Yhteisönnimi Kansalaistoiminnan esteiden poistamistyöryhmä.
Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö Kansalaistoiminnan esteiden poistaminen
Julkaistu Opetusministeriö, Helsinki : 2002.
SAB-luokituskoodi
Muu luokituskoodi
Ulkoasutiedot
Sarjamerkintö ei-lisäkirjausmuodossa Opetusministeriön työryhmien muistioita, ISSN 0359-761X ; 23:2002
Huomautus sisällöstä, tiivistelmä tms. Sammandrag: Möjligheter att undandröija hinder för medborgarverksamhet. Abstract: Removing obstacles to civic action. Tiivistelmä (kuvailulehti). Yhteenveto (s. 22-24). Kansalaistoiminnan esteiden poistamistyöryhmän nimittäminen oli Paavo Lipposen II hallituksen hallitusohjelman mukainen toimenpide ja kulttuuriministerin asettaman selvitysmies Risto Niemisen työn jatkoa. Kansalaistoiminta on käsitteenä laaja ja sillä ei ole yleisesti hyväksyttyä määritelmää. Työryhmä päätti, että tämän työn yhteydessä kansalaistoiminnalla tarkoitetaan rekisteröityjen, yhdistysmuotoisten kansalaisjärjestöjen toimintaa, joka ei lisäksi ole yhdistysten elinkeinotoimintaa. Työryhmä esittää 18 kohdan kehittämislistan. Esitykset ovat erimitallisia, mutta ne antavat kaikki osaltaan kansalaisjärjestöille paremmat mahdollisuudet keskittyä yhdistysten sääntömääräisen tarkoituksen toteuttamiseen eli omaan yleis-hyödylliseen työhönsä. Esitykset jakaantuvat neljään ryhmään. Ensimmäisen ryhmän esitykset kohdistuvat säädöksiin, joiden muutoksilla kansalaistoiminnan esteitä voitaisiin välittömästi poistaa. Toisen ryhmän esitykset liittyvät laintulkinnan selkeyttämiseen ja kolmanneksi käsitellään asioita, joiden valmistelussa kansalaistoiminnan erityispiirteet tulisi erityisesti ottaa huomioon. Viimeisen ryhmän esityksissä ajatuksena on, että kansalaisjärjestöjen velvoitteita voitaisiin hoitaa yhteisesti pienellä hallinnolla ja edullisesti. Lisäksi työryhmä haluaa painokkaasti tuoda esiin kansalaistoiminnan yleisen yhteiskuntapoliittisen painoarvon ja merkityksen. Nyt tehty työ on keskittynyt yksittäisten esteiden poistamiseen. Työryhmän käsityksen mukaan kokonaisvaltainen kansalaistoiminnan ja yhteiskunnan välisen suhteen kehittäminen edellyttäisi laajan yhteiskuntapoliittisen ohjelman käynnistämistä. Työ voisi alkaa opetusministeriön johdolla yhteistyössä muiden viranomaisten ja kansalaisjärjestöjen kanssa.
Asiasana
Henkilönnimi
Yhteisönnimi
Sarjalisäkirjaus - yhtenäistetty nimeke Opetusministeriön työryhmien muistioita, 0359-761X ; 23:2002.
Elektronisen aineiston sijainti ja käyttö (URI) http://urn.fi/URN:ISBN:952-442-148-8 Linkki verkkoaineistoon
ISBN
*00002834cam a22006134i 4500
*00118514
*00520191231190037.0
*008020718s2002 fi |||||||||||||||||fin||
*015 $afx716163$2skl
*020 $a952-442-127-5
*035 $a(FI-MELINDA)005338351
*0410 $afin$bswe
*084 $a06.1$2ykl
*1102 $aKansalaistoiminnan esteiden poistamistyöryhmä.
*24510$aKansalaistoiminnan esteiden poistaminen /$c[työryhmän pj.] Rauno Anttila.
*260 $aHelsinki :$bOpetusministeriö,$c2002.
*300 $a28 sivua
*336 $ateksti$btxt$2rdacontent
*337 $akäytettävissä ilman laitetta$bn$2rdamedia
*338 $anide$bnc$2rdacarrier
*4901 $aOpetusministeriön työryhmien muistioita,$x0359-761X ;$v23:2002
*520 $aSammandrag: Möjligheter att undandröija hinder för medborgarverksamhet.
*520 $aAbstract: Removing obstacles to civic action.
*520 $aTiivistelmä (kuvailulehti). Yhteenveto (s. 22-24).
*520 $aKansalaistoiminnan esteiden poistamistyöryhmän nimittäminen oli Paavo Lipposen II hallituksen hallitusohjelman mukainen toimenpide ja kulttuuriministerin asettaman selvitysmies Risto Niemisen työn jatkoa. Kansalaistoiminta on käsitteenä laaja ja sillä ei ole yleisesti hyväksyttyä määritelmää. Työryhmä päätti, että tämän työn yhteydessä kansalaistoiminnalla tarkoitetaan rekisteröityjen, yhdistysmuotoisten kansalaisjärjestöjen toimintaa, joka ei lisäksi ole yhdistysten elinkeinotoimintaa. Työryhmä esittää 18 kohdan kehittämislistan. Esitykset ovat erimitallisia, mutta ne antavat kaikki osaltaan kansalaisjärjestöille paremmat mahdollisuudet keskittyä yhdistysten sääntömääräisen tarkoituksen toteuttamiseen eli omaan yleis-hyödylliseen työhönsä. Esitykset jakaantuvat neljään ryhmään. Ensimmäisen ryhmän esitykset kohdistuvat säädöksiin, joiden muutoksilla kansalaistoiminnan esteitä voitaisiin välittömästi poistaa. Toisen ryhmän esitykset liittyvät laintulkinnan selkeyttämiseen ja kolmanneksi käsitellään asioita, joiden valmistelussa kansalaistoiminnan erityispiirteet tulisi erityisesti ottaa huomioon. Viimeisen ryhmän esityksissä ajatuksena on, että kansalaisjärjestöjen velvoitteita voitaisiin hoitaa yhteisesti pienellä hallinnolla ja edullisesti. Lisäksi työryhmä haluaa painokkaasti tuoda esiin kansalaistoiminnan yleisen yhteiskuntapoliittisen painoarvon ja merkityksen. Nyt tehty työ on keskittynyt yksittäisten esteiden poistamiseen. Työryhmän käsityksen mukaan kokonaisvaltainen kansalaistoiminnan ja yhteiskunnan välisen suhteen kehittäminen edellyttäisi laajan yhteiskuntapoliittisen ohjelman käynnistämistä. Työ voisi alkaa opetusministeriön johdolla yhteistyössä muiden viranomaisten ja kansalaisjärjestöjen kanssa.
*650 7$akansalaistoiminta$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2251
*650 7$ajärjestötoiminta$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4785
*650 7$aedistäminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p14978
*650 7$akansalaisjärjestöt$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6405
*650 7$ajärjestöt$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1393
*650 7$atukeminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p9131
*650 7$akehittäminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4230
*650 7$akansalaisyhteiskunta $2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p16885
*650 7$alainsäädäntö$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p13854
*7001 $aAnttila, Rauno.
*7101 $aOpetusministeriö.
*830 0$aOpetusministeriön työryhmien muistioita,$x0359-761X ;$v23:2002.
*856 $uhttp://urn.fi/URN:ISBN:952-442-148-8$yLinkki verkkoaineistoon
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä
kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.
Kuvausta ei toistaiseksi saatavana