdetta ilkeiden ongelmien kontekstissa. Ne yhtäältä paljastavat tutkimusaukkoja ja toisaalta täyttävät niitä luodessaan teoriaa sekä kehittäessään käytännönläheisiä ratkaisuja. Tutkimuksen tärkein kontribuutio on ensimma�isessa� alatutkimuksessa luotu malli, Iceberg Model of Design Problems. Ta�ma�n mallin tarkoitus on auttaa palvelumuotoilijoita ymmärtämään kompleksisuuden eri tasoja. Mallia voidaan hyödyntää laajasti muillakin ilkeiden ongelmien kanssa työskentelevillä muotoilualoilla, kuten muutosmuotoilussa, sosiaalisessa muotoilussa sekä kestävän kehityksen muotoilussa. Malli auttaa valitsemaan viisaasti ne lähestymistavat ja työkalut, jotka on suunniteltu jokaiselle eri ongelmatasolle. Alatutkimukset osoittavat yhteistoiminnallinen strategian tärkeyden käsiteltäessä ilkeitä ongelmia. Nojautuessaan perinteisen konstruktiivisen paradigman ohella myös uuteen kompleksisuuden paradigmaan palvelumuotoilu voisi pystyä nykyistä paremmin käsittelemään ilkeitä ongelmia. Tämä väitöskirja antaa perusteita muuttaa palvelumuotoilu n lähestymistapoja sen pyrkiessä käsittelemään ilkeitä ongelmia. Tutkimus myös kyseenalaistaa nykyiset rahoitustavat siitä syystä, että ilkeät ongelmat vaativat pitkää, jopa vuosikymmenien kehittämistä. Tällöin niitä on vaikea käsitellä vain hankkeina. Ilkeiden ongelmien kehittäminen palvelumuotoilu ssa vaatii myös pitkäjänteisiä poliittisia päätöksiä ja yhteistoiminnallista strategiaa. Tutkimus haluaa jatkaa akateemista keskustelua siitä, miten voimme kouluttaa uudet opiskelijat kohtaamaan ilkeitä ongelmia muotoilun alalla.
Asiasana - Kontrolloimaton
Elektronisen aineiston sijainti ja käyttö (URI) https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-223-8 Linkki verkkoaineistoon
ISBN
*00004218nam a22002894a 4500
*00114625
*00520201106111849.0
*007cr||||||||||||
*008200911s2020\\\\xx\|||||s||d||||||||eng|c
*019 $bga,la,na
*020 $a978-952-337-223-8
*035 $a27418
*035 $a(PLib-conv)0000027418
*0410 $aeng
*084 $a69.3$2ykl
*1001 $aSuoheimo, Mari.
*24510$aApproaching Wicked Problems in Service Design /$cMari Suoheimo.
*260 $bLapin yliopisto,$c2020.
*300 $aPDF.
*300 $a113 s.
*4901 $aActa electronica Universitatis Lapponiensis,$x1796-6310 ;$v286
*520 $aVäitöskirjan päätavoite on tarkastella ilkeitä ongelmia palvelumuotoilu n haasteena. Aihepiiri on ajankohtainen monestakin syystä. Alalla on virinnyt keskustelua siitä, onko muotoilijoille syntynyt tapa yksinkertaistaa ilkeitä ongelmia tai kompleksisia asioita. Tämän lisäksi keskustelua on herättänyt se, miten ilkeitä ongelmia tulisi lähestyä eli mitkä ovat ne työkalut, metodit ja strategiat, joita voitaisiin käyttää. Useimmat muotoilun alan työkalut on tehty suhteellisen yksinkertaisiin ongelmiin. Joidenkin lähteiden mukaan yksinkertaisiin ongelmiin kehitetyt työkalut voisivat vaikeuttaa prosesseja silloin, jos niitä käytettäisiin ilkeisiin ongelmiin. Lisäksi keskusteluista tulee vaikutelma, että palvelumuotoilu n alalla on epätietoisuutta, mitä ilkeiden ongelmien teoria tosiasiassa on. Tässä tutkimuksessa on kolme alatutkimusta. Niissä etsitään vastausta edellä esitettyihin kysymyksiin ja palvelumuotoilu n tutkimuksessa ilmeneviin aukkoihin. Ensimmäisessä alatutkimuksessa kuvataan systemaattisen kirjallisuuskatsauksena avulla palvelumuotoilu n tutkimuksen roolia ja tilaa ilkeissa� ongelmissa. Toinen alatutkimus tarkastelee desktop-kirjallisuuden avulla niitä strategioita ja työkaluja, jotka ovat jo olemassa ilkeiden ongelmien käsittelemiseksi ja sitä, miten palvelumuotoilu voisi hyötyä niistä. Kolmas alatutkimus testaa yhtä palvelumuotoilu n kontekstissa löydettyä työkalua, Mess MapTM kartoitusta, joka toteutetaan osallistavana tapaustutkimuksena. Kyseinen tutkimus tuo esiin työkalun hyötyjä ja haittoja palvelumuotoilu n käytössä. Alatutkimukset selkeyttävät palvelumuotoilu n roolia ja suhdetta ilkeiden ongelmien kontekstissa. Ne yhtäältä paljastavat tutkimusaukkoja ja toisaalta täyttävät niitä luodessaan teoriaa sekä kehittäessään käytännönläheisiä ratkaisuja. Tutkimuksen tärkein kontribuutio on ensimma�isessa� alatutkimuksessa luotu malli, Iceberg Model of Design Problems. Ta�ma�n mallin tarkoitus on auttaa palvelumuotoilijoita ymmärtämään kompleksisuuden eri tasoja. Mallia voidaan hyödyntää laajasti muillakin ilkeiden ongelmien kanssa työskentelevillä muotoilualoilla, kuten muutosmuotoilussa, sosiaalisessa muotoilussa sekä kestävän kehityksen muotoilussa. Malli auttaa valitsemaan viisaasti ne lähestymistavat ja työkalut, jotka on suunniteltu jokaiselle eri ongelmatasolle. Alatutkimukset osoittavat yhteistoiminnallinen strategian tärkeyden käsiteltäessä ilkeitä ongelmia. Nojautuessaan perinteisen konstruktiivisen paradigman ohella myös uuteen kompleksisuuden paradigmaan palvelumuotoilu voisi pystyä nykyistä paremmin käsittelemään ilkeitä ongelmia. Tämä väitöskirja antaa perusteita muuttaa palvelumuotoilu n lähestymistapoja sen pyrkiessä käsittelemään ilkeitä ongelmia. Tutkimus myös kyseenalaistaa nykyiset rahoitustavat siitä syystä, että ilkeät ongelmat vaativat pitkää, jopa vuosikymmenien kehittämistä. Tällöin niitä on vaikea käsitellä vain hankkeina. Ilkeiden ongelmien kehittäminen palvelumuotoilu ssa vaatii myös pitkäjänteisiä poliittisia päätöksiä ja yhteistoiminnallista strategiaa. Tutkimus haluaa jatkaa akateemista keskustelua siitä, miten voimme kouluttaa uudet opiskelijat kohtaamaan ilkeitä ongelmia muotoilun alalla.
*653 $aPALVELUMUOTOILU
*653 $aHAASTEET
*8102 $aActa electronica Universitatis Lapponiensis,$x1796-6310 ;$v286
*852 $h69.3$cSUOHEIMO
*85640$uhttps://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-223-8$yLinkki verkkoaineistoon
*979 $a0000027418
*999 $aMikroMarc$b[Electronic material]$x26
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä
kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.
Kuvausta ei toistaiseksi saatavana