Tekijänoikeuden erikoiskirjasto

Tietosuojan viranomaisvalvonnan ja seuraamusjärjestelmän kehitys : tarkastelussa tietosuojavaltuutetun ja seuraamuskollegion päätöksiä vuosilta 2018–2022
Muistilista on tyhjä
Vis
Hylly
  • SA-Defensor Legis
Henkilönnimi
  • Paasonen, Jyri, kirjoittaja.
Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö
  • Tietosuojan viranomaisvalvonnan ja seuraamusjärjestelmän kehitys : tarkastelussa tietosuojavaltuutetun ja seuraamuskollegion päätöksiä vuosilta 2018–2022
Julkaistu
  • Suomen Asianajajaliitto, Helsinki : 2024.
Ulkoasutiedot
  • s. 40–66
Sarjamerkintö ei-lisäkirjausmuodossa
  • Defensor Legis, ISSN 0356-262X ; 1/2024
Huomautus sisällöstä, tiivistelmä tms.
  • Henkilötietojen suojaa koskeva lainsäädäntö on Suomessa kehittynyt ja muokkaantunut sekä teknologian kehityksen harppauksien että EU:n sääntelyn kehityksen myötä. Artikkelissa tarkastellaan tietosuojan viranomaisvalvontaa ja sitä koskevaa lainsäädännön kehitystä sekä seuraamusjärjestelmää. Lisäksi tarkastellaan tietosuojavaltuutetun ja seuraamuskollegion antamia yleisen tietosuoja-asetuksen mukaisia päätöksiä 2018–2022, jotka on julkaistu Finlexissä. Tietosuojavaltuutetun antamista päätöksistä merkittävä osa koski yrityksiä. Hallinnollisen seuraamusmaksun määräämisen ennustettavuus ei ole täysin selkeää. Euroopan tietosuojaneuvostossa on tunnistettu haaste, että seuraamusmaksujen määräämiskäytäntö ei ole yhdenmukaista. Tämän takia he ovat laatineet muun muassa ohjeen hallinnollisten seuraamusmaksujen laskemiseen. Ylipäätään Euroopassa tietosuojavalvontaviranomaiset ovat määränneet entistä enemmän seuraamusmaksuja, kun niiden kokonaismäärä on kasvanut 50 prosentin vuosivauhdilla. Tämä on herättänyt keskustelua useissa valtioissa siitä, että organisaatiot ovat yhä varovaisempia ilmoittamaan tietosuojarikkomuksista, koska pelkäävät sakkoja ja korvausvaatimuksia. Tietosuojan kannalta tietoturvallisuuden kontrollien tehokkuudella ja organisaatioiden riskienhallinnan sekä säätelyn toimivuudella on merkitystä, jotta henkilötietoja voidaan suojata tehokkaasti.
Asiasana
Asiasana - Kontrolloimaton
Henkilönnimi
  • Luomala, Mikko, kirjoittaja.
Sarjalisäkirjaus - yhtenäistetty nimeke
  • Defensor Legis, 0356-262X ; 1/2024
*000      ab a        ar
*00124072
*008      s2024    fi     e     |||| 0|fin |            
*040  $aFI-CUTE$bfin$erda
*0410 $afin
*1001 $aPaasonen, Jyri,$ekirjoittaja.
*24510$aTietosuojan viranomaisvalvonnan ja seuraamusjärjestelmän kehitys :$btarkastelussa tietosuojavaltuutetun ja seuraamuskollegion päätöksiä vuosilta 2018–2022 /$cJyri Paasonen, Mikko Luomala.
*264 1$aHelsinki :$bSuomen Asianajajaliitto,$c2024.
*300  $as. 40–66
*336  $ateksti$btxt$2rdacontent
*337  $akäytettävissä ilman laitetta$bn$2rdamedia
*338  $anide$bnc$2rdacarrier
*4901 $aDefensor Legis,$x0356-262X ;$v1/2024
*520  $aHenkilötietojen suojaa koskeva lainsäädäntö on Suomessa kehittynyt ja muokkaantunut sekä teknologian kehityksen harppauksien että EU:n sääntelyn kehityksen myötä. Artikkelissa tarkastellaan tietosuojan viranomaisvalvontaa ja sitä koskevaa lainsäädännön kehitystä sekä seuraamusjärjestelmää. Lisäksi tarkastellaan tietosuojavaltuutetun ja seuraamuskollegion antamia yleisen tietosuoja-asetuksen mukaisia päätöksiä 2018–2022, jotka on julkaistu Finlexissä. Tietosuojavaltuutetun antamista päätöksistä merkittävä osa koski yrityksiä. Hallinnollisen seuraamusmaksun määräämisen ennustettavuus ei ole täysin selkeää. Euroopan tietosuojaneuvostossa on tunnistettu haaste, että seuraamusmaksujen määräämiskäytäntö ei ole yhdenmukaista. Tämän takia he ovat laatineet muun muassa ohjeen hallinnollisten seuraamusmaksujen laskemiseen. Ylipäätään Euroopassa tietosuojavalvontaviranomaiset ovat määränneet entistä enemmän seuraamusmaksuja, kun niiden kokonaismäärä on kasvanut 50 prosentin vuosivauhdilla. Tämä on herättänyt keskustelua useissa valtioissa siitä, että organisaatiot ovat yhä varovaisempia ilmoittamaan tietosuojarikkomuksista, koska pelkäävät sakkoja ja korvausvaatimuksia. Tietosuojan kannalta tietoturvallisuuden kontrollien tehokkuudella ja organisaatioiden riskienhallinnan sekä säätelyn toimivuudella on merkitystä, jotta henkilötietoja voidaan suojata tehokkaasti.
*650 7$atietosuoja$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3636$2yso/fin
*650 7$ahenkilötiedot$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p15126
*650 7$aEU-oikeus$0http://www.yso.fi/onto/yso/p20733$2yso/fin
*650 7$alainsäädäntö$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p13854
*653  $aGDPR
*653  $atietosuojavaltuutetut
*653  $aviranomaisvalvonta
*653  $atietosuojarikkomukset
*7001 $aLuomala, Mikko,$ekirjoittaja.
*830 0$aDefensor Legis,$x0356-262X ;$v1/2024
*852  $hSA-Defensor Legis
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.
Vis
Lähetä
Niteen tunnusTilaEräpäiväKuuluuSijaintiHylly
Ex1Saatavana (ei lainattavissa) KirjastoKirjasto SA-Defensor Legis