Tekijänoikeuden erikoiskirjasto

General Principles of International Copyright Law and the Utilization of Copyrighted Works within User-Generated Video Content on YouTube
Muistilista on tyhjä
Vis
Henkilönnimi
  • Tolonen, Aleksi, kirjoittaja.
Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö
  • General Principles of International Copyright Law and the Utilization of Copyrighted Works within User-Generated Video Content on YouTube
Julkaistu
  • Turun yliopisto, 2022. ©2022
SAB-luokituskoodi
  • 33.34
Muu luokituskoodi
  • 33.34
Ulkoasutiedot
  • 1 verkkoaineisto (50 sivua)
Huomautus sisällöstä, tiivistelmä tms.
  • Sosiaalisen median merkitys on kahden viimeisen vuosikymmenen aikana ollut jatkuvassa kasvussa teknologisen kehityksen seurauksena. Tämä kehitys on tuonut mukanaan uusia oikeudellisia haasteita. Sosiaalisen median alustoille ladattava sisältö koostuu käyttäjiensä luomasta ja löytämästä sisällöstä. Kehityksen vaikutukset ovat kohdistuneet muiden oikeudenalojen tapaan immateriaalioikeuksiin. Käyttäjien luoman sisällön luonteesta johtuen tekijänoikeudet ovat usein olleet esiin nousseiden ongelmien keskiössä. Uudet haasteet juontavat juurensa sosiaalisen median alustojen kansainvälisestä käyttöympäristöstä, kansainvälisen tekijänoikeuslain luonteesta sekä voimassa olevan sääntelyn riittämättömyydestä vastata uusiin muuttuneisiin olosuhteisiin. Tämän tutkimuksen tarkoitus on kaksijakoinen. Tutkimuksen ensisijaisena tarkoituksena on arvioida kansainvälisen tekijänoikeuden yleisten periaatteiden riittävyyttä vastata haasteisiin, jotka juontuvat käyttäjien luomasta sisällöstä, joissa hyödynnetään tekijänoikeuksin suojattuja teoksia. Näin ollen oikeudelliset haasteet liittyvät läheisesti tekijänoikeuden rajoituksiin sekä edellytettyyn tasapainoiluun tekijänoikeudellisen työn tekijän ja suuremman yleisön oikeuksien ja etujen välillä. Tarkastelun alainen käyttäjien luoma sisältö on rajattu videosisältöön, jossa hyödynnetään äänitteitä tai audiovisuaalisia töitä. Tämän vuoksi työn ala rajautuu luonnollisesti käyttäjien luomaan sisältöön, joka on ladattu YouTube -nimiselle sosiaalisen median alustalle. Yleisten periaatteiden riittävyys arvioidaan tutkimalla niiden soveltuvuutta olemassa oleviin haasteisiin. Soveltuvuuden arviointiin saadaan tukea analysoimalla viranomaislähteitä, jotka tarjoavat tulkintaohjeistusta kansainvälisen oikeuden lähteistä, jotka toimivat kansainvälisen tekijänoikeuden yleisten periaatteiden perustana. Koska kansainvälisen tekijänoikeuslain alalla ei ole yleisesti hyväksyttyjä tai vakiintuneita yleisiä periaatteita, tutkimuksen toissijaisena tarkoituksena on tunnistaa ja luoda perusta näille periaatteille. Tunnistus suoritetaan vertaillen keskenään kansainvälisiä tekijänoikeuslähteitä keskenään ja tunnistaen tämä vertailun avulla toistuvasti käytettyjä normeja ja standardeja. Tukea tunnistamiseen saadaan myös muista kansainvälisen oikeuden lähteistä, kuten ihmisoikeuksista. Tunnistetut periaatteet ovat kansallisen kohtelun periaate, automaattisen suojan periaate, tekijän taloudellisten ja moraalisten ydinoikeuksien periaate, kolmen kohdan testin ja muiden rajattujen poikkeusten periaate sekä kehitysmaiden positiivisen erityiskohtelun periaate. Tutkimuksen keskeisin löydös on, että kansainvälisen tekijänoikeuden yleiset periaatteet eivät kykene vastaamaan haasteisiin, jotka johtuvat tekijänoikeuksilla suojattujen teosten käytöstä käyttäjien luomassa sisällössä. Tämä johtuu pääasiallisesti poikkeussäännösten kapea-alaisesta tulkintakäytännöstä. Lisäksi tasapainotellessa tekijän ja laajemman yleisön odotettujen oikeuksien ja etujen välillä, käytännössä suositaan kohtuuttomasti tekijää. Tutkimuksessa esiin tuotuihin haasteisiin voitaisiin vastata eri tavoin. Näihin keinoihin kuuluvat muun muassa kansainvälisten sopimusten laatiminen, aiempien kansainvälisten tekijänoikeussopimusten muuttaminen, muutos kansainvälisen tekijänoikeusnormien tulkintakäytännössä sekä muut järjestelyt valtioiden, tekijänoikeuksia valvovien viranomaistahojen sekä sosiaalisen median alustoja ylläpitävien yhtiöiden välillä.
Asiasana
Elektronisen aineiston sijainti ja käyttö (URI)
  • https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022053039741 Linkki verkkoaineistoon
*000      am a        a
*00123042
*007cr||||||||||||
*008      s2022    fi     e      ||| 0|fin |
*019  $bga,la,na
*040  $aFI-CUTE$bfin$erda
*0410 $afin
*084  $a33.34$2ykl
*1001 $aTolonen, Aleksi,$ekirjoittaja.
*24510$aGeneral Principles of International Copyright Law and the Utilization of Copyrighted Works within User-Generated Video Content on YouTube /$cAleksi Tolonen.
