Henkilönnimi
Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö Mat emat iikan opetus ja oppiminen
Julkaistu Niilo Mäki Instituutti, [Jyväskylä] : [2018]
Bookwell Oy, Porvoo : 2018.
UDK-luokituskoodi
YKL-luokituskoodi
Muu luokituskoodi
Painos
Ulkoasutiedot 474 sivua : kuvitettu ; 26 cm
Asiasana
Henkilönnimi Joutsenlahti, Jorma, kirjoittaja, toimittaja. Silfverberg, Harry, kirjoittaja, toimittaja. Räsänen, Pekka, kirjoittaja, toimittaja. Aro, Mikko, kirjoittaja. Björn, Piia, kirjoittaja. Hakkarainen, Airi, kirjoittaja. Holopainen, Leena, kirjoittaja. Taipale, Airi, kirjoittaja.
Yhteisönnimi
Toinen ilmiasu Verkkoaineisto: ISBN 9789513975852
ISBN
*00007846cam a2200901 i 4500
*0019777
*00520210929163849.0
*008181105s2018 fi a | b 000 0 fin|c
*020 $a978-951-39-7584-5$c51,25$qsidottu
*035 $a(FI-MELINDA)014571970
*040 $aFI-O$bfin$erda$dFI-BTJ$dFI-NL
*0410 $afin
*042 $afinb
*0801 $a372$21974/fin/fennica
*0801 $a51$21974/fin/fennica
*080 $a372.8
*084 $a38.295$2ykl
*084 $a91-01$2msc
*084 $a97C30$2msc
*084 $a97C70$2msc
*084 $a97D70$2msc
*100 $aJoutsenlahti, Jorma.
*24500$aMat emat iikan opetus ja oppiminen /$ctoimittajat: Jorma Joutsenlahti, Harry Silfverberg & Pekka Räsänen ; [artikkeli]kirjoittajat: Mikko Aro [ja 41 muuta].
*250 $a1. painos.
*260 $aPorvoo$bNiilo Mäki Instituutti,$c2018
*264 1$a[Jyväskylä] :$bNiilo Mäki Instituutti,$c[2018]
*264 3$aPorvoo :$bBookwell Oy,$c2018.
*300 $a474 sivua :$bkuvitettu ;$c26 cm
*336 $ateksti$btxt$2rdacontent
*337 $akäytettävissä ilman laitetta$bn$2rdamedia
*338 $anide$bnc$2rdacarrier
*500 $aToimittajat myös kirjoittajia.
*500 $akasv.tdk
*500 $aPED0051 Opetuksen suunnittelu, toteutus ja arviointi II
*504 $aSisältää bibliografisia viitteitä.
*5050 $aOsa 1. Koulumat emat iikan oppiminen, osaaminen ja mat emat iikkakuva -- Mat emaattiset taidot kansainvälisten arviointitukimusten valossa / Pekka Kupari & Jenna Hiltunen -- Mat emaattisten taitojen kehitys kouluiässä / Kaisa Aunola & Jari-Erik Nurmi -- Jakolaskun oppimisesta ja oppimisen ongelmista / Anu Laine, Sissi Huhtala & Raimo Kaasila -- Geometrinen käsitteenmuodostus oppimisen tutkimuksen kohteena / Harry Silfverberg -- Derivaatan ymmärtämiseen tähtäävä oppiminen ja opetus / Markus Hähkiöniemi -- Oppilaan mat emat iikkakuva oppimistuloksena ja oppimisen taustatekijänä / Markku S. Hannula & Marja E. Holm -- Osa 2. Mat emat iikan oppimisvaikeudet ja oppimisen tukeminen -- Varhaisten mat emaattisten taitojen perusta : synnynnäiset valmiudet, tietoinen toiminta ja vuorovaikutus / Minna Hannula-Sormunen, Aino Mat tinen, Pekka Räsänen & Timo Ruusuvirta -- Mat emat iikan oppimisvaikeuksien tutkimusperustainen tuki / Piia