Tekijänoikeuden erikoiskirjasto

Suomen taide- ja taiteilijapolitiikka 2019
Muistilista on tyhjä
Vis
Henkilönnimi
  • Hirvi-Ijäs, Maria, kirjoittaja.
Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö
  • Suomen taide- ja taiteilijapolitiikka 2019
Julkaistu
  • Kulttuuripolitiikan tutkimuskeskus Cupore, 2019.
SAB-luokituskoodi
  • 70.1
Muu luokituskoodi
  • 70.1
Ulkoasutiedot
  • 1 verkkoaineisto (27 s.) PDF
Sarjamerkintö ei-lisäkirjausmuodossa
  • Cuporen tietovihko ; 2
Huomautus sisällöstä, tiivistelmä tms.
  • Tietovihko kuvaa suomalaisen taide- ja taiteilijapolitiikan tilaa vuonna 2019. Tietovihko perustuu tutkimustyöhön, jota tehtiin opetus- ja kulttuuriministeriössä vuonna 2018 toimineen taide- ja taiteilijapoliittisen työryhmän työskentelyn tueksi. Taide- ja taiteilijapolitiikan nykytilaa kuvataan opetus- ja kulttuuriministeriön toiminnan näkökulmasta. Taide- ja taiteilijapolitiikan alueella vaikuttaa myös muita julkisia ja yksityisiä toimijoita, joiden osuutta kokonaisuuteen ei tässä ole otettu systemaattiseen tarkasteluun. Ministeriön kulttuuripoliittisen osaston toimialaan kuuluvat taiteen ja kulttuurin alat, museot ja kulttuuriperintö, kirjastot, tekijänoikeudet, kulttuurivienti ja luova työ. Ne kaikki kytkeytyvät tavalla tai toisella taide- ja taiteilijapolitiikkaan. Valtion talousarviossa taiteen ja kulttuurin momentin kokonaisbudjetti vuonna 2019 on noin 450 miljoonaa euroa. Monet rahoitusmuodot vaikuttavat suoraan ja epäsuorasti taide- ja taiteilijapolitiikan rakenteisiin. Tässä esityksessä arvioidaan rahoituksen kanavoitumista vain suuntaa antavasti. Tietovihkossa tarkastellaan taide- ja taiteilijapoliittista tasapainoa kuuden suuren taiteenalan välillä. Alat on jaoteltu nykyisten valtion taidetoimikuntien mukaisesti: arkkitehtuuri ja muotoilu, musiikki, kirjallisuus, esittävät taiteet, audiovisuaaliset taiteet ja visuaaliset taiteet.
Asiasana
Henkilönnimi
  • Sokka, Sakarias, kirjoittaja.
Sarjalisäkirjaus - yhtenäistetty nimeke
  • Cuporen tietovihko ; 2.
Elektronisen aineiston sijainti ja käyttö (URI)
  • https://www.cupore.fi/images/tiedostot/2019/cupore_stt_tietovihko_web.pdf Linkki verkkoaineistoon
*000      am a        a
*00118086
*007cr |||   |||||
*008      |2019    fi     e|     ||| 0|fin||
*019  $bga,la,na
*040  $aFI-CUTE$bfin$erda
*0410 $afin
*084  $a70.1$2ykl
*1001 $aHirvi-Ijäs, Maria,$ekirjoittaja.
*24510$aSuomen taide- ja taiteilijapolitiikka 2019 /$cMaria Hirvi-Ijäs, Sakarias Sokka.
*264 1$bKulttuuripolitiikan tutkimuskeskus Cupore,$c2019.
*300  $a1 verkkoaineisto (27 s.)$fPDF
*336  $ateksti$btxt$2rdacontent
*337  $atietokonekäyttöinen$bc$2rdamedia
*338  $averkkoaineisto$bcr$2rdacarrier
*4901 $aCuporen tietovihko ;$v2
*520  $aTietovihko kuvaa suomalaisen taide- ja taiteilijapolitiikan tilaa vuonna 2019. Tietovihko perustuu tutkimustyöhön, jota tehtiin opetus- ja kulttuuriministeriössä vuonna 2018 toimineen taide- ja taiteilijapoliittisen työryhmän työskentelyn tueksi. Taide- ja taiteilijapolitiikan nykytilaa kuvataan opetus- ja kulttuuriministeriön toiminnan näkökulmasta. Taide- ja taiteilijapolitiikan alueella vaikuttaa myös muita julkisia ja yksityisiä toimijoita, joiden osuutta kokonaisuuteen ei tässä ole otettu systemaattiseen tarkasteluun. Ministeriön kulttuuripoliittisen osaston toimialaan kuuluvat taiteen ja kulttuurin alat, museot ja kulttuuriperintö, kirjastot, tekijänoikeudet, kulttuurivienti ja luova työ. Ne kaikki kytkeytyvät tavalla tai toisella taide- ja taiteilijapolitiikkaan. Valtion talousarviossa taiteen ja kulttuurin momentin kokonaisbudjetti vuonna 2019 on noin 450 miljoonaa euroa. Monet rahoitusmuodot vaikuttavat suoraan ja epäsuorasti taide- ja taiteilijapolitiikan rakenteisiin. Tässä esityksessä arvioidaan rahoituksen kanavoitumista vain suuntaa antavasti. Tietovihkossa tarkastellaan taide- ja taiteilijapoliittista tasapainoa kuuden suuren taiteenalan välillä. Alat on jaoteltu nykyisten valtion taidetoimikuntien mukaisesti: arkkitehtuuri ja muotoilu, musiikki, kirjallisuus, esittävät taiteet, audiovisuaaliset taiteet ja visuaaliset taiteet.
*650 7$ataide$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2851
*650 7$ataidepolitiikka$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1888
*650 7$akulttuuripolitiikka$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p13671
*650 7$amuseot$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4934$2yso/fin
*650 7$akirjastot$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2787$2yso/fin
*650 7$atekijänoikeus$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2346$2yso/fin
*650 7$akulttuurivienti$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p24315
*650 7$aluovat toimialat$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p22123
*650 7$akulttuuriala$0http://www.yso.fi/onto/yso/p19511$2yso/fin
*650 7$arahoitus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1406
*650 7$ajulkinen rahoitus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2928
*7001 $aSokka, Sakarias,$ekirjoittaja.
*830 0$aCuporen tietovihko ;$v2.
*85640$uhttps://www.cupore.fi/images/tiedostot/2019/cupore_stt_tietovihko_web.pdf$yLinkki verkkoaineistoon
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.
Vis
Lähetä