Tekijänoikeuden erikoiskirjasto

Framtidens television : Vissa marknadsförings- och upphovsrättsliga spörsmål
Muistilista on tyhjä
Vis
Henkilönnimi
  • Enkvist, Joachim, kirjoittaja.
Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö
  • Framtidens television : Vissa marknadsförings- och upphovsrättsliga spörsmål
Julkaistu
  • Hanken School of Economics, Helsingfors : 2008. ©2008
SAB-luokituskoodi
  • 33.34
Muu luokituskoodi
  • 33.34
Ulkoasutiedot
  • 1 verkkoaineisto (240 sivua)
Sarjamerkintö ei-lisäkirjausmuodossa
  • Hanken School of Economics, Research Reports, ISSN 0357-5764 ; 66
Huomautus väitöskirjasta
  • Väitöskirja :
Huomautus sisällöstä, tiivistelmä tms.
  • Den här boken handlar om framtidens television och vissa marknadsförings- och upphovsrättsliga spörsmål som aktualiseras i samband med nya former av televisionssändningar. TV-tekniken har utvecklats mycket under de senaste åren, och det är framförallt sändningstekniken som har genomgått de största förändringarna. Tyngdpunkten i detta arbete har lagts på förmedling av TV-sändningar över Internet med hjälp av P2P-tekniken (peer-to-peer) och vilka marknadsförings- och upphovsrättsliga spörsmål detta aktualiserar. Den nya förmedlingstekniken möjliggör en rad nya marknadsföringsmetoder, och i boken behandlas hur dessa metoder förhåller sig till nuvarande marknadsföringsrättsliga reglering. Förmedling av upphovsrättsskyddat material över Internet har inneburit ett flertal reformer av gällande upphovsrättslagstiftning i syfte att stärka rättsinnehavarnas ensamrätt. En viktig fråga som boken behandlar är hur gällande upphovsrättslagstiftning skall tolkas i förhållande till nya distributionsformer över Internet. I boken tas även upp frågor i anknytning till problemet med att en stor del av det material som förmedlas över Internet sker utan rättsinnehavarens samtycke, vilket innebär en ekonomisk förlust för rättsinnehavaren. I boken framläggs alternativa lösningar för hur förmedlingen över Internet kan tilldela rättsinnehavaren ekonomisk ersättning, trots att förmedlingen är avgiftsfri.
Asiasana
Sarjalisäkirjaus - yhtenäistetty nimeke
  • Hanken School of Economics, Research Reports, 0357-5764 ; 66.
Elektronisen aineiston sijainti ja käyttö (URI)
  • http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-555-997-5 Linkki verkkoaineistoon
ISBN
  • 978-951-555-997-5
*000      am a        a
*00123007
*007cr||||||||||||
*008      s2023    fi     e      ||| 0|swe |
*019  $bga,la,na
*020  $a978-951-555-997-5$qPDF
*040  $aFI-CUTE$bfin$erda
*0410 $aswe
*084  $a33.34$2ykl
*1001 $aEnkvist, Joachim,$ekirjoittaja.
*24510$aFramtidens television :$bVissa marknadsförings- och upphovsrättsliga spörsmål /$cJoachim Enkvist.
*264 1$aHelsingfors :$bHanken School of Economics,$c2008.
*264 4$a©2008
*300  $a1 verkkoaineisto (240 sivua)
*336  $ateksti$btxt$2rdacontent
*337  $atietokonekäyttöinen$bc$2rdamedia
*338  $averkkoaineisto$bcr$2rdacarrier
*347  $atekstitiedosto$bPDF
*4901 $aHanken School of Economics, Research Reports,$x0357-5764 ;$v66
*502  $aVäitöskirja :$cHelsingfors, Hanken School of Economics, Svenska handelshögskolan,$d2008.
*506  $aAineisto on vapaasti saatavissa.$fUnrestricted online access$2star
*520  $aDen här boken handlar om framtidens television och vissa marknadsförings- och upphovsrättsliga spörsmål som aktualiseras i samband med nya former av televisionssändningar. TV-tekniken har utvecklats mycket under de senaste åren, och det är framförallt sändningstekniken som har genomgått de största förändringarna. Tyngdpunkten i detta arbete har lagts på förmedling av TV-sändningar över Internet med hjälp av P2P-tekniken (peer-to-peer) och vilka marknadsförings- och upphovsrättsliga spörsmål detta aktualiserar. Den nya förmedlingstekniken möjliggör en rad nya marknadsföringsmetoder, och i boken behandlas hur dessa metoder förhåller sig till nuvarande marknadsföringsrättsliga reglering. Förmedling av upphovsrättsskyddat material över Internet har inneburit ett flertal reformer av gällande upphovsrättslagstiftning i syfte att stärka rättsinnehavarnas ensamrätt. En viktig fråga som boken behandlar är hur gällande upphovsrättslagstiftning skall tolkas i förhållande till nya distributionsformer över Internet. I boken tas även upp frågor i anknytning till problemet med att en stor del av det material som förmedlas över Internet sker utan rättsinnehavarens samtycke, vilket innebär en ekonomisk förlust för rättsinnehavaren. I boken framläggs alternativa lösningar för hur förmedlingen över Internet kan tilldela rättsinnehavaren ekonomisk ersättning, trots att förmedlingen är avgiftsfri.
*650 7$atelevisio (joukkoviestimet)$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5759
*650 7$atelevisiotekniikka$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p10538
*650 7$atekijänoikeus$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2346$2yso/fin
*650 7$avertaisverkot$0http://www.yso.fi/onto/yso/p18998$2yso/finto
*650 7$aInternet$0http://www.yso.fi/onto/yso/p20405$2yso/fin
*650 7$amarkkinointi$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5878$2yso/fin
*830 0$aHanken School of Economics, Research Reports,$x0357-5764 ;$v66.
*85640$uhttp://urn.fi/URN:ISBN:978-951-555-997-5$yLinkki verkkoaineistoon
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.

Kuvausta ei toistaiseksi saatavana

Lähetä