Tervetuloa kirjastoon!

Kasvatus ekokriisin aikakaudella
Muistilista on tyhjä
Vis
*00006123cam a2200913 i 4500
*0019508
*00520200804231814.0
*008181026s2018    fi ||||| b||||000|0|fin|c
*020  $a978-951-768-692-1$c23,63$qnidottu
*024  $a9789517686921
*035  $z(FI-MELINDA)012619549
*035  $z(FI-MELINDA)013781739
*035  $a(FI-MELINDA)014478381
*040  $aFI-Xamk$bfin$erda$dFI-J$dFI-NL$dFI-TaiY$dFI-BTJ
*041  $afin
*042  $afinb
*080  $a502/504$21974/fin/fennica
*080  $a37$21974/fin/fennica
*080  $a17$21974/fin/fennica
*084  $a38$2ykl
*084  $a50.1$2ykl
*084  $a38.01$2ykl
*084  $a17.1$2ykl
*100  $aVärri, Veli-Matti,$ekirjoittaja.$0(FI-ASTERI-N)000090392
*24510$aKasvatus ekokriisin aikakaudella$cVeli-Matti Värri.
*250  $atoinen painos
*260  $aTampere$bVastapaino$c2018
*264 1$aTampere :$bVastapaino,$c2018.
*264 3$aTallinna :$bTallinna Raamatutrükikoja Oü
*300  $a186 sivua ;$c21 cm
*336  $ateksti$btxt$2rdacontent
*337  $akäytettävissä ilman laitetta$bn$2rdamedia
*338  $anide$bnc$2rdacarrier
*500  $aLisäpainokset: 2. painos 2019.
*500  $aVertaisarvioitu.
*500  $aLisäpainokset: Toinen painos 2019.
*50500$t1. Maailma on pelastettava ;$t2. Kasvatus ihmisyyden luojana ja vallan välineenä ;$t3. Kietoutuneisuuden ontologia ekologisen sivistyksen horisonttina ;$t4. Miksi olemme onkalossa? ;$t5. Miten päästä ulos onkalosta? ;$t6. Ekologisen kasvatusviisauden lähtökohtia.
*505 0$a1. Maailma on pelastettava -- 2. Kasvatus ihmisyyden luojana ja vallan välineenä -- 3. Kietoutuneisuuden ontologia ekologisen sivistyksen horisonttina -- 4. Miksi olemme onkalossa? -- 5. Miten päästä ulos onkalosta? -- 6. Ekologisen kasvatusviisauden lähtökohtia.
*520  $aMiten toimia kasvattajana, jos ymmärtää elämänmuotomme olevan ekologisesti kestämätön? Nykyinen kasvatusjärjestelmä pitää ylikulusta normaalina elämäntyylinä. Kasvatuksen mallina pidetään kansalaista, jonka ainoa tehtävä on olla joka hetki aiempaa tuottavampi. Ideologisena pyrkimyksenä on sitoa kasvatus- ja koulutusinstituutiot yhä tiukemmin talouden ja tuotannon välineiksi, vaikka jatkuva kulutus on ekologisesti kestämätöntä. Miten tämän yhtälön voi purkaa kasvattajana? Perimmäiset käsityksemme ihmisen ja luonnon suhteesta on ajateltava uudelleen, jotta elämä jatkuu maapallolla. Myös kasvatusajattelua on uudistettava, jotta tulevien sukupolvien elämä olisi ihmisarvoista. Kasvatusinstituutioiden tehtävät pitää kyseenalaistaa. Millaisia ihmisiä me kasvatamme? Millaiseen maailmaan? Millä edellytyksillä? Veli-Matti Värri tarkastelee kasvatus- ja opetusjärjestelmän taustaa, jonka mukaan ylenmääräinen hedonistinen halu ja ylikulutus ohjaavat elämäämme. Värri pohtii, miten tällainen rakenne voidaan purkaa ja löytää viisaampi suhde luontoon ja kasvatukseen. Filosofinen kirja on kirjoitettu kasvattajille, opettajille ja kasvatusalan tutkijoille. Kulttuurikriittisenä kannanottona teos on myös maailmankatsomuksellinen puheenvuoro.
*583  $aMERGED FROM (FI-MELINDA)013781739 + (FI-MELINDA)012619549$5MELINDA$c2018-10-26T17:07:08+03:00
*594  $a1. painos puuttuu kansalliskokoelmasta.$5FENNI
*650 7$akasvattajat$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p25974
*650 7$akasvatus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p476
*650 7$akasvatusfilosofia$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2746
*650 7$aympäristökasvatus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p14751
*650 7$aympäristöarvot$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p11281
*650 7$aluontosuhde$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p16315
*650 7$aelämäntapa$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p8760
*650 7$akestävä kulutus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p24202
*650 7$aekologinen kestävyys$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p21004
*650 7$aarvokasvatus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p11065
*650 7$aarvot$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1044
*650 7$aekologisuus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p22351
*650 7$aympäristöetiikka$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p11283
*650 7$atulevaisuuskasvatus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p22819
*650 7$akasvatusjärjestelmät$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1899
*650 7$aetiikka$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3166
*650 7$aekologia$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p634
*650 7$akulutuskritiikki$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p24396
*650 7$aekologi$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p634
*650 7$anaturen$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p13084
*650 7$ahållbar utveckling$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p8470
*650 7$aetik$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3166
*650 7$auppfostringssystem$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1899
*650 7$afostrare$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p25974
*650 7$afostran$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p476
*650 7$apedagogisk filosofi$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2746
*650 7$amiljöfostran$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p14751
*650 7$amiljövärden$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p11281
*650 7$anaturrelation$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p16315
*650 7$alivsstil$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p8760
*650 7$ahållbar konsumtion$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p24202
*650 7$aekologisk hållbarhet$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p21004
*650 7$avärdefostran$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p11065
*650 7$avärden$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1044
*650 7$aekologisk aspekt$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p22351
*650 7$amiljöetik$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p11283
*650 7$aframtidsfostran$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p22819
*650 7$akonsumtionskritik$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p24396
*901  $aMU20181029$5FENNI
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.

