Tervetuloa kirjastoon!

Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik
Muistilista on tyhjä
Vis
Henkilönnimi
  • Lindström, Gunnar, 1957- Tekijä
Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö
  • Undervisning i teori och praktik : en introduktion i didaktik
Julkaistu
  • Fundo Förlag, [Umeå] : [2019] 2019
DDC-luokituskoodi (Dewey Decimal Classification)
YKL-luokituskoodi
Painos
  • 7:e reviderade upplagan
Ulkoasutiedot
  • 107 sidor illustrationer 24 cm
Henkilönnimi
  • Pennlert, Lars-Åke, 1949- Visible teaching Tekijä
  • Pennlert, Lars-Åke, 1949- Tekijä
ISBN
  • 9789197558495
  • ruotsi
*00022032cam a2203793 i 4500
*0019772
*00520200604113416.0
*008190823s2019    sw |||||||||||000 0|swe|d
*020  $a9789197558495$c25,20$qhäftad
*035  $a(BOKR)9789197558495
*035  $a(SE-LIBR)w6fphtr5tcjkfr8g
*041  $aswe
*08204$a371.3$223/swe
*1001 $aLindström, Gunnar,$d1957-$4aut$0https://libris.kb.se/75kmp26r42qf3mc#it
*24510$aUndervisning i teori och praktik :$ben introduktion i didaktik /$cGunnar Lindström, Lars Åke Pennlert.
*250  $a7:e reviderade upplagan
*260  $aUmeå$bFundo Förlag,$c2019
*264 1$a[Umeå] :$bFundo Förlag,$c[2019]
*264 3$c2019
*300  $a107 sidor$billustrationer$c24 cm
*336  $atext$btxt$2rdacontent
*337  $aunmediated$bn$2rdamedia
*338  $avolume$bnc$2rdacarrier
*500  $akasv.tdk
*500  $aPED003 Opetuksen suunnittelu, toteutus ja arviointi
*5058 $aAtt lära till lärare. Lärares yrkeskunskaper. Kunskap och lärande. Undervisning. Didaktik. Förhållandet undervisningsteori – undervisningspraktik. Lärares yrkesspråk. Didaktisk översiktskarta. Undervisningens dimensioner (Syfte, mål och innehåll). Fyra exempel på didaktisering av innehåll. Metoder. Undervisningens villkor (Skolans uppdrag - styrdokumenten, fostran och värdegrund, lärare/arbetslag, lärares kompetenser, eleven, elevinflytande, ramfaktorer, digitalisering, föräldrar). Didaktiska analyser. Metoder. Två exempel på utförliga planeringar. Yrkesetiska principer.   What is teaching? Teacher knowledge and competence. Teaching analysis and teacher competencies. Social-. content- and didactic competence. Dimensions of teaching. Objectives for learning. Aspects of the learner. Processing content in teaching. Methods. Context, conditions and frame-factors in teaching.
*5058 $tVisible teaching : perspectives on teaching and teaching competence$rLars Åke Pennlert$gSidorna 89-107
*541  $5Li$aPliktex.
