Tekijänoikeuden erikoiskirjasto

Tekijänoikeuskysymykset opetustoiminnassa : kartoitus tekijänoikeustietämyksestä ja aineistojen käytöstä
Muistilista on tyhjä
Vis
Henkilönnimi
  • Kortelainen, Jukka, kirjoittaja.
Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö
  • Tekijänoikeuskysymykset opetustoiminnassa : kartoitus tekijänoikeustietämyksestä ja aineistojen käytöstä
Muut nimekkeet
  • Kartoitus tekijänoikeustietämyksestä ja aineistojen käytöstä
Julkaistu
  • Kulttuuripolitiikan tutkimuskeskus Cupore, Helsinki : 2019.
SAB-luokituskoodi
  • 33.34
Muu luokituskoodi
  • 33.34
Ulkoasutiedot
  • 1 verkkoaineisto (43 sivua)
Sarjamerkintö ei-lisäkirjausmuodossa
  • Cuporen verkkojulkaisuja, ISSN 1796-9263 ; 54
Huomautus sisällöstä, tiivistelmä tms.
  • Tämä julkaisu käsittelee tekijänoikeudella suojattujen aineistojen opetuskäyttöön liittyviä teemoja. Tarkoituksena on tunnistaa yleistason tarkastelun avulla aihealueita, joita tulisi huomioida tekijänoikeusjärjestelmän kehittämisessä ja jatkotutkimuksessa. Digitaalisten oppimateriaalien käyttö on yleistynyt kouluissa viime vuosina. Merkittävä osuus käyttöluvista neuvotellaan keskitetysti Opetushallituksen toimesta. Digitaalisten aineistojen käytössä erilaisten teostyyppien joustavaan ja monipuoliseen käyttöön liittyy haasteita. Kouluissa on tarvetta erityisesti materiaaleille, joita voidaan muokata, edelleen kehittää ja yhdistellä opetuksessa. Opettajien itse valmistaman oppimateriaalin käytöstä sovitaan tavallisesti vapaamuotoisesti, ja oppimateriaalin jakamista varten tarvitaan läpinäkyviä menettelyjä. Opetustoimintaan liittyvää tekijänoikeustietoa on Suomessa laajasti saatavilla eri muodoissa, mutta tiedon saavutettavuus voi jäädä puutteelliseksi. Opettajien tekijänoikeustietämyksen taso vaihtelee ja oikeudellinen epävarmuus voi korostua etenkin hyödynnettäessä aineistoja uusilla teknologisen kehityksen mahdollistamilla tavoilla.
Asiasana
Henkilönnimi
  • Kautio, Tiina, kirjoittaja.
  • Lefever, Nathalie, kirjoittaja.
Yhteisönnimi
  • Kulttuuripolitiikan tutkimuskeskus Cupore, kustantaja.
Sarjalisäkirjaus - yhtenäistetty nimeke
  • Cuporen verkkojulkaisuja, 1796-9263 ; 54.
Elektronisen aineiston sijainti ja käyttö (URI)
  • https://www.cupore.fi/images/tiedostot/2019/tekijanoikeuskysymykset_opetustoiminnassa_final.pdf Linkki verkkoaineistoon
ISBN
  • 978-952-7200-41-4
*00003044cam a2200589 i 4500
*00113670
*00520231005215826.0
*007cr||| ||||||||
*008190801s2019    fi |||| o     |0| 0|fin| 
*019  $bga,la,na
*020  $a978-952-7200-41-4$qPDF
*035  $a(FI-MELINDA)016316010
*040  $aFI-NL$bfin$erda
*0410 $afin$beng
*042  $afinb
*084  $a33.34$2ykl
*1001 $aKortelainen, Jukka,$ekirjoittaja.
*24510$aTekijänoikeuskysymykset opetustoiminnassa :$bkartoitus tekijänoikeustietämyksestä ja aineistojen käytöstä /$cJukka Kortelainen, Tiina Kautio, Nathalie Lefever.
*24630$aKartoitus tekijänoikeustietämyksestä ja aineistojen käytöstä
*264 1$aHelsinki :$bKulttuuripolitiikan tutkimuskeskus Cupore,$c2019.
*300  $a1 verkkoaineisto (43 sivua)
*336  $ateksti$btxt$2rdacontent
*337  $atietokonekäyttöinen$bc$2rdamedia
*338  $averkkoaineisto$bcr$2rdacarrier
*4901 $aCuporen verkkojulkaisuja,$x1796-9263 ;$v54
*506  $aAineisto on vapaasti saatavissa.$fUnrestricted online access$2star
*520  $aTämä julkaisu käsittelee tekijänoikeudella suojattujen aineistojen opetuskäyttöön liittyviä teemoja. Tarkoituksena on tunnistaa yleistason tarkastelun avulla aihealueita, joita tulisi huomioida tekijänoikeusjärjestelmän kehittämisessä ja jatkotutkimuksessa.  Digitaalisten oppimateriaalien käyttö on yleistynyt kouluissa viime vuosina. Merkittävä osuus käyttöluvista neuvotellaan keskitetysti Opetushallituksen toimesta. Digitaalisten aineistojen käytössä erilaisten teostyyppien joustavaan ja monipuoliseen käyttöön liittyy haasteita. Kouluissa on tarvetta erityisesti materiaaleille, joita voidaan muokata, edelleen kehittää ja yhdistellä opetuksessa. Opettajien itse valmistaman oppimateriaalin käytöstä sovitaan tavallisesti vapaamuotoisesti, ja oppimateriaalin jakamista varten tarvitaan läpinäkyviä menettelyjä.  Opetustoimintaan liittyvää tekijänoikeustietoa on Suomessa laajasti saatavilla eri muodoissa, mutta tiedon saavutettavuus voi jäädä puutteelliseksi. Opettajien tekijänoikeustietämyksen taso vaihtelee ja oikeudellinen epävarmuus voi korostua etenkin hyödynnettäessä aineistoja uusilla teknologisen kehityksen mahdollistamilla tavoilla.
*650 7$aopettajat$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1117
*650 7$aoppilaat$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p8131
*650 7$atekijänoikeus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2346
*650 7$aosaaminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p8343
*650 7$aopetus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2630
*650 7$aopetusmateriaali$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p12049
*650 7$akäyttöoikeus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3028
*650 7$aoppimisympäristö$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4835
*7001 $aKautio, Tiina,$ekirjoittaja.
*7001 $aLefever, Nathalie,$ekirjoittaja.
*7102 $aKulttuuripolitiikan tutkimuskeskus Cupore,$ekustantaja.$0(FI-ASTERI-N)000198747
*830 0$aCuporen verkkojulkaisuja,$x1796-9263 ;$v54.
*85640$uhttps://www.cupore.fi/images/tiedostot/2019/tekijanoikeuskysymykset_opetustoiminnassa_final.pdf$yLinkki verkkoaineistoon
*901  $aSU20190801$5FENNI
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.

Kuvausta ei toistaiseksi saatavana

Lähetä