Postimuseon kirjasto

Fantastinen floppi Nokian pelibisneksen käynnistys, romahdus ja perintö
Muistilista on tyhjä
Vis
Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö
  • Fantastinen floppi Nokian pelibisneksen käynnistys, romahdus ja perintö
Julkaistu
  • Vastapaino Tampere 2024
Ulkoasutiedot
  • 240 s. kuv.
Asiasana - Kontrolloimaton
Aineiston lajityyppi/muoto
  • tietokirjallisuus
ISBN
  • 978-952-397-173-8
*000      am
*00183182
*020  $a978-952-397-173-8
*245  $aFantastinen floppi$bNokian pelibisneksen käynnistys, romahdus ja perintö$cJungman, Heikki
*260  $aTampere$bVastapaino$c2024
*300  $a240 s.$bkuv.
*653  $aNokia
*653  $apelipuhelin
*653  $aN-Gage
*653  $akännykkä
*653  $amobiili
*653  $apuhelin
*653  $aälypuhelin
*653  $apuhelinbrändi
*653  $atuotekehitys
*655  $atietokirjallisuus
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.

Vuonna 2003 julkaistu pelipuhelin N-Gage oli aikanaan valtava maailmanlaajuinen tuotelanseeraus. Nokian suunnitelma laajentaa viihdebisnekseen meni kuitenkin pahasti mönkään. N-Gagesta tuli kansainvälinen naurunaihe. Epäonnistuminen oli ensimmäinen oire kännykkäjätin ongelmista. Fantastinen floppi porautuu tunnetuimman suomalaisen floppituotteen syihin ja seurauksiin. Epäonnisen kapineen tarina avaa näköaloja niin teknologian murrokseen, Nokian tuotekehityksen saloihin kuin peliteollisuuden voitto- ja varjopuoliin. Ääneen pääsevät N-Gagea kehittäneet insinöörit, johtajat, pelintekijät ja käyttäjät. Menneitä mokia ei kannata hävetä tai peitellä, sillä virheet voivat toimia ponnistuslautana uusille innovaatioille. Vaikka N-Gage ajoi karille, Nokian panostukset pelilaitteeseen vahvistivat merkittävästi suomalaista pelialaa. Se auttoi luomaan Rovion Angry Birdsin ja Supecellin Clash of Clansin kaltaisia hittipelejä pian sen jälkeen, kun N-Gage oli haudattu. Heikki Jungman on peleihin erikoistunut historiantutkija, joka työskentelee Suomen pelimuseossa Tampereella.

Lähetä
Niteen tunnusTilaEräpäiväKuuluuHylly
Ex1Saatavana Postimuseo, osasto654