Tekijänoikeuden erikoiskirjasto

Toimialabarometri 2021 : koronapandemia ja rytmimusiikkifestivaalit
Muistilista on tyhjä
Vis
Henkilönnimi
  • Kinnunen, Maarit, kirjoittaja.
Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö
  • Toimialabarometri 2021 : koronapandemia ja rytmimusiikkifestivaalit
Julkaistu
  • Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, 2023. ©2023
SAB-luokituskoodi
  • 06.5
Muu luokituskoodi
  • 06.5
Ulkoasutiedot
  • 1 verkkoaineisto (28 sivua)
Sarjamerkintö ei-lisäkirjausmuodossa
  • Sibelius-Akatemian selvityksiä ja raportteja, ISSN 1798-5455 ; 26
Huomautus sisällöstä, tiivistelmä tms.
  • Suomalaista festivaalikenttää tarkasteleva toimialabarometrikysely on tehty nyt neljä kertaa. Toimialaa koskevaa tietoa on kerätty vuosilta 2015, 2017, 2019 ja 2021. Kahden ensimmäisen kyselyn järjestäjinä toimivat Taideyliopiston Sibelius-Akatemian Seinäjoen yksikkö, Lapin yliopiston Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutti, Sibelius-Akatemian Taidejohtamisen ja yrittäjyyden pääaine, Finland Festivals ry sekä tutkimukseen osallistuneet festivaalit. Vuoden 2015 osalta yhteistyökumppaneita olivat lisäksi Seinäjoen ammattikorkeakoulu ja Turun yliopiston kauppakorkeakoulun Porin yksikkö. Kahdessa ensimmäisessä tiedonkeruussa kysely kohdistettiin pääosin Finland Festivals ry:n jäsenistölle huomioimalla myös yhdistykseen kuulumattomia merkittäviä rytmimusiikkifestivaaleja. Vuonna 2019 tutkimuksen pääjärjestäjäksi vaihtui LiveFIN ry, joka sai tutkimuskyselylle rahoitusta Musiikin edistämissäätiöltä. Samalla päätettiin fokusoitua nimenomaan rytmimusiikkifestivaaleihin tavoitteena saada aiempaa syvempi kuva toimijakentästä. Lisäksi tutkimuksessa olivat mukana Lapin yliopiston Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutti sekä Sibelius-Akatemian Taidejohtamisen ja yrittäjyyden pääaine. Tutkimusyhteistyötä tehtiin myös Kulttuuripolitiikan tutkimuskeskus Cuporen kanssa. Vuoden 2021 osalta tutkimuksen järjestäjinä jatkoivat samat tahot. Erityisesti tutkimuksen sisällöllisen uudelleen suuntaamisen takia kahta viimeistä festivaalitoimialaan keskittyvää tutkimusta ei voi verrata kahteen ensimmäiseen tutkimukseen, joissa oli mukana klassisen ja rytmimusiikin, tanssi-, teatteri-, kirjallisuus-, ooppera- sekä monitaidefestivaaleja, sillä järjestämisen tavat, festivaalien taustaorganisaatioiden muodot ja rahoitusrakenteet vaihtelevat paljon. Tämä on vaikuttanut osaltaan myös kysymysten asetteluun. Sen sijaan vuosien 2019 ja 2021 tutkimukset ovat vertailukelpoisia ja mahdollistavat rytmimusiikkifestivaalien syvällisemmän tarkastelun tuotannollisten tekijöiden kuten ohjelmiston, yleisöprofiilin ja taloudellisten tunnuslukujen osalta. Uuden rajauksen johdosta tutkimusfokus toimii paremmin tässä sarjassa raportoitujen Festivaalibarometri-tutkimusten rinnalla, jotka on suunnattu nimenomaan rytmimusiikkifestivaalien yleisöille. Festivaalibarometri on järjestetty vuosina 2014, 2016, 2018, 2021 ja 2022 ja sen tuloksia on julkaistu useissa eri raporteissa (Kinnunen & Luonila, 2021a; Kinnunen, Koivisto & Luonila, 2019; Kinnunen & Luonila, 2015; Kinnunen, Luonila, & Koivisto, 2017a; Kinnunen ym., 2015) ja akateemisissa tutkimuspapereissa (Kinnunen & Honkanen, 2021; Kinnunen, Honkanen & Karjalainen, 2020; Kinnunen, Luonila & Honkanen, 2019). Kysely tehtiin alkukesästä 2022. Vastauksissa näkyy kahden peruuntuneen festivaalikesän vaikutukset: kesällä 2020 oli mahdollista järjestää vain pieniä festivaaleja ja kesällä 2021 oli voimassa jatkuvasti muuttuvia rajoituksia, mikä johti siihen, että valtaosa festivaaleista peruttiin. Näin ollen korona-ajan vastoinkäymiset heijastuivat vastauksiin. Festivaalikesä 2022 oli taas täysin poikkeuksellinen, kun koronarajoitukset purettiin ja festivaaleja järjestettiin ennätysmäärä. Saturaatiokehityksestä oli omat seurauksensa, joita tarkastellaan raportin lopussa.
