Tekijänoikeuden erikoiskirjasto

Markkinointioikeus
Muistilista on tyhjä
Vis
Hylly
  • VIITANEN 33.36
Henkilönnimi
  • Viitanen, Klaus.
Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö
  • Markkinointioikeus
Julkaistu
  • Kauppakamari, Helsinki : 2017.
SAB-luokituskoodi
  • 33.36
Muu luokituskoodi
  • 33.36
Ulkoasutiedot
  • XXXIX, 572 s.
Huomautus sisällöstä, tiivistelmä tms.
  • I Johdanto -- Mitä markkinointi on? ; Markkinoinnin sääntely ; Markkinointioikeuden oikeuslähteet -- II Markkinointidirektiivi 2005 -- Taustaa ; Markkinointidirektiivin soveltamisala ; Moitittavuuskriteeri ; Vaikutuskriteeri ; Harhaanjohtava ja aggressiivinen menettely -- III Hyvän tavan vastainen markkinointi -- Sääntelyn kehitys ; Hyvän tavan vastaisen markkinoinnin muodot -- IV Sopimatonta menettelyä koskeva yleislauseke -- Yleistä ; Moitittavuuskriteeri ; Vaikutuskriteeri -- V Markkinoinnin tunnistettavuus -- Yleistä ; Sääntely ; Tunnistettavuuden periaate ja eri markkinointikanavat -- VI Harhaanjohtavan menettelyn kielto -- Sääntely ; Harhaanjohtava hyödykeinformaatio ; Harhaanjohtava hintainformaatio ; Vertaileva mainonta -- VII Lisä- ja sattumanvaraiset edut -- Lisäedut ; Sattumanvaraiset edut -- VIII Aggressiivisen menettelyn kielto -- Yleistä ; Häiritsevä suoramarkkinointi ; Pakottaminen ja painostaminen ; Negatiivisen myyntimenetelmän kielto -- IX Valvonta- ja seuraamusjärjestelmä -- Yleistä ; Kuluttaja-asiamies ; Markkinaoikeus ; Kehittämisvaihtoehtoja Teoksessa tarkastellaan kuluttajansuojalain 2 luvun mukaista markkinoinnin sääntelyä erityisesti sitä koskevan markkinaoikeuden ja sen edeltäjän markkinatuomioistuimen yhteensä yli 35 vuoden aikana kertyneen oikeuskäytännön pohjalta. Tarkastelun kohteena on myös EU:n vuonna 2005 hyväksymä direktiivi sopimattomista kaupallisista menettelyistä, sillä sen seurauksena kuluttajamarkkinointia koskevia säännöksiä jouduttiin meillä uudistamaan vuonna 2008. Sisällöltään melko sekavan direktiivin implementointi on johtanut meillä tilanteeseen, jossa ei ole aina täysin selvää, miten markkinointisäännöksiä tulee soveltaa.Teos on tarkoitettu kaikille kuluttajamarkkinoinnin kanssa työskenteleville - markkinointia suunnitteleville ja toteuttaville yrittäjille, markkinointijuridiikan kanssa tekemiseen joutuville virkamiehille, asianajajille ja tuomareille sekä myös markkinointioikeuteen perehtyville korkeakouluopiskelijoille
Asiasana - Kontrolloimaton
ISBN
  • 978-952-246-270-1
*00003142nam a22003974a 4500
*00111274
*00520201106111829.0
*008170320s2017\\\\xx\||||||||||\||||||fin|c
*020  $a978-952-246-270-1
*035  $a23963
*035  $a(PLib-conv)0000023963
*0410 $afin
*084  $a33.36$2ykl
*1001 $aViitanen, Klaus.
*24510$aMarkkinointioikeus /$cKlaus Viitanen.
*260  $aHelsinki :$bKauppakamari,$c2017.
*300  $aXXXIX, 572 s.
*520  $aI Johdanto -- Mitä markkinointi on? ; Markkinoinnin sääntely ; Markkinointioikeuden oikeuslähteet -- II Markkinointidirektiivi 2005 -- Taustaa ; Markkinointidirektiivin soveltamisala ; Moitittavuuskriteeri ; Vaikutuskriteeri ; Harhaanjohtava ja aggressiivinen menettely -- III Hyvän tavan vastainen markkinointi -- Sääntelyn kehitys ; Hyvän tavan vastaisen markkinoinnin muodot -- IV Sopimatonta menettelyä koskeva yleislauseke -- Yleistä ; Moitittavuuskriteeri ; Vaikutuskriteeri -- V Markkinoinnin tunnistettavuus -- Yleistä ; Sääntely ; Tunnistettavuuden periaate ja eri markkinointikanavat -- VI Harhaanjohtavan menettelyn kielto -- Sääntely ; Harhaanjohtava hyödykeinformaatio ; Harhaanjohtava hintainformaatio ; Vertaileva mainonta -- VII Lisä- ja sattumanvaraiset edut -- Lisäedut ; Sattumanvaraiset edut -- VIII Aggressiivisen menettelyn kielto -- Yleistä ; Häiritsevä suoramarkkinointi ; Pakottaminen ja painostaminen ; Negatiivisen myyntimenetelmän kielto -- IX Valvonta- ja seuraamusjärjestelmä -- Yleistä ; Kuluttaja-asiamies ; Markkinaoikeus ; Kehittämisvaihtoehtoja   Teoksessa tarkastellaan kuluttajansuojalain 2 luvun mukaista markkinoinnin sääntelyä erityisesti sitä koskevan markkinaoikeuden ja sen edeltäjän markkinatuomioistuimen yhteensä yli 35 vuoden aikana kertyneen oikeuskäytännön pohjalta. Tarkastelun kohteena on myös EU:n vuonna 2005 hyväksymä direktiivi sopimattomista kaupallisista menettelyistä, sillä sen seurauksena kuluttajamarkkinointia koskevia säännöksiä jouduttiin meillä uudistamaan vuonna 2008. Sisällöltään melko sekavan direktiivin implementointi on johtanut meillä tilanteeseen, jossa ei ole aina täysin selvää, miten markkinointisäännöksiä tulee soveltaa.Teos on tarkoitettu kaikille kuluttajamarkkinoinnin kanssa työskenteleville - markkinointia suunnitteleville ja toteuttaville yrittäjille, markkinointijuridiikan kanssa tekemiseen joutuville virkamiehille, asianajajille ja tuomareille sekä myös markkinointioikeuteen perehtyville korkeakouluopiskelijoille
*653  $aMARKKINOINTI
*653  $aLAINSÄÄDÄNTÖ
*653  $aMARKKINAOIKEUS
*653  $aOIKEUDELLINEN SÄÄNTELY
*653  $aEUROOPPAOIKEUS
*653  $aDIREKTIIVIT
*653  $aMARKKINOINTIVIESTINTÄ
*653  $aMAINONTA
*653  $aHYVÄ TAPA
*653  $aVILPILLINEN KILPAILU
*653  $aKULUTTAJANSUOJA
*653  $aKULUTTAJANSUOJALAKI
*653  $aVALVONTA
*653  $aOIKEUSTAPAUKSET
*653  $aMARKKINOINTIOIKEUS
*653  $aOIKEUDET
*852  $i9723292$h33.36$cVIITANEN
*979  $a0000023963
*999  $aMikroMarc$b[Book]$x0
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.

