Tekijänoikeuden erikoiskirjasto

Orkesterimuusikoiden työnohjaus : luova potentiaali yhteisöllisyyden rakentamisen ja yksilöllisyyden kunnioittamisen risteyskohdassa
Muistilista on tyhjä
Vis
Henkilönnimi
  • Valtasaari, Pauliina, kirjoittaja.
Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö
  • Orkesterimuusikoiden työnohjaus : luova potentiaali yhteisöllisyyden rakentamisen ja yksilöllisyyden kunnioittamisen risteyskohdassa
Muut nimekkeet
  • Luova potentiaali yhteisöllisyyden rakentamisen ja yksilöllisyyden kunnioittamisen risteyskohdassa
Julkaistu
  • Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, Helsinki : 2023.
SAB-luokituskoodi
  • 69.13
Muu luokituskoodi
  • 69.13
Ulkoasutiedot
  • 1 verkkoaineisto (389 sivua) : kuvitettu
Sarjamerkintö ei-lisäkirjausmuodossa
  • Studia musica, ISSN 2489-8155 ; 95
Huomautus väitöskirjasta
  • Väitöskirja :
Huomautus sisällöstä, tiivistelmä tms.
  • Career supervision for orchestra musicians : creative potential in constructing communality and reverencing individuality.
  • Tässä hankkeessa on tutkittu orkesterimuusikoiden työhyvinvointia sekä kehitetty orkesterimuusikoille soveltuva työnohjausmetodi haastattelu- ja toimintatutkimuksen keinoin. Orkesterityön erityiskysymykset eivät välttämättä ole tuttuja muilla aloilla työskenteleville työnohjaajille. Yleisten stressitekijöiden lisäksi muusikon työssä on erityispiirteitä, jotka voivat lisätä muusikoiden psykososiaalista kuormitusta. Työnohjausta toteutetaan hyvin vähän orkestereissa, eikä sen vaikuttavuudesta muusikoille ole tiettävästi tehty aiempaa tutkimusta. Olen kehittänyt ja testannut työnohjausmenetelmän, jonka on tarkoitus palvella orkesterimuusikoiden tarpeita ja vahvistaa heidän työhyvinvointiaan läpi uran. Tutkimus- ja kehittämishanke on toteutettu kahdessa osassa vuosien 2019–2021 aikana, ja siihen osallistui yhteensä 22 muusikkoa viidestä eri sinfoniaorkesterista. Haastattelututkimukseen osallistui 11 muusikkoa kolmesta eri orkesterista. Haastatteluanalyysin taustateorioina on käytetty Kernberg-ryhmän objektisuhdeteoriaa, Rom Harrén positiointiteoriaa sekä Wilfried Bionin ryhmäpsykoanalyyttistä teoriaa. Teoriaohjaavassa analyysissä muusikoiden puheessa erottui kuusi sosiaalista positiota, joista kolme tulkittiin konstruktiivisiksi ja kolme destruktiivisiksi. Haastattelututkimuksen tulokset toimivat lähtökohtana muusikoiden työnohjausmetodin kehittämisessä. Toimintatutkimus, jossa metodia testattiin, toteutettiin tarjoamalla kahden eri orkesterin muusikoille viisi työnohjauskertaa. Mukana oli yhteensä 11 muusikkoa. Muusikoiden työnohjauksessa sovellettiin psykodynaamisesti suuntautuneen työnohjauksen ja kognitiivisen lyhytterapian menetelmiä. Tapaamiset videoitiin ja osallistujilta kerättiin kirjallista palautetta työnohjauksesta. Työnohjausmetodia kehitettiin tapaamisten välillä ja tutkimusinterventioiden jälkeen tutkijan kirjaamien havaintojen, analysoidun videomateriaalin ja tutkittavilta saadun palautteen perusteella. Lopullisen työnohjausmetodin tavoite on haastatteluaineistoista erottuva myötätuntoisen, hyvää tekevän minän positio, joka ilmenee työnohjausmetodin viidessä avainelementissä (itsemyötätunto, toivo, realistinen optimismi, viisaus ja resilienssi). Esitän, että orkesterimuusikot hyötyvät työnohjauksesta, jossa huomioidaan heidän erityistarpeensa ja työkulttuurinsa ja joka toteutetaan alaa tuntevan työnohjaajan toimesta. Työnohjausprosessin on suositeltavaa olla vähintään viiden tapaamiskerran mittainen. Työnohjaus voi vahvistaa muusikoiden yksilöllisiä ja yhteisöllisiä voimavaroja ja rohkaista heitä löytämään rakentavia ratkaisuja työnsä psykososiaalisiin kuormitustekijöihin. Sen vuoksi työnohjaus saattaa ennaltaehkäistä pitkällä aikavälillä muusikoiden stressiperäistä oireilua.
Asiasana
Yhteisönnimi
  • Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, kustantaja.
Toinen ilmiasu
  • Painettu: ISBN 978-952-329-314-4
Sarjalisäkirjaus - yhtenäistetty nimeke
  • Studia musica, 2489-8155 ; 95.
Elektronisen aineiston sijainti ja käyttö (URI)
  • https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-329-315-1 Linkki verkkoaineistoon
ISBN
  • 978-952-329-315-1
*00001713cam a22003615i 4500
*00122994
*00520231130145910.0
*007cr||||||||||||
*008231130s2023    fi |||| om    |0| 0|fin| 
*019  $bga,la,na
*020  $a978-952-329-315-1$qPDF
*035  $a(FI-MELINDA)018929414
*040  $aFI-NL$bfin$erda
*0410 $afin$beng
*042  $afinb
*084  $a69.13$2ykl