Asiasana
Maantieteellinen nimi asiasanana
Aineiston lajityyppi/muoto
  • barometrit
Henkilönnimi
  • Luonila, Mervi, kirjoittaja.
Sarjalisäkirjaus - yhtenäistetty nimeke
  • Sibelius-Akatemian selvityksiä ja raportteja, 1798-5455 ; 26
Elektronisen aineiston sijainti ja käyttö (URI)
  • https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-329-316-8
  • https://taju.uniarts.fi/bitstream/handle/10024/7877/Toimialabarometri%202021_Sibelius-Akatemia.pdf Linkki verkkoaineistoon
ISBN
  • 978-952-329-316-8
*000      am a        a
*00121877
*007cr||||||||||||
*008      |2023||||fi ||||e||||| ||||0|fin||
*019  $bga,la,na
*020  $a978-952-329-316-8$qPDF
*040  $aFI-CUTE$bfin$erda
*0410 $afin
*084  $a06.5$2ykl
*1001 $aKinnunen, Maarit,$ekirjoittaja.
*24510$aToimialabarometri 2021 :$bkoronapandemia ja rytmimusiikkifestivaalit /$cMaarit Kinnunen, Mervi Luonila.
*264 1$bTaideyliopiston Sibelius-Akatemia,$c2023.
*264 4$c©2023
*300  $a1 verkkoaineisto (28 sivua)
*336  $ateksti$btxt$2rdacontent
*337  $atietokonekäyttöinen$bc$2rdamedia
*338  $averkkoaineisto$bcr$2rdacarrier
*347  $atekstitiedosto$bPDF
*4901 $aSibelius-Akatemian selvityksiä ja raportteja,$x1798-5455 ;$v26
*506  $aAineisto on vapaasti saatavissa.$fUnrestricted online access$2star
*520  $aSuomalaista festivaalikenttää tarkasteleva toimialabarometrikysely on tehty nyt neljä kertaa. Toimialaa koskevaa tietoa on kerätty vuosilta 2015, 2017, 2019 ja 2021. Kahden ensimmäisen kyselyn järjestäjinä toimivat Taideyliopiston Sibelius-Akatemian Seinäjoen yksikkö, Lapin yliopiston Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutti, Sibelius-Akatemian Taidejohtamisen ja yrittäjyyden pääaine, Finland Festivals ry sekä tutkimukseen osallistuneet festivaalit. Vuoden 2015 osalta yhteistyökumppaneita olivat lisäksi Seinäjoen ammattikorkeakoulu ja Turun yliopiston kauppakorkeakoulun Porin yksikkö. Kahdessa ensimmäisessä tiedonkeruussa kysely kohdistettiin pääosin Finland Festivals ry:n jäsenistölle huomioimalla myös yhdistykseen kuulumattomia merkittäviä rytmimusiikkifestivaaleja. Vuonna 2019 tutkimuksen pääjärjestäjäksi vaihtui LiveFIN ry, joka sai tutkimuskyselylle rahoitusta Musiikin edistämissäätiöltä. Samalla päätettiin fokusoitua nimenomaan rytmimusiikkifestivaaleihin tavoitteena saada aiempaa syvempi kuva toimijakentästä. Lisäksi tutkimuksessa olivat mukana Lapin yliopiston Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutti sekä Sibelius-Akatemian Taidejohtamisen ja yrittäjyyden pääaine. Tutkimusyhteistyötä tehtiin myös Kulttuuripolitiikan tutkimuskeskus Cuporen kanssa. Vuoden 2021 osalta tutkimuksen järjestäjinä jatkoivat samat tahot. Erityisesti tutkimuksen sisällöllisen uudelleen suuntaamisen takia kahta viimeistä festivaalitoimialaan keskittyvää tutkimusta ei voi verrata kahteen ensimmäiseen tutkimukseen, joissa oli mukana klassisen