Tekijänoikeuden erikoiskirjasto

Ei ne suuret tulot, vaan... : riippumattoman musiikintekijän tulomuodot digitalisoituvassa maailmassa.
Muistilista on tyhjä
Vis
Henkilönnimi
  • Elo, Ilkka.
Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö
  • Ei ne suuret tulot, vaan... : riippumattoman musiikintekijän tulomuodot digitalisoituvassa maailmassa.
Julkaistu
  • Helsingin ammattikorkeakoulu Stadia, Helsinki : 2007.
SAB-luokituskoodi
  • 78.16
Muu luokituskoodi
  • 78.16
Tiedostokohtaiset tiedot (elektronisen aineiston ominaisuudet)
  • pdf.
Ulkoasutiedot
  • 41 s.
Huomautus sisällöstä, tiivistelmä tms.
  • Opinnäytetyö selvittää musiikkiteollisuuden ansaintalogiikkaa ja riippumattoman musiikintekijän tulomuotoja, sekä teknologisen kehityksen ja Internetin aiheuttaman rakennemuutoksen vaikutusta niihin. Alan nykyisenä ongelmana nähdään musiikintekijälle päätyvän rahan pieni osuus teollisuudessa liikkuvasta tulovirrasta. Työn tavoitteena on löytää kustannustehokkaita väyliä musiikin saattamiseen kuulijoille, pohtien samalla erilaisten promootiokanavien vaikutusarvoa. Lopullisena tarkoituksena on löytää tapa elättää itseään musiikin tekemisellä. Lähdeaineistona on käytetty alan kirjallisuutta, tilastoja, Internet-artikkeleita, sekä kirjoittajan omaa kokemusta alalta. Työ osoittaa, kuinka hankalaa musiikin tekemisellä tienaaminen on Suomessa. Kustannusten pitäminen mahdollisimman alhaisina ja asioiden tekeminen omatoimisesti mahdollisimman pitkälle ovat perusedellytys voitolliselle liiketoiminnalle. Digitaaliteknologia yhdessä Internetin kanssa tarjoaa mahdollisuuden tähän. Musiikintekijän merkittävimmiksi tulomuodoiksi osoittautuvat esiintymis- ja tekijänoikeuskorvaukset. Äänitteillä ansaitseminen on todennäköisintä pienlevy-yhtiöiden kanssa toimiessa, isojen levy-yhtiöiden raskas kulurakenne takaa sen että itse musiikintekijälle tuloutuu vain murto-osa tuotoista. Äänitteiden digijakelu ei vielä tarjoa varteenotettavaa tulonlähdettä musiikintekijälle, mutta sen merkitys kasvaa lähitulevaisuudessa, samoin kuin erilaisista edelleenlisensioinneista ja oheistuotteista kertyvät tulot.
Asiasana - Kontrolloimaton
Elektronisen aineiston sijainti ja käyttö (URI)
  • https://urn.fi/URN:NBN:fi:stadia-1178868727-0 Linkki verkkoaineistoon
*00000998nam a22003254a 4500
*0015582
*00520201106111756.0
*007cr||||||||||||
*008070927s2007\\\\xx\|||||s||d||||||||fin|c
*019  $bga,la,na
*035  $a16344
*035  $a(PLib-conv)0000016344
*0410 $afin
*084  $a78.16$2ykl
*1001 $aElo, Ilkka.
*24510$aEi ne suuret tulot, vaan... :$briippumattoman musiikintekijän tulomuodot digitalisoituvassa maailmassa. /$cIlkka Elo.
*256  $apdf.
*260  $aHelsinki :$bHelsingin ammattikorkeakoulu Stadia,$c2007.
*300  $a41 s.
*509  $aAMK-opinnäytetyö :$cHelsingin ammattikorkeakoulu Stadia,$d2007.
*520  $aOpinnäytetyö selvittää musiikkiteollisuuden ansaintalogiikkaa ja riippumattoman musiikintekijän tulomuotoja, sekä teknologisen kehityksen ja Internetin aiheuttaman rakennemuutoksen vaikutusta niihin. Alan nykyisenä ongelmana nähdään musiikintekijälle päätyvän rahan pieni osuus teollisuudessa liikkuvasta tulovirrasta. Työn tavoitteena on löytää kustannustehokkaita väyliä musiikin saattamiseen kuulijoille, pohtien samalla erilaisten promootiokanavien vaikutusarvoa. Lopullisena tarkoituksena on löytää tapa elättää itseään musiikin tekemisellä. Lähdeaineistona on käytetty alan kirjallisuutta, tilastoja, Internet-artikkeleita, sekä kirjoittajan omaa kokemusta alalta. Työ osoittaa, kuinka hankalaa musiikin tekemisellä tienaaminen on Suomessa. Kustannusten pitäminen mahdollisimman alhaisina ja asioiden tekeminen omatoimisesti mahdollisimman pitkälle ovat perusedellytys voitolliselle liiketoiminnalle. Digitaaliteknologia yhdessä Internetin kanssa tarjoaa mahdollisuuden tähän. Musiikintekijän merkittävimmiksi tulomuodoiksi osoittautuvat esiintymis- ja tekijänoikeuskorvaukset. Äänitteillä ansaitseminen on todennäköisintä pienlevy-yhtiöiden kanssa toimiessa, isojen levy-yhtiöiden raskas kulurakenne takaa sen että itse musiikintekijälle tuloutuu vain murto-osa tuotoista. Äänitteiden digijakelu ei vielä tarjoa varteenotettavaa tulonlähdettä musiikintekijälle, mutta sen merkitys kasvaa lähitulevaisuudessa, samoin kuin erilaisista edelleenlisensioinneista ja oheistuotteista kertyvät tulot.
*653  $aSÄVELLYKSET
*653  $aTEKIJÄ
*653  $aÄÄNITTEET
*653  $aESITTÄVÄ TAITEILIJA
*653  $aTIETOVERKOT
*653  $aYLEISÖLLE VÄLITTÄMINEN
*653  $aKORVAUKSET
*653  $aROJALTIT
*653  $aSUOMI
*85640$uhttps://urn.fi/URN:NBN:fi:stadia-1178868727-0$yLinkki verkkoaineistoon
*979  $a0000016344
*999  $aMikroMarc$b[Electronic material]$x26
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.
Vis
Lähetä