Henkilönnimi
Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö Valloittava varhaiskas vatus : oppimista, osallisuutta ja hyvinvointia
Muut nimekkeet Oppimista, osallisuutta ja hyvinvointia
Julkaistu Vastapaino, Tampere : 2017.
Tallinna Raamatutrükikoja Oü Tallinna :
UDK-luokituskoodi
YKL-luokituskoodi
Muu luokituskoodi
Painos
Ulkoasutiedot 363 siv ua : kuvitettu ; 21 cm
Asiasana
Henkilönnimi kirjoittaja, toimittaja. kirjoittaja, toimittaja. Eerola-Pennanen, Paula, kirjoittaja, toimittaja. Böök, Marja Leena, kirjoittaja.
Toinen ilmiasu Verkkoaineisto: ISBN 9789517686532
ISBN
*00005500cam a2200805 i 4500
*0019783
*00520210719084050.0
*008170428s2017 fi |||| |0| 0|fin|
*020 $a978-951-768-592-4$c34,52$qnidottu
*035 $a(FI-MELINDA)011322389
*040 $aFI-Hamk$bfin$erda$dFI-NL
*0410 $afin
*042 $afinb
*0801 $a364$x-053.2$21974/fin/fennica
*0801 $a37$21974/fin/fennica
*080 $a372.3
*084 $a38.51$2ykl
*100 $aKoivula, Merja
*24500$aValloittava varhaiskas vatus :$boppimista, osallisuutta ja hyvinvointia /$ctoimittaneet Merja Koivula, Anna Siippainen, Paula Eerola-Pennanen ; kirjoittajat: Böök, Marja Leena [ja 16 muuta].
*24630$aOppimista, osallisuutta ja hyvinvointia
*250 $atoinen, korjattu painos
*260 $aTampere$bVastapaino$c2017
*264 1$aTampere :$bVastapaino,$c2017.
*264 3$aTallinna :$bTallinna Raamatutrükikoja Oü
*300 $a363 siv ua :$bkuvitettu ;$c21 cm
*336 $ateksti$btxt$2rdacontent
*337 $akäytettävissä ilman laitetta$bn$2rdamedia
*338 $anide$bnc$2rdacarrier
*500 $aLisäpainokset: Toinen, korjattu painos 2018.
*500 $aVertaisarvioitu.
*500 $akas v.tdk
*500 $aEDUK722 Varhaispedagogiikka toiminnassa
*5050 $aJohdanto: Varhaiskas vatus valloittaa / Merja Koivula, Anna Siippainen & Paula Eerola-Pennanen -- Johdatus varhaiskas vatukseen / Paula Eerola-Pennanen, Mari Vuorisalo & Raija Raittila -- Lasten oikeudet, toimijuus ja osallisuus oppimisessa / Leena Turja & Mari Vuorisalo -- Opetussuunnitelma pedagogisena työvälineenä / Jenni Salminen & Pirjo-Liisa Poikonen -- Moninaiset perheet ja varhaiskas vatus / Johanna Mykkänen & Marja Leena Böök -- Kulttuurihistoriallinen lähestymistapa / Merja Koivula & Maritta Hännikäinen -- Lapsen varhainen kehitys kommunikaation, vuorovaikutussuhteiden ja leikin näkökulmista / Merja Koivula & Marja-Leena Laakso -- Fyysinen aktiivisuus lapsen kas vun ja kehityksen tukena / Anne Soini & Arja Sääkslahti -- Oppimisen ja kehityksen haasteet / Leena Turja -- Kas vattaja lasten kehityksen ja oppimisen tukijana / Jenni Salminen -- Leikki yhdistää lapsia ja aikuisia / Elina Lehtinen & Merja Koivula -- Yhdenvertaisuus ja moninaisuus / Paula Eerola-Pennanen & Leena Turja -- Sukupuoli ja ikä / Anna Siippainen -- Kulttuurinen monimuotoisuus / Paula Eerola-Pennanen -- Eriarvoistuminen ja kamppailut omasta asemasta / Mari Vuorisalo & Paula Eerola-Pennanen -- Yhteisöllisyys ja yksilöllisyys / Merja Koivula & Paula Eerola-Pennanen -- Lasten vertaisoppiminen päiväkodissa / Merja Koivula -- Varhaiskas vatuksen pedagoginen toimintaympäristö / Raija Raittila & Anna Siippainen -- Lastenkulttuuri / Mari-Jatta Rissanen & Marleena Mustola -- Mediaympäristö / Marleena Mustola & Mari-Jatta Rissanen -- Monilukutaito / Marleena Mustola & Merja Koivula.