*70012$aPennlert, Lars-Åke,$d1949-$tVisible teaching$4aut
*7001 $aPennlert, Lars-Åke,$d1949-$4aut$0https://libris.kb.se/97mqxhct37c34rc#it
*887  $a{"@id":"w6fphtr5tcjkfr8g","modified":"2020-06-04T11:34:16.647+02:00","checksum":"340335771912"}$2librisxl
*887  $57Hud$a{"@id":"0c20gr1dxxns9kvb","modified":"2020-09-07T16:17:18.156+02:00","checksum":"190656919777"}$2librisxl
*887  $5Alvb$a{"@id":"7kcv7gvs5x9nn61n","modified":"2020-01-20T14:16:22.483+01:00","checksum":"175409775188"}$2librisxl
*887  $5Arbo$a{"@id":"m1l8p34zk5l925zx","modified":"2021-04-28T17:16:27.684+02:00","checksum":"177506094089"}$2librisxl
*887  $5Arvi$a{"@id":"frlfdkrwc4ks1bmn","modified":"2020-01-23T16:16:23.298+01:00","checksum":"167291509836"}$2librisxl
*887  $5Arvk$a{"@id":"4h4l7pq8206drz4q","modified":"2020-08-25T15:16:21.189+02:00","checksum":"181610238098"}$2librisxl
*887  $5Bode$a{"@id":"t5x5v5h0rtc76h8z","modified":"2020-01-09T15:16:14.061+01:00","checksum":"180568702211"}$2librisxl
*887  $5Boln$a{"@id":"9nk1kfnq7vhlv1hc","modified":"2020-11-03T09:17:54.162+01:00","checksum":"190802361632"}$2librisxl
*887  $5Btj$a{"@id":"x7mw9tscvxq3zlhd","modified":"2019-09-27T10:23:58.681+02:00","checksum":"156194491270"}$2librisxl
*887  $5D$a{"@id":"w6mdskwqtphn7t2c","modified":"2021-02-19T15:30:23.087+01:00","checksum":"165608076432"}$2librisxl
*887  $5Doro$a{"@id":"frq9gr1tc0jtf1db","modified":"2020-12-03T11:32:31.386+01:00","checksum":"165312251582"}$2librisxl
*887  $5Falk$a{"@id":"8lq2f2936hmzfwrz","modified":"2020-04-15T11:16:15.529+02:00","checksum":"170033780663"}$2librisxl
*887  $5Fili$a{"@id":"drdtw6mdbbj5q436","modified":"2020-08-25T11:16:20.175+02:00","checksum":"177486595827"}$2librisxl
*887  $5Gall$a{"@id":"2ddthmml0pzlmxfb","modified":"2020-03-12T11:16:20.645+01:00","checksum":"183126171714"}$2librisxl
*887  $5Gav$a{"@id":"x9714tkdvlq1hcvr","modified":"2020-11-06T11:16:22.413+01:00","checksum":"149303793340"}$2librisxl
*887  $5Gnes$a{"@id":"hvqxx20rfk7dd6n5","modified":"2020-10-23T12:16:18.622+02:00","checksum":"164404329296"}$2librisxl
*887  $5Gp$a{"@id":"w6gfnj99tvq89h1b","modified":"2021-01-14T14:09:00.726+01:00","checksum":"182968426869"}$2librisxl
*887  $5H$a{"@id":"4fvrght52x47vshm","modified":"2019-10-11T11:33:11.797+02:00","checksum":"190432301460"}$2librisxl
*887  $5Hal$a{"@id":"mx8txvffkx397sjf","modified":"2019-09-12T12:02:57.204+02:00","checksum":"190891333933"}$2librisxl
*887  $5Hapa$a{"@id":"cn4t0hps92chr33j","modified":"2019-10-18T14:16:23.267+02:00","checksum":"211668760983"}$2librisxl
*887  $5Hdf$a{"@id":"dr24gkk3bs819g80","modified":"2021-02-12T13:57:16.007+01:00","checksum":"184434304115"}$2librisxl
*887  $5Herr$a{"@id":"m0p35j8lk84018jp","modified":"2020-09-11T15:16:21.955+02:00","checksum":"160827179743"}$2librisxl
*887  $5Hsd$a{"@id":"9l49dvjn70r7mgfm","modified":"2019-10-31T08:16:11.545+01:00","checksum":"171099241518"}$2librisxl
*887  $5Htut$a{"@id":"gtjlm8rgdfqgzdfk","modified":"2021-08-06T10:06:32.307+02:00","checksum":"172757803451"}$2librisxl
