Henkilönnimi
Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö Games crowdfunding as a form of platformised cultural production : effects on production, reception and circulation
Julkaistu Tampereen yliopisto, Tampere : 2020.
SAB-luokituskoodi
Muu luokituskoodi
Ulkoasutiedot 208 s. Elektroninen aineisto (pdf)
Sarjamerkintö ei-lisäkirjausmuodossa Tampereen yliopiston väitöskirjat, ISSN 2490-0028 ; 337
Yleinen huomautus
Huomautus väitöskirjasta
Huomautus sisällöstä Viimeisen vuosikymmenen aikana akateeminen pelitutkimus on keskittynyt kasvavassa määrin pelituotannon eri osa-alueisiin, kuten teollisuuden rakenteisiin, tuotantomalleihin ja työolosuhteisiin. Tämä väitöskirja tutkii kriittisen tutkimuksen lähtökohdista tuoretta riippumattoman pelituotannon aluetta, pelien joukkorahoittamista. Pyytämällä tuotantorahoitusta suoraan tukija-faneilta, pelintekijät ovat kyenneet ohittamaan perinteisen peliteollisuuden veräjänvartijat, pelijulkaisijat. Joukkorahoituksen käyttäminen vaikuttaa kuitenkin monilla tavoilla pelintekijöiden päivittäiseen työhön, tuotantoverkostoihin ja pelien myyntiin ja vastaanottoon. Yhdistellen pelitutkimusta, poliittista taloustiedettä, kulttuurintutkimusta ja monimenetelmällistä metodologiaa tämä väitöskirja käsitteellistää pelien joukkorahoituksen ’tuotantologiikaksi’, joka vaikuttaa pelituotannon jokaiseen osaalueeseen. Sivuuttaessaan perinteiset pelijulkaisijat pelintekijöiden täytyy omaksua monia uusia taitoja ja tehdä paljon ylimääräistä työtä. Tukija-faneilla on projekteissa monia muitakin rooleja rahoittamisen lisäksi, ja tuotantoprosessiin osallistutaan monesta muustakin syystä kuin vain rahoitettavan pelin saaminen. Samalla kun pelien joukkorahoituksesta on tullut standardisoidumpaa ja ammattimaisempaa, monet tukija-fanit ovat alkaneet suhtautua siihen ennakkotilaamisen muotona, joka aiheuttaa ristiriitoja joukkorahoittamiseen liitetyn altruistisen eetoksen kanssa. Väitöskirjan diskussio-osiossa pelien joukkorahoittaminen kontekstualisoidaan osaksi ’kulttuurisen tuotannon platformisaatio ta’, jossa pelinkehityksen ja talouden osatekijät kytkeytyvät keskuksena toimivaan alustaan ja sen sidosryhmäverkkoon. Pelien joukkorahoitus paljastuu tutkimuksessa ristiriitaiseksi alueeksi, jossa yhdistyvät epävarmat työolot, lupaukset emansipatorisesta tuotantomallista, kaupallistumisprosessi ja uudenlaiset käyttäjien osallistumismahdollisuudet.
Asiasana
Asiasana - Kontrolloimaton
Elektronisen aineiston sijainti ja käyttö (URI) https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/123513/978-952-03-1757-7.pdf?sequence=2&isAllowed=y Linkki verkkoaineistoon
ISBN
*000 am a a
*00114823
*007cr
*008 |2020 fi a| ||| 0|eng||
*019 $bga,la,na
*020 $a978-952-03-1757-7
*041 $aeng
*084 $a79.81
*1001 $aTyni, Heikki.
*24510$aGames crowdfunding as a form of platformised cultural production :$beffects on production, reception and circulation /$cHeikki Tyni.
*260 $aTampere :$bTampereen yliopisto,$c2020.
*300 $a 208 s.
*300 $aElektroninen aineisto
*300 $f(pdf)
*4900 $aTampereen yliopiston väitöskirjat,$x2490-0028 ;$v337
*500 $aArtikkeliväitöskirja
*502 $aVäitöskirja :$cTampereen yliopisto,$d2020.
*505 $aViimeisen vuosikymmenen aikana akateeminen pelitutkimus on keskittynyt kasvavassa määrin pelituotannon eri osa-alueisiin, kuten teollisuuden rakenteisiin, tuotantomalleihin ja työolosuhteisiin. Tämä väitöskirja tutkii kriittisen tutkimuksen lähtökohdista tuoretta riippumattoman pelituotannon aluetta, pelien joukkorahoittamista. Pyytämällä tuotantorahoitusta suoraan tukija-faneilta, pelintekijät ovat kyenneet ohittamaan perinteisen peliteollisuuden veräjänvartijat, pelijulkaisijat. Joukkorahoituksen käyttäminen vaikuttaa kuitenkin monilla tavoilla pelintekijöiden päivittäiseen työhön, tuotantoverkostoihin ja pelien myyntiin ja vastaanottoon. Yhdistellen pelitutkimusta, poliittista taloustiedettä, kulttuurintutkimusta ja monimenetelmällistä metodologiaa tämä väitöskirja käsitteellistää pelien joukkorahoituksen ’tuotantologiikaksi’, joka vaikuttaa pelituotannon jokaiseen osaalueeseen. Sivuuttaessaan perinteiset pelijulkaisijat pelintekijöiden täytyy omaksua monia uusia taitoja ja tehdä paljon ylimääräistä työtä. Tukija-faneilla on projekteissa monia muitakin rooleja rahoittamisen lisäksi, ja tuotantoprosessiin osallistutaan monesta muustakin syystä kuin vain rahoitettavan pelin saaminen. Samalla kun pelien joukkorahoituksesta on tullut standardisoidumpaa ja ammattimaisempaa, monet tukija-fanit ovat alkaneet suhtautua siihen ennakkotilaamisen muotona, joka aiheuttaa ristiriitoja joukkorahoittamiseen liitetyn altruistisen eetoksen kanssa. Väitöskirjan diskussio-osiossa pelien joukkorahoittaminen kontekstualisoidaan osaksi ’kulttuurisen tuotannon platformisaatio ta’, jossa pelinkehityksen ja talouden osatekijät kytkeytyvät keskuksena toimivaan alustaan ja sen sidosryhmäverkkoon. Pelien joukkorahoitus paljastuu tutkimuksessa ristiriitaiseksi alueeksi, jossa yhdistyvät epävarmat työolot, lupaukset emansipatorisesta tuotantomallista, kaupallistumisprosessi ja uudenlaiset käyttäjien osallistumismahdollisuudet.
*650 7$apeliteollisuus$0http://www.yso.fi/onto/yso/p21024$2yso/fin
*650 7$apelitutkimus$0http://www.yso.fi/onto/yso/p21187$2yso/fin
*650 7$ajoukkorahoitus$0http://www.yso.fi/onto/yso/p27210$2yso/fin
*650 7$atuotanto$0http://www.yso.fi/onto/yso/p944$2yso/fin
*650 7$aalustatalous$0http://www.yso.fi/onto/yso/p38290$2yso/fin
*653 $atuotantologiikat
*653 $aplatformisaatio
*653 $aalustat
*653 $apelituotannontutkimus
*653 $aproduction logics
*653 $aplatformisation
*653 $agame production studies
*653 $acrowdfunding
*653 $agame industry
*856 0$uhttps://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/123513/978-952-03-1757-7.pdf?sequence=2&isAllowed=y$yLinkki verkkoaineistoon
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä
kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.
Kuvausta ei toistaiseksi saatavana