Tekijänoikeuden erikoiskirjasto

Musiikkikasvatus muutoksessa
Muistilista on tyhjä
Vis
Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö
  • Musiikkikasvatus muutoksessa
Julkaistu
  • Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, Helsinki : 2023.
SAB-luokituskoodi
  • 38.297
Muu luokituskoodi
  • 38.297
Ulkoasutiedot
  • 1 verkkoaineisto (624 sivua) : kuvitettu, nuotteja
Sarjamerkintö ei-lisäkirjausmuodossa
  • DocMus-tohtorikoulun julkaisuja, ISSN 2341-8257 ; 20
Yleinen huomautus
  • Toimittajat myös kirjoittajia.
  • Osa artikkeleista vertaisarvioitu.
Huomautus sisällöstä
  • Marja-Leena Juntunen ja Heidi Partti : Johdanto -- 1. Kohti vastuullista maailmasuhdetta -- Pirkko Paananen : Ekokriittisen musiikkikasvatuksen tutkimus ja musiikillinen ekolukutaito -- Marja-Leena Juntunen : Kehollisuus teoriana, musiikinoppimisen perustana ja vastuullisen maailmasuhteen lähtökohtana -- Olli-Taavetti Kankkunen : Musiikkikasvatus dialogisen kuuntelun ja eettisen yhdessä toimimisen edistäjänä -- Suvi Saarikallio : Musiikin tunnekokemukset toimijuuden ja hyvinvoinnin rakentajina -- 2. Kohti osallisuutta tukevaa toimintakulttuuria -- Marja Heimonen : Musiikkioikeudet muuttuvassa musiikkikasvatuksessa -- Inkeri Ruokonen : Varhaisiän musiikkikasvatuksella eväitä kestävän tulevaisuuden rakentamiseen -- Ulla Pohjannoro, Juha Ojala ja Jyrki Lähteenmäki : Musiikkioppilaitosten monimuotoistuva arviointikulttuuri -- Heidi Elmgren : Muuttuvan musiikkiopiston yhdenvertaisuushaasteita -- Tuulia Tuovinen : Lasten osallisuus taiteen perusopetuksen musiikkioppilaitoksissa -- Laura Huhtinen-Hildén : Musiikkikasvatus osallisuuden, merkitysten ja mahdollisuuksien maisemassa -- Katja Sutela: Kehollinen toimijuus jokaisen oppilaan yhdenvertaisen osallisuuden edistäjänä -- Tuulikki Laes: Kestävää ikääntymistä tukeva musiikkikasvatus -- 3. Kohti moniäänisiä käytäntöjä -- Minja Koskela : Kohti moniäänisempää musiikkiluokkaa intersektionaalisen ajattelun keinoin -- Katja Thomson : Kolmas tila musiikkikasvatuksessa -- Eeva Siljamäki : Sosiaalista kestävyyttä improvisaatiopedagogiikkaa soveltaen -- Vilma Timonen ja Arja Kastinen : Kansansoittajat ja -laulajat kulttuurisesti kestävän ja kasvatuksellisen musiikin opetuksen suunnannäyttäjinä -- 4. Kohti laaja-alaista ammatillisuutta Heidi Westerlund : Kriisien ja epävarmuuksien ajan ekopoliittinen ammatillisuus musiikkikasvatuksessa -- Lauri Väkevä : Kestävyysajattelu musiikkikasvattajan ammatillisen reflektiivisyyden haastajana -- Leena Unkari-Virtanen : Säveltämisen opettaminen ja pedagogiikan evoluutio -- Taru-Anneli Koivisto : Musiikkialan ammattilaisten moninainen työnkuva sosiaali- ja terveydenhuollon ympäristöissä -- 5. Puheenvuoroja : Kohti musiikillista, sosiaalista ja kulttuurista toimijuutta -- Anna Kuoppamäki : Nuorten biisipajat tukemassa musiikillista tekijyyttä ja aktiivista kansalaisuutta -- Aleksi Ojala : Tuottamispohjaisen oppimisen mahdollisuudet peruskoulun ja lukion musiikinopetuksessa -- Marja Ervasti : Kestävä kulttuurikasvatus osana Unesco-oppilaitostoimintaa
Huomautus sisällöstä, tiivistelmä tms.
