Hylly
Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö Visuaaliset menetelmät lapsuuden- ja nuorisotutkimuksessa
Julkaistu Nuorisotutkimusseura : Nuorisotutkimusverkosto, [Helsinki] : 2015 (Helsinki : Unigrafia)
SAB-luokituskoodi
Muu luokituskoodi
Ulkoasutiedot 230 sivua : kuvitettu ; 25 cm
Sarjamerkintö ei-lisäkirjausmuodossa Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura, julkaisuja. Tiede, ISSN 1799-9219 ; 170 Julkaisuja / Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura. Tiede, ISSN 1799-9219 ; 170
Huomautus bibliografiasta ym. Sisältää bibliografisia lähdeviitteitä.
Huomautus sisällöstä Johdanto / Marleena Mustola & Antti-Ville Kärjä & Marja Leena Böök & Johanna Mykkänen. Kuva puhuttaa / Niina Nyyssölä. Kato, papukaija! : spontaanit piirustushetket lapsen ja tutkijan kohtaamisen ja tiedonrakentumisen tilana / Susanna Kinnunen. Verkostokartta ja aikajana lasten moninaisten perhesuhteiden tutkimisessa / Kimmo Jokinen & Henna Pirskanen. Koulun juhlat oppimistilanteina : esimerkkinä videoaineisto joulunäytelmän harjoitusprosessista / Pia-Maria Niemi & Arniika Kuusisto. (Audio)visuaaliset menetelmät nuorten näkökulmia avaamassa / Helena Oikarinen-Jabai. Viivojen jäljet : piirtäminen aineiston tuottamisen menetelmänä / Tomi Kiilakoski & Pauliina Rautio. Leikkien ajateltu, piirtäen tehty : esikoululaiset leikkipuistoa suunnittelemassa / Anna-Kaisa Kuusisto-Arponen & Markus Laine. Lapsen toimijuuden tarkastelua visuaalisen aineiston avulla / Lea Pennanen. Kuvallisuudet, osallisuus ja eettisyys lasten parissa tehtävässä tutkimuksessa / Elina Paju. Kuvat oppilaiden tunteiden tulkkina ja koulukokemusten välittäjinä / Katja Rajala, Johanna Hentunen & Kaarlo Lain. Osallistava visuaalinen tutkimus ja lapsen äänen tavoittaminen / Kristiina Kumpulainen, Anna Mikkola & Saara Salmi. Nuoret visuaalisten aineistojen tuottajina ja kuluttajina : esimerkkinä parkour / Sirpa Tani & Lieven Ameel. Kuvassa kokemus ja paikka : valokuvaamalla nuorten elämismaailma osaksi opetusta / Reetta Hyvärinen & Elina Särkelä. Oppiminen digitaalisessa pelaamisessa ja pelisuunnittelussa / Mira Kallio-Tavin. Laadullisen asennetutkimuksen menetelmä elokuvan vastaanoton tutkimuksessa / Nina Maskulin. Kuvilla poispyyhitty stigma / Jaana Erkkilä.
Huomautus sisällöstä, tiivistelmä tms. Digitalisoitumisen aikana lasten ja nuorten kulttuuri ja arki sisältävät visuaalista ainesta enemmän kuin koskaan. Myös tutkimuksessa on alettu käyttää entistä rohkeammin visuaalisia menetelmiä, etenkin osana lapsuuden- ja nuorisotutkimusta. Tässä teoksessa pohditaan visuaalisten menetelmien käyttöön liittyviä erityiskysymyksiä. Eri aloilla toimivien tutkijoiden esimerkit havainnollistavat, kuinka visuaaliset menetelmät ovat edustettuina suomalaisen lapsuuden- ja nuorisotutkimuksen kentällä. Kielellisen tiedon ohessa visuaalisella tiedolla on oma erityisyytensä, mikäli tarkastellaan lasten ja nuorten osallisuutta tutkimusprosessissa tai eri tiedontuottamistapojen ominaispiirteitä. Visuaalisten menetelmien käytön lisäännyttyä niin aineistonkeruussa, analyysissa kuin tiedon esittämisessäkin on syntynyt tarve monitieteiselle metodologiselle keskustelulle, joka vie tieteen visuaalistumisen projektia eteenpäin. Tämä teos on suunnattu visuaalisesta metodologiasta sekä monitieteisestä lapsuuden- ja nuorisotutkimuksesta kiinnostuneille tutkijoille ja opiskelijoille. Teoksen kirjoittajien tutkimusaloja ovat sosiologia, kasvatustiede, kulttuurin- ja taiteentutkimus, maantiede, liikuntatiede, uskontotiede ja perhetutkimus. Visuella metoder i barn- och ungdomsforskning. Visual methods in childhood studies and youth research. Sammandrag: Visuella metoder i barn- och ungdomsforskning. Abstract: Visual methods in childhood studies and youth research.
