Tekijänoikeuden erikoiskirjasto

Kamppailu yleistelevisiosta : TES-TV:n, Mainos-TV:n ja Tesvision merkitykset suomalaisessa televisiokulttuurissa 1956-1964
Muistilista on tyhjä
Vis
Hylly
  • 07.22 KEI
Henkilönnimi
  • Keinonen, Heidi.
Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö
  • Kamppailu yleistelevisiosta : TES-TV:n, Mainos-TV:n ja Tesvision merkitykset suomalaisessa televisiokulttuurissa 1956-1964
Muut nimekkeet
  • TES-TV:n, Mainos-TV:n ja Tesvision merkitykset suomalaisessa televisiokulttuurissa 1956-1964
Julkaistu
  • Tampere University Press, Tampere : 2011 (Tampere : Tampereen Yliopistopaino - Juvenes Print)
SAB-luokituskoodi
  • 07.22
Muu luokituskoodi
  • 07.22
Ulkoasutiedot
  • 282 sivua : kuvitettu ; 21 cm
Sarjamerkintö ei-lisäkirjausmuodossa
  • Media studies
Huomautus väitöskirjasta
  • Väitöskirja :
Huomautus sisällöstä, tiivistelmä tms.
  • Summary : Commercial television in the Finnish television culture, 1956-1964.
Huomautus saatavuudesta toisessa ilmiasussa
  • Julkaistu myös verkkoaineistona.
Yhteisönnimi
Aikaa ilmaiseva termi asiasanana
Asiasana
Maantieteellinen nimi asiasanana
Aineiston lajityyppi/muoto
  • väitöskirjat
Yhteisönnimi
  • Tampere University Press, kustantaja.
Toinen ilmiasu
  • Verkkoaineisto: ISBN 978-951-44-8369-1
Sarjalisäkirjaus - yhtenäistetty nimeke
  • Media studies.
Elektronisen aineiston sijainti ja käyttö (URI)
  • http://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-8369-1 Linkki verkkoaineistoon
ISBN
  • 978-951-44-8368-4
*00004063cam a2200841 i 4500
*00117505
*00520221120223422.0
*008110413s2011    fi ||||  m   |00| 0|fin| 
*015  $afx967516$2skl
*020  $a978-951-44-8368-4$qnidottu
*035  $a(FI-MELINDA)005862451
*040  $aFI-NL$bfin
*0410 $afin$beng
*042  $afinb
*084  $a07.22$2ykl
*1001 $aKeinonen, Heidi.
*24510$aKamppailu yleistelevisiosta :$bTES-TV:n, Mainos-TV:n ja Tesvision merkitykset suomalaisessa televisiokulttuurissa 1956-1964 /$cHeidi Keinonen.
*24630$aTES-TV:n, Mainos-TV:n ja Tesvision merkitykset suomalaisessa televisiokulttuurissa 1956-1964
*260  $aTampere :$bTampere University Press,$c2011$e(Tampere :$fTampereen Yliopistopaino - Juvenes Print)
*300  $a282 sivua :$bkuvitettu ;$c21 cm
*336  $ateksti$btxt$2rdacontent
*337  $akäytettävissä ilman laitetta$bn$2rdamedia
*338  $anide$bnc$2rdacarrier
*4900 $aMedia studies
*502  $aVäitöskirja :$cTampereen yliopisto, yhteiskuntatieteellinen tiedekunta.
*520  $aSummary : Commercial television in the Finnish television culture, 1956-1964.
*530  $aJulkaistu myös verkkoaineistona.
*61024$aYleisradio.$0(FI-ASTERI-N)000035318
*61024$aMTV Oy.$0(FI-ASTERI-N)000037943
*61024$aTesvisio.$0(FI-ASTERI-N)000017608
*61024$aMTV.
*648 7$a1950-luku$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6195061959
*648 7$a1960-luku$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6196061969
*650 7$atelevisio (joukkoviestimet)$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5759
*650 7$ayleisradiotoiminta$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p857
*650 7$akaupallinen televisio$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p17332
*650 7$atelevisioyhtiöt$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p10456
*650 7$aohjelmatuotanto$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p106
*650 7$atelevisio-ohjelmat$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p204
*650 7$ahistoria$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1780
*650 7$ajoukkoviestimet$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p856
*650 7$atelevisioasemat$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4002
*650 7$amediakulttuuri$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p15592
*651 7$aSuomi$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p94426
*655 7$aväitöskirjat$2slm/fin$0http://urn.fi/URN:NBN:fi:au:slm:s1227
*7102 $aTampere University Press,$ekustantaja.$0(FI-ASTERI-N)000217152
*77608$iVerkkoaineisto:$z978-951-44-8369-1
*830 0$aMedia studies.
*852  $h07.22 KEI
*85641$uhttp://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-8369-1$yLinkki verkkoaineistoon
*901  $aMU20110413$5FENNI
*901  $b648$5FIKKA$c20221006152418.0
*901  $b530,776$5FIKKA$c20221120223422.0
*908  $afin
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.

