Tervetuloa kirjastoon!

Lukivaikeudesta lukitukeen
Muistilista on tyhjä
Vis
Henkilönnimi
  • Takala, Marjatta
Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö
  • Lukivaikeudesta lukitukeen
Julkaistu
  • Gaudeamus, [Helsinki] : [2019] Printon Trükikoda Tallinna : ©2019
National Library of Medicinen (NLM) luokituskoodi
  • WL 340.6
UDK-luokituskoodi
YKL-luokituskoodi
Muu luokituskoodi
Painos
  • 2. painos
Ulkoasutiedot
  • 328 sivua ; 21 cm
Asiasana
Aineiston lajityyppi/muoto
Henkilönnimi
  • kirjoittaja, toimittaja.
  • kirjoittaja, toimittaja.
  • Kairaluoma, Leila kirjoittaja.
  • Holopainen, Leena, kirjoittaja.
Yhtenäistetty nimeke
  • Luki-vaikeudesta luki-taitoon. Teoksen perustana:
Muu painos
  • Uudistettu versio teoksesta: Luki-vaikeudesta luki-taitoon
ISBN
  • 978-952-345-040-0
  • suomi
*00007461cam a2200997 i 4500
*0019775
*00520210504161607.0
*008190502t20192019fi ||||| |||| 00| 0 fin|c
*020  $a978-952-345-040-0$c18,14$qnidottu
*035  $a(FI-MELINDA)015573323
*040  $aFI-Kareli$bfin$erda$dFI-Hul$dFI-BTJ$dFI-NL
*0410 $afin
*042  $afinb
*060 4$aWL 340.6
*0801 $a376$21974/fin/fennica
*084  $a38.551$2ykl
*100  $aTakala, Marjatta
*24500$aLukivaikeudesta lukitukeen /$ctoimittaneet Marjatta Takala ja Leila Kairaluoma ; [kirjoittajat:] Tuija Aro [ja 21 muuta].
*250  $a2. painos
*260  $bGaudeamus$c2019
*264 1$a[Helsinki] :$bGaudeamus,$c[2019]
*264 3$aTallinna :$bPrinton Trükikoda
*264 4$c©2019
*300  $a328 sivua ;$c21 cm
*336  $ateksti$btxt$2rdacontent
*337  $akäytettävissä ilman laitetta$bn$2rdamedia
*338  $anide$bnc$2rdacarrier
*500  $aToimittajat myös kirjoittajia.
*500  $aVertaisarvioitu.
*500  $aJulkaisu on kokonaan uusittu versio aiemmasta teoksesta Luki-vaikeudesta luki-taitoon (Yliopistopaino, 2006)
*500  $akasv.tdk
*500  $aEDUK212 Luki-taidot ja -vaikeudet
*504  $aSisältää bibliografisia viitteitä.
*5050 $aI LUKIVAIKEUDET -- 1 Johdanto lukivaikeuteen / Leila Kairaluoma & Marjatta Takala. -- 2 Lukemaan oppimisen vaikeudet, niiden varhainen tunnistaminen ja ennaltaehkäisy / Heikki Lyytinen, Kenneth Eklund, Miia Ronimus & Paula Lyytinen. -- 3 Heikosti lukevat suomalaislapset ja nuoret. Mitä heistä tiedetään kansainvälisten arviointitutkimusten perusteella? / Sari Sulkunen. -- 4 Lukivaikeuden tausta eri kielissä ja vaikeudet suomalaisilla lukijoilla / Elisabet Service & Marja Laasonen. -- II LUKIOPETUS -- 5 Lukemaan ja kirjoittamaan oppiminen ja opettaminen / Ritva Ketonen. -- 6 Lukiopetus Suomessa ja muualla maailmassa / Leena Holopainen. -- 7 Luetun ymmärtäminen ja sen tukeminen strategiaopetuksella / Marjatta Takala. -- 8 Oppimateriaalien ja lukiapuvälineiden saavutettavuus / Marja-Sisko Paloneva & Juho-Pekka Mäkipää. -- III ELÄMINEN LUKIVAIKEUDEN KANSSA -- 9 Nuorten lukivaikeudet ja opiskelun tuki / Leila Kairaluoma & Seija Tuovila -- 10 Lukivaikeuden huomioon ottaminen ylioppilastutkinnossa / Liisa Vesterinen & Marjatta Takala. -- 11 Lukivaikeus aikuisuudessa ja tuen muodot / Johanna Korkeamäki. -- 12 Lukivaikeus ja hyvinvointi / Minna Torppa, Pauliina Parhiala, Kati Vasalampi, Anna-Maija Poikkeus & Tuija Aro. -- 13 Kirjainten viidakko. Elämää lukivaikeuksien kanssa / Mari Lantto. -- 14 Lukivaikeuden kanssa eteenpäin / Marjatta Takala & Leila Kairaluoma.
*520  $aKoulun alkutaipaleella lapset saattavat tuskailla lukemisen kanssa: kirjaimet eivät muistu mieleen, äänteet eivät yhdisty ja tavut tuntuvat törmäilevän toisiinsa. Tämä voi olla tavanomaista lukutaidon oppimiseen liittyvää työläyttä – tai sitten pulmat ennakoivat lukivaikeutta. Lukemisvaikeudet vaikuttavat myös monen nuoren ja aikuisen elämään. Ilman sujuvaa lukutaitoa voi olla hankala selvitä lukemista vaativista arkisista tilanteista. Noin joka kymmenennen suomalaislapsen ja -nuoren lukutaito on riittämätön. Jotta lukemiseen voidaan tarjota tukea, lukivaikeus pitää tunnistaa ja arvioida luotettavin testein. Ennen kaikkea on osattava auttaa lapsia, nuoria ja aikuisia selviämään lukivaikeuden kanssa. Lukivaikeudesta lukitukeen tarjoaa tutkittua tietoa lukivaikeudesta ja käytännönläheistä opastusta siihen, miten ohjata ja tukea lasta, nuorta ja aikuista lukivaikeudessa. Kirjan kohderyhmänä ovat opiskelijat, opettajat, vanhemmat ja muut lukutaidon parissa työskentelevät.
*650 7$alukihäiriöt$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5301
*650 7$alukeminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p11406
*650 7$aongelmat$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3392
*650 7$atunnistaminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p8265
*650 7$aennaltaehkäisy$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p19552
*650 7$alapset (ikäryhmät)$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4354
*650 7$anuoret$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p11617
*650 7$akirjoittaminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2512
*650 7$aoppiminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2945
*650 7$aperuskoulu$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2518
*650 7$aopetus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2630
*650 7$aluetun ymmärtäminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p20611
*650 7$aapuvälineet$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p9044
*650 7$atukimuodot$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1758
*650 7$aylioppilaskirjoitukset$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p376
*650 7$aaikuiset$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5590
*650 7$ahyvinvointi$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1947
*650 7$aohjaus (neuvonta ja opastus)$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p178
*650 7$aauttaminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3847
*650 7$alukutaito$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p11405
*650 7$akirjoitustaito$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p11408
*650 7$aoppimisvaikeudet$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5302
*650 7$aläs- och skrivsvårigheter$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5301
*650 7$aläsning$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p11406
*650 7$askrivfärdighet$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p11408
*650 7$aläsfärdighet$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p11405
*650 7$ainlärningssvårigheter$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5302
*650 7$aproblem$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3392
*650 7$aigenkännande$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p8265
*650 7$aförebyggande$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p19552
*650 7$abarn (åldersgrupper)$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4354
*650 7$aungdomar$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p11617
*650 7$askrivande$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2512
*650 7$ainlärning$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2945
*650 7$agrundskolan$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2518
*650 7$aundervisning$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2630
*650 7$aläsförståelse$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p20611
*650 7$ahjälpmedel$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p9044
*650 7$astödformer$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1758
*650 7$astudentskrivningar$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p376
*650 7$avuxna$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5590
*650 7$avälfärd$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1947
*650 7$ahandledning$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p178
*650 7$ahjälp$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3847
*650 2$aDyslexia.
*655 7$aläromedel$2slm/swe$0http://urn.fi/URN:NBN:fi:au:slm:s719
*655 7$aoppimateriaali$2slm/fin$0http://urn.fi/URN:NBN:fi:au:slm:s719
*7001 $ekirjoittaja,$etoimittaja.
*7001 $ekirjoittaja,$etoimittaja.
*7001 $aKairaluoma, Leila$ekirjoittaja.$0(FI-ASTERI-N)000173209
*7001 $aHolopainen, Leena,$ekirjoittaja.$0(FI-ASTERI-N)000084914
*7300 $iTeoksen perustana:$aLuki-vaikeudesta luki-taitoon.
*77518$iUudistettu versio teoksesta:$tLuki-vaikeudesta luki-taitoon
*901  $aMU20191014$5FENNI
*901  $b700$5FENNI$c20191029090143.0
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.