Asiasana
Aineiston lajityyppi/muoto
Henkilönnimi Mustola, Marleena, toimittaja. Mykkänen, Johanna, toimittaja. Böök, Marja Leena, toimittaja. Kärjä, Antti-Ville, toimittaja.
Sarjalisäkirjaus - yhtenäistetty nimeke Julkaisuja / Nuorisotutkimusverkosto & Nuorisotutkimusseura, 1799-9219 ; 170. Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura, julkaisuja Tiede 1799-9219 ; 170.
Elektronisen aineiston sijainti ja käyttö (URI) http://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/visuaaliset_menetelmat_verkko.pdf Linkki verkkoaineistoon
ISBN
*00007089cam a22008294i 4500
*00117665
*00520221031151333.0
*008151021s2015 fi ||||| |||||||||||fin|
*020 $a978-952-5994-90-2$qnidottu
*035 $a(FI-MELINDA)009118733
*040 $aFI-NL$bfin
*0410 $afin$bswe$beng
*042 $afinb
*084 $a16.7$2ykl
*24500$aVisuaaliset menetelmät lapsuuden- ja nuorisotutkimuksessa /$cMarleena Mustola, Johanna Mykkänen, Marja Leena Böök ja Antti-Ville Kärjä (toim.).
*260 $a[Helsinki] :$bNuorisotutkimusseura :$bNuorisotutkimusverkosto,$c2015$e(Helsinki :$fUnigrafia)
*300 $a230 sivua :$bkuvitettu ;$c25 cm
*336 $ateksti$btxt$2rdacontent
*337 $akäytettävissä ilman laitetta$bn$2rdamedia
*338 $anide$bnc$2rdacarrier
*4901 $aNuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura, julkaisuja. Tiede,$x1799-9219 ;$v170
*4901 $aJulkaisuja / Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura. Tiede,$x1799-9219 ;$v170
*504 $aSisältää bibliografisia lähdeviitteitä.
*5050 $aJohdanto / Marleena Mustola & Antti-Ville Kärjä & Marja Leena Böök & Johanna Mykkänen. Kuva puhuttaa / Niina Nyyssölä. Kato, papukaija! : spontaanit piirustushetket lapsen ja tutkijan kohtaamisen ja tiedonrakentumisen tilana / Susanna Kinnunen. Verkostokartta ja aikajana lasten moninaisten perhesuhteiden tutkimisessa / Kimmo Jokinen & Henna Pirskanen. Koulun juhlat oppimistilanteina : esimerkkinä videoaineisto joulunäytelmän harjoitusprosessista / Pia-Maria Niemi & Arniika Kuusisto. (Audio)visuaaliset menetelmät nuorten näkökulmia avaamassa / Helena Oikarinen-Jabai. Viivojen jäljet : piirtäminen aineiston tuottamisen menetelmänä / Tomi Kiilakoski & Pauliina Rautio. Leikkien ajateltu, piirtäen tehty : esikoululaiset leikkipuistoa suunnittelemassa / Anna-Kaisa Kuusisto-Arponen & Markus Laine. Lapsen toimijuuden tarkastelua visuaalisen aineiston avulla / Lea Pennanen. Kuvallisuudet, osallisuus ja eettisyys lasten parissa tehtävässä tutkimuksessa / Elina Paju. Kuvat oppilaiden tunteiden tulkkina ja koulukokemusten välittäjinä / Katja Rajala, Johanna Hentunen & Kaarlo Lain. Osallistava visuaalinen tutkimus ja lapsen äänen tavoittaminen / Kristiina Kumpulainen, Anna Mikkola & Saara Salmi. Nuoret visuaalisten aineistojen tuottajina ja kuluttajina : esimerkkinä parkour / Sirpa Tani & Lieven Ameel. Kuvassa kokemus ja paikka : valokuvaamalla nuorten elämismaailma osaksi opetusta / Reetta Hyvärinen & Elina Särkelä. Oppiminen digitaalisessa pelaamisessa ja pelisuunnittelussa / Mira Kallio-Tavin. Laadullisen asennetutkimuksen menetelmä elokuvan vastaanoton tutkimuksessa / Nina Maskulin. Kuvilla poispyyhitty stigma / Jaana Erkkilä.