*264 1$bTurun yliopisto,$c2022.
*264 4$a©2022
*300  $a1 verkkoaineisto (50 sivua)
*336  $ateksti$btxt$2rdacontent
*337  $atietokonekäyttöinen$bc$2rdamedia
*338  $averkkoaineisto$bcr$2rdacarrier
*347  $atekstitiedosto$bPDF
*506  $aAineisto on vapaasti saatavissa.$fUnrestricted online access$2star
*509  $aPro gradu -tutkielma :$cTurun yliopisto, Advanced International Law and Technology,$d2022.
*520  $aSosiaalisen median merkitys on kahden viimeisen vuosikymmenen aikana ollut jatkuvassa kasvussa teknologisen kehityksen seurauksena. Tämä kehitys on tuonut mukanaan uusia oikeudellisia haasteita. Sosiaalisen median alustoille ladattava sisältö koostuu käyttäjiensä luomasta ja löytämästä sisällöstä. Kehityksen vaikutukset ovat kohdistuneet muiden oikeudenalojen tapaan immateriaalioikeuksiin. Käyttäjien luoman sisällön luonteesta johtuen tekijänoikeudet ovat usein olleet esiin nousseiden ongelmien keskiössä. Uudet haasteet juontavat juurensa sosiaalisen median alustojen kansainvälisestä käyttöympäristöstä, kansainvälisen tekijänoikeuslain luonteesta sekä voimassa olevan sääntelyn riittämättömyydestä vastata uusiin muuttuneisiin olosuhteisiin. Tämän tutkimuksen tarkoitus on kaksijakoinen. Tutkimuksen ensisijaisena tarkoituksena on arvioida kansainvälisen tekijänoikeuden yleisten periaatteiden riittävyyttä vastata haasteisiin, jotka juontuvat käyttäjien luomasta sisällöstä, joissa hyödynnetään tekijänoikeuksin suojattuja teoksia. Näin ollen oikeudelliset haasteet liittyvät läheisesti tekijänoikeuden rajoituksiin sekä edellytettyyn tasapainoiluun tekijänoikeudellisen työn tekijän ja suuremman yleisön oikeuksien ja etujen välillä. Tarkastelun alainen käyttäjien luoma sisältö on rajattu videosisältöön, jossa hyödynnetään äänitteitä tai audiovisuaalisia töitä. Tämän vuoksi työn ala rajautuu luonnollisesti käyttäjien luomaan sisältöön, joka on ladattu YouTube -nimiselle sosiaalisen median alustalle. Yleisten periaatteiden riittävyys arvioidaan tutkimalla niiden soveltuvuutta olemassa oleviin haasteisiin. Soveltuvuuden arviointiin saadaan tukea analysoimalla viranomaislähteitä, jotka tarjoavat tulkintaohjeistusta kansainvälisen oikeuden lähteistä, jotka toimivat kansainvälisen tekijänoikeuden yleisten periaatteiden perustana. Koska kansainvälisen tekijänoikeuslain alalla ei ole yleisesti hyväksyttyjä tai vakiintuneita yleisiä periaatteita, tutkimuksen toissijaisena tarkoituksena on tunnistaa ja luoda perusta näille periaatteille. Tunnistus suoritetaan vertaillen keskenään kansainvälisiä tekijänoikeuslähteitä keskenään ja tunnistaen tämä vertailun avulla toistuvasti käytettyjä normeja ja standardeja. Tukea tunnistamiseen saadaan myös muista kansainvälisen oikeuden lähteistä, kuten ihmisoikeuksista. Tunnistetut periaatteet ovat kansallisen kohtelun periaate, automaattisen suojan periaate, tekijän taloudellisten ja moraalisten ydinoikeuksien periaate, kolmen kohdan testin ja muiden rajattujen poikkeusten periaate sekä kehitysmaiden positiivisen erityiskohtelun periaate. Tutkimuksen keskeisin löydös on, että kansainvälisen tekijänoikeuden yleiset periaatteet eivät kykene vastaamaan haasteisiin, jotka johtuvat tekijänoikeuksilla suojattujen teosten käytöstä käyttäjien luomassa sisällössä. Tämä johtuu pääasiallisesti poikkeussäännösten kapea-alaisesta tulkintakäytännöstä. Lisäksi tasapainotellessa tekijän ja laajemman yleisön odotettujen oikeuksien ja etujen välillä, käytännössä suositaan kohtuuttomasti tekijää. Tutkimuksessa esiin tuotuihin haasteisiin voitaisiin vastata eri tavoin. Näihin keinoihin kuuluvat muun muassa kansainvälisten sopimusten laatiminen, aiempien kansainvälisten tekijänoikeussopimusten muuttaminen, muutos kansainvälisen tekijänoikeusnormien tulkintakäytännössä sekä muut järjestelyt valtioiden, tekijänoikeuksia valvovien viranomaistahojen sekä sosiaalisen median alustoja ylläpitävien yhtiöiden välillä.
*650 7$atekijänoikeus$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2346$2yso/fin
*650 7$asosiaalinen media$0http://www.yso.fi/onto/yso/p20774$2yso/fin
*650 7$aalustatalous$0http://www.yso.fi/onto/yso/p38290$2yso/fin
*650 7$akansainvälinen tekijänoikeus$0http://www.yso.fi/onto/yso/p11933$2yso/fin
*650 7$aYouTube$0http://www.yso.fi/onto/yso/p21062$2yso/fin
*85640$uhttps://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022053039741$yLinkki verkkoaineistoon
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.
Vis
Lähetä