Tekijänoikeuden erikoiskirjasto

Museoiden valtionosuusjärjestelmän uudistuksen ja museopoliittisen ohjelman 2030 arviointi
Muistilista on tyhjä
Vis
Henkilönnimi
  • Uusikylä, Petri, kirjoittaja.
Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö
  • Museoiden valtionosuusjärjestelmän uudistuksen ja museopoliittisen ohjelman 2030 arviointi
Julkaistu
  • Opetus- ja kulttuuriministeriö, 2024. ©2024
SAB-luokituskoodi
  • 06.2
Muu luokituskoodi
  • 06.2
Ulkoasutiedot
  • 1 verkkoaineisto (119 sivua)
Sarjamerkintö ei-lisäkirjausmuodossa
  • Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja, ISSN 1799-0351 ; 2024:2
Huomautus sisällöstä, tiivistelmä tms.
  • Eduskunta hyväksyi uuden museolain vuonna 2019 ja edellytti, että valtakunnallisten ja alueellisten vastuumuseoiden rahoituksen riittävyyttä ja alueellisten vastuumuseoiden määrää ja toimintaa arvioidaan osana laajempaa uudistuksen seurantaa. Arvioinnin tietoperusta koostuu asiakirja-analyysista, asiantuntijahaastatteluista, sähköisen kyselyn tuloksista ja sidosryhmille järjestetyistä keskustelutilaisuuksista. Arvioinnissa havaittiin, että museolain uudistusta ja sen taustalla ollutta museopoliittista ohjelmaa voidaan pitää varsin onnistuneina. Sekä laki että ohjelma ovat osaltaan selkeyttäneet valtakunnallisten ja alueellisten vastuumuseoiden strategista tehtävää ja korostaneet toiminnan vaikuttavuuden merkitystä. Keskeisin haaste liittyy vastuumuseoiden rahoituksen ja kasvavien vastuiden yhteensovittamiseen etenkin alueellisten vastuumuseoiden kohdalla. Vaikka museoiden valtionosuudet ovat kasvaneet uudistusten myötä, eivät henkilötyövuodet ole kasvaneet samassa suhteessa. Lisäksi vastuumuseoiden uusien tehtävien määrittely ja niille asetetut konkreettiset tavoitteet ovat jääneet osalle museoista hieman epämääräisiksi. Samoin toiminnan raportointi ja seuranta kohdistuvat liiaksi teknisiin suoritteisiin toiminnan laadun ja tuloksellisuuden sijaan. Näitten tekijöiden takia vastuumuseoiden parissa esiintyy jonkin verran epävarmuutta siitä, mitä vastuumuseotyö käytännössä tarkoittaa.
Asiasana
Maantieteellinen nimi asiasanana
Asiasana - Kontrolloimaton
Henkilönnimi
  • Lintinen, Urho, kirjoittaja.
  • Köppä, Lassi. kirjoittaja.
Yhteisönnimi
  • Frisky & Anjoy Oy.
  • Suomi. Opetus- ja kulttuuriministeriö
Sarjalisäkirjaus - yhtenäistetty nimeke
  • Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja, 1799-0351 ; 2024:2
Elektronisen aineiston sijainti ja käyttö (URI)
  • http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-977-6 Linkki verkkoaineistoon
ISBN
  • 978-952-263-977-6
*000      am a        a
*00124798
*007cr||||||||||||
*008      s2024    fi     e      ||| 0|fin |
*019  $bga,la,na
*020  $a978-952-263-977-6$qPDF
*040  $aFI-CUTE$bfin$erda
*0410 $afin
*084  $a06.2$2ykl
*1001 $aUusikylä, Petri,$ekirjoittaja.
*24510$aMuseoiden valtionosuusjärjestelmän uudistuksen ja museopoliittisen ohjelman 2030 arviointi /$cPetri Uusikylä, Urho Lintinen ja Lassi Köppä, Frisky & Anjoy Oy.
*264 1$bOpetus- ja kulttuuriministeriö,$c2024.
*264 4$c©2024
*300  $a1 verkkoaineisto (119 sivua)
*336  $ateksti$btxt$2rdacontent
*337  $atietokonekäyttöinen$bc$2rdamedia
*338  $averkkoaineisto$bcr$2rdacarrier
*4901 $aOpetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja,$x1799-0351 ;$v2024:2
*506  $aAineisto on vapaasti saatavissa.$fUnrestricted online access$2star
*520  $aEduskunta hyväksyi uuden museolain vuonna 2019 ja edellytti, että valtakunnallisten ja alueellisten vastuumuseoiden rahoituksen riittävyyttä ja alueellisten vastuumuseoiden määrää ja toimintaa arvioidaan osana laajempaa uudistuksen seurantaa. Arvioinnin tietoperusta koostuu asiakirja-analyysista, asiantuntijahaastatteluista, sähköisen kyselyn tuloksista ja sidosryhmille järjestetyistä keskustelutilaisuuksista. Arvioinnissa havaittiin, että museolain uudistusta ja sen taustalla ollutta museopoliittista ohjelmaa voidaan pitää varsin onnistuneina. Sekä laki että ohjelma ovat osaltaan selkeyttäneet valtakunnallisten ja alueellisten vastuumuseoiden strategista tehtävää ja korostaneet toiminnan vaikuttavuuden merkitystä. Keskeisin haaste liittyy vastuumuseoiden rahoituksen ja kasvavien vastuiden yhteensovittamiseen etenkin alueellisten vastuumuseoiden kohdalla. Vaikka museoiden valtionosuudet ovat kasvaneet uudistusten myötä, eivät henkilötyövuodet ole kasvaneet samassa suhteessa. Lisäksi vastuumuseoiden uusien tehtävien määrittely ja niille asetetut konkreettiset tavoitteet ovat jääneet osalle museoista hieman epämääräisiksi. Samoin toiminnan raportointi ja seuranta kohdistuvat liiaksi teknisiin suoritteisiin toiminnan laadun ja tuloksellisuuden sijaan. Näitten tekijöiden takia vastuumuseoiden parissa esiintyy jonkin verran epävarmuutta siitä, mitä vastuumuseotyö käytännössä tarkoittaa.
*540  $fCC BY-SA 4.0$2cc$uhttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.fi
*650 7$amuseot$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4934$2yso/fin
*650 7$ataidepolitiikka$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1888
*650 7$akulttuuripolitiikka$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p13671
*650 7$avaltionosuudet$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6184
*651 7$aSuomi$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p94426
*653  $amuseopolitiikka
*7001 $aLintinen, Urho,$ekirjoittaja.
*7001 $aKöppä, Lassi.$ekirjoittaja.
*7102 $aFrisky & Anjoy Oy.
*7102 $aSuomi.$bOpetus- ja kulttuuriministeriö$0(FI-ASTERI-N)000034971
*830 0$aOpetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja,$x1799-0351 ;$v2024:2
*85640$uhttp://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-977-6$yLinkki verkkoaineistoon
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.

Kuvausta ei toistaiseksi saatavana

Lähetä