Hylly
Henkilönnimi
Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö Kulttuurin koulutus ja uudet urat : ammattikorkeakouluista kulttuuriala lta valmistuneiden koulutuskokemukset, työllistyminen ja yrittäjyys
Julkaistu Turun yliopisto, koulutussosiologian tutkimuskeskus, RUSE, Turku : 2003 (Digipaino)
SAB-luokituskoodi
Muu luokituskoodi
Ulkoasutiedot 214 sivua : kuvitettu ; 25 cm
Sarjamerkintö ei-lisäkirjausmuodossa Raportteja / Koulutussosiologian tutkimuskeskus, ISSN 1235-9114 ; 61
Asiasana
Maantieteellinen nimi asiasanana
Henkilönnimi
Sarjalisäkirjaus - yhtenäistetty nimeke Koulutussosiologian tutkimuskeskuksen raportti, 1235-9114 ; 61.
ISBN
*00004174cam a2200889 i 4500
*00121370
*00520230711142904.0
*008030820s2003 fi |||||||||||||||||fin|
*015 $afx734967$2skl
*020 $a951-29-2491-9$qnidottu
*035 $a(FI-MELINDA)000271495
*040 $aFI-NL$bfin
*0410 $afin
*042 $afinb
*084 $a36.13$2ykl
*1001 $aHonkanen, Virpi,$0(FI-ASTERI-N)000140975
*24510$aKulttuurin koulutus ja uudet urat :$bammattikorkeakouluista kulttuuriala lta valmistuneiden koulutuskokemukset, työllistyminen ja yrittäjyys /$cVirpi Honkanen, Sakari Ahola.
*260 $aTurku :$bTurun yliopisto, koulutussosiologian tutkimuskeskus, RUSE,$c2003$f(Digipaino)
*300 $a214 sivua :$bkuvitettu ;$c25 cm
*336 $ateksti$btxt$2rdacontent
*337 $akäytettävissä ilman laitetta$bn$2rdamedia
*338 $anide$bnc$2rdacarrier
*4901 $aRaportteja / Koulutussosiologian tutkimuskeskus,$x1235-9114 ;$v61
*650 7$akulttuuriala $2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p19511
*650 7$akoulutus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p84
*650 7$aammattikorkeakoulut$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p10564
*650 7$akorkea-asteen koulutus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3390
*650 7$aopiskelijat$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p16486
*650 7$akokemukset$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3209
*650 7$atyöelämä$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p16262
*650 7$atyöllistyminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3542
*650 7$atyöhönsijoittuminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p12928
*650 7$aurakehitys$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p14983
*650 7$ayrittäjyys$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1182
*650 7$ahaastattelut$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p17111
*650 7$ahaastattelututkimus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p10632
*650 7$akorkeakouluopetus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1246
*651 7$aSuomi$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p94426
*7001 $aAhola, Sakari,$0(FI-ASTERI-N)000039997
*830 0$aKoulutussosiologian tutkimuskeskuksen raportti,$x1235-9114 ;$v61.
*852 $h36.13 HON
*901 $aMU20030827$5FENNI
*908 $afin
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä
kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.
Kulttuurialan koulutus on paisunut voimakkaasti erityisesti 1990-luvulla ammattikorkeakoulujen perustamisen myötä. Samalla koko kulttuurin ja kurttuurituitannon kenttä on rajusti muuttunut. Perinteristen käsityön, taiteiden ja viestinnän rinnalle ovat nousseet median ja sisältötuotannon uudet alueet, ja perinteinen kulttuurityö ja ammatinharjoittaminen on laajentunut uudenlaiseen kulttuuriyrittäjyyteen. Kulttuuriala onkin yksi ammattkorkeakoulujen suisituimmista aloista. Hakijoita on vuosittain lähes 10 000 ja heistä vain viidennes onnistuu saamaan paikan. Lisääntynyt koulutus on kuitenkin saanut monet tahot huolestumaan alan työllisyydestä. Kultturialan maattikorkeakouluista valmistuneiden työttömyys onkin keskimääräistä korkeampaa. Tässä raportissa pureudutaan kulttuurialan ammattikorkeakoulutkseen valmistudeiden kokemusten ja työelämään sijoittummisen kautta. Kyseymme muun muassa, miksi kulttuurialalle on alunperin hakeuduttu, millainen käsitys nuorilla oli kulttuurialan koulutuksesta ja työmarkkinoista, miten opinnot vasasivat heidän toiveitaan ja tarpeitaan, ja miten heidän työuransa on valmistumisen jälkeen kehittynyt? Erityisenä kiinnostuksen kohteena tutkimuksessa on kulttuurialan yrittäjyys. Mitä kulttuuriyrittäjyys on, miten siihen kannustetaan ja koulutetaan, ja miten kulttuuriyrittäjän uraa luodaan? Aihe on tärkeä, ja siitä on syytä jarkossakin keskustella, sillä vain puolet tutkituista oli onnistunut sijoittumaan kulttuuriuralle.