Hylly
Henkilönnimi Lehtonen, Jussi (näyttelijä), kirjoittaja.
Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö Elämäntunto : näyttelijä kohtaa hoitolaitosyleisön
Muut nimekkeet Näyttelijä kohtaa hoitolaitosyleisön
Julkaistu Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, Helsinki : 2015 (Helsinki : Edita Prima)
SAB-luokituskoodi
Muu luokituskoodi
Ulkoasutiedot 256 sivua : kuvitettu ; 25 cm
Sarjamerkintö ei-lisäkirjausmuodossa Acta Scienica, ISSN 1238-5913 ; 42
Yleinen huomautus Lisäpainokset: Toinen painos 2016. 978-952-6670-51-5.
Huomautus väitöskirjasta
Huomautus bibliografiasta ym. Sisältää bibliografisia viitteitä.
Huomautus sisällöstä, tiivistelmä tms. Mitä esitykselle ja esiintyjyydelle tapahtuu, kun ne siirtyvät taideinstituutiosta keskelle suljettujen laitosten arkea ja elämäntuntoa? Hoitolaitoksissa esiintyessään näyttelijä kohtaa katsojiaan paitsi esiintyjänä tai roolihenkilönä, myös omana itsenään ihminen ihmiselle -tasolla. Miten näitä rooleja on mahdollista yhdistää toisiinsa? Mitä seuraa, kun esiintyjä samastuu esityksen katsojaan? Näitä kysymyksiä pohtii Jussi Lehtonen väitöstutkimuksessaan. Tutkimus tuo esiin katsojiin samastumisen yhtenä näyttelijän ammattitaidon osa-alueista. Samalla kysymys samastumisen merkityksestä osana taiteellista kommunikaatiota saa uusia sisältöjä. Hoitolaitoksissa ja vankiloissa esiintyessään näyttelijä ryhtyy arvioimaan uudelleen maailmankuvansa rajoja, yleisö- ja yhteiskuntasuhdettaan sekä teatteriesityksen mahdollisuutta vastustaa yhteisöllistä stigmatisaatiota. Instituutioiden välisen rajan ylittäminen asettaa hänet kasvokkain oman taiteilijuutensa perusteiden kanssa ja saa hänet kysymään, miksi taide on tärkeää. Abstract.
Huomautus metodologiasta Taiteellinen toimintatutkimus.
Asiasana
Aineiston lajityyppi/muoto
Sarjalisäkirjaus - yhtenäistetty nimeke Acta Scienica, 1238-5913 ; 42.
Elektronisen aineiston sijainti ja käyttö (URI) https://taju.uniarts.fi/bitstream/handle/10024/6071/Acta_Acenica_42.pdf?sequence=1&isAllowed=y Linkki verkkoaineistoon
ISBN 978-952-6670-50-8 978-952-6670-51-5
*00005035cam a2200829 i 4500
*00118634
*00520230411042427.0
*008151005s2015 fi a g m||||00||0|fin|c
*020 $a978-952-6670-50-8$qnidottu
*020 $a978-952-6670-51-5$qPDF
*0243 $a9789526670508
*035 $a(FI-MELINDA)007349019
*040 $aFI-NL$bfin
*0410 $afin$beng
*042 $afinb
*084 $a77.11$2ykl
*1001 $aLehtonen, Jussi$c(näyttelijä),$ekirjoittaja.$0(FI-ASTERI-N)000144557
*24510$aElämäntunto :$bnäyttelijä kohtaa hoitolaitosyleisön /$cJussi Lehtonen.
*24630$aNäyttelijä kohtaa hoitolaitosyleisön
*260 $aHelsinki :$bTaideyliopiston Teatterikorkeakoulu,$c2015$e(Helsinki :$eEdita Prima)
*300 $a256 sivua :$bkuvitettu ;$c25 cm
*336 $ateksti$btxt$2rdacontent
*337 $akäytettävissä ilman laitetta$bn$2rdamedia
*338 $anide$bnc$2rdacarrier
*4901 $aActa Scienica,$x1238-5913 ;$v42
*500 $aLisäpainokset: Toinen painos 2016.
*500 $a978-952-6670-51-5.
*502 $aVäitöskirja :$cTaideyliopiston Teatterikorkeakoulu,$d2015.
*504 $aSisältää bibliografisia viitteitä.
*520 $aMitä esitykselle ja esiintyjyydelle tapahtuu, kun ne siirtyvät taideinstituutiosta keskelle suljettujen laitosten arkea ja elämäntuntoa? Hoitolaitoksissa esiintyessään näyttelijä kohtaa katsojiaan paitsi esiintyjänä tai roolihenkilönä, myös omana itsenään ihminen ihmiselle -tasolla. Miten näitä rooleja on mahdollista yhdistää toisiinsa? Mitä seuraa, kun esiintyjä samastuu esityksen katsojaan? Näitä kysymyksiä pohtii Jussi Lehtonen väitöstutkimuksessaan. Tutkimus tuo esiin katsojiin samastumisen yhtenä näyttelijän ammattitaidon osa-alueista. Samalla kysymys samastumisen merkityksestä osana taiteellista kommunikaatiota saa uusia sisältöjä. Hoitolaitoksissa ja vankiloissa esiintyessään näyttelijä ryhtyy arvioimaan uudelleen maailmankuvansa rajoja, yleisö- ja yhteiskuntasuhdettaan sekä teatteriesityksen mahdollisuutta vastustaa yhteisöllistä stigmatisaatiota. Instituutioiden välisen rajan ylittäminen asettaa hänet kasvokkain oman taiteilijuutensa perusteiden kanssa ja saa hänet kysymään, miksi taide on tärkeää.
*520 $aAbstract.
*567 $aTaiteellinen toimintatutkimus.
*650 7$anäyttelijät$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5328
*650 7$anäytteleminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1281
*650 7$atyönkuva$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p21453
*650 7$ataiteilijuus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p25117
*650 7$aesiintyminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6038
*650 7$ahoitolaitokset$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6034
*650 7$ahoitoympäristö$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6031
*650 7$ayleisö$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4280
*650 7$areseptio$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p24663
*650 7$akontaktit $2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1966
*650 7$avuorovaikutus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p10591
*650 7$asamaistuminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2484
*650 7$ateatteritaide$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2625
*650 7$aesitykset$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p401
*655 7$aväitöskirjat$2slm/fin$0http://urn.fi/URN:NBN:fi:au:slm:s1227
*830 0$aActa Scienica,$x1238-5913 ;$v42.
*852 $h77.11 LEH
*85641$uhttps://taju.uniarts.fi/bitstream/handle/10024/6071/Acta_Acenica_42.pdf?sequence=1&isAllowed=y$yLinkki verkkoaineistoon
*901 $aMU20150929$5FENNI
*901 $aMM20160204$b300a,024$5FENNI$c20160204090706.0
*901 $b655$5FIKKA$c20210616012043.0
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä
kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.
Kuvausta ei toistaiseksi saatavana