*5268 $iKur ssikirja:$zkas $5FI-T
*530 $aJulkaistu myös verkkoaineistona.
*650 7$avarhaiskas vatus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1650
*650 7$alapset (ikäryhmät)$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4354
*650 7$aoppiminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2945
*650 7$aosallisuus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5164
*650 7$ayhteisöllisyys$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5522
*650 7$alapsen kehitys$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2125
*650 7$apedagogiikka$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1584
*650 7$aoppimisympäristö$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4835
*650 7$aleikki-ikäiset$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6915
*650 7$ahyvinvointi$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1947
*650 7$aopetussuunnitelmat$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5140
*650 7$apäiväkodit$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p282
*650 7$atoimijuus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2335
*650 7$aryhmät$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1127
*650 7$avertaisoppiminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p21811
*650 7$asmåbarnspedagogik$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1650
*650 7$abarn (åldersgrupper)$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4354
*650 7$ainlärning$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2945
*650 7$adelaktighet$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5164
*650 7$asammanhållning$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5522
*650 7$abarnets utveckling$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2125
*650 7$apedagogik (undervisning)$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1584
*650 7$ainlärningsmiljö$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4835
*650 7$abarn i lekåldern$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6915
*650 7$avälfärd$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1947
*650 7$aläroplaner$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5140
*650 7$adaghem$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p282
*650 7$aagentskap$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2335
*650 7$agrupper$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1127
*650 7$apeer learning$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p21811
*650 7$alapsen kas vatus$2finmesh
*650 7$alapsen kehitys$2finmesh
*650 7$alapsen hyvinvointi$2finmesh
*7001 $ekirjoittaja,$etoimittaja.
*7001 $ekirjoittaja,$etoimittaja.
*7001 $aEerola-Pennanen, Paula,$ekirjoittaja,$etoimittaja.$0(FI-ASTERI-N)000151501
*7001 $aBöök, Marja Leena,$ekirjoittaja.$0(FI-ASTERI-N)000108655
*77608$iVerkkoaineisto:$z9789517686532
*901 $aMU20170920$5FENNI
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä
kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.
Lapsia on tarkasteltu pitkään kehittymisen, kasvun ja kasvatuksen kautta, jolloin on painottunut lasten asema tulevaisuuden aikuisina. Vuoden 2016 Varhaiskasvatussuunnitelma korostaa lapsen omaa aktiivista toimijuutta, osallisuutta ja lasten kuulluksi tulemista, joten se haastaa miettimään varhaiskasvatuksen tavat, rutiinit ja säännöt uudelleen.
Tarpeettoman usein aikuiset tekevät asioita valmiiksi lasten puolesta, vaikka lapsilla olisi kykyä ja halua osallistua aikuisten rinnalla toiminnan suunnittelun ja toteuttamisen eri vaiheisiin. Kokemus osallisuudesta herättää lapsissa positiivisia tunteita yhteenkuuluvuudesta, hyväksytyksi tulemisesta ja ilosta sekä ylpeyttä niin omasta kuin ryhmän yhteisestä osaamisesta ja haasteista selviämisestä.
Valloittava varhaiskasvatus kannustaa tarjoamaan lapsille tilanteita, joissa he voivat kokeilla ja harjoitella demokraattisessa yhdessäelossa tarvittavia taitoja, ajatteluntaitoja omien mielipiteiden muodostamiseksi, opetella toisten kuuntelemista ja heidän asemaansa asettumista sekä eri näkökulmien perustelemista ja yhteisen ratkaisun löytämistä.
Teoksen kirjoittajat ovat Jyväskylän yliopiston varhaiskasvatustieteen opettajia ja tutkijoita.