Tekijänoikeuden erikoiskirjasto

Kiinnekohtia media-avaruudessa : kulttuurinen luku- ja kirjoitustaito -asiantuntijaryhmän toimenpide-ehdotukset.
Muistilista on tyhjä
Vis
Yhteisönnimi
  • Kulttuurinen luku- ja kirjoitustaito -asiantuntijaryhmä.
Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö
  • Kiinnekohtia media-avaruudessa : kulttuurinen luku- ja kirjoitustaito -asiantuntijaryhmän toimenpide-ehdotukset.
Julkaistu
  • Opetusministeriö : Yliopistopaino [jakaja], [Helsinki] : 1996.
SAB-luokituskoodi
  • 07
Muu luokituskoodi
  • 07
Ulkoasutiedot
  • 30, [35] s. ; 30 cm
Sarjamerkintö ei-lisäkirjausmuodossa
  • Opetusministeriön työryhmien muistioita, ISSN 0359-761X ; 1996, 2
Yleinen huomautus
  • Verkkoversio osoitteesta: http://www.minedu.fi.
Huomautus sisällöstä
  • Tekniikan tuntemisesta omaan ilmaisutapaan : multimedia käsitteenä, työvälineenä ja ilmaisukielenä / Pekka Ervamaa. Taiteellinen tutkimus : taiteellisen ilmaisun perusteet, merkitykset, rakenteet, toiminnot ja taiteellinen toiminta tutkimuksen kohteena ja välineenä / Max Juntunen. Kuvallinen ajattelu ja ilmaisu / Max Juntunen. Netit julkishallinnossa ja kansalaistaidoissa / Raili Kemppainen. Viestintäsivistykseen liittyviä koulutuksellisia haasteita matkalla kohti uudenlaista kansalaisyhteiskuntaa / Pekka Luoma. Kulttuurienvälisyys teknologian yhdentämässä maailmassa / Tapio Varis
Huomautus sisällöstä, tiivistelmä tms.
  • Tiivistelmä (kuvailulehti). Tietoyhteiskunta ei tule - me teemme sen. Tulevaisuuden valintojen perustaksi on tietoyhteiskunnan tutkimuskohteeksi otettava tekniikan ja kulttuurin koko keskinäinen vuorovaikutus. Tämän suhteen tutkimiseksi asiantuntijaryhmä ehdottaa uuden tieteenalan, medialogian, professuurin perustamista. Raportissa pyritään myös määrittelemään tietoyhteiskunnan mediavalmiudet analogisina kulttuuriselle luku- ja kirjoitustaidolle: sekä audiovisuaalisiin medioihin että verkkomedioihin liittyvät lähettämis- ja vastaanottotaidot kansalaisvalmiuksina. - Mediakasvatuksellinen työ on monimuotoista. Perusmediavalmiuksien kehittämisen ohella tarvitaan paljon julkista keskustelua tietoyhteiskunnan tavoitteista, tarpeista ja toiveista: asiantuntijaryhmä ehdottaakin mm. tietoyhteiskuntasanomia jaettavaksi joka kotiin kansalaisten yhteiseksi keskustelufoorumiksi.
  • Sammandrag: Fasta punkter i medierymden.
  • Sammandrag (kuvailulehti): Fasta punkter i medierymden. Samoin kannustetaan kaikenlaiseen linkittyvään yhteistyöhön avoimen kansa(n)koulun luomiseksi. Keskeiseksi mediapedagogisissa ponnisteluissa kohoaa opettajien perus- ja täydennyskoulutus, josta esitetään muutamia malleja. - Asiantuntijaryhmän ehdotus on, että kehityksessä otetaan huomioon jo olemassa olevat resurssit ja toimiviksi todetut mallit: perustetaan laitteiden kierrätyskeskuksia ja kiinnitetään laitekannan jatkuvan uudistamisen sijaan huomio entisten käyttömahdollisuuksiin keskittyen korkeatasoisten sisältöjen tuottamiseen. Samoin laajennetaan kirjastoja mediateekeiksi, jatketaan koulukino -toimintaa ja kootaan tekniikkatietämys toiminnalliseksi mediamuseoksi. Suomalaista viestintäleirimallia kehitetään kansainvälisesti. Kansainvälistymisen ohella mediamaailmassa tarvitaan suomalaisen sisältötuotannon varmistamista ja sen kotimaisuusasteen kohottamista.
