Tekijänoikeuden erikoiskirjasto

Sosiaalityö ja maahanmuuttajat : lastensuojelun ammattilaisten ja asiakkaiden vuorovaikutus ja tulkinnat
Muistilista on tyhjä
Vis
Hylly
  • 37 ANI
Henkilönnimi
  • Anis, Merja, kirjoittaja.
Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö
  • Sosiaalityö ja maahanmuuttajat : lastensuojelun ammattilaisten ja asiakkaiden vuorovaikutus ja tulkinnat
Muut nimekkeet
  • Lastensuojelun ammattilaisten ja asiakkaiden vuorovaikutus ja tulkinnat
Julkaistu
  • Väestöliitto, Helsinki : 2008.
SAB-luokituskoodi
  • 37
Muu luokituskoodi
  • 37
Ulkoasutiedot
  • 118, [87] sivu ; 25 cm
Sarjamerkintö ei-lisäkirjausmuodossa
  • Väestöntutkimuslaitoksen julkaisusarja. D, ISSN 0357-4725 ; 47/2008
  • Väestöntutkimuslaitoksen julkaisusarja. D, ISSN 0357-4725 ; 47
Yleinen huomautus
  • Artikkeliväitöskirjan yhteenveto-osa ja 4 eripainosta.
Huomautus väitöskirjasta
  • Väitöskirja :
Huomautus bibliografiasta ym.
  • Sisältää bibliografisia viitteitä.
Huomautus sisällöstä, tiivistelmä tms.
  • Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, mitä maahanmuuttajia koskevat erityiskysymykset suomalaisessa lastensuojelun sosiaalityössä ovat ja miten näitä kysymyksiä lastensuojelussa käsitellään. Teoreettismetodologisena viitekehyksenä on sosiaalinen konstruktionismi. Etnisten suhteiden tutkimusperinteessä työ paikantuu keskusteluun, jossa kulttuuri ja etnisyys nähdään sosiaalisesti rakentuvina ja muuntuvina. Analyysissä sovelletaan diskurssianalyyttistä metodologiaa. Tutkimus rakentuu yhteenveto-osiosta ja neljästä artikkelista. Maahanmuuttajasosiaalityötä ja lastensuojelua tarkastellaan sosiaalityöntekijöiden, muiden ammattilaisten ja asiakkaiden kielenkäytön kautta. Aineisto koostuu 11 lastensuojelun asiakaskeskustelusta ja niiden jälkeen keskustelun osapuolille tehdyistä haastatteluista, joita on yhteensä 35. Tutkimuksessa analysoidaan seuraavia kysymyksiä: Miten sosiaalityöntekijät tulkitsevat maahanmuuttajasosiaalityön erityisyyttä oman ammatillisen tehtävänsä näkökulmasta? Minkälaisia ominaisuuksia sosiaalityöntekijät rakentavat maahanmuuttaja-asiakkaille? Miten lastensuojelun keskusteluissa puhutaan monikulttuurisuuteen liittyvistä teemoista, kuten erilaisuudesta ja samanlaisuudesta sekä kulttuuri- ja rasismikysymyksistä? Miten maahanmuuttajalasten ja -nuorten osallisuus lastensuojelun asiakaskeskusteluissa rakentuu aikuisten ja lasten itsensä tuottamana? Mitä ja miten maahanmuuttajalapset ja -nuoret puhuvat kokemuksistaan lastensuojelussa ja suomalaisessa yhteiskunnassa? Maahanmuuttajien erityiskysymyksiä ovat kieleen, kulttuuriin ja valtayhteiskunnan toimintaan liittyvät ymmärtämisvaikeudet, kokemukset arkipäivän rasismista sekä perheen ja yhteisön merkittävä, osin ristiriitainen rooli. Lapsilla ja nuorilla kulttuuri on muuntuvaa ja jatkuvien neuvottelujen kohteena. Aineiston lastensuojelutilanteiden taustalla on usein kouluympäristöön liittyviä vaikeuksia. Haastatteluissa lapset kertovat kokemuksistaan ja toimijuudestaan perheeseen, yhteisöön ja kouluun paikantuvissa tilanteissa. Asiakaskeskusteluissa lasten puhuja-asema on usein heikko, jos aikuiset eivät aktiivisesti vahvista sitä. Jotkut lapset ottavat itse vahvan puhuja-aseman. Asiakaskeskusteluissa maahanmuuttajien erityiskysymyksistä puhutaan harvoin eksplisiittisesti. Haastatteluissa sosiaalityöntekijät enemmän tai vähemmän tietoisesti paikantavat maahanmuuttajasosiaalityötä vieraannuttavaan, sopeuttavaan, tasa-arvoistavaan, kulttuuritietoiseen, rasismitietoiseen ja osallistavaan kehykseen. Kehykset nostavat sosiaalityön tavoitteista, menetelmistä ja asiakkaasta keskeisiksi erilaisia asioita. Tulkinnat ovat muuntuvia, vaikka osoittavat myös tiettyä säännönmukaisuutta. Kulttuuri on keskeinen käsite erilaisuuden ja samanlaisuuden ymmärtämiseksi. Sekä työntekijät että asiakkaat perustelevat toivottavia elämäntapoja "omalla kulttuurillaan" ja selittävät ongelmia ”erilaisella kulttuurilla”. Kulttuurin käsitettä voidaan myös käyttää työvälineenä asiakaskeskusteluissa avattaessa asiakkaan omaa näkökulmaa korostavaa dialogia. Perheen ja kulttuurisen yhteisön merkitys on tärkeää arvioida lapsen ja nuoren hyvinvoinnin ja kulttuurisen identiteetin kehittymisen näkökulmasta. Sosiaalityöntekijöillä on merkittävä välittäjän rooli yhtäältä valtayhteiskunnan ja maahanmuuttaja-asiakkaiden, toisaalta vanhempien, yhteisöjen sekä lasten ja nuorten välillä. Lastensuojelussa haasteena on arkipäivän rasismin tiedostaminen sekä siihen pureutuvien työmenetelmien kehittäminen.
