Tekijänoikeuden erikoiskirjasto

Kelluva kiinnostavuus : journalismin merkitys ihmisten sosiaalisissa verkostoissa
Muistilista on tyhjä
Vis
Hylly
  • 07 KEL
Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö
  • Kelluva kiinnostavuus : journalismin merkitys ihmisten sosiaalisissa verkostoissa
Muut nimekkeet
  • Journalismin merkitys ihmisten sosiaalisissa verkostoissa
Julkaistu
  • Vastapaino : COMET-tutkimuskeskus, Tampereen yliopisto, Tampere : 2012 (Jyväskylä : Bookwell)
SAB-luokituskoodi
  • 07
Muu luokituskoodi
  • 07
Ulkoasutiedot
  • 291 sivua : kuvitettu ; 21 cm
Yleinen huomautus
  • Kohti kiinnostavaa journalismia -tutkimusprojektin loppuraportti.
Huomautus sisällöstä, tiivistelmä tms.
  • Median kiristyvässä kilpailussa ”kiinnostavuudesta” on tullut yhä tärkeämpi uutiskriteeri. Sen tavoittelua kuitenkin vaikeuttaa se, että kiinnostavuus voi tarkoittaa mitä tahansa. Kiinnostavuus kelluu. Journalismin kiinnostavuuden tavoittelu on saanut mediatalot tutkimaan yleisöjään, mutta tuloksen on usein ollut pelkistyksiä, kuten mallilukijoita ja kohderyhmäajattelua. Kelluva kiinnostavuus pohjautuu Suomen oloissa laajaan laadulliseen yleisötutkimukseen. Sen tulokset osoittavat, että ihmiset käyttävät viestimiä uutispainotteisesti, ja uutisia luetaan odotettua poliittisemmin ja kriittisemmin. Viihteellisyyden sijaan medialta odotetaan syvällisyyttä ja juttuja suurista yhteiskunnallisista kysymyksistä. Kirjassa lähtökohtana on se, ettei kiinnostavuus ole tekstin ominaisuus, vaan se syntyy vastaanotossa. Median merkitys on sosiaalisissa verkostoissa. Journalismin tulevaisuudesta huolestuneiden mediatalojen tulisikin muuttua enemmän yleisöjensä kaltaisiksi ja luopua yksinkertaistavista yleisökäsityksistä.
Asiasana
Henkilönnimi
  • Heikkilä, Heikki,
  • Ahva, Laura.
  • Siljamäki, Jaana.
  • Valtonen, Sanna,
Yhteisönnimi
  • Journalismin, viestinnän ja median tutkimuskeskus COMET.
ISBN
  • 978-951-768-406-4
*00003839cam a2200781 i 4500
*00117739
*00520210722112008.0
*008121116s2012    fi ||||      |00| 0|fin| 
*015  $afx1007565$2skl
*020  $a978-951-768-406-4$qnidottu
*035  $z(FI-MELINDA)006085755
*035  $a(FI-MELINDA)006121075
*040  $aFI-NL$bfin
*0410 $afin
*042  $afinb
*084  $a07$2ykl
*24500$aKelluva kiinnostavuus :$bjournalismin merkitys ihmisten sosiaalisissa verkostoissa /$cHeikki Heikkilä, Laura Ahva, Jaana Siljamäki & Sanna Valtonen.
*24630$aJournalismin merkitys ihmisten sosiaalisissa verkostoissa
*260  $aTampere :$bVastapaino :$bCOMET-tutkimuskeskus, Tampereen yliopisto,$c2012$e(Jyväskylä :$fBookwell)
*300  $a291 sivua :$bkuvitettu ;$c21 cm
*336  $ateksti$btxt$2rdacontent
*337  $akäytettävissä ilman laitetta$bn$2rdamedia
*338  $anide$bnc$2rdacarrier
*500  $aKohti kiinnostavaa journalismia -tutkimusprojektin loppuraportti.
*520  $aMedian kiristyvässä kilpailussa ”kiinnostavuudesta” on tullut yhä tärkeämpi uutiskriteeri. Sen tavoittelua kuitenkin vaikeuttaa se, että kiinnostavuus voi tarkoittaa mitä tahansa. Kiinnostavuus kelluu. Journalismin kiinnostavuuden tavoittelu on saanut mediatalot tutkimaan yleisöjään, mutta tuloksen on usein ollut pelkistyksiä, kuten mallilukijoita ja kohderyhmäajattelua. Kelluva kiinnostavuus pohjautuu Suomen oloissa laajaan laadulliseen yleisötutkimukseen. Sen tulokset osoittavat, että ihmiset käyttävät viestimiä uutispainotteisesti, ja uutisia luetaan odotettua poliittisemmin ja kriittisemmin. Viihteellisyyden sijaan medialta odotetaan syvällisyyttä ja juttuja suurista yhteiskunnallisista kysymyksistä. Kirjassa lähtökohtana on se, ettei kiinnostavuus ole tekstin ominaisuus, vaan se syntyy vastaanotossa. Median merkitys on sosiaalisissa verkostoissa. Journalismin tulevaisuudesta huolestuneiden mediatalojen tulisikin muuttua enemmän yleisöjensä kaltaisiksi ja luopua yksinkertaistavista yleisökäsityksistä.
*650 7$ajournalismi$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1161
*650 7$akiinnostus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p26466
*650 7$asosiaaliset verkostot$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p408
*650 7$akansalaisjournalismi$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1160
*650 7$ayleisö$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4280
*650 7$avuorovaikutus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p10591
*650 7$ajulkinen keskustelu$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p8612
*650 7$ayleisötutkimus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p9648
*650 7$amediakritiikki$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p17233
*650 7$amediakulttuuri$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p15592
*650 7$ajoukkoviestimet$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p856
*650 7$akäyttö$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1736
*650 7$auutiset$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p13915
*650 7$areseptio$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p24663
*650 7$atoimittajat (media)$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1021
*7001 $aHeikkilä, Heikki,$0(FI-ASTERI-N)000109636
*7001 $aAhva, Laura.
*7001 $aSiljamäki, Jaana.
*7001 $aValtonen, Sanna,$0(FI-ASTERI-N)000090782
*7102 $aJournalismin, viestinnän ja median tutkimuskeskus COMET.$0(FI-ASTERI-N)000033773
*852  $h07 KEL
*901  $aMM20121203$5FENNI
*901  $aMU20121129$5FENNI
*9102 $aCOMET-tutkimuskeskus$yJournalismin, viestinnän ja median tutkimuskeskus COMET
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.

