Tekijänoikeuden erikoiskirjasto

Digitaalisten palvelujen sääntely.
Muistilista on tyhjä
Vis
Hylly
  • 33.2 VOU
Henkilönnimi
  • Voutilainen, Tomi, kirjoittaja.
Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö
  • Digitaalisten palvelujen sääntely.
Julkaistu
  • Alma Talent, Helsinki : 2023.
SAB-luokituskoodi
  • 33.2
Muu luokituskoodi
  • 33.2
Painos
  • 2. painos.
Ulkoasutiedot
  • 441 sivua ; 22 cm
Huomautus sisällöstä
  • Esipuhe toiseen painokseen -- Lyhenneluettelo -- I
  • Digitaaliset palvelut sääntelykohteena -- 1 Palveluyhteiskunnan digitalisoituminen -- 2 Digitaalisiin palveluihin kohdistuvan sääntelyn systematiikka -- 3 Sääntelykohteet ja digitaaliset palvelut -- 3.1 Sääntelykohteena Internet -- 3.2 Digitaalinen palvelu -- 3.3 Tietoyhteiskunnan palvelut, välityspalvelut, hakukoneet ja ydinalustapalvelut -- 3.4 Verkkosivustot ja sosiaalinen media joukkotiedotusvälineenä -- 3.5 Sähköinen asiointi ja digitaalisten palvelujen tuottaminen viranomaisissa -- 3.6 Sähköisen asioinnin mahdollistavat tukipalvelut hallinnossa -- 3.7 Eurooppalainen palveluväylä digitaalisten palvelujen portaalina -- 3.8 Tunnistuspalvelut ja valtuutukseen perustuva asiointi -- 3.9 Sähköinen allekirjoitus -- Sisällys II
  • Digitaalisten palvelujen sisällön perusvaatimukset -- 4 Sisäänrakennettu ja oletusarvoinen tietosuoja digitaalisissa palveluissa -- 4.1 Henkilötieto -- 4.2 Henkilötietojen käsittelyn vastuut -- 4.3 Tietosuoja osana palvelujen suunnittelua – Privacy by Design -- 4.4 Pääasialliset käsittelyn oikeusperusteet ditaalisissa palveluissa -- 4.4.1 Sopimuksen täytäntöönpano ja oikeutettu etu -- 4.4.2 Lakisääteisten velvoitteiden noudattaminen yleinen etu -- 4.4.3 Suostumus -- 4.4.4 Käsittelyn erityisiä edellytyksiä -- 4.5 Käsittelyn avoimuus rekisteröidylle -- 4.6 Käyttötarkoitussidonnaisuus, tarpeellisuusvaatimus, täsmällisyys ja säilytyksen rajoittaminen -- 4.7 Rekisteröidyn oikeudet -- 5 Käyttäjälähtöisyys ja saavutettavuus digitaalisissa palveluissa -- 5.1 Käyttäjälähtöinen suunnittelu ja käytettävyys käyttäjän oikeuksien edistäjänä -- 5.2 Digitaalisten palvelujen saavutettavuusvaatimukset ja niiden toteuttaminen -- 5.2.1 Saavutettavuus ja digitaalisten palvelujen saavutettavuuden osa-alueet -- 5.2.2 Saavutettavuussääntelyn soveltaminen -- 5.2.3 Saavutettavuusvaatimukset ja vaatimuksenmukaisuuden varmistaminen -- 5.2.4 Poikkeaminen saavutettavuusvaatimuksista – kohtuuton rasite ja kohtuulliset mukautukset -- 5.2.5 Saavutettavuusvaatimuksista poikkeaminen eräissä kaupallisissa digitaalisissa palveluissa -- 5.2.6 Saavutettavuusseloste -- 5.2.7 Saavutettavuuspalautteen käsittely -- 5.2.8 Saavutettavuusselvityspyyntö -- 5.2.9 Saavutettavuuskantelu -- III
