Tervetuloa kirjastoon!

Näyttelijän roolityöskentely : näyttelijäntyö 3
Muistilista on tyhjä
Vis
Henkilönnimi
  • Stanislavski, Konstantin S., kirjoittaja.
Yhtenäistetty nimeke
  • Rabota aktera nad rol'ju, suomi
Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö
  • Näyttelijän roolityöskentely : näyttelijäntyö 3
Muut nimekkeet
  • Näyttelijän työ 3
  • Näyttelijäntyö 3
  • Näyttelijäntyö 3
Julkaistu
  • Aula & Co, Helsinki : [2017] Tallinna Raamatutrükikoja OÜ Tallinna : ©2017
UDK-luokituskoodi
DDC-luokituskoodi (Dewey Decimal Classification)
YKL-luokituskoodi
Muu luokituskoodi
Ulkoasutiedot
  • 493 sivua ; 24 cm
Sarjamerkintö ei-lisäkirjausmuodossa
  • Näyttelijän työ 3
Henkilönnimi
  • Stanislavski, Konstantin S.
Asiasana
Henkilönnimi
  • Repo, Kristiina, kääntäjä.
Yhteisönnimi
  • Tallinna Raamatutrükikoda, kirjanpainaja.
  • Aula & Co, kustannusosakeyhtiö, kustantaja.
ISBN
  • 978-952-7190-49-4
  • suomi
*00006566cam a2200961 i 4500
*00111146
*00520220905023153.0
*008171023t20172017fi ||||| |||||001 0|fin| 
*020  $a978-952-7190-49-4$c27,49$qsidottu
*02430$a9789527190494
*035  $z(FI-MELINDA)009855990
*035  $z(FI-MELINDA)010084429
*035  $z(FI-MELINDA)011321261
*035  $z(FI-MELINDA)011321270
*035  $a(FI-MELINDA)011539445
*040  $aFI-NL$bfin$erda$dFI-Hul
*0411 $afin$hrus
*042  $afinb
*05014$aPN2062$bS75139 2017
*072 7$a95$2kkaa
*072 7$aPN$2lcco
*080  $a791/792
*08204$a792.02/8$222
*084  $a77.11$2ykl
*1001 $aStanislavski, Konstantin S.,$ekirjoittaja.$0(FI-ASTERI-N)000075418
*24010$aRabota aktera nad rol'ju,$lsuomi
*24510$aNäyttelijän roolityöskentely :$bnäyttelijäntyö 3 /$cKonstantin Stanislavski ; toimittanut ja suomentanut Kristiina Repo.
*24630$aNäyttelijän työ 3
*24633$aNäyttelijäntyö 3
*2463 $aNäyttelijäntyö 3
*260  $aHelsinki$bAula & co$c2017
*264 1$aHelsinki :$bAula & Co,$c[2017]
*264 3$aTallinna :$bTallinna Raamatutrükikoja OÜ
*264 4$c©2017
*300  $a493 sivua ;$c24 cm
*336  $ateksti$btxt$2rdacontent
*337  $akäytettävissä ilman laitetta$bn$2rdamedia
*338  $anide$bnc$2rdacarrier
*4900 $aNäyttelijän työ 3
*500  $aOsat 1 ja 2 numeroimattomia, julkaistu suomeksi kirjassa Näyttelijän työ, 2011.
*500  $aS. 484-490: Sanasto.
*500  $aNäyttelijäntyö 3.
*504  $aS. 491-493: Stanislavskin teokset julkaisujärjestyksessä.
*504  $aSisältää nimihakemiston ja sanaston.
*5050 $aElämän äänirauta. K.S. Stanislavski näyttelijän roolityöskentelystä / I. Vinogradskaja -- Näyttelijän roolityöskentely -- MUISTIKIRJOISTA VUOSILTA 1911-1916 -- Näyttelijöiden roolinluomisen vaiheita (Kreivi Ljubin, Pikkukaupunkilaisnainen) -- Majatalon emännän harjoituspäiväkirjat -- Miten järjestelmää käytetään -- Erään roolin historia (Salierin roolin työstämisestä) -- Läpikulkeva toiminta -- Balladinan neljäs harjoitus -- A.S. GRIBOJEDOV 'VASTUS VIISAUDESTA' -- I. Tutkiminen -- 1. Ensitutustuminen rooliin -- 2. Analyysi -- 3. Ulkoisten olosuhteiden luominen ja elävöittäminen -- 4. Sisäisten olosuhteiden luominen ja elävöittäminen -- 5. Faktojen arviointi -- II. Kokeminen -- Luovat tehtävät -- Fyysisiä ja alkeispsykologisia tehtäviä -- Roolin henkisen partituurin luominen -- Ylitietoisuus -- III. Ruumiillistaminen -- ERÄÄN NÄYTTÄMÖLLEPANON TARINA (Opettavainen romaani) -- MUISTIINPANOJA 1920-LUVUN LOPULTA JA 1930-LUVUN ALUSTA -- Tietoisesta ja alitajuisesta luovassa työssä -- Groteskista -- WILLIAM SHAKESPEAREN 'OTHELLO' -- Tortsovin esipuhe -- Ensitutustuminen näytelmään ja rooliin -- Othellon ohjaussuunnitelmasta -- Fyysisten ja alkeispsykologisten tekojen skeema -- Tehtävät. Läpikulkeva toiminta. Vastaankulkeva toiminta. Päätehtävä -- N.V. GOGOLIN 'REVIISORI' -- MUISTIINPANOJA VUOSILTA 1936-1937 -- MUISTIKIRJOISTA VUOSILTA 1926-1938.
*520  $aVenäläisen näyttelijän, ohjaajan ja pedagogin Konstantin Stanislavskin teos Näyttelijän roolityöskentely on kolmas hänen näyttelijäntyötä käsittelevistä teoksistaan. Teos julkaistaan nyt ensi kertaa suomeksi ja se kertoo, miten Stanislavskin näyttelijäntyön tekniikoita sovelletaan käytäntöön näytelmän ja roolin luomisprosessissa. Se käsittelee myös näytelmän ja roolin analysoimisen ja näyttämöllepanon metodeja. Kun näyttelijä tuo roolin luomistilanteeseen mukaan oman persoonansa, oman kokemusmaailmansa, omat tunteensa ja taitonsa, voidaan Stanislavskin mukaan puhua todellisesta näyttelijäntaiteesta. Stanislavski katsoi, että ohjaajan tulee rakentaa kaikki roolit ja koko esitys yhteistyössä näyttelijöiden kanssa. Teos sopii näyttämötaiteen opiskelijoille, näyttelijöille, ohjaajille ja kaikille teatterin ystäville.
*583  $aAUTOMATICALLY MERGED FROM (FI-MELINDA)011321270 + (FI-MELINDA)010084429$c2017-10-23T08:22:22+03:00$5MELINDA
*583  $aMERGED FROM (FI-MELINDA)011321261 + (FI-MELINDA)009855990$c2017-04-26T08:01:13+03:00$5MELINDA
*594  $aENNAKKOTIETO / KIRJAVÄLITYS$5FENNI
*60014$aStanislavski, Konstantin S.$0(FI-ASTERI-N)000075418
*65000$aMethod acting.
*65000$aActing.
*650 7$aesittäminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p562
*650 7$ailmaisu$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p11843
*650 7$amenetelmät$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1913
*650 7$anäytteleminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1281
*650 7$anäyttelijät$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5328
*650 7$aroolit (esittävät taiteet)$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p38705
*650 7$ateatteritaide$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2625
*650 7$atulkinta$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4511
*650 7$akokeminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3210
*650 7$aruumiillisuus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4006
*650 7$atekniikat$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p38430
*650 7$aroolit$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p14418
*650 7$aframförande$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p562
*650 7$auttryckande$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p11843
*650 7$ametoder$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1913
*650 7$askådespelarkonst$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1281
*650 7$askådespelare$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5328
*650 7$ateaterkonst$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2625
*650 7$atolkning (kognition)$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4511
*650 7$aerfarande$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3210
*650 7$akroppslighet$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4006
*650 7$atekniker (metoder)$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p38430
*650 7$aroller (scenkonst)$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p38705
*650 7$aroller$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p14418
*7001 $aRepo, Kristiina,$ekääntäjä.
*7102 $aTallinna Raamatutrükikoda,$ekirjanpainaja.
*7102 $aAula & Co, kustannusosakeyhtiö,$ekustantaja.$0(FI-ASTERI-N)000216253
*9001 $aStanislavski, Konstantin$yStanislavski, Konstantin S.
*901  $aMU20170502$5FENNI
*901  $b583$5FENNI$c20191022160855.0
*94010$aRabota aktjora nad rol'ju,$lsuomi
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.