Suomalaista televisiohistoriaa tarkastellaan usein Yleisradion historiana. Säännöllinen televisiotoiminta käynnistyi kuitenkin kaupallisesti rahoitetun televisioaseman lähetyksillä, ja vuoteen 1964 mennessä Suomessa ehti toimia kolme kaupallista televisioyhtiötä. TES-TV jatkoi pääkaupunkiseudulla vuonna 1956 säännölliset lähetykset aloittaneen Televisiokerhon toimintaa, Mainos-TV aloitti omat lähetyksensä Yleisradion televisiokanavalla seuraavana vuonna ja vuodesta 1960 lähtien TES-kanavan ohjelmistosta vastasi Tesvisio-niminen ohjelmayhtiö. Vasta Yleisradion ostettua Tesvision vuonna 1964 kahden kanavan välillä vallinnut kilpailu vaihtui Yleisradion ja Mainos-TV:n yhteiseen monopoliin. Vaikka TES-TV:n, Mainos-TV:n ja Tesvision toiminta rahoitettiin mainosajan ja kustannettujen ohjelmien myynnillä, yhtiöiden toimintaperiaatteet ja ohjelmistot erosivat monessa suhteessa siitä käsityksestä, jolle julkisen palvelun ja kaupallisen televisiotoiminnan välinen kahtiajako perustuu. Väitöstutkimuksessa puretaan kaupallisen television käsitettä tarkastelemalla niitä merkityksiä, joita kaupalliselle televisiolle tuotettiin niin televisioyhtiöissä ja niiden ohjelmistoissa kuin vastaanotossakin. Aineistoina käytetään ainutlaatuisia televisiopioneerien haastatteluja, ohjelmatietoja, lehtileikkeitä, arkistoaineistoja sekä aikalaistekstejä. Tutkimuksessa esitetään, että sen enempää televisioyhtiöissä kuin julkisessa keskustelussakaan TES-TV:tä, Mainos-TV:tä ja Tesvisiota ei määritelty selkeästi kaupallisiksi televisioyhtiöiksi. Erityisesti Tesvisiosta pyrittiin rakentamaan toista yleistelevisiota Yleisradion Suomen Television rinnalle, mutta pyrkimys monipuoliseen ja kattavaan ohjelmistoon määritti myös TES-TV:n ja Mainos-TV:n ohjelmistoja. Amerikkalaisten sarjafilmien ohella katsojille tarjottiin muun muassa koulutelevisiolähetyksiä, uskonnollista ohjelmaa, kotimaista viihdettä, taide-esitelmiä ja uutisia. Tutkimuksessa kumotaan käsitystä varhaisesta televisiotoiminnasta teekkarien harrasteluna. Kaupallinen televisiotoiminta ammattimaistui hyvin nopeasti 1950- ja 1960-lukujen taitteessa, kun ohjelmat ja mainokset pyrittiin erottamaan toisistaan, ohjelmistoa rakennettiin erilaisia ohjelmistonsuunnittelun strategioita soveltaen ja televisiolle etsittiin aktiivisesti uusia, välineelle ominaisia ilmaisumuotoja. Lisäksi tutkimus purkaa ajatusta kaupallisen television ja amerikkalaisuuden kytköksestä. Vaikka kaupallisten televisioyhtiöiden ohjelmistoihin sisältyi merkittävä määrä ulkomaista ja erityisesti amerikkalaista ohjelmaa, korostettiin myös toiminnan suomalaisuutta esimerkiksi muokkaamalla ulkomaisia ohjelmaideoita kotimaiseen kulttuuriin sopiviksi. Kaupallisissa televisioyhtiöissä vallinnut käsitys suomalaisuudesta nojautui keskiluokkaiseen, kodin, uskonnon ja isänmaan ympärille rakentuvaan arvomaailmaan.

Lähetä
Niteen tunnusTilaEräpäiväKuuluuSijaintiHylly
Ex1Saatavana KirjastoKirjasto 07.22 KEI