  • Digitaalisten palvelujen markkinat ja kuluttajansuoja -- 6 Digitaalisten palvelujen markkinoiden sääntelyn perusteita -- 6.1 Välityspalvelut ja hakukoneet -- 6.2 Hakutulokset -- 6.3 Ydinalustapalvelut ja portinvartijat -- 7 Tietoyhteiskunnan palvelun sisältöön kohdistuvat vaatimukset -- 7.1 Tietoyhteiskunnan palvelujen sääntelyn soveltamisalasta -- 7.2 Tiedonantovelvollisuudet tietoyhteiskunnan palveluissa -- 7.3 Tilauksen tekeminen digitaalisesti -- 7.4 Etämyynti tietoyhteiskunnan palvelun osana – verkkokauppoja koskeva täydentävä sääntely -- 7.5 Digitaalisten palvelujen sisällön ja käytön sopimuksista -- 7.5.1 Digitaalisten palvelujen sopimuksista ja soveltamisalasta -- 7.5.2 Digitaalisen sisällön tai palvelun toimittaminen kuluttajalle ja sopimuksenmukaisuus -- 7.5.3 Virhe digitaalisessa sisällössä tai palvelussa -- 7.6 Jakamistalous ja digitaaliset markkinapaikat -- 8 Sähköinen suoramarkkinointi ja evästeet -- 8.1 Sähköinen suoramarkkinointi -- 8.2 Mainonta verkkoalustoilla ja suosittelujärjestelmät -- 8.3 Evästeet -- IV
  • Viranomaisten digitaaliset palvelut -- 9 Viranomainen digitaalisten palvelujen tarjoajana -- 9.1 Vaihtoehdot viranomaisessa asiointiin – palveluperiaate lähtökohtana -- 9.2 Viranomaisen velvollisuus tarjota digitaalisia palveluja ja sähköistä asiointimahdollisuutta -- 13 Asian sähköinen käsittely ja automaattinen ratkaisumenettely digitaalisessa palvelussa -- 13.1 Virkavastuu, hyvä hallinto ja automatisoitu asiankäsittely -- 13.1.1 Virkavastuusta -- 13.1.2 Automaattisen ratkaisumenettelyn sääntelyn taustasta -- 13.1.3 Selvittämisvelvollisuus, automatisointi ja hyvä hallinto -- 13.2 Automaattinen päätöksenteko tietosuoja-asetuksen mukaan -- 13.3 Automaattisen ratkaisumenettelysääntelyn piiriin kuuluvat asiat ja käyttöala -- 13.3.1 Automaattinen ratkaisumenettely -- 13.3.2 Automaattisesti ratkaistavat asiat -- 13.3.3 Oikaisuvaatimus automaattisen ratkaisumenettelyn oikeussuojakeinona -- 13.4 Automaattisen ratkaisumenettelyn käyttöön liittyvät vastuut -- 13.5 Automaattisen ratkaisumenettelyn käyttöönoton edellytykset -- 13.5.1 Käsittelysääntöjen dokumentointi -- 13.5.2 Automaattisen ratkaisumenettelyn vaatimustenmukaisuuden varmistaminen ja laadunvalvonta -- 13.5.3 Käyttöönottopäätös -- 13.6 Automaattisen ratkaisumenettelyn lopputulos – päätös tai muu ratkaisu -- 13.7 Automaattisen ratkaisumenettelyn avoimuudesta ja julkisuudesta -- 14 Sähköinen tiedoksianto -- 14.1 Tiedoksiannosta hallintoasioissa -- 14.2 Tiedoksianto lainkäytössä -- 14.3 Suostumus sähköisen tiedoksiannon edellytyksenä -- 14.4 Todisteellinen sähköinen tiedoksianto -- 14.5 Tavallinen sähköinen tiedoksianto -- 14.6 Erityisiä sähköisiä tiedoksiantomenettelyjä -- 14.7 Sähköinen yleistiedoksianto ja julkinen kuulutus -- 15 Viranomaisen digitaalisen palvelun pakollisia sisältövaatimuksia -- V
  • Digitaalisten palvelujen kansallinen valvonta -- 16 Digitaalisten palvelujen saavutettavuusvaatimusten -- ja kohtuullisten mukautusten valvonta -- 17 Henkilötietojen käsittelyn valvonta -- digitaalisissa palveluissa -- 18 Digitaalisten palvelujen koordinaattori -- 19 Tietoyhteiskunnan palvelujen ja etämyynnin valvonta -- 20 Viranomaisten tiedonhallinnan valvonta -- 21 Ylimpien laillisuusvalvojien rooli digitaalisten palvelujen valvojina -- Lähteet -- Kirjallisuutta ja muita kirjallisia lähteitä -- Valiokuntien mietinnöt ja lausunnot -- Tuomioistuimet ja lautakunnat -- Valvontaviranomaiset -- Hakemisto
Huomautus sisällöstä, tiivistelmä tms.