*1001 $aValtasaari, Pauliina,$ekirjoittaja.
*24510$aOrkesterimuusikoiden työnohjaus :$bluova potentiaali yhteisöllisyyden rakentamisen ja yksilöllisyyden kunnioittamisen risteyskohdassa /$cPauliina Valtasaari.
*24630$aLuova potentiaali yhteisöllisyyden rakentamisen ja yksilöllisyyden kunnioittamisen risteyskohdassa
*264 1$aHelsinki :$bTaideyliopiston Sibelius-Akatemia,$c2023.
*300  $a1 verkkoaineisto (389 sivua) :$bkuvitettu
*336  $ateksti$btxt$2rdacontent
*337  $atietokonekäyttöinen$bc$2rdamedia
*338  $averkkoaineisto$bcr$2rdacarrier
*4901 $aStudia musica,$x2489-8155 ;$v95
*502  $aVäitöskirja :$cTaideyliopiston Sibelius-Akatemia, DocMus-tohtorikoulu,$d2023.
*506  $aAineisto on vapaasti saatavissa.$fUnrestricted online access$2star
*520  $aCareer supervision for orchestra musicians : creative potential in constructing communality and reverencing individuality.
*520  $aTässä hankkeessa on tutkittu orkesterimuusikoiden työhyvinvointia sekä kehitetty orkesterimuusikoille soveltuva työnohjausmetodi haastattelu- ja toimintatutkimuksen keinoin. Orkesterityön erityiskysymykset eivät välttämättä ole tuttuja muilla aloilla työskenteleville työnohjaajille. Yleisten stressitekijöiden lisäksi muusikon työssä on erityispiirteitä, jotka voivat lisätä muusikoiden psykososiaalista kuormitusta. Työnohjausta toteutetaan hyvin vähän orkestereissa, eikä sen vaikuttavuudesta muusikoille ole tiettävästi tehty aiempaa tutkimusta. Olen kehittänyt ja testannut työnohjausmenetelmän, jonka on tarkoitus palvella orkesterimuusikoiden tarpeita ja vahvistaa heidän työhyvinvointiaan läpi uran. Tutkimus- ja kehittämishanke on toteutettu kahdessa osassa vuosien 2019–2021 aikana, ja siihen osallistui yhteensä 22 muusikkoa viidestä eri sinfoniaorkesterista. Haastattelututkimukseen osallistui 11 muusikkoa kolmesta eri orkesterista. Haastatteluanalyysin taustateorioina on käytetty Kernberg-ryhmän objektisuhdeteoriaa, Rom Harrén positiointiteoriaa sekä Wilfried Bionin ryhmäpsykoanalyyttistä teoriaa. Teoriaohjaavassa analyysissä muusikoiden puheessa erottui kuusi sosiaalista positiota, joista kolme tulkittiin konstruktiivisiksi ja kolme destruktiivisiksi. Haastattelututkimuksen tulokset toimivat lähtökohtana muusikoiden työnohjausmetodin kehittämisessä. Toimintatutkimus, jossa metodia testattiin, toteutettiin tarjoamalla kahden eri orkesterin muusikoille viisi työnohjauskertaa. Mukana oli yhteensä 11 muusikkoa. Muusikoiden työnohjauksessa sovellettiin psykodynaamisesti suuntautuneen työnohjauksen ja kognitiivisen lyhytterapian menetelmiä. Tapaamiset videoitiin ja osallistujilta kerättiin kirjallista palautetta työnohjauksesta. Työnohjausmetodia kehitettiin tapaamisten välillä ja tutkimusinterventioiden jälkeen tutkijan kirjaamien havaintojen, analysoidun videomateriaalin ja tutkittavilta saadun palautteen perusteella. Lopullisen työnohjausmetodin tavoite on haastatteluaineistoista erottuva myötätuntoisen, hyvää tekevän minän positio, joka ilmenee työnohjausmetodin viidessä avainelementissä (itsemyötätunto, toivo, realistinen optimismi, viisaus ja resilienssi). Esitän, että orkesterimuusikot hyötyvät työnohjauksesta, jossa huomioidaan heidän erityistarpeensa ja työkulttuurinsa ja joka toteutetaan alaa tuntevan työnohjaajan toimesta. Työnohjausprosessin on suositeltavaa olla vähintään viiden tapaamiskerran mittainen. Työnohjaus voi vahvistaa muusikoiden yksilöllisiä ja yhteisöllisiä voimavaroja ja rohkaista heitä löytämään rakentavia ratkaisuja työnsä psykososiaalisiin kuormitustekijöihin. Sen vuoksi työnohjaus saattaa ennaltaehkäistä pitkällä aikavälillä muusikoiden stressiperäistä oireilua.
*588  $aKuvailun perustana verkkoaineisto; nimeke PDF-nimiösivulta (Taju, katsottu 30.11.2023).
*650 7$aorkesteritoiminta$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5071
*650 7$amuusikot$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1644$2yso/fin
*650 7$aorkesterit$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5070
*650 7$atyönohjaus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p297
*650 7$atyöelämä$0http://www.yso.fi/onto/yso/p16262$2yso/fin
*7102 $aTaideyliopiston Sibelius-Akatemia,$ekustantaja.$0(FI-ASTERI-N)000039681
*77608$iPainettu:$z978-952-329-314-4
*830 0$aStudia musica,$x2489-8155 ;$v95.
*85640$uhttps://urn.fi/URN:ISBN:978-952-329-315-1$yLinkki verkkoaineistoon
*901  $aSU2023$5FENNI
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.

Kuvausta ei toistaiseksi saatavana

Lähetä