*887  $5Hudi$a{"@id":"drl3v28tbszsvjf6","modified":"2020-10-17T08:01:19.758+02:00","checksum":"174215730081"}$2librisxl
*887  $5Kali$a{"@id":"m0wdmv79kzcl3h4q","modified":"2020-11-03T14:16:21.689+01:00","checksum":"173689230039"}$2librisxl
*887  $5Kd$a{"@id":"9ncm0sb47dmrl6cn","modified":"2020-09-10T13:18:12.524+02:00","checksum":"177224901950"}$2librisxl
*887  $5Kld1$a{"@id":"v7z4pnddsv57p4h9","modified":"2020-09-18T11:16:28.77+02:00","checksum":"177264612323"}$2librisxl
*887  $5Kniv$a{"@id":"hs6vfh74f3q41k27","modified":"2019-10-26T14:12:35.433+02:00","checksum":"172941683272"}$2librisxl
*887  $5Krh$a{"@id":"lxl5zdpxjb7r7gk2","modified":"2019-12-17T09:22:16.887+01:00","checksum":"165866912267"}$2librisxl
*887  $5Kris$a{"@id":"2cmqgjs906lssmr3","modified":"2019-08-30T14:16:33.879+02:00","checksum":"179128165604"}$2librisxl
*887  $5Kun$a{"@id":"0c2c4nwkx5fxv4sz","modified":"2020-09-10T16:16:20.706+02:00","checksum":"193402066941"}$2librisxl
*887  $5L$a{"@id":"mzz5wvchk3vgc254","modified":"2020-03-10T10:49:25.471+01:00","checksum":"172929175505"}$2librisxl
*887  $5Lat$a{"@id":"gs1jrb22dvnlcb89","modified":"2020-09-08T13:09:52.822+02:00","checksum":"181110825816"}$2librisxl
*887  $5Li$a{"@id":"w6n0191ftl9x0vrf","modified":"2019-10-15T08:42:23.969+02:00","checksum":"178521243501"}$2librisxl
*887  $5Ljus$a{"@id":"hvjw6vk1fglbs4dl","modified":"2020-09-02T16:16:25.158+02:00","checksum":"173124896326"}$2librisxl
*887  $5LnuK$a{"@id":"htllh4l2f2r6bhx2","modified":"2021-04-28T10:01:45.589+02:00","checksum":"158808092829"}$2librisxl
*887  $5LnuV$a{"@id":"bnbsk73t8v11n44m","modified":"2020-06-23T09:09:38.096+02:00","checksum":"203503338145"}$2librisxl
*887  $5Lsol$a{"@id":"lxz30vbbj796j9h8","modified":"2020-03-18T15:28:52.34+01:00","checksum":"172052388415"}$2librisxl
*887  $5Lule$a{"@id":"w6ncnghztpd7tgz9","modified":"2019-10-18T15:16:21.155+02:00","checksum":"168845451729"}$2librisxl
*887  $5Lyb$a{"@id":"0bnqdgd8xhn6j0sw","modified":"2020-06-04T14:16:24.935+02:00","checksum":"197175958722"}$2librisxl
*887  $5Mah$a{"@id":"9lw44qvv7b5c7q0x","modified":"2020-05-15T10:15:09.713+02:00","checksum":"170249354257"}$2librisxl
*887  $5Mde$a{"@id":"x7rk2x89vrcg7fz3","modified":"2019-11-05T16:37:05.229+01:00","checksum":"148812072283"}$2librisxl
*887  $5Mho$a{"@id":"s5cjjlpcqqcqb4h7","modified":"2021-01-18T11:06:08.698+01:00","checksum":"129041505370"}$2librisxl
*887  $5Mhs$a{"@id":"m02hs40lkg75l90q","modified":"2020-12-29T08:37:16.428+01:00","checksum":"116385741845"}$2librisxl
*887  $5Moln$a{"@id":"p2q7nthdms1nbrxg","modified":"2020-09-03T14:16:36.115+02:00","checksum":"171293667853"}$2librisxl
*887  $5Munf$a{"@id":"q19xr2m8ncqcqllb","modified":"2019-08-26T13:16:20.665+02:00","checksum":"169592721514"}$2librisxl
*887  $5O$a{"@id":"dq53j7w9b204pz6c","modified":"2020-07-09T14:19:08.542+02:00","checksum":"185976682612"}$2librisxl