  • Digitaalisia palveluja käytetään paljon jokapäiväisessä viestinnässä, verkko-ostoksia tehtäessä sekä asioitaessa viranomaisten kanssa. Sääntelyä digitaalisista palveluista on kehitetty sekä EU:ssa että kansallisesti jo pitkään, mutta viime vuosina sääntelykehitys on kiihtynyt uusien digitalisaatioon liittyvien tavoitteiden ja laillisuusvaatimusten myötä. Digitaalisten palvelujen toimintavarmuus ja varautuminen kasvaviin kyberturvallisuusuhkiin on myös edellyttänyt sääntelyn kehittämistä. Digitaalisten palvelujen käyttäjien oikeuksia on myös kehitetty EU:n lainsäädännössä viime vuosina. Teoksessa luodaan kattava ja jäsennelty katsaus runsaaseen ja hajanaiseen sääntelyyn, joka koskee digitaalisten palvelujen tarjoajien velvollisuuksia käyttäjien oikeuksien toteuttamiseksi. Teoksen toisessa uudistetussa painoksessa perehdytään uutena asiana automaattisen päätöksenteon edellytyksiin viranomaisten digitaalisissa palveluissa. Lisäksi on huomioitu tuorein EU:n digitaalisten palvelujen sääntelykehitys ja oikeuskäytäntö. Teos sopii käsi- ja oppikirjaksi sekä oppaaksi lainmukaisten digitaalisten palvelujen toteuttamiseksi niin julkisessa hallinnossa kuin yksityisellä sektorillakin.
Yhteisönnimi
Asiasana
Maantieteellinen nimi asiasanana
Asiasana - Kontrolloimaton
Yhteisönnimi
  • Alma Talent, kustantaja.
ISBN
  • 978-952-14-4910-9
*00001139cam a22003018i 4500
*00121926
*00520230922022537.0
*008230315s2023    fi |||||||||||||||0|fin||
*020  $a978-952-14-4910-9$qkovakantinen
*035  $a(FI-MELINDA)018515310
*040  $aFI-KV$bfin$erda$dFI-NL
*0410 $afin
*042  $afinb
*084  $a33.2$2ykl
*1001 $aVoutilainen, Tomi,$ekirjoittaja.$0https://isni.org/isni/0000000420168521
*24510$aDigitaalisten palvelujen sääntely.
*250  $a2. painos.
*264 1$aHelsinki :$bAlma Talent,$c2023.
