Tekijänoikeuden erikoiskirjasto

Tekijänoikeudet ja EU-direktiivi : tekijänoikeudesta digitaalisilla sisämarkkinoilla
Muistilista on tyhjä
Vis
Henkilönnimi
  • Rouhento, Sonja, kirjoittaja.
Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö
  • Tekijänoikeudet ja EU-direktiivi : tekijänoikeudesta digitaalisilla sisämarkkinoilla
Julkaistu
  • Laurea-ammattikorkeakoulu, 2020.
SAB-luokituskoodi
  • 33.34
Muu luokituskoodi
  • 33.34
Ulkoasutiedot
  • 1 verkkoaineisto (52 s.) PDF
Huomautus sisällöstä, tiivistelmä tms.
  • Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia tekijänoikeuksia ja 17.4.2020 annettua EU-direktiiviä tekijänoikeudesta digitaalisilla sisämarkkinoilla. Lisäksi opinnäytetyössä käsitellään tekijänoikeuksien huomioimista internetissä ja etenkin sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyössä keskitytään tekijänoikeuden perusasioihin ja pohditaan direktiivin mahdollisia vaikutuksia. Tekijänoikeudet ovat hyvin kansainvälinen oikeuden ala, joten aiheen rajauksen vuoksi opinnäytetyössä keskitytään Suomen lainsäädäntöön ja yksittäiseen EU-direktiiviin. Opinnäytetyössä nousevat esiin myös tekijänoikeuden lähioikeudet. Opinnäytetyö on tutkimusmenetelmällisesti oikeusdogmaattinen eli lainopillinen. Työn tavoitteena on siis selvittää voimassa olevan oikeuden sisältöä ajantasaisen lainsäädännön, lain esitöiden, oikeuskirjallisuuden ja oikeuskäytännön avulla. Opinnäytetyössä on käytetty myös aiheeseen liittyviä verkkolähteitä. Opinnäytetyössä pyritään auttamaan lukijaa ymmärtämään tekijänoikeudellisia perusteita. Tavoitteena on myös kiinnittää huomiota digitalisaation tuomiin muutoksiin tekijänoikeuksien parissa, jota myös EU-direktiivi käsittelee. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee aluksi tekijänoikeuden taustaa ja tekijänoikeutta oikeudenalana. Opinnäytetyön alussa pyritään selventämään tekijänoikeuden perusteita. Seuraavaksi opinnäytetyössä tarkastellaan lähioikeuksia, joista valokuvaajan suoja nousee keskeiseksi tarkasteltaessa tekijänoikeuksia myös sosiaalisen median näkökulmasta. Tämän jälkeen työssä tarkastellaan tekijänoikeuksien loukkaamista sekä tekijänoikeuksien huomioimista internetissä ja sosiaalisessa mediassa. Lopuksi työssä perehdytään tekijänoikeuksiin kansainvälisestä näkökulmasta ja EU-direktiiviin tekijänoikeudesta digitaalisilla sisämarkkinoilla. Opinnäytetyössä käy ilmi, että tekijänoikeudet ovat monimutkainen ja laaja oikeudenala eikä tätä edistä pitkä ja vaikeasti sisäistettävä tekijänoikeuslaki. Tietämättömyyden johdosta tekijänoikeusrikkomuksia tapahtuu helposti. Tekijänoikeusdirektiivin osalta sen mahdolliset vaikutukset eivät tule olemaan niin radikaaleja, kuin mitä mediassa ennen direktiivin antamista peloteltiin. Esimerkiksi pelätyt ”meemikielto” ja ”linkkivero” eivät pidä paikkaansa eikä direktiivi johda internetissä sensuuriin tai vaikuta internetin vapauteen. Direktiivi ei kohdistu tavallisiin käyttäjiin vaan suuriin verkko- ja uutisalustoihin. Osa direktiivin artikloista ovat kuitenkin monimutkaisia ja saattavat tarvita ennakkoratkaisuja EU-tuomioistuimelta.
Asiasana
Maantieteellinen nimi asiasanana
Asiasana - Kontrolloimaton
Aineiston lajityyppi/muoto
  • opinnäytteet
Elektronisen aineiston sijainti ja käyttö (URI)
  • https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061518701 Linkki verkkoaineistoon
*000      am a        a
*00118977
*007cr |||   |||||
*008      |2020    fi     e|     ||| 0|fin||
*019  $bga,la,na
*040  $aFI-CUTE$bfin$erda
*0410 $afin
*084  $a33.34$2ykl
*1001 $aRouhento, Sonja,$ekirjoittaja.