ja rytmimusiikin, tanssi-, teatteri-, kirjallisuus-, ooppera- sekä monitaidefestivaaleja, sillä järjestämisen tavat, festivaalien taustaorganisaatioiden muodot ja rahoitusrakenteet vaihtelevat paljon. Tämä on vaikuttanut osaltaan myös kysymysten asetteluun. Sen sijaan vuosien 2019 ja 2021 tutkimukset ovat vertailukelpoisia ja mahdollistavat rytmimusiikkifestivaalien syvällisemmän tarkastelun tuotannollisten tekijöiden kuten ohjelmiston, yleisöprofiilin ja taloudellisten tunnuslukujen osalta. Uuden rajauksen johdosta tutkimusfokus toimii paremmin tässä sarjassa raportoitujen Festivaalibarometri-tutkimusten rinnalla, jotka on suunnattu nimenomaan rytmimusiikkifestivaalien yleisöille. Festivaalibarometri on järjestetty vuosina 2014, 2016, 2018, 2021 ja 2022 ja sen tuloksia on julkaistu useissa eri raporteissa (Kinnunen & Luonila, 2021a; Kinnunen, Koivisto & Luonila, 2019; Kinnunen & Luonila, 2015; Kinnunen, Luonila, & Koivisto, 2017a; Kinnunen ym., 2015) ja akateemisissa tutkimuspapereissa (Kinnunen & Honkanen, 2021; Kinnunen, Honkanen & Karjalainen, 2020; Kinnunen, Luonila & Honkanen, 2019). Kysely tehtiin alkukesästä 2022. Vastauksissa näkyy kahden peruuntuneen festivaalikesän vaikutukset: kesällä 2020 oli mahdollista järjestää vain pieniä festivaaleja ja kesällä 2021 oli voimassa jatkuvasti muuttuvia rajoituksia, mikä johti siihen, että valtaosa festivaaleista peruttiin. Näin ollen korona-ajan vastoinkäymiset heijastuivat vastauksiin. Festivaalikesä 2022 oli taas täysin poikkeuksellinen, kun koronarajoitukset purettiin ja festivaaleja järjestettiin ennätysmäärä. Saturaatiokehityksestä oli omat seurauksensa, joita tarkastellaan raportin lopussa.
*650 7$akulttuuritapahtumat$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p360
*650 7$afestivaalit$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1304$2yso/fin
*650 7$atapahtumat$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2108
*650 7$apandemiat$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p10121
*650 7$aCOVID-19$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p38829
*650 7$avaikutukset$0http://www.yso.fi/onto/yso/p795$2yso/fin
*650 7$apopulaarimusiikki$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3064
*650 7$akonsertit$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p11185
*651 7$aSuomi$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p94426
*655 7$abarometrit$2slm/fin$0http://urn.fi/URN:NBN:fi:au:slm:s550
*7001 $aLuonila, Mervi,$ekirjoittaja.
*830 0$aSibelius-Akatemian selvityksiä ja raportteja,$x1798-5455 ;$v26
*85640$uhttps://urn.fi/URN:ISBN:978-952-329-316-8
*856  $uhttps://taju.uniarts.fi/bitstream/handle/10024/7877/Toimialabarometri%202021_Sibelius-Akatemia.pdf$yLinkki verkkoaineistoon
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.

Kuvausta ei toistaiseksi saatavana

Lähetä