Hylly
Henkilönnimi
Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö Kulttuuri alan eettinen toimielin
Julkaistu Opetus- ja kulttuuri ministeriö, Helsinki : 2020.
SAB-luokituskoodi
Muu luokituskoodi
Ulkoasutiedot
Sarjamerkintö ei-lisäkirjausmuodossa Opetus- ja kulttuuri ministeriön julkaisuja, ISSN 1799-0351 ; 23
Huomautus sisällöstä, tiivistelmä tms. Selvityksessä on aluksi referoitu Suomessa aikaisemmin eettisistä kysymyksistä tehtyjä selvityksiä ja lyhyet kuvaukset eettisten asioiden käsittelystä pohjoismaissa. Selvityksessä on myös tarkasteltu olemassa olevia toimialakohtaisia eettisiä elimiä, samoin kuin Taiteen edistämiskeskusta. Selvitykseen on myös otettu jakso, jossa on esimerkkejä alakohtaisista eettisistä periaatteista Suomessa. Sidosryhmäkeskustelujen yhteenveto heijastaa laajasti taide- ja kulttuuri alojen edustajien näkemyksiä, ideoita, toivomuksia ja ehtoja. Selvityksessä ehdotetaan, että opetus- ja kulttuuri ministeriö perustaa kulttuuri alojen eettisen toimielimen ja sijoittaa sen Taiteen edistämiskeskuksen yhteyteen. - Toimielimessä tulisi olla kulttuuri alojen eettinen neuvosto ja suppea sihteeristö, jota johtaisi pääsihteeri. - Toimielimen tulisi olla käsivarren mitan päässä Taikesta, säädettäisiin, että se on itsenäinen ja riippumaton. - Ehdotetaan, että ministeriö käynnistää neuvottelut Kuntaliiton ja säätiökentän kanssa. - Toimielimen tärkein tehtäväalue olisi ennaltaehkäisevä toiminta. - Tehtäviin kuuluisi alojen eettisten periaatteiden ja ohjeiden kokoaminen, kiteyttäminen ja tunnetuksitekeminen sekä eettisten kysymysten käsittely. - Toinen eettisen toimielimen tärkeä toimintamuoto olisi jälkikäteinen toiminta, konkreettisten epäeettiseksiväitettyjen toimien ja käytäntöjen tutkinta. - Kantelumenettelyn avaaminen eettiseen toimielimeen asettaa asioiden käsittelijöille suuret vaatimukset. Asioiden käsiteltäväksi ottamiselle on voitava olla harkintavaltaa. Yksi harkintakriteereistä on aika, joka onkulunut valituksen kohteena olevasta tapauksesta. - Mahdolliset seuraamukset valituksesta tai kantelusta voivat olla esim. moite, huomautus tai ohjaava lausuma.Toimielin voisi myös ohjata tapauksen toimivaltaiseen muuhun elimeen. - Valitus- tai kantelumenettely voitaisiin avata esim. kahden vuoden siirtymäajan jälkeen. Tällöin paljonperiaatteita ja menettelytavat olisi jo kiteytetty. - Sitoumus noudattaa eettisiä periaatteita vaikuttaisi mahdollisuuteen saada valtionavustus tai rahoitus.
Asiasana - Kontrolloimaton
Elektronisen aineiston sijainti ja käyttö (URI) https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162362/OKM_2020_23.pdf?sequence=1&isAllowed=y Linkki verkkoaineistoon
ISBN
*00003228nam a22003374a 4500
*00114411
*00520201106111848.0
*007cr||||||||||||
*008200804s2020\\\\xx\|||||s||d||||||||fin|c
*019 $bga,la,na
*020 $a978-952-263-899-1
*035 $a27187
*035 $a(PLib-conv)0000027187
*0410 $afin
*084 $a06$2ykl
*1001 $aLiedes, Jukka.
*24510$aKulttuuri alan eettinen toimielin /$cJukka Liedes.
*260 $aHelsinki :$bOpetus- ja kulttuuri ministeriö,$c2020.
*300 $aPDF.
*300 $a106 s.
*4901 $aOpetus- ja kulttuuri ministeriön julkaisuja,$x1799-0351 ;$v23
*520 $aSelvityksessä on aluksi referoitu Suomessa aikaisemmin eettisistä kysymyksistä tehtyjä selvityksiä ja lyhyet kuvaukset eettisten asioiden käsittelystä pohjoismaissa. Selvityksessä on myös tarkasteltu olemassa olevia toimialakohtaisia eettisiä elimiä, samoin kuin Taiteen edistämiskeskusta. Selvitykseen on myös otettu jakso, jossa on esimerkkejä alakohtaisista eettisistä periaatteista Suomessa. Sidosryhmäkeskustelujen yhteenveto heijastaa laajasti taide- ja kulttuuri alojen edustajien näkemyksiä, ideoita, toivomuksia ja ehtoja. Selvityksessä ehdotetaan, että opetus- ja kulttuuri ministeriö perustaa kulttuuri alojen eettisen toimielimen ja sijoittaa sen Taiteen edistämiskeskuksen yhteyteen. - Toimielimessä tulisi olla kulttuuri alojen eettinen neuvosto ja suppea sihteeristö, jota johtaisi pääsihteeri. - Toimielimen tulisi olla käsivarren mitan päässä Taikesta, säädettäisiin, että se on itsenäinen ja riippumaton. - Ehdotetaan, että ministeriö käynnistää neuvottelut Kuntaliiton ja säätiökentän kanssa. - Toimielimen tärkein tehtäväalue olisi ennaltaehkäisevä toiminta. - Tehtäviin kuuluisi alojen eettisten periaatteiden ja ohjeiden kokoaminen, kiteyttäminen ja tunnetuksitekeminen sekä eettisten kysymysten käsittely. - Toinen eettisen toimielimen tärkeä toimintamuoto olisi jälkikäteinen toiminta, konkreettisten epäeettiseksiväitettyjen toimien ja käytäntöjen tutkinta. - Kantelumenettelyn avaaminen eettiseen toimielimeen asettaa asioiden käsittelijöille suuret vaatimukset. Asioiden käsiteltäväksi ottamiselle on voitava olla harkintavaltaa. Yksi harkintakriteereistä on aika, joka onkulunut valituksen kohteena olevasta tapauksesta. - Mahdolliset seuraamukset valituksesta tai kantelusta voivat olla esim. moite, huomautus tai ohjaava lausuma.Toimielin voisi myös ohjata tapauksen toimivaltaiseen muuhun elimeen. - Valitus- tai kantelumenettely voitaisiin avata esim. kahden vuoden siirtymäajan jälkeen. Tällöin paljonperiaatteita ja menettelytavat olisi jo kiteytetty. - Sitoumus noudattaa eettisiä periaatteita vaikuttaisi mahdollisuuteen saada valtionavustus tai rahoitus.
*653 $aSUOMI
*653 $aETIIKKA
*653 $aKULTTUURI
*653 $aKULTTTURIPOLITIIKKA
*653 $aTOIMIELIMET
*653 $aEETTISYYS
*8102 $aOpetus- ja kulttuuri ministeriön julkaisuja,$x1799-0351 ;$v23
*852 $h06$cLIEDES
*85640$uhttps://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162362/OKM_2020_23.pdf?sequence=1&isAllowed=y$yLinkki verkkoaineistoon
*979 $a0000027187
*999 $aMikroMarc$b[Electronic material]$x26
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä
kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.
Kuvausta ei toistaiseksi saatavana