Björn, Mikko Aro & Tuire Koponen -- Mat emat iikan opetus ja kielellinen erityisvaikeus / Tuire Koponen, Riikka Mononen & Päivi Puura -- Työmuisti ja mat emaattiset taidot / Minna Kyttälä & Kaisa Kanerva -- Mat emat iikan oppimisen ja oppimisvaikeuksien pedagoginen arviointi / Pirjo Aunio, Jarkko Hautamäki & Riikka Mononen -- Mat emat iikan vaikeudet ja nuorten koulutuspolut / Johan korhonen, Airi Hakkarainen, Leena Holopainen, Karin Linnanmäki, Hannu Savolainen & Airi Taipale --
*5050 $aOsa 3. Mat emat iikan opettajat ja oppimat eriaalit -- Suomalainen mat emat iikan opettaja / Heidi Krzywacki & Päivi Portaankorva-Koivisto -- Mat emat iikan opettajien ja opettajaksi opiskelevien mat emaattisesta osaamisesta / Timo Tossavainen & Henry Leppäaho -- Miten tulevien luokanopettajien mat emat iikkakuvaan voidaan vaikuttaa? / Raimo Kaasila & Anu Laine -- Opettaja mittaajana / Jari Metsämuuronen & Pekka Räsänen -- Peruskoulun mat emat iikan oppikirjat osana oppimat eriaalitutkimusta / Päivi Perkkilä, Jorma Joutsenlahti & Vesa-Mat ti Sarenius -- Ongelmanratkaisun opettamisesta / Henry Leppäaho -- Tieto- ja viestintätekniikka mat emat iikan oppimisessa / Harry Silfverberg -- Mat emaattisen ajattelun kielentäminen ja siihen ohjaaminen koulussa / Jorma Joutsenlahti & Timo Tossavainen -- Rakentavan argumentaation sekä todistusajattelun kehittämismahdollisuuksista koulumat emat iikassa / Tapio Keranto -- Mat emat iikan oppimisen tukeminen teknillisessä yliopistokoulutuksessa / Seppo Pohjolainen, Antti Rasila & Kirsi Kuosa.
*520 $aVanha käsitys koulun toiminnasta oli, että opettaja opetti ja oppilaan tehtävä oli oppia. Nykykäsityksen mukaan oppija on aktiivinen toimija vaihtelevissa oppimisympäristöissä ja oppiminen nähdään yhteisöllisenä toimintana. Perinteisten oppikirjojen lisäksi digitaaliset apuvälineet ovat tulleet myös mat emat iikassa oppimisvuorovaikutuksen tärkeäksi osapuoleksi. Mat emat iikan oppiminen ei luonnollisestikaan ole pelkästään tiedollinen prosessi. Kaikki eivät koe mat emat iikkaa samoin, eivät suhtaudu siihen samoin, eivätkä opi sitä samalla tavoin. Siksi nykyaikainen mat emat iikan opetus ottaa monin eri tavoin huomioon myös oppijoiden erilaisuuden. Kaikille meille oppimistilanteet inhimillisinä vuorovaikutustilanteina synnyttävät sekä hetkellisiä, ohimeneviä tunteita että pysyvämpiä tuntemuksia, asenteita ja uskomuksia. Näiden moninaisten haasteiden keskellä opetuksen keskeinen tavoite on luonnollisesti edelleen mat emat iikan ymmärryksen ja osaamisen kartuttaminen. Käsikirja tarjoaa tietoa mat emat iikan oppimisesta ja opettamisesta varhaiskasvatuksesta aina korkea-asteelle saakka.