*887  $5Okb$a{"@id":"fqbw60m2ccgzfjxv","modified":"2019-11-21T08:16:10.878+01:00","checksum":"174711846656"}$2librisxl
*887  $5Os$a{"@id":"5gqllqn43jzn43vg","modified":"2019-08-28T15:16:18.338+02:00","checksum":"194885552495"}$2librisxl
*887  $5Q$a{"@id":"r2g67h44ps80r2pz","modified":"2019-10-01T09:32:00.117+02:00","checksum":"161385305853"}$2librisxl
*887  $5S$a{"@id":"bnwdjvcj8dlzf785","modified":"2020-05-04T14:26:08.954+02:00","checksum":"193965247818"}$2librisxl
*887  $5Safb$a{"@id":"z8kbngjww8s38g9v","modified":"2019-09-05T14:03:26.132+02:00","checksum":"155546273784"}$2librisxl
*887  $5Skkf$a{"@id":"7mqhbt8h5flcs9ml","modified":"2021-09-07T15:16:33.016+02:00","checksum":"174036406796"}$2librisxl
*887  $5Skol$a{"@id":"cn0pkxmq9v9lhz2k","modified":"2019-09-13T14:30:00.838+02:00","checksum":"140508847473"}$2librisxl
*887  $5Soll$a{"@id":"ht2cz571fpm5hwdx","modified":"2020-05-11T10:16:16.171+02:00","checksum":"174155210685"}$2librisxl
*887  $5Torb$a{"@id":"3g4qlwh014qrwgn1","modified":"2020-09-04T14:16:25.477+02:00","checksum":"182967302543"}$2librisxl
*887  $5Ubl$a{"@id":"z8r16xlzw7bnrn2f","modified":"2019-10-23T13:02:16.004+02:00","checksum":"162932455177"}$2librisxl
*887  $5Ugot$a{"@id":"n0h8zknnlzdnt6qz","modified":"2020-07-15T15:11:34.902+02:00","checksum":"182104371642"}$2librisxl
*887  $5Um$a{"@id":"s3nr6clhqnw65gkm","modified":"2019-11-08T14:02:57.749+01:00","checksum":"198219335014"}$2librisxl
*887  $5Vara$a{"@id":"9mpr8fms7pmwmp1p","modified":"2020-03-26T16:16:23.321+01:00","checksum":"179144447845"}$2librisxl
*887  $5Vilh$a{"@id":"dp214v31bmn1zxkq","modified":"2019-09-24T17:16:33.345+02:00","checksum":"193014193120"}$2librisxl
*950  $6650$aPedagogiskt arbete$uUndervisning
*950  $6650$wh$aHögskoleundervisning$uUndervisning
*950  $6650$wh$aLärarlag$uUndervisning
*950  $6650$wh$aTeckningsundervisning$uUndervisning
*950  $6650$wh$aBlockundervisning$uUndervisning
*950  $6650$wh$aUndervisning i hemmet$uUndervisning
*950  $6650$wh$aVärdegrund$uUndervisning
*950  $6650$wh$aKoncentrationsläsning$uUndervisning
*950  $6650$wh$aFlexibelt lärande$uUndervisning
*950  $6650$wh$aTelevision i undervisningen$uUndervisning
*950  $6650$wh$aDansundervisning$uUndervisning
*950  $6650$wh$aUndervisning i trädgårdsskötsel$uUndervisning
*950  $6650$wh$aNaturvetenskapsundervisning$uUndervisning
*950  $6650$wh$aLivskunskap$uUndervisning
*950  $6650$wh$aMassmedia i undervisningen$uUndervisning
*950  $6650$wh$aSkrivundervisning$uUndervisning
*950  $6650$wh$aIndividualiserad undervisning$uUndervisning
*950  $6650$wh$aSpecialundervisning$uUndervisning
*950  $6650$wh$aDataundervisning$uUndervisning
*950  $6650$wh$aEngelskundervisning$uUndervisning
*950  $6650$wh$aGeografiundervisning$uUndervisning
*950  $6650$wh$aMatematikundervisning$uUndervisning
*950  $6650$wh$aUndervisning i sex och samlevnad$uUndervisning
*950  $6650$wh$aModersmålsundervisning$uUndervisning
*950  $6650$wh$aDatorstödd undervisning$uUndervisning