  • Englanninkielinen tiivistelmä: Social work and immigrants : interaction and interpretations of child protection professionals and clients.
  • Ruotsinkielinen tiivistelmä: Socialt arbete och invandrare : tolkningar och interaktion mellan yrkesverksamma och klienter inom barnskyddet.
  • Tiivistelmät suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.
Asiasana
Maantieteellinen nimi asiasanana
Aineiston lajityyppi/muoto
  • väitöskirjat
Kontrolloimaton nimeke
  • Lastensuojelun ammattilaisten ja asiakkaiden vuorovaikutus ja tulkinnat.
Sarjalisäkirjaus - yhtenäistetty nimeke
  • Väestöntutkimuslaitoksen julkaisusarja. D, 0357-4725 ; 47/2008.
Elektronisen aineiston sijainti ja käyttö (URI)
  • https://www.utupub.fi/handle/10024/35938 Linkki verkkoaineistoon
ISBN
  • 978-951-9450-94-0
  • 978-951-9450-95-7
*00005099cam a2201033 i 4500
*00119318
*00520220829190849.0
*008080227s2008    fi ||||||m   |||||||fin| 
*015  $afx877606$2skl
*020  $a978-951-9450-94-0$qnidottu
*020  $a978-951-9450-95-7$qPDF
*035  $z(FI-MELINDA)000525855
*035  $a(FI-MELINDA)005154071
*040  $aFI-NL$bfin
*0410 $afin$bswe$beng
*042  $afinb
*084  $a37$2ykl
*1001 $aAnis, Merja,$0(FI-ASTERI-N)000115796$ekirjoittaja.
*24510$aSosiaalityö ja maahanmuuttajat :$blastensuojelun ammattilaisten ja asiakkaiden vuorovaikutus ja tulkinnat /$cMerja Anis.
*2463 $aLastensuojelun ammattilaisten ja asiakkaiden vuorovaikutus ja tulkinnat
*260  $aHelsinki :$bVäestöliitto,$c2008.
*300  $a118, [87] sivu ;$c25 cm
*336  $ateksti$btxt$2rdacontent
*337  $akäytettävissä ilman laitetta$bn$2rdamedia
*338  $anide$bnc$2rdacarrier
*4901 $aVäestöntutkimuslaitoksen julkaisusarja. D,$x0357-4725 ;$v47/2008
*4901 $aVäestöntutkimuslaitoksen julkaisusarja. D,$x0357-4725 ;$v47
*500  $aArtikkeliväitöskirjan yhteenveto-osa ja 4 eripainosta.
*502  $aVäitöskirja :$cTurun yliopisto.
*504  $aSisältää bibliografisia viitteitä.