  • Tutkimuksella syväluodataan tietoyhteiskunnan ilmiöitä. Raportissa esitetään monitieteistä lähestymistapaa, jossa yhteisiä kysymyksiä esitetään monelle eri tieteen- ja yhteiskunta-aloille. Viestintäkasvatuksen pedagogiikka ja didaktiikka on oma laaja tutkimusalueensa, samoin digitaalimedioihin liittyvä taiteellinen tutkimus. Yksilön ja yhteiskunnan välistä suhdetta mediateknisissä kysymyksissä on tarpeen tutkia yhtäältä persoonallisuudenkehityksenä, toisaalta yhteiskuntatieteellisenä ilmiötä. - Viestintäsivistys nähdään osana nykyajan yleissivistystä. Viestintäsivistyksen koordinaatteja on monia: raportissa pohditaan mm. tradition suhdetta reaaliaikaisuuteen, kriittisyyden suhdetta elämykselliseen oppimiseen sekä teknologian suhdetta humanismiin. Mediatajun kehittymisen kautta kehitämme tietoyhteiskuntaa yhdessä.
  • Sammandrag: Fasta punkter i medierymden. Työryhmän muistiossa tarkastellaan tietoyhteiskunnan ilmiöitä. Raportissa esitetään monitieteistä lähestymistapaa, jossa yhteisiä kysymyksiä esitetään monella eri tieteen- ja yhteiskunta-aloilla. Viestintäkasvatuksen pedagogiikka ja didaktiikka on oma laaja tutkimusalueensa, samoin digitaalimedioihin liityvä taiteellinen tutkimus. Viestintäsivistyksen koordinaatteja on monia: raportissa pohditaan mm. tradition suhdetta reaaliaikaisuuteen, kriittisyyden suhdetta elämykselliseen oppimiseen sekä teknologian suhdetta humanismiin.
Asiasana
Henkilönnimi
  • Kemppainen, Raili.
  • Luoma, Pekka.
  • Juntunen, Max,
  • Ervamaa, Pekka.
  • Varis, Tapio.
Kontrolloimaton nimeke
  • Kuvallinen ajattelu ja ilmaisu.
  • Netit julkishallinnossa ja kansalaistaidoissa.
  • Taiteellinen tutkimus.
  • Viestintäsivistykseen liittyviä koulutuksellisia haasteita matkalla kohti uudenlaista kansalaisyhteiskuntaa.
  • Kulttuurienvälisyys teknologian yhdentämässä maailmassa.
  • Tekniikan tuntemisesta omaan ilmaisutapaan.
Sarjalisäkirjaus - yhtenäistetty nimeke
  • Opetusministeriön työryhmien muistioita, 0359-761X ; 1996, 2.
ISBN
  • 951-53-0333-8
*00008599cam a2201069 i 4500
*00118440
*00520230330171414.0
*008960327s1996    fi ||||||||||o||||||fin| 
*015  $afx479747$2skl
*020  $a951-53-0333-8$qnidottu
*035  $a(FI-MELINDA)003471017
*040  $aFI-NL$bfin
*0410 $afin$bswe
*042  $afinb
*084  $a07$2ykl
*1101 $aKulttuurinen luku- ja kirjoitustaito -asiantuntijaryhmä.$0(FI-ASTERI-N)000014178
*24510$aKiinnekohtia media-avaruudessa :$bkulttuurinen luku- ja kirjoitustaito -asiantuntijaryhmän toimenpide-ehdotukset.