Miten roolia työstetään? Miten voi saavuttaa täydellisen sulautumisen siihen? Miten voi löytää tien luovaan tilaan toistaessaan roolia yhä uudestaan? Miten taistella kliseitä ja ennakkoasenteita vastaan? Miten lähentää näyttelijää ja kirjailijaa toisiinsa? Miten tehdä roolista näyttelijän sielulle läheinen? Konstantin Stanislavskin teos Näyttelijän roolityöskentely on kolmas hänen näyttelijäntyötä käsittelevistä teoksistaan. Teos julkaistaan nyt ensi kertaa suomeksi ja se kertoo, miten Stanislavskin näyttelijäntyön tekniikoita sovelletaan käytäntöön näytelmän ja roolin luomisprosessissa. Se käsittelee myös näytelmän ja roolin analysoimisen ja näyttämöllepanon metodeja. Kun näyttelijä tuo roolin luomistilanteeseen mukaan oman persoonansa, oman kokemusmaailmansa, omat tunteensa ja taitonsa, voidaan Stanislavskin mukaan puhua todellisesta näyttelijäntaiteesta. Teos sopii näyttämötaiteen opiskelijoille, näyttelijöille, ohjaajille ja teatterin ystäville. Konstantin Stanislavski (1863–1938) oli venäläinen ohjaaja, näyttelijä, pedagogi ja teatteriteoreetikko. Hän perusti Moskovan taiteellisen teatterin 1897 yhdessä Vladimir Nemirovitš-Dantšenkon kanssa. Teatteri muistetaan mm. Anton Tšehovin suurten näytelmien kantaesityksistä. Stanislavski oli luonteeltaan tarkkailija, kyselijä ja kokeilija. Hän uudisti työtapojaan jatkuvasti ja kehitti uusia metodeja vielä viimeisinä elinvuosinaankin. Tässä teoksessa hän soveltaa ”järjestelmäänsä” käytännön roolityöskentelyyn ja esittelee kehittämäänsä ”fyysisten tekojen metodia”.

Lähetä
TilaEräpäiväKuuluuHylly
Ex1Saatavana HO-kirjastoVII