*520  $aTutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, mitä maahanmuuttajia koskevat erityiskysymykset suomalaisessa lastensuojelun sosiaalityössä ovat ja miten näitä kysymyksiä lastensuojelussa käsitellään. Teoreettismetodologisena viitekehyksenä on sosiaalinen konstruktionismi. Etnisten suhteiden tutkimusperinteessä työ paikantuu keskusteluun, jossa kulttuuri ja etnisyys nähdään sosiaalisesti rakentuvina ja muuntuvina. Analyysissä sovelletaan diskurssianalyyttistä metodologiaa. Tutkimus rakentuu yhteenveto-osiosta ja neljästä artikkelista. Maahanmuuttajasosiaalityötä ja lastensuojelua tarkastellaan sosiaalityöntekijöiden, muiden ammattilaisten ja asiakkaiden kielenkäytön kautta. Aineisto koostuu 11 lastensuojelun asiakaskeskustelusta ja niiden jälkeen keskustelun osapuolille tehdyistä haastatteluista, joita on yhteensä 35. Tutkimuksessa analysoidaan seuraavia kysymyksiä: Miten sosiaalityöntekijät tulkitsevat maahanmuuttajasosiaalityön erityisyyttä oman ammatillisen tehtävänsä näkökulmasta? Minkälaisia ominaisuuksia sosiaalityöntekijät rakentavat maahanmuuttaja-asiakkaille? Miten lastensuojelun keskusteluissa puhutaan monikulttuurisuuteen liittyvistä teemoista, kuten erilaisuudesta ja samanlaisuudesta sekä kulttuuri- ja rasismikysymyksistä? Miten maahanmuuttajalasten ja -nuorten osallisuus lastensuojelun asiakaskeskusteluissa rakentuu aikuisten ja lasten itsensä tuottamana? Mitä ja miten maahanmuuttajalapset ja -nuoret puhuvat kokemuksistaan lastensuojelussa ja suomalaisessa yhteiskunnassa? Maahanmuuttajien erityiskysymyksiä ovat kieleen, kulttuuriin ja valtayhteiskunnan toimintaan liittyvät ymmärtämisvaikeudet, kokemukset arkipäivän rasismista sekä perheen ja yhteisön merkittävä, osin ristiriitainen rooli. Lapsilla ja nuorilla kulttuuri on muuntuvaa ja jatkuvien neuvottelujen kohteena. Aineiston lastensuojelutilanteiden taustalla on usein kouluympäristöön liittyviä vaikeuksia. Haastatteluissa lapset kertovat kokemuksistaan ja toimijuudestaan perheeseen, yhteisöön ja kouluun paikantuvissa tilanteissa. Asiakaskeskusteluissa lasten puhuja-asema on usein heikko, jos aikuiset eivät aktiivisesti vahvista sitä. Jotkut lapset ottavat itse vahvan puhuja-aseman. Asiakaskeskusteluissa maahanmuuttajien erityiskysymyksistä puhutaan harvoin eksplisiittisesti. Haastatteluissa sosiaalityöntekijät enemmän tai vähemmän tietoisesti paikantavat maahanmuuttajasosiaalityötä vieraannuttavaan, sopeuttavaan, tasa-arvoistavaan, kulttuuritietoiseen, rasismitietoiseen ja osallistavaan kehykseen. Kehykset nostavat sosiaalityön tavoitteista, menetelmistä ja asiakkaasta keskeisiksi erilaisia asioita. Tulkinnat ovat muuntuvia, vaikka osoittavat myös tiettyä säännönmukaisuutta. Kulttuuri on keskeinen käsite erilaisuuden ja samanlaisuuden ymmärtämiseksi. Sekä työntekijät että asiakkaat perustelevat toivottavia elämäntapoja "omalla kulttuurillaan" ja selittävät ongelmia ”erilaisella kulttuurilla”. Kulttuurin käsitettä voidaan myös käyttää työvälineenä asiakaskeskusteluissa avattaessa asiakkaan omaa näkökulmaa korostavaa dialogia. Perheen ja kulttuurisen yhteisön merkitys on tärkeää arvioida lapsen ja nuoren hyvinvoinnin ja kulttuurisen identiteetin kehittymisen näkökulmasta. Sosiaalityöntekijöillä on merkittävä välittäjän rooli yhtäältä valtayhteiskunnan ja maahanmuuttaja-asiakkaiden, toisaalta vanhempien, yhteisöjen sekä lasten ja nuorten välillä. Lastensuojelussa haasteena on arkipäivän rasismin tiedostaminen sekä siihen pureutuvien työmenetelmien kehittäminen.
*520  $aEnglanninkielinen tiivistelmä: Social work and immigrants : interaction and interpretations of child protection professionals and clients.
*520  $aRuotsinkielinen tiivistelmä: Socialt arbete och invandrare : tolkningar och interaktion mellan yrkesverksamma och klienter inom barnskyddet.
*520  $aTiivistelmät suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.
*650 7$arasismi$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p608
*650 7$avuorovaikutus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p10591
*650 7$aasiakkaat$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3294
*650 7$asosiaalityöntekijät$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p11779
*650 7$akulttuurienvälisyys$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p10645
*650 7$amonikulttuurisuus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p10647
*650 7$asosiaalityö$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3286
*650 7$alastensuojelu$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2289
*650 7$alapset (ikäryhmät)$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4354
*650 7$amaahanmuuttajat$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6165
*650 7$aarki$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p22039
*650 7$avähemmistöt$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5740
*650 7$ahyvinvointi$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1947
*650 7$adiskurssi$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p17817
*650 7$anuoret$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p11617
*651 7$aSuomi$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p94426
*655 7$aväitöskirjat$2slm/fin$0http://urn.fi/URN:NBN:fi:au:slm:s1227
*7400 $aLastensuojelun ammattilaisten ja asiakkaiden vuorovaikutus ja tulkinnat.
*830 0$aVäestöntutkimuslaitoksen julkaisusarja.$nD,$x0357-4725 ;$v47/2008.
*852  $h37 ANI
*85641$uhttps://www.utupub.fi/handle/10024/35938$yLinkki verkkoaineistoon
*901  $aMU20080304$5FENNI
*908  $afin
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.

Kuvausta ei toistaiseksi saatavana

Lähetä
Niteen tunnusTilaEräpäiväKuuluuSijaintiHylly
Ex1Saatavana KirjastoKirjasto 37 ANI