*650 7$amat emat iikka$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3160
*650 7$aopetus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2630
*650 7$aoppiminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2945
*650 7$aoppimistulokset$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p8587
*650 7$aoppimisvaikeudet$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5302
*650 7$amat emaattiset taidot$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p23002
*650 7$aopettajankoulutus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p10746
*650 7$aosaaminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p8343
*650 7$aluokanopettajat$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3999
*650 7$amat emat iikanopettajat$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p21844
*650 7$aopettajat$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1117
*650 7$aoppimat eriaali$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p157
*650 7$aymmärtäminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p335
*650 7$aarviointi$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p7413
*650 7$amat emaattinen ajattelu$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p23001
*650 7$aongelmanratkaisu$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6006
*650 7$amat emat ik$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3160
*650 7$aundervisning$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2630
*650 7$ainlärning$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2945
*650 7$ainlärningsresultat$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p8587
*650 7$ainlärningssvårigheter$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5302
*650 7$amat emat iska färdigheter$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p23002
*650 7$aförståelse$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p335
*650 7$autvärdering$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p7413
*650 7$alärarutbildning$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p10746
*650 7$akunnande$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p8343
*650 7$aklasslärare$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3999
*650 7$amat emat iklärare$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p21844
*650 7$alärare$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1117
*650 7$aläromedel$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p157
*650 7$amat emat iskt tänkande$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p23001
*650 7$aproblemlösning$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6006
*7001 $aJoutsenlahti, Jorma,$ekirjoittaja,$etoimittaja.$0(FI-ASTERI-N)000117132
*7001 $aSilfverberg, Harry,$ekirjoittaja,$etoimittaja.$0(FI-ASTERI-N)000058987
*7001 $aRäsänen, Pekka,$ekirjoittaja,$etoimittaja.$0(FI-ASTERI-N)000173508
*7001 $aAro, Mikko,$ekirjoittaja.$0(FI-ASTERI-N)000119883
*7001 $aBjörn, Piia,$ekirjoittaja.
*7001 $aHakkarainen, Airi,$ekirjoittaja.
*7001 $aHolopainen, Leena,$ekirjoittaja.$0(FI-ASTERI-N)000084914
*7001 $aTaipale, Airi,$ekirjoittaja.$0(FI-ASTERI-N)000139589
*7102 $aNiilo Mäki -instituutti.
*77608$iVerkkoaineisto:$z9789513975852
*901 $aMU20190123$5FENNI
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä
kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.
Vanha käsitys koulun toiminnasta oli, että opettaja opetti ja oppilaan tehtävä oli oppia. Nykykäsityksen mukaan oppija on aktiivinen toimija vaihtelevissa oppimisympäristöissä ja oppiminen nähdään yhteisöllisenä toimintana. Perinteisten oppikirjojen lisäksi digitaaliset apuvälineet ovat tulleet myös matematiikassa oppimisvuorovaikutuksen tärkeäksi osapuoleksi. Matematiikan oppiminen ei luonnollisestikaan ole pelkästään tiedollinen prosessi. Kaikki eivät koe matematiikkaa samoin, eivät suhtaudu siihen samoin, eivätkä opi sitä samalla tavoin. Siksi nykyaikainen matematiikan opetus ottaa monin eri tavoin huomioon myös oppijoiden erilaisuuden. Kaikille meille oppimistilanteet inhimillisinä vuorovaikutustilanteina synnyttävät sekä hetkellisiä, ohimeneviä tunteita että pysyvämpiä tuntemuksia, asenteita ja uskomuksia. Näiden moninaisten haasteiden keskellä opetuksen keskeinen tavoite on luonnollisesti edelleen matematiikan ymmärryksen ja osaamisen kartuttaminen. Käsikirja tarjoaa tietoa matematiikan oppimisesta ja opettamisesta varhaiskasvatuksesta aina korkea-asteelle saakka.
Laajan suomalaisen asiantuntijajoukon kirjoittama käsikirja on tarkoitettu niin oppikirjaksi opiskelijoille kuin luokan- ja matematiikan opettajien sekä erityisopettajien perus- ja täydennyskoulutusmateriaaliksi. Kirja on mielenkiintoista luettavaa kenelle tahansa, joka haluaa perehtyä tarkemmin matematiikan oppimisen ja opettamisen uusimman tutkimuksen maailmaan.