*950  $6650$wh$aFilm i undervisningen$uUndervisning
*950  $6650$wh$aLärare$uUndervisning
*950  $6650$wh$aIdrottsundervisning$uUndervisning
*950  $6650$wh$aSimundervisning$uUndervisning
*950  $6650$wh$aHandelsundervisning$uUndervisning
*950  $6650$wh$aUndervisning i naturorienterande ämnen$uUndervisning
*950  $6650$wh$aMediekunskap$uUndervisning
*950  $6650$wh$aÅldersintegrerad undervisning$uUndervisning
*950  $6650$wh$aHistorieundervisning$uUndervisning
*950  $6650$wh$aPrivatundervisning$uUndervisning
*950  $6650$wh$aReligionsundervisning$uUndervisning
*950  $6650$wh$aMinoritetsundervisning$uUndervisning
*950  $6650$wh$aSpråkundervisning$uUndervisning
*950  $6650$wh$aFilmundervisning$uUndervisning
*950  $6650$wh$aVårdundervisning$uUndervisning
*950  $6650$wh$aUndervisning i företagsekonomi$uUndervisning
*950  $6650$wh$aHantverksundervisning$uUndervisning
*950  $6650$wh$aMiljövårdsundervisning$uUndervisning
*950  $6650$wh$aÅskådningsundervisning$uUndervisning
*950  $6650$wh$aSamhällskunskapsundervisning$uUndervisning
*950  $6650$wh$aÄmnesintegrerad undervisning$uUndervisning
*950  $6650$wh$aTeckenspråksundervisning$uUndervisning
*950  $6650$wh$aUndervisning i nationalekonomi$uUndervisning
*950  $6650$wh$aHem- och konsumentkunskapsundervisning$uUndervisning
*950  $6650$wh$aFilosofiundervisning$uUndervisning
*950  $6650$wh$aPedagogikundervisning$uUndervisning
*950  $6650$wh$aSamlad undervisning$uUndervisning
*950  $6650$wh$aTyskundervisning$uUndervisning
*950  $6650$wh$aBildundervisning$uUndervisning
*950  $6650$wh$aFysikundervisning$uUndervisning
*950  $6650$wh$aNykterhetsundervisning$uUndervisning
*950  $6650$wh$aVäxelundervisning$uUndervisning
*950  $6650$wh$aTeknikundervisning$uUndervisning
*950  $6650$wh$aFredsundervisning$uUndervisning
*950  $6650$wh$aKonfirmationsundervisning$uUndervisning
*950  $6650$wh$aTrafikundervisning$uUndervisning
*950  $6650$wh$aEstetikundervisning$uUndervisning
*950  $6650$wh$aKonstundervisning$uUndervisning
*950  $6650$wh$aMusikundervisning$uUndervisning
*950  $6650$wh$aGymnastikundervisning$uUndervisning
*950  $6650$wh$aBiologiundervisning$uUndervisning
*950  $6650$wh$aUndervisning i samhällsorienterande ämnen$uUndervisning
*950  $6650$wh$aHembygdskunskap$uUndervisning
*950  $6650$wh$aUndervisning i orienteringsämnen$uUndervisning
*950  $6650$wh$aUndervisning i etik och moral$uUndervisning
*950  $6650$wh$aRadio i undervisningen$uUndervisning
*950  $6650$wh$aSlöjdundervisning$uUndervisning
*950  $6650$wh$aLäsundervisning$uUndervisning
*950  $6650$wh$aTeaterundervisning$uUndervisning
*950  $6650$wh$aLektionsplanering$uUndervisning
*950  $6650$wh$aInvandrarundervisning$uUndervisning
*950  $6650$wh$aKemiundervisning$uUndervisning
*950  $6650$wh$aSexualundervisning$uUndervisning
*950  $6650$wh$aDistansundervisning$uUndervisning
*950  $6650$aDidaktik$uUndervisning
*950  $6650$aInlärning$uUndervisning
*950  $6650$aLärare och elever$uUndervisning
*950  $6650$aPedagogik$uUndervisning