*300  $a441 sivua ;$c22 cm
*336  $ateksti$btxt$2rdacontent
*337  $akäytettävissä ilman laitetta$bn$2rdamedia
*338  $anide$bnc$2rdacarrier
*505  $aEsipuhe toiseen painokseen -- Lyhenneluettelo -- I | Digitaaliset palvelut sääntelykohteena -- 1 Palveluyhteiskunnan digitalisoituminen -- 2 Digitaalisiin palveluihin kohdistuvan sääntelyn systematiikka -- 3 Sääntelykohteet ja digitaaliset palvelut -- 3.1 Sääntelykohteena Internet -- 3.2 Digitaalinen palvelu -- 3.3 Tietoyhteiskunnan palvelut, välityspalvelut, hakukoneet ja ydinalustapalvelut -- 3.4 Verkkosivustot ja sosiaalinen media joukkotiedotusvälineenä -- 3.5 Sähköinen asiointi ja digitaalisten palvelujen tuottaminen viranomaisissa -- 3.6 Sähköisen asioinnin mahdollistavat tukipalvelut hallinnossa -- 3.7 Eurooppalainen palveluväylä digitaalisten palvelujen portaalina -- 3.8 Tunnistuspalvelut ja valtuutukseen perustuva asiointi -- 3.9 Sähköinen allekirjoitus -- Sisällys II | Digitaalisten palvelujen sisällön perusvaatimukset -- 4 Sisäänrakennettu ja oletusarvoinen tietosuoja digitaalisissa palveluissa -- 4.1 Henkilötieto -- 4.2 Henkilötietojen käsittelyn vastuut -- 4.3 Tietosuoja osana palvelujen suunnittelua – Privacy by Design -- 4.4 Pääasialliset käsittelyn oikeusperusteet ditaalisissa palveluissa -- 4.4.1 Sopimuksen täytäntöönpano ja oikeutettu etu -- 4.4.2 Lakisääteisten velvoitteiden noudattaminen yleinen etu -- 4.4.3 Suostumus -- 4.4.4 Käsittelyn erityisiä edellytyksiä -- 4.5 Käsittelyn avoimuus rekisteröidylle -- 4.6 Käyttötarkoitussidonnaisuus, tarpeellisuusvaatimus, täsmällisyys ja säilytyksen rajoittaminen -- 4.7 Rekisteröidyn oikeudet -- 5 Käyttäjälähtöisyys ja saavutettavuus digitaalisissa palveluissa -- 5.1 Käyttäjälähtöinen suunnittelu ja käytettävyys käyttäjän oikeuksien edistäjänä -- 5.2 Digitaalisten palvelujen saavutettavuusvaatimukset ja niiden toteuttaminen -- 5.2.1 Saavutettavuus ja digitaalisten palvelujen saavutettavuuden osa-alueet -- 5.2.2 Saavutettavuussääntelyn soveltaminen -- 5.2.3 Saavutettavuusvaatimukset ja vaatimuksenmukaisuuden varmistaminen -- 5.2.4 Poikkeaminen saavutettavuusvaatimuksista – kohtuuton rasite ja kohtuulliset mukautukset -- 5.2.5 Saavutettavuusvaatimuksista poikkeaminen eräissä kaupallisissa digitaalisissa palveluissa -- 5.2.6 Saavutettavuusseloste -- 5.2.7 Saavutettavuuspalautteen käsittely -- 5.2.8 Saavutettavuusselvityspyyntö -- 5.2.9 Saavutettavuuskantelu -- III | Digitaalisten palvelujen markkinat ja kuluttajansuoja -- 6 Digitaalisten palvelujen markkinoiden sääntelyn perusteita -- 6.1 Välityspalvelut ja hakukoneet -- 6.2 Hakutulokset -- 6.3 Ydinalustapalvelut ja portinvartijat -- 7 Tietoyhteiskunnan palvelun sisältöön kohdistuvat vaatimukset -- 7.1 Tietoyhteiskunnan palvelujen sääntelyn soveltamisalasta -- 7.2 Tiedonantovelvollisuudet tietoyhteiskunnan palveluissa -- 7.3 Tilauksen tekeminen digitaalisesti -- 7.4 Etämyynti tietoyhteiskunnan palvelun osana – verkkokauppoja koskeva täydentävä sääntely -- 7.5 Digitaalisten palvelujen sisällön ja käytön sopimuksista -- 7.5.1 Digitaalisten palvelujen sopimuksista ja soveltamisalasta -- 7.5.2 Digitaalisen sisällön tai palvelun toimittaminen kuluttajalle ja sopimuksenmukaisuus -- 7.5.3 Virhe digitaalisessa sisällössä tai palvelussa -- 7.6 Jakamistalous ja digitaaliset markkinapaikat -- 8 Sähköinen suoramarkkinointi ja evästeet -- 8.1 Sähköinen suoramarkkinointi -- 8.2 Mainonta verkkoalustoilla ja suosittelujärjestelmät -- 8.3 Evästeet -- IV | Viranomaisten digitaaliset palvelut -- 9 Viranomainen digitaalisten