*260  $a[Helsinki] :$bOpetusministeriö :$bYliopistopaino [jakaja],$c1996.
*300  $a30, [35] s. ;$c30 cm
*336  $ateksti$btxt$2rdacontent
*337  $akäytettävissä ilman laitetta$bn$2rdamedia
*338  $anide$bnc$2rdacarrier
*4901 $aOpetusministeriön työryhmien muistioita,$x0359-761X ;$v1996, 2
*500  $aVerkkoversio osoitteesta: http://www.minedu.fi.
*5050 $aTekniikan tuntemisesta omaan ilmaisutapaan : multimedia käsitteenä, työvälineenä ja ilmaisukielenä / Pekka Ervamaa. Taiteellinen tutkimus : taiteellisen ilmaisun perusteet, merkitykset, rakenteet, toiminnot ja taiteellinen toiminta tutkimuksen kohteena ja välineenä / Max Juntunen. Kuvallinen ajattelu ja ilmaisu / Max Juntunen. Netit julkishallinnossa ja kansalaistaidoissa / Raili Kemppainen. Viestintäsivistykseen liittyviä koulutuksellisia haasteita matkalla kohti uudenlaista kansalaisyhteiskuntaa / Pekka Luoma. Kulttuurienvälisyys teknologian yhdentämässä maailmassa / Tapio Varis
*520  $aTiivistelmä (kuvailulehti).$bTietoyhteiskunta ei tule - me teemme sen. Tulevaisuuden valintojen perustaksi on tietoyhteiskunnan tutkimuskohteeksi otettava tekniikan ja kulttuurin koko keskinäinen vuorovaikutus. Tämän suhteen tutkimiseksi asiantuntijaryhmä ehdottaa uuden tieteenalan, medialogian, professuurin perustamista. Raportissa pyritään myös määrittelemään tietoyhteiskunnan mediavalmiudet analogisina kulttuuriselle luku- ja kirjoitustaidolle: sekä audiovisuaalisiin medioihin että verkkomedioihin liittyvät lähettämis- ja vastaanottotaidot kansalaisvalmiuksina. - Mediakasvatuksellinen työ on monimuotoista. Perusmediavalmiuksien kehittämisen ohella tarvitaan paljon julkista keskustelua tietoyhteiskunnan tavoitteista, tarpeista ja toiveista: asiantuntijaryhmä ehdottaakin mm. tietoyhteiskuntasanomia jaettavaksi joka kotiin kansalaisten yhteiseksi keskustelufoorumiksi.
*520  $aSammandrag: Fasta punkter i medierymden.
*520  $aSammandrag (kuvailulehti): Fasta punkter i medierymden.$bSamoin kannustetaan kaikenlaiseen linkittyvään yhteistyöhön avoimen kansa(n)koulun luomiseksi. Keskeiseksi mediapedagogisissa ponnisteluissa kohoaa opettajien perus- ja täydennyskoulutus, josta esitetään muutamia malleja. - Asiantuntijaryhmän ehdotus on, että kehityksessä otetaan huomioon jo olemassa olevat resurssit ja toimiviksi todetut mallit: perustetaan laitteiden kierrätyskeskuksia ja kiinnitetään laitekannan jatkuvan uudistamisen sijaan huomio entisten käyttömahdollisuuksiin keskittyen korkeatasoisten sisältöjen tuottamiseen. Samoin laajennetaan kirjastoja mediateekeiksi, jatketaan koulukino -toimintaa ja kootaan tekniikkatietämys toiminnalliseksi mediamuseoksi. Suomalaista viestintäleirimallia kehitetään kansainvälisesti. Kansainvälistymisen ohella mediamaailmassa tarvitaan suomalaisen sisältötuotannon varmistamista ja sen kotimaisuusasteen kohottamista.