*950  $6650$aUtbildning$uUndervisning
*950  $6650$aSpråk och undervisning$uUndervisning
*950  $6650$wh$aSkolan$xetik och moral$uUndervisning
*950  $6650$aPedagogiskt arbete$uDidaktik
*950  $6650$aUndervisningslära$uDidaktik
*950  $6650$aÄmnesdidaktik$uDidaktik
*950  $6650$wh$aNeurodidaktik$uDidaktik
*950  $6650$wh$aHistoriedidaktik$uDidaktik
*950  $6650$wh$aLitteraturdidaktik$uDidaktik
*950  $6650$aPedagogik$uDidaktik
*950  $6650$aPedagogisk metodik$uDidaktik
*950  $6650$aUndervisning$uDidaktik
*950  $6650$aUtbildningsvetenskap$uDidaktik
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.

Hur kan undervisning i olika utbildningar förstås och utvecklas? Boken är en uppskattad storsäljare som utmanar och inspirerar lärare att utveckla sin undervisning och befrämja elevers lärande! Boken innehåller även den engelska artikeln "Visible Teaching". Alla människor som gått en utbildning har erfarenheter av undervisning. Utbildning bedrivs inom de flesta områden i samhället och många yrkesgrupper har idag användning av grundläggande kunskaper om hur undervisningsuppdrag kan planeras, genomföras och utvärderas. Undervisning är en komplex aktivitet men enligt vår uppfattning går den att beskriva, analysera och förstå. Undervisning syftar till lärande för någon och därför blir förståelsen av sambandet mellan undervisning och lärande en självklar utgångspunkt för hur pedagogisk verksamhet utformas. Det pedagogiska område som behandlar undervisning benämns didaktik och innefattar både praktiska och teoretiska kunskaper. I boken presenteras didaktiska begrepp, modeller och perspektiv som redskap för planering och analys av undervisning. Undervisning beskrivs på en generell nivå och med hjälp av konkreta exempel visas hur allmändidaktiska begrepp och modeller kan användas i undervisning inom olika ämnen och kunskapsområden. I den sjunde upplagan finns fler konkreta exempel på planeringar samt uppdaterade skrivningar, exempelvis rörande digitaliseringens påverkan på undervisning. Visible Teaching. Perspectives on Teaching and Teaching Competence Professional development in teaching, based on science and proven experience calls for professonal language. In this article, teaching and the complexity of teacher work are analysed to make teaching visible. General concepts and models for analysis are essential for reflection on teaching and for developing the teacher profession. Teachers are expected to integrate and implement many aspects of teaching in practice. Visible Teaching takes the teachers point of view, where the relation; student, content, teacher and intentions are essential. Three general teacher competencies are presented, didactic competence distingues teachers from other professions related to human development and learning. Teacher practice is framed and dependent of context and conditions at hand, necessary in analysis and reflection on teaching.

Lähetä
TilaEräpäiväKuuluuHylly
Ex1Saatavana HO-kirjastoV