Teoksessa tarkastellaan kuluttajansuojalain 2 luvun mukaista markkinoinnin sääntelyä erityisesti sitä koskevan markkinaoikeuden ja sen edeltäjän markkinatuomioistuimen yhteensä yli 35 vuoden aikana kertyneen oikeuskäytännön pohjalta. Tarkastelun kohteena on myös EU:n vuonna 2005 hyväksymä direktiivi sopimattomista kaupallisista menettelyistä, sillä sen seurauksena kuluttajamarkkinointia koskevia säännöksiä jouduttiin meillä uudistamaan vuonna 2008. Sisällöltään melko sekavan direktiivin implementointi on johtanut meillä tilanteeseen, jossa ei ole aina täysin selvää, miten markkinointisäännöksiä tulee soveltaa. Teos on tarkoitettu kaikille kuluttajamarkkinoinnin kanssa työskenteleville - markkinointia suunnitteleville ja toteuttaville yrittäjille, markkinointijuridiikan kanssa tekemiseen joutuville virkamiehille, asianajajille ja tuomareille sekä myös markkinointioikeuteen perehtyville korkeakouluopiskelijoille. Kirjoittaja toimii kauppaoikeuden yliopistolehtorina Helsingin yliopistossa, jossa hän vastaa kuluttajaoikeuden opetuksesta. Hän on julkaissut useita suomen- ja englanninkielisiä teoksia ja artikkeleita kuluttajaoikeudesta.

Lähetä
Niteen tunnusTilaEräpäiväKuuluuSijaintiHylly
23815Saatavana KirjastoKirjasto 33.36