*520  $bTutkimuksella syväluodataan tietoyhteiskunnan ilmiöitä. Raportissa esitetään monitieteistä lähestymistapaa, jossa yhteisiä kysymyksiä esitetään monelle eri tieteen- ja yhteiskunta-aloille. Viestintäkasvatuksen pedagogiikka ja didaktiikka on oma laaja tutkimusalueensa, samoin digitaalimedioihin liittyvä taiteellinen tutkimus. Yksilön ja yhteiskunnan välistä suhdetta mediateknisissä kysymyksissä on tarpeen tutkia yhtäältä persoonallisuudenkehityksenä, toisaalta yhteiskuntatieteellisenä ilmiötä. - Viestintäsivistys nähdään osana nykyajan yleissivistystä. Viestintäsivistyksen koordinaatteja on monia: raportissa pohditaan mm. tradition suhdetta reaaliaikaisuuteen, kriittisyyden suhdetta elämykselliseen oppimiseen sekä teknologian suhdetta humanismiin. Mediatajun kehittymisen kautta kehitämme tietoyhteiskuntaa yhdessä.
*520  $aSammandrag: Fasta punkter i medierymden.$bTyöryhmän muistiossa tarkastellaan tietoyhteiskunnan ilmiöitä. Raportissa esitetään monitieteistä lähestymistapaa, jossa yhteisiä kysymyksiä esitetään monella eri tieteen- ja yhteiskunta-aloilla. Viestintäkasvatuksen pedagogiikka ja didaktiikka on oma laaja tutkimusalueensa, samoin digitaalimedioihin liityvä taiteellinen tutkimus. Viestintäsivistyksen koordinaatteja on monia: raportissa pohditaan mm. tradition suhdetta reaaliaikaisuuteen, kriittisyyden suhdetta elämykselliseen oppimiseen sekä teknologian suhdetta humanismiin.
*650 7$aopetus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2630
*650 7$akoulutus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p84
*650 7$aviestintäkasvatus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6445
*650 7$aviestintäkulttuuri$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p15593
*650 7$atietoyhteiskunta$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2011
*650 7$aviestintä$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p36
*650 7$ayhteiskunta$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p9778
*650 7$akulttuuri$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p372
*650 7$ataide$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2851
*650 7$amultimedia$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p12828
*650 7$adigitaalitekniikka$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p8567
*650 7$ateknologia$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2339
*650 7$ahumanismi$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p9451
*7001 $aKemppainen, Raili.
*7001 $aLuoma, Pekka.
*7001 $aJuntunen, Max,$0(FI-ASTERI-N)000213337
*7001 $aErvamaa, Pekka.
*7001 $aVaris, Tapio.
*7400 $aKuvallinen ajattelu ja ilmaisu.
*7400 $aNetit julkishallinnossa ja kansalaistaidoissa.
*7400 $aTaiteellinen tutkimus.
*7400 $aViestintäsivistykseen liittyviä koulutuksellisia haasteita matkalla kohti uudenlaista kansalaisyhteiskuntaa.
*7400 $aKulttuurienvälisyys teknologian yhdentämässä maailmassa.
*7400 $aTekniikan tuntemisesta omaan ilmaisutapaan.
*830 0$aOpetusministeriön työryhmien muistioita,$x0359-761X ;$v1996, 2.
*908  $afin
*9101 $aOpetusministeriö$bKulttuurinen luku- ja kirjoitustaito -asiantuntijaryhmä$yKulttuurinen luku- ja kirjoitustaito -asiantuntijaryhmä
*960  $aARTO
*995  $aViest$5ARTO
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.

Kuvausta ei toistaiseksi saatavana

Lähetä
Niteen tunnusTilaEräpäiväKuuluuSijaintiHylly
1996:2Saatavana (ei lainattavissa) KirjastoKäsikirjasto SA-Opetusministeriö, Opetusministeriön työryhmien muistioita