Tekijänoikeuden erikoiskirjasto

Tekijänoikeuden yhteishallinnointi – Hyvän hallintotavan näkökulma
Muistilista on tyhjä
Vis
Henkilönnimi
  • Kautio, Tiina, kirjoittaja.
Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö
  • Tekijänoikeuden yhteishallinnointi – Hyvän hallintotavan näkökulma
Julkaistu
  • Kulttuuripolitiikan tutkimuskeskus Cupore, 2022.
SAB-luokituskoodi
  • 33.34
Muu luokituskoodi
  • 33.34
Ulkoasutiedot
  • 1 verkkoaineisto (2 s.) PDF
Sarjamerkintö ei-lisäkirjausmuodossa
  • Cuporen tietokortteja ; 7
Yleinen huomautus
  • Tietokortti 7.
Huomautus sisällöstä, tiivistelmä tms.
  • Suomessa toimii seitsemän tekijänoikeusjärjestöä, jotka edustavat oman alansa luovan työn tekijöitä ja muita oikeudenhaltijoita. Tekijänoikeusjärjestöjen toiminta vaikuttaa monin tavoin sekä oikeudenhaltijoihin että teosten käyttäjiin. Siksi on tärkeää, että niiden toiminta on asianmukaista, luotettavaa ja tasapuolista. Yhteishallinnointilaissa säädetään velvoitteista, joilla edistetään tekijänoikeusjärjestöjen avoimuutta ja selontekovelvollisuutta sekä oikeudenhaltijoiden mahdollisuutta osallistua järjestöjen toimintaan. Lain tavoitteiden toteutumista voidaan tarkastella hyvän hallintotavan periaatteiden kautta. Tietokortti kiteyttää havaintoja Cuporen aiemmista hyvän hallintotavan periaatteita ja tekijänoikeuden yhteishallinnointia koskevista julkaisuista. Siinä - käsitellään hyvää hallintotapaa noudattavan tekijänoikeuden yhteishallinnoinnin ominaispiirteitä, - esitetään lukuja tekijänoikeusjärjestöjen edustavuudesta ja maksetuista korvauksista vuonna 2020, ja - tarkastellaan sitä, toimivatko tekijänoikeusjärjestöt hyvän hallintotavan periaatteiden mukaisesti yhteishallinnointilain voimaantulon jälkeen. Tietokortista on saatavilla myös englanninkielinen versio https://www.cupore.fi/en/fact-sheets/collective-management-of-copyright-a-good-governance-perspective
Asiasana
Asiasana - Kontrolloimaton
Sarjalisäkirjaus - yhtenäistetty nimeke
  • Cuporen tietokortteja ; 7.
Elektronisen aineiston sijainti ja käyttö (URI)
  • https://www.cupore.fi/images/tiedostot/tietokortit/cupore_tekoik_yhteishallinnointi_tietokortti.pdf Linkki verkkoaineistoon
*000      am a        a
*00118081
*007cr |||   |||||
*008      |2022    fi     e|     ||| 0|fin||
*019  $bga,la,na
*040  $aFI-CUTE$bfin$erda
*0410 $afin
*084  $a33.34$2ykl
*1001 $aKautio, Tiina,$ekirjoittaja.
*24510$aTekijänoikeuden yhteishallinnointi – Hyvän hallintotavan näkökulma /$cTiina Kautio.
*264 1$bKulttuuripolitiikan tutkimuskeskus Cupore,$c2022.
*300  $a1 verkkoaineisto (2 s.)$fPDF
*336  $ateksti$btxt$2rdacontent
*337  $atietokonekäyttöinen$bc$2rdamedia
*338  $averkkoaineisto$bcr$2rdacarrier
*4901 $aCuporen tietokortteja ;$v7
*500  $aTietokortti 7.
*520  $aSuomessa toimii seitsemän tekijänoikeusjärjestöä, jotka edustavat oman alansa luovan työn tekijöitä ja muita oikeudenhaltijoita. Tekijänoikeusjärjestöjen toiminta vaikuttaa monin tavoin sekä oikeudenhaltijoihin että teosten käyttäjiin. Siksi on tärkeää, että niiden toiminta on asianmukaista, luotettavaa ja tasapuolista. Yhteishallinnointilaissa säädetään velvoitteista, joilla edistetään tekijänoikeusjärjestöjen avoimuutta ja selontekovelvollisuutta sekä oikeudenhaltijoiden mahdollisuutta osallistua järjestöjen toimintaan. Lain tavoitteiden toteutumista voidaan tarkastella hyvän hallintotavan periaatteiden kautta. Tietokortti kiteyttää havaintoja Cuporen aiemmista hyvän hallintotavan periaatteita ja tekijänoikeuden yhteishallinnointia koskevista julkaisuista. Siinä - käsitellään hyvää hallintotapaa noudattavan tekijänoikeuden yhteishallinnoinnin ominaispiirteitä, - esitetään lukuja tekijänoikeusjärjestöjen edustavuudesta ja maksetuista korvauksista vuonna 2020, ja - tarkastellaan sitä, toimivatko tekijänoikeusjärjestöt hyvän hallintotavan periaatteiden mukaisesti yhteishallinnointilain voimaantulon jälkeen. Tietokortista on saatavilla myös englanninkielinen versio https://www.cupore.fi/en/fact-sheets/collective-management-of-copyright-a-good-governance-perspective
*650 7$atekijänoikeus$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2346$2yso/fin
*650 7$ahyvä hallinto$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p15366
*650 7$aluovat toimialat$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p22123
*650 7$ahallinnointi$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p17679
*650 7$alainsäädäntö$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p13854
*650 7$akorvaukset$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4223$2yso/fin
*650 7$arojaltit$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p16798
*650 7$atekijänoikeuslaki$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p9817
*650 7$aEU-direktiivit$0http://www.yso.fi/onto/yso/p10768$2yso/fin
*650 7$ajärjestöt$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1393$2yso/fin
*653  $atekijänoikeusjärjestöt
*653  $ayhteishallinnointi
*830 0$aCuporen tietokortteja ;$v7.
*85640$uhttps://www.cupore.fi/images/tiedostot/tietokortit/cupore_tekoik_yhteishallinnointi_tietokortti.pdf$yLinkki verkkoaineistoon
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.
Vis
Lähetä