*520 $aDigitalisoitumisen aikana lasten ja nuorten kulttuuri ja arki sisältävät visuaalista ainesta enemmän kuin koskaan. Myös tutkimuksessa on alettu käyttää entistä rohkeammin visuaalisia menetelmiä, etenkin osana lapsuuden- ja nuorisotutkimusta. Tässä teoksessa pohditaan visuaalisten menetelmien käyttöön liittyviä erityiskysymyksiä. Eri aloilla toimivien tutkijoiden esimerkit havainnollistavat, kuinka visuaaliset menetelmät ovat edustettuina suomalaisen lapsuuden- ja nuorisotutkimuksen kentällä. Kielellisen tiedon ohessa visuaalisella tiedolla on oma erityisyytensä, mikäli tarkastellaan lasten ja nuorten osallisuutta tutkimusprosessissa tai eri tiedontuottamistapojen ominaispiirteitä. Visuaalisten menetelmien käytön lisäännyttyä niin aineistonkeruussa, analyysissa kuin tiedon esittämisessäkin on syntynyt tarve monitieteiselle metodologiselle keskustelulle, joka vie tieteen visuaalistumisen projektia eteenpäin. Tämä teos on suunnattu visuaalisesta metodologiasta sekä monitieteisestä lapsuuden- ja nuorisotutkimuksesta kiinnostuneille tutkijoille ja opiskelijoille. Teoksen kirjoittajien tutkimusaloja ovat sosiologia, kasvatustiede, kulttuurin- ja taiteentutkimus, maantiede, liikuntatiede, uskontotiede ja perhetutkimus.
*520 $aVisuella metoder i barn- och ungdomsforskning.
*520 $aVisual methods in childhood studies and youth research.
*520 $aSammandrag: Visuella metoder i barn- och ungdomsforskning.
*520 $aAbstract: Visual methods in childhood studies and youth research.
*650 7$alapsitutkimus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p10948
*650 7$anuorisotutkimus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p10611
*650 7$atutkimusmenetelmät $2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p415
*650 7$ametodologia$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p7509
*650 7$avisuaalisuus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p20198
*650 7$anuoret$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p11617
*650 7$alapset (ikäryhmät)$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4354
*650 7$aosallisuus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5164
*650 7$aosallistava tutkimus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p16848
*650 7$alapsuus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p13735
*650 7$anuoruus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p15327
*650 7$akuvallinen ilmaisu$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p17020
*655 7$aoppaat (teokset)$2slm/fin$0http://urn.fi/URN:NBN:fi:au:slm:s202
*7001 $aMustola, Marleena,$etoimittaja.
*7001 $aMykkänen, Johanna,$etoimittaja.
*7001 $aBöök, Marja Leena,$etoimittaja.$0(FI-ASTERI-N)000108655
*7001 $aKärjä, Antti-Ville,$etoimittaja.$0(FI-ASTERI-N)000123524
*830 0$aJulkaisuja / Nuorisotutkimusverkosto & Nuorisotutkimusseura,$x1799-9219 ;$v170.
*830 0$aNuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura, julkaisuja$hTiede$w1799-9219 ;$v170.
*852 $h16.7 VIS
*85641$uhttp://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/visuaaliset_menetelmat_verkko.pdf$yLinkki verkkoaineistoon
*901 $aMU20151222$5FENNI
*960 $aARTO
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä
kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.
Digitalisoitumisen aikana lasten ja nuorten kulttuuri ja arki sisältävät visuaalista ainesta enemmän kuin koskaan. Myös tutkimuksessa on alettu käyttää entistä rohkeammin visuaalisia menetelmiä, etenkin osana lapsuuden- ja nuorisotutkimusta. Tässä teoksessa pohditaan visuaalisten menetelmien käyttöön liittyviä erityiskysymyksiä. Eri aloilla toimivien tutkijoiden esimerkit havainnollistavat, kuinka visuaaliset menetelmät ovat edustettuina suomalaisen lapsuuden- ja nuorisotutkimuksen kentällä.
Kielellisen tiedon ohessa visuaalisella tiedolla on oma erityisyytensä, mikäli tarkastellaan lasten ja nuorten osallisuutta tutkimusprosessissa tai eri tiedontuottamistapojen ominaispiirteitä. Visuaalisten menetelmien käytön lisäännyttyä niin aineistonkeruussa, analyysissa kuin tiedon esittämisessäkin on syntynyt tarve monitieteiselle metodologiselle keskustelulle, joka vie tieteen visuaalistumisen projektia eteenpäin.
Tämä teos on suunnattu visuaalisesta metodologiasta sekä monitieteisestä lapsuuden- ja nuorisotutkimuksesta kiinnostuneille tutkijoille ja opiskelijoille. Teoksen kirjoittajien tutkimusaloja ovat sosiologia, kasvatustiede, kulttuurin- ja taiteentutkimus, maantiede, liikuntatiede, uskontotiede ja perhetutkimus.