palvelujen tarjoajana -- 9.1 Vaihtoehdot viranomaisessa asiointiin – palveluperiaate lähtökohtana -- 9.2 Viranomaisen velvollisuus tarjota digitaalisia palveluja ja sähköistä asiointimahdollisuutta -- 13 Asian sähköinen käsittely ja automaattinen ratkaisumenettely digitaalisessa palvelussa -- 13.1 Virkavastuu, hyvä hallinto ja automatisoitu asiankäsittely -- 13.1.1 Virkavastuusta -- 13.1.2 Automaattisen ratkaisumenettelyn sääntelyn taustasta -- 13.1.3 Selvittämisvelvollisuus, automatisointi ja hyvä hallinto -- 13.2 Automaattinen päätöksenteko tietosuoja-asetuksen mukaan -- 13.3 Automaattisen ratkaisumenettelysääntelyn piiriin kuuluvat asiat ja käyttöala -- 13.3.1 Automaattinen ratkaisumenettely -- 13.3.2 Automaattisesti ratkaistavat asiat -- 13.3.3 Oikaisuvaatimus automaattisen ratkaisumenettelyn oikeussuojakeinona -- 13.4 Automaattisen ratkaisumenettelyn käyttöön liittyvät vastuut -- 13.5 Automaattisen ratkaisumenettelyn käyttöönoton edellytykset -- 13.5.1 Käsittelysääntöjen dokumentointi -- 13.5.2 Automaattisen ratkaisumenettelyn vaatimustenmukaisuuden varmistaminen ja laadunvalvonta -- 13.5.3 Käyttöönottopäätös -- 13.6 Automaattisen ratkaisumenettelyn lopputulos – päätös tai muu ratkaisu -- 13.7 Automaattisen ratkaisumenettelyn avoimuudesta ja julkisuudesta -- 14 Sähköinen tiedoksianto -- 14.1 Tiedoksiannosta hallintoasioissa -- 14.2 Tiedoksianto lainkäytössä -- 14.3 Suostumus sähköisen tiedoksiannon edellytyksenä -- 14.4 Todisteellinen sähköinen tiedoksianto -- 14.5 Tavallinen sähköinen tiedoksianto -- 14.6 Erityisiä sähköisiä tiedoksiantomenettelyjä -- 14.7 Sähköinen yleistiedoksianto ja julkinen kuulutus -- 15 Viranomaisen digitaalisen palvelun pakollisia sisältövaatimuksia -- V | Digitaalisten palvelujen kansallinen valvonta -- 16 Digitaalisten palvelujen saavutettavuusvaatimusten -- ja kohtuullisten mukautusten valvonta -- 17 Henkilötietojen käsittelyn valvonta -- digitaalisissa palveluissa -- 18 Digitaalisten palvelujen koordinaattori -- 19 Tietoyhteiskunnan palvelujen ja etämyynnin valvonta -- 20 Viranomaisten tiedonhallinnan valvonta -- 21 Ylimpien laillisuusvalvojien rooli digitaalisten palvelujen valvojina -- Lähteet -- Kirjallisuutta ja muita kirjallisia lähteitä -- Valiokuntien mietinnöt ja lausunnot -- Tuomioistuimet ja lautakunnat -- Valvontaviranomaiset -- Hakemisto
*520  $aDigitaalisia palveluja käytetään paljon jokapäiväisessä viestinnässä, verkko-ostoksia tehtäessä sekä asioitaessa viranomaisten kanssa. Sääntelyä digitaalisista palveluista on kehitetty sekä EU:ssa että kansallisesti jo pitkään, mutta viime vuosina sääntelykehitys on kiihtynyt uusien digitalisaatioon liittyvien tavoitteiden ja laillisuusvaatimusten myötä. Digitaalisten palvelujen toimintavarmuus ja varautuminen kasvaviin kyberturvallisuusuhkiin on myös edellyttänyt sääntelyn kehittämistä. Digitaalisten palvelujen käyttäjien oikeuksia on myös kehitetty EU:n lainsäädännössä viime vuosina. Teoksessa luodaan kattava ja jäsennelty katsaus runsaaseen ja hajanaiseen sääntelyyn, joka koskee digitaalisten palvelujen tarjoajien velvollisuuksia käyttäjien oikeuksien toteuttamiseksi. Teoksen toisessa uudistetussa painoksessa perehdytään uutena asiana automaattisen päätöksenteon edellytyksiin viranomaisten digitaalisissa palveluissa. Lisäksi on huomioitu tuorein EU:n digitaalisten palvelujen sääntelykehitys ja oikeuskäytäntö. Teos sopii käsi- ja oppikirjaksi sekä oppaaksi lainmukaisten digitaalisten palvelujen toteuttamiseksi niin julkisessa hallinnossa kuin yksityisellä sektorillakin.