"Kiinnostavuudesta" on tullut journalismissa yhä keskeisempi uutiskriteeri. Jokaisen jutun tulee olla kiinnostava. Tämä tavoite on lisännyt mediatalojen halua tutkia ja ymmärtää yleisöään. Tämä tavoite tuntuu kuitenkin palautuvan kaavamaisiin pelkistyksiin yleisöistä. "Kelluva kiinnostavuus" -kirjassa journalismin kiinnostavuutta lähestytään median käyttäjien näkökulmasta sekä teoreettisesti että empiirisesti. Suomen oloissa laaja yleisötutkimus tuottaa aikaisempaan yleisötietoon nähden yllättäviä tuloksia. Kasvavan mediamoneuden keskellä ihmisten päivittäinen mediakäyttö on hyvin uutispainotteista. Tutkimus osoittaa lisäksi, että uutiseen syventyvä lukeminen on odotettua poliittisempaa ja kriittisempää. Arjessa ihmiset käyttävät uutisia ja medioita sujuvasti moniin eri tarkoituksiin, mutta selkeimmin ihmisten suhdetta journalismiin kuvaa tietynlainen huoli tai huolestuneisuus. Eniten yleisö tuntuu kaipaavan journalismilta syvällisyyttä. Kirjan viesti journalismin tulevaisuudesta huolestuneille on se, että uutismedioiden kannattaisi muuttua enemmän yleisöjensä kaltaisiksi. Tämä edellyttää vanhojen ja pelkistyneiden yleisökäsitysten päivittämistä. Ihmiset eivät elä kohderyhmissä ja kiinnostu journalismista niiden mukaisesti. Sen sijaan journalismin kiinnostavuus rakentuu arjen sosiaalisissa verkostoissa, ketjuuntumalla.

Lähetä
Niteen tunnusTilaEräpäiväKuuluuSijaintiHylly
Ex1Saatavana KirjastoKirjasto 07 KEL