Miten toimia kasvattajana, jos ymmärtää elämänmuotomme olevan ekologisesti kestämätön? Nykyinen kasvatusjärjestelmä pitää ylikulusta normaalina elämäntyylinä. Kasvatuksen mallina pidetään kansalaista, jonka ainoa tehtävä on olla joka hetki aiempaa tuottavampi. Ideologisena pyrkimyksenä on sitoa kasvatus- ja koulutusinstituutiot yhä tiukemmin talouden ja tuotannon välineiksi, vaikka jatkuva kulutus on ekologisesti kestämätöntä. Miten tämän yhtälön voi purkaa kasvattajana? Perimmäiset käsityksemme ihmisen ja luonnon suhteesta on ajateltava uudelleen, jotta elämä jatkuu maapallolla. Myös kasvatusajattelua on uudistettava, jotta tulevien sukupolvien elämä olisi ihmisarvoista. Kasvatusinstituutioiden tehtävät pitää kyseenalaistaa. Millaisia ihmisiä me kasvatamme? Millaiseen maailmaan? Millä edellytyksillä? Veli-Matti Värri tarkastelee kasvatus- ja opetusjärjestelmän taustaa, jonka mukaan ylenmääräinen hedonistinen halu ja ylikulutus ohjaavat elämäämme. Värri pohtii, miten tällainen rakenne voidaan purkaa ja löytää viisaampi suhde luontoon ja kasvatukseen. Filosofinen kirja on kirjoitettu kasvattajille, opettajille ja kasvatusalan tutkijoille. Kulttuurikriittisenä kannanottona teos on myös maailmankatsomuksellinen puheenvuoro. Veli-Matti Värri on kasvatustieteen professori Tampereen yliopistossa.

Lähetä
TilaEräpäiväKuuluuHylly
Ex1Saatavana HO-kirjastoV
Ex2Saatavana HO-kirjastoV