*61024$aEuroopan unioni$0(FI-ASTERI-N)000035482
*650 7$asähköiset palvelut$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p23542
*650 7$averkkokauppa$0http://www.yso.fi/onto/yso/p9457$2yso/fin
*650 7$asääntely$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p10664
*650 7$alainsäädäntö$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p13854
*650 7$aviranomaiset$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6946
*650 7$ajulkisoikeus$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5891$2yso/fin
*650 7$asaavutettavuus$0http://www.yso.fi/onto/yso/p858$2yso/fin
*650 7$akyberturvallisuus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p26189
*651 7$aSuomi$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p94426
*653  $aautomaattinen päätöksenteko
*7102 $aAlma Talent,$ekustantaja.$0(FI-ASTERI-N)000221685
*852  $h33.2 VOU
*884  $aONIX3 to MARC transformation$g20230315 - 20230922$kMELINDA_RECORD_IMPORT_SOURCE_4:a73ebb11cebc3e171d579ceb094a42f4f211440476d03dc3ad94c6effbd29e1e$qFI-NL$5MELINDA
*974  $aKV$bTT0046552$5FENNI
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.

Digitaalisia palveluja käytetään paljon jokapäiväisessä viestinnässä, verkko-ostoksia tehtäessä sekä asioitaessa viranomaisten kanssa. Sääntelyä digitaalisista palveluista on kehitetty sekä EU:ssa että kansallisesti jo pitkään, mutta viime vuosina sääntelykehitys on kiihtynyt uusien digitalisaatioon liittyvien tavoitteiden ja laillisuusvaatimusten myötä. Digitaalisten palvelujen toimintavarmuus ja varautuminen kasvaviin kyberturvallisuusuhkiin on myös edellyttänyt sääntelyn kehittämistä. Digitaalisten palvelujen käyttäjien oikeuksia on myös kehitetty EU:n lainsäädännössä viime vuosina. Teoksessa luodaan kattava ja jäsennelty katsaus digitaalisiin palveluihin kohdistuvaan runsaaseen ja hajanaiseen sääntelyyn ja sen tulkintaan sekä annetaan suosituksia laeissa olevien vaatimusten toteuttamiseksi. Teoksen toisessa uudistetussa painoksessa perehdytään uutena asiana automaattisen päätöksenteon edellytyksiin viranomaisten digitaalisissa palveluissa. Lisäksi on huomioitu tuorein EU:n digitaalisten palvelujen sääntelykehitys ja oikeuskäytäntö. Teos sopii käsi- ja oppikirjaksi sekä oppaaksi lainmukaisten digitaalisten palvelujen toteuttamiseksi niin julkisessa hallinnossa kuin yksityisellä sektorillakin.

Lähetä
Niteen tunnusTilaEräpäiväKuuluuSijaintiHylly
Ex1Saatavana KirjastoKirjasto 33.2 VOU