Hylly
Henkilönnimi
Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö Urheilijoita, taiteilijoita ja IB-nuoria : lukioiden erikoistuminen ja koulukasvatuksen murros
Julkaistu Nuorisotutkimusverkosto : Nuorisotutkimusseura, Helsinki : 2003 (Hakapaino)
SAB-luokituskoodi
Muu luokituskoodi
Ulkoasutiedot 96 sivua : kuvitettu ; 25 cm
Sarjamerkintö ei-lisäkirjausmuodossa Julkaisuja / Nuorisotutkimusseura ; 37
Huomautus sisällöstä, tiivistelmä tms. English summary: Athletes, artists and IB-youth : the specialisation of upper secondary schools and the new direction of education in Finland.
Aikaa ilmaiseva termi asiasanana
Asiasana
Sarjalisäkirjaus - yhtenäistetty nimeke Julkaisuja / Nuorisotutkimusseura ; 37.
ISBN
*00004059cam a2200805 i 4500
*00121364
*00520221003165835.0
*008031211s2003 fi |||||||||||||||||fin|
*015 $afx745288$2skl
*020 $a952-5464-07-5$qnidottu
*035 $a(FI-MELINDA)000287620
*040 $aFI-NL$bfin
*0410 $afin$beng
*042 $afinb
*084 $a38$2ykl
*1001 $aJärvinen, Tero,$0(FI-ASTERI-N)000100099
*24510$aUrheilijoita, taiteilijoita ja IB-nuoria :$blukioiden erikoistuminen ja koulukasvatuksen murros /$cTero Järvinen.
*260 $aHelsinki :$bNuorisotutkimusverkosto :$bNuorisotutkimusseura,$c2003$f(Hakapaino)
*300 $a96 sivua :$bkuvitettu ;$c25 cm
*336 $ateksti$btxt$2rdacontent
*337 $akäytettävissä ilman laitetta$bn$2rdamedia
*338 $anide$bnc$2rdacarrier
*4901 $aJulkaisuja / Nuorisotutkimusseura ;$v37
*520 $aEnglish summary: Athletes, artists and IB-youth : the specialisation of upper secondary schools and the new direction of education in Finland.
*648 7$a1990-luku$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6199061999
*650 7$aerikoislukiot$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p7427
*650 7$aopiskelu$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4781
*650 7$aerikoistuminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p17036
*650 7$alukiolaiset$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p12736
*650 7$avalikoituminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p16306
*650 7$anuoret$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p11617
*650 7$akoulutusvalinnat $2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6547
*650 7$atyöorientaatio$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p11379
*650 7$aammatit$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1179
*650 7$aelämäntapa$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p8760
*650 7$avertailu$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p9080
*650 7$akoulutuspolitiikka$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p249
*650 7$akoulunuudistus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p11222
*650 7$alukio$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p7401
*650 7$aasenteet$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5619
*650 7$atyö$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1810
*650 7$aammatinvalinta$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6548
*650 7$akoulutus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p84
*650 7$aopinnot$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4780
*830 0$aJulkaisuja / Nuorisotutkimusseura ;$v37.
*852 $h38 JÄR
*901 $aMU20031218$5FENNI
*908 $afin
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä
kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.
Kirjassa tarkastellaan erikoislukioihin valikoitumista sekä erikoislukioissa opiskelevien nuorten käsityksiä koulutuksesta ja työnteosta. Erikoislukioiden nopea yleistyminen 1990-luvun kuluessa on osa laajempaa koulutuspoliittista murrosta, jossa yksilöllisyyden, valinnaisuuden ja erinomaisuuden ihannointi ovat nousseet keskeisiksi arvoiksi. Teos perustuu laajaan empiiriseen tutkimukseen, jossa on hyödynnetty monipuolisesti erilaisia tutkimusaineistoja. Kirjassa piirtyy moniulotteinen kuva nykyisen koulujärjestelmän haasteista ja mutkakohdista. Siinä otetaan kantaa ajankohtaisiin koulutuspoliittisiin kysymyksiin sekä pohditaan aikuistumiseen liittyviä uudenlaisia epävarmuustekijöitä. Opiskelu erikoislukioissa määrittyy osaksi uutta koulutuskulttuuria. Se myös jäsentää keskeisesti nuorten elämäntapoja ja aikuistumista.