  • Elämme globaalien muutosten ja kriisien aikaa. Eri puolilla maailmaa tapahtuvat ilmiöt kytkeytyvät toisiinsa ja ulottavat vaikutuksensa yhteiskunnan kaikille sektoreille, myös musiikkikasvatukseen – sen lähtökohtiin, ohjeistuksiin, opetuksen käytäntöihin sekä ammattilaisuuteen laajemmin. Millä tavoin musiikkikasvatus voisi olla osa ratkaisua aikamme haasteisiin, kuten ekologisiin kriiseihin? Entä kuinka musiikkikasvatus voi olla luomassa tiloja, jotka tukevat osallisuutta ja joissa on mahdollista rakentaa kestävää hyvinvointia ja ylläpitää luottamusta tulevaan epävarmuuden aikakaudella? Tämän tutkimusperustaisen kokoomateoksen 23 lukua maalaavat kokonaiskuvaa alan ajankohtaisista muutoksista. Yhtäältä teos avaa alan sisäisiä muutoksia ja toisaalta tarkastelee, miten musiikkikasvatus voi osaltaan tukea oppijoiden kasvua vastuulliseen maailmasuhteeseen.Teos haastaa kriittiseen (kasvatus)ajatteluun globaalien muutosten keskellä. Tavoitteena on myös antaa alan opiskelijoille ja toimijoille ajattelun ja käytännön välineitä toimia toisin. Teoksen kirjoittajat ovat musiikkikasvatuksen asiantuntijoita ja tutkijoita. Tekstit perustuvat osin kirjoittajien omiin tutkimuksiin, osin kokoavat yhteen alan kansainvälistä tutkimustietoa.
Huomautus saatavuudesta toisessa ilmiasussa
  • Julkaistu myös painettuna.
Asiasana
Henkilönnimi
  • Juntunen, Marja-Leena, kirjoittaja, toimittaja.
  • Partti, Heidi, kirjoittaja, toimittaja.
Yhteisönnimi
  • Sibelius-Akatemia, kustantaja.
Toinen ilmiasu
  • Painettu: ISBN 9789523293205
Sarjalisäkirjaus - yhtenäistetty nimeke
  • DocMus-tohtorikoulun julkaisuja, 2341-8257 ; 20
Elektronisen aineiston sijainti ja käyttö (URI)
  • https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-329-321-2
  • https://taju.uniarts.fi/bitstream/handle/10024/7961/e-pdf_Musiikkikasvatus%20muutoksessa_Sibelius-Akatemia.pdf Linkki verkkoaineistoon
ISBN
  • 978-952-329-321-2
*00002989cam a22003974i 4500
*00124789
*00520240312095434.0
*007cr || ||||||||
*008240117s2023    fi |||| o     |0| 0|fin|c
*019  $bga,la,na
*020  $a978-952-329-321-2$qPDF
*035  $a(FI-MELINDA)019006453
*040  $aFI-J$bfin$erda$dFI-T
*0410 $afin$beng
*084  $a38.297$2ykl
*24500$aMusiikkikasvatus muutoksessa /$cMarja-Leena Juntunen ja Heidi Partti (toim.).
*264 1$aHelsinki :$bTaideyliopiston Sibelius-Akatemia,$c2023.
*300  $a1 verkkoaineisto (624 sivua) :$bkuvitettu, nuotteja
*336  $ateksti$btxt$2rdacontent
*337  $atietokonekäyttöinen$bc$2rdamedia
*338  $averkkoaineisto$bcr$2rdacarrier
*4901 $aDocMus-tohtorikoulun julkaisuja,$x2341-8257 ;$v20
*500  $aToimittajat myös kirjoittajia.
*500  $aOsa artikkeleista vertaisarvioitu.
*505  $aMarja-Leena Juntunen ja Heidi Partti : Johdanto -- 1. Kohti vastuullista maailmasuhdetta -- Pirkko Paananen : Ekokriittisen musiikkikasvatuksen tutkimus ja musiikillinen ekolukutaito  -- Marja-Leena Juntunen : Kehollisuus teoriana, musiikinoppimisen perustana ja vastuullisen maailmasuhteen lähtökohtana  -- Olli-Taavetti Kankkunen : Musiikkikasvatus dialogisen kuuntelun ja eettisen yhdessä toimimisen edistäjänä  -- Suvi Saarikallio : Musiikin tunnekokemukset toimijuuden ja hyvinvoinnin rakentajina -- 2. Kohti osallisuutta tukevaa toimintakulttuuria -- Marja Heimonen : Musiikkioikeudet muuttuvassa musiikkikasvatuksessa  -- Inkeri Ruokonen : Varhaisiän musiikkikasvatuksella eväitä kestävän tulevaisuuden rakentamiseen  -- Ulla Pohjannoro, Juha Ojala ja Jyrki Lähteenmäki : Musiikkioppilaitosten monimuotoistuva arviointikulttuuri  -- Heidi Elmgren : Muuttuvan musiikkiopiston yhdenvertaisuushaasteita  -- Tuulia Tuovinen : Lasten osallisuus taiteen perusopetuksen musiikkioppilaitoksissa  -- Laura Huhtinen-Hildén : Musiikkikasvatus osallisuuden, merkitysten ja mahdollisuuksien maisemassa  -- Katja Sutela: Kehollinen toimijuus jokaisen oppilaan yhdenvertaisen osallisuuden