Hylly
Henkilönnimi Pohjakallio, Pirkko, kirjoittaja.
Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö Miksi kuvista? : koulun kuvataideopetuksen muuttuvat perustelut
Julkaistu Taideteollinen korkeakoulu, [Helsinki] : 2005 (Jyväskylä : Gummerus)
SAB-luokituskoodi
Muu luokituskoodi
Ulkoasutiedot 273 sivua : kuvitettu ; 24 cm
Sarjamerkintö ei-lisäkirjausmuodossa Taideteollisen korkeakoulun julkaisusarja. A, ISSN 0782-1832 ; 60 Taideteollisen korkeakoulun julkaisu. A, ISSN 0782-1832 ; 60
Huomautus väitöskirjasta
Asiasana
Aineiston lajityyppi/muoto
Yhteisönnimi Taideteollinen korkeakoulu.
Sarjalisäkirjaus - yhtenäistetty nimeke Taideteollisen korkeakoulun julkaisusarja. A, 0782-1832 ; 60.
ISBN
*00004167cam a2200889 i 4500
*00121619
*00520230711195040.0
*008050706s2005 fi |||||||||||||||||fin|
*015 $afx800011$2skl
*020 $a951-558-181-8$qnidottu
*0248 $aA1008345
*035 $z(FI-MELINDA)005193849
*035 $a(FI-MELINDA)004747069
*040 $aFI-NL$bfin
*0410 $afin
*042 $afinb
*084 $a70$2ykl
*1001 $aPohjakallio, Pirkko,$ekirjoittaja.$0(FI-ASTERI-N)000121580
*24510$aMiksi kuvista? :$bkoulun kuvataideopetuksen muuttuvat perustelut /$cPirkko Pohjakallio.
*260 $a[Helsinki] :$bTaideteollinen korkeakoulu,$c2005$e(Jyväskylä :$fGummerus)
*300 $a273 sivua :$bkuvitettu ;$c24 cm
*336 $ateksti$btxt$2rdacontent
*337 $akäytettävissä ilman laitetta$bn$2rdamedia
*338 $anide$bnc$2rdacarrier
*4901 $aTaideteollisen korkeakoulun julkaisusarja. A,$x0782-1832 ;$v60
*4901 $aTaideteollisen korkeakoulun julkaisu. A,$x0782-1832 ;$v60
*502 $aVäitöskirja :$cTaideteollinen korkeakoulu, Helsinki.
*650 7$ataidekasvatus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5457
*650 7$aperustelut$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p20322
*650 7$aopetussuunnitelmat $2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5140
*650 7$aopetus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2630
*650 7$amuutos$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p277
*650 7$akuvataideopettajat$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p7706
*650 7$akuvataidekasvatus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5456
*650 7$akuvataide$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2739
*650 7$akuvaamataito$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p18046
*650 7$akuvaamataidonopettajat$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p7705
*650 7$ahistoria$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1780
*650 7$aesteettinen kasvatus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p17813
*650 7$aväitöskirjat$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p11614
*650 7$akoulut$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p386
*650 7$ataideaineet$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p17709
*650 7$alapset (ikäryhmät)$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4354
*655 7$aväitöskirjat$2slm/fin$0http://urn.fi/URN:NBN:fi:au:slm:s1227
*7101 $aTaideteollinen korkeakoulu.
*830 0$aTaideteollisen korkeakoulun julkaisusarja.$nA,$x0782-1832 ;$v60.
*852 $h70 POH
*901 $aMU20050715$5FENNI
*908 $afin
*960 $aARTO
*995 $aHist$5ARTO
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä
kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.
Väitöstutkimuksessaan Pirkko Pohjakallio tarkastelee taidekasvatuksen historiaa koulun kuvataideopetuksen muuttuvien perustelujen historiana. Näillä perusteluilla kuvataideopetusta toisaalta oikeutetaan kaikille kuuluvana oppiaineena, toisaalta luodaan käsitystäsen väliiämästä tiedosta. Tutkimus selvittää, kuinka kuvataideopetukselle tuotetaan puheella merkityksiä. Tutkimuksen ajallinen painopiste on 1960- ja 1970-luvun vaihde, jolloin oppiaineen perustelut muuttuivat oleellisesti: havaitseminen ja kuva alettiin ymmärtää kulttuurisiksi, sosiaalisesti rakentuneiksi ilmiöiksi. Tutkimuksen kohteena on tuo murroskausi ja sen vaikutukset nykyajassa, se miten nykyiseen on tultu