Luki-vaikeudesta luki-taitoon -kirjan uusi laitos. Ensiluokkalainen tuskailee aapisensa kanssa: tavut törmäilevät toisiinsa ja vaihtavat paikkaa. Lukemisen pulmat vaikuttavat myös monen nuoren ja aikuisen elämään. Koulu-uupumuksen syy voi olla tunnistamatta jäänyt lukivaikeus. Noin joka kymmenennen suomalaislapsen ja -nuoren lukutaito on riittämätön. Ilman sujuvaa lukutaitoa voi olla hankala selvitä arkisistakin askareista. Jotta lukivaikeuteen voidaan tarjota tukea, se pitää tunnistaa. Mikä lukivaikeus on, ja miten sen kanssa selviää? Lukivaikeudesta lukitukeen kuvaa, miten lukivaikeus tunnistetaan ja millaista kuntoutusta tai tukea oppimisen avuksi on saatavissa. Kirja tarjoaa tukea ja konkreettisia ohjeita lukemisen opettamiseen. Sen kohderyhmänä ovat luokan-, aineen- ja erityisopettajaksi opiskelevat, esikoulun opettajat, vanhemmat, sosiaalityöntekijät sekä puheterapeutit.

Lähetä
TilaEräpäiväKuuluuHylly
Ex1Saatavana HO-kirjastoV
Ex2Saatavana HO-kirjastoV