edistäjänä  -- Tuulikki Laes: Kestävää ikääntymistä tukeva musiikkikasvatus -- 3. Kohti moniäänisiä käytäntöjä -- Minja Koskela : Kohti moniäänisempää musiikkiluokkaa intersektionaalisen ajattelun keinoin  -- Katja Thomson : Kolmas tila musiikkikasvatuksessa  -- Eeva Siljamäki : Sosiaalista kestävyyttä improvisaatiopedagogiikkaa soveltaen  -- Vilma Timonen ja Arja Kastinen : Kansansoittajat ja -laulajat kulttuurisesti kestävän ja kasvatuksellisen musiikin opetuksen suunnannäyttäjinä -- 4. Kohti laaja-alaista ammatillisuutta Heidi Westerlund : Kriisien ja epävarmuuksien ajan ekopoliittinen ammatillisuus musiikkikasvatuksessa  -- Lauri Väkevä : Kestävyysajattelu musiikkikasvattajan ammatillisen reflektiivisyyden haastajana  -- Leena Unkari-Virtanen : Säveltämisen opettaminen ja pedagogiikan evoluutio  -- Taru-Anneli Koivisto : Musiikkialan ammattilaisten moninainen työnkuva sosiaali- ja terveydenhuollon ympäristöissä -- 5. Puheenvuoroja : Kohti musiikillista, sosiaalista ja kulttuurista toimijuutta -- Anna Kuoppamäki : Nuorten biisipajat tukemassa musiikillista tekijyyttä ja aktiivista kansalaisuutta  -- Aleksi Ojala : Tuottamispohjaisen oppimisen mahdollisuudet peruskoulun ja lukion musiikinopetuksessa  -- Marja Ervasti : Kestävä kulttuurikasvatus osana Unesco-oppilaitostoimintaa
*506  $aAineisto on vapaasti saatavissa.$fUnrestricted online access$2star
*520  $aElämme globaalien muutosten ja kriisien aikaa. Eri puolilla maailmaa tapahtuvat ilmiöt kytkeytyvät toisiinsa ja ulottavat vaikutuksensa yhteiskunnan kaikille sektoreille, myös musiikkikasvatukseen – sen lähtökohtiin, ohjeistuksiin, opetuksen käytäntöihin sekä ammattilaisuuteen laajemmin. Millä tavoin musiikkikasvatus voisi olla osa ratkaisua aikamme haasteisiin, kuten ekologisiin kriiseihin? Entä kuinka musiikkikasvatus voi olla luomassa tiloja, jotka tukevat osallisuutta ja joissa on mahdollista rakentaa kestävää hyvinvointia ja ylläpitää luottamusta tulevaan epävarmuuden aikakaudella? Tämän tutkimusperustaisen kokoomateoksen 23 lukua maalaavat kokonaiskuvaa alan ajankohtaisista muutoksista. Yhtäältä teos avaa alan sisäisiä muutoksia ja toisaalta tarkastelee, miten musiikkikasvatus voi osaltaan tukea oppijoiden kasvua vastuulliseen maailmasuhteeseen.Teos haastaa kriittiseen (kasvatus)ajatteluun globaalien muutosten keskellä. Tavoitteena on myös antaa alan opiskelijoille ja toimijoille ajattelun ja käytännön välineitä toimia toisin. Teoksen kirjoittajat ovat musiikkikasvatuksen asiantuntijoita ja tutkijoita. Tekstit perustuvat osin kirjoittajien omiin tutkimuksiin, osin kokoavat yhteen alan kansainvälistä tutkimustietoa.
*530  $aJulkaistu myös painettuna.
*588  $aKuvailun perustana verkkoaineisto; nimeke PDF-nimiösivulta (Taju, katsottu 17.1.2023).
*650 7$amusiikkikasvatus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p7359
*650 7$amusiikki$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1808
*650 7$amusiikkioppilaitokset$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p15537
*650 7$aopetus$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2630$2yso/fin
*650 7$avastuullisuus$0http://www.yso.fi/onto/yso/p24111$2yso/fin
*650 7$akulttuurikasvatus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p11440
*7001 $aJuntunen, Marja-Leena,$ekirjoittaja,$etoimittaja.$0(FI-ASTERI-N)000138721
*7001 $aPartti, Heidi,$ekirjoittaja,$etoimittaja.$0(FI-ASTERI-N)000165791
*7102 $aSibelius-Akatemia,$ekustantaja.$0(FI-ASTERI-N)000004160
*77608$iPainettu:$z9789523293205
*830 0$aDocMus-tohtorikoulun julkaisuja,$x2341-8257 ;$v20
*85640$uhttps://urn.fi/URN:ISBN:978-952-329-321-2
*856  $uhttps://taju.uniarts.fi/bitstream/handle/10024/7961/e-pdf_Musiikkikasvatus%20muutoksessa_Sibelius-Akatemia.pdf$yLinkki verkkoaineistoon
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.

Kuvausta ei toistaiseksi saatavana

Lähetä