*24510$aTekijänoikeudet ja EU-direktiivi :$btekijänoikeudesta digitaalisilla sisämarkkinoilla /$cSonja Rouhento.
*264 1$bLaurea-ammattikorkeakoulu,$c2020.
*300  $a1 verkkoaineisto (52 s.)$fPDF
*336  $ateksti$btxt$2rdacontent
*337  $atietokonekäyttöinen$bc$2rdamedia
*338  $averkkoaineisto$bcr$2rdacarrier
*509  $aAMK-opinnäytetyö :$cLaurea-ammattikorkeakoulu,$d2020.
*520  $aOpinnäytetyön tarkoituksena on tutkia tekijänoikeuksia ja 17.4.2020 annettua EU-direktiiviä tekijänoikeudesta digitaalisilla sisämarkkinoilla. Lisäksi opinnäytetyössä käsitellään tekijänoikeuksien huomioimista internetissä ja etenkin sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyössä keskitytään tekijänoikeuden perusasioihin ja pohditaan direktiivin mahdollisia vaikutuksia. Tekijänoikeudet ovat hyvin kansainvälinen oikeuden ala, joten aiheen rajauksen vuoksi opinnäytetyössä keskitytään Suomen lainsäädäntöön ja yksittäiseen EU-direktiiviin. Opinnäytetyössä nousevat esiin myös tekijänoikeuden lähioikeudet. Opinnäytetyö on tutkimusmenetelmällisesti oikeusdogmaattinen eli lainopillinen. Työn tavoitteena on siis selvittää voimassa olevan oikeuden sisältöä ajantasaisen lainsäädännön, lain esitöiden, oikeuskirjallisuuden ja oikeuskäytännön avulla. Opinnäytetyössä on käytetty myös aiheeseen liittyviä verkkolähteitä. Opinnäytetyössä pyritään auttamaan lukijaa ymmärtämään tekijänoikeudellisia perusteita. Tavoitteena on myös kiinnittää huomiota digitalisaation tuomiin muutoksiin tekijänoikeuksien parissa, jota myös EU-direktiivi käsittelee. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee aluksi tekijänoikeuden taustaa ja tekijänoikeutta oikeudenalana. Opinnäytetyön alussa pyritään selventämään tekijänoikeuden perusteita. Seuraavaksi opinnäytetyössä tarkastellaan lähioikeuksia, joista valokuvaajan suoja nousee keskeiseksi tarkasteltaessa tekijänoikeuksia myös sosiaalisen median näkökulmasta. Tämän jälkeen työssä tarkastellaan tekijänoikeuksien loukkaamista sekä tekijänoikeuksien huomioimista internetissä ja sosiaalisessa mediassa. Lopuksi työssä perehdytään tekijänoikeuksiin kansainvälisestä näkökulmasta ja EU-direktiiviin tekijänoikeudesta digitaalisilla sisämarkkinoilla. Opinnäytetyössä käy ilmi, että tekijänoikeudet ovat monimutkainen ja laaja oikeudenala eikä tätä edistä pitkä ja vaikeasti sisäistettävä tekijänoikeuslaki. Tietämättömyyden johdosta tekijänoikeusrikkomuksia tapahtuu helposti. Tekijänoikeusdirektiivin osalta sen mahdolliset vaikutukset eivät tule olemaan niin radikaaleja, kuin mitä mediassa ennen direktiivin antamista peloteltiin. Esimerkiksi pelätyt ”meemikielto” ja ”linkkivero” eivät pidä paikkaansa eikä direktiivi johda internetissä sensuuriin tai vaikuta internetin vapauteen. Direktiivi ei kohdistu tavallisiin käyttäjiin vaan suuriin verkko- ja uutisalustoihin. Osa direktiivin artikloista ovat kuitenkin monimutkaisia ja saattavat tarvita ennakkoratkaisuja EU-tuomioistuimelta.
*650 7$atekijänoikeus$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2346$2yso/fin
*650 7$atekijänoikeuslaki$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p9817
*650 7$aEU-oikeus$0http://www.yso.fi/onto/yso/p20733$2yso/fin
*650 7$aEU-direktiivit$0http://www.yso.fi/onto/yso/p10768$2yso/fin
*650 7$asosiaalinen media$0http://www.yso.fi/onto/yso/p20774$2yso/fin
*651 7$aSuomi$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p94426
*653  $aDSM-direktiivi
*653  $auutisalustat
*653  $averkkoalustat
*655 7$aopinnäytteet$2slm/fin$0http://urn.fi/URN:NBN:fi:au:slm:s1270
*85640$uhttps://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061518701$yLinkki verkkoaineistoon
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.
Vis
Lähetä