Hylly
Henkilönnimi Silvennoinen, Heikki, kirjoittaja.
Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö Koulutus marginalisaation hallintana
Julkaistu Gaudeamus, Helsinki : 2002 (Tampere : Tammer-Paino)
SAB-luokituskoodi
Muu luokituskoodi
Ulkoasutiedot 244 sivua : kuvitettu ; 21 cm
Yleinen huomautus Lisäpainokset: Lisäp. 2010. - Lisäp. 2013.
Huomautus väitöskirjasta
Huomautus sisällöstä 1. Johdanto: järjestys -- 2. Koulutus ja hallinnointi -- 3. Marginalisaatio koulutus - ja työmarkkinoilla -- 4. Koulutus työttömyyden hallinnoinnissa -- 5. Työttömyys ja koulutus usko -- 6. Koulutus marginaalissa.
Huomautus sisällöstä, tiivistelmä tms. Koulutus järjestelmän jatkuva kehittäminen hyvinvointivaltion tärkeänä osana ei ole onnistunut poistamaan työttömyyttä ja huono-osaisuutta. Kun koulutus laajenee ja yleistyy, tutkintojen arvostus laskee. Toisaalta ei-kouluttautuvaa henkilöä pidetään epänormaalina ja poikkeavana. Koulutus on vähitellen saanut uuden entistä tärkeämmän merkityksen yhteiskunnallisen järjestyksen ylläpitäjänä: kun se on kansalaiselle sekä hyödyllinen että pakollinen edellytys sijoittumisessa työhön ja yhteiskuntaan, se palvelee samalla kontrolloitua sosiaalista järjestystä. Teos kiinnittää huomion niihin yhteiskunnallisesti tärkeisiin koulutuksen vaikutuksiin, joita yksittäiset yksilöt eivät koulutus ta hankkiessaan tavoittele mutta jotka yhtä kaikki ovat kouluttautumisen seurausta.Hallinnoinnin näkökulmasta kirjassa paneutuu koulutuksen rooliin niin huono-osaisuuden syntymekanismeissa kuin sen hallinnassa ja pyrkii tekemään näkyviksi marginalisaation mekanismit: Miten nuoret valikoituvat ammattitaidottomiksi ja työttömiksi? Mikä on koulutuksen rooli marginalisaatiossa? Millaisin koulutuksellisin keinoin valtiovalta on viime vuosikymmenten aikana puuttunut syrjäytymiseen työmarkkinoilla? Miten kouluttamattomat itse näkevät koulutuksen merkityksen asemansa mahdollisena kohentajana
Asiasana
Maantieteellinen nimi asiasanana
Aineiston lajityyppi/muoto
Yhteisönnimi Gaudeamus oy, kustantaja.
ISBN 978-951-662-855-7 951-662-855-9
*00006437cam a22013214i 4500
*00121459
*00520230113131338.0
*008021118s2002 fi ||||||m |000|||fin|c
*015 $afx716525$2skl
*020 $a978-951-662-855-7
*020 $a951-662-855-9$qnidottu
*0248 $aA0725301
*035 $a(FI-MELINDA)000253992
*040 $aFI-NL$bfin
*0410 $afin
*042 $afinb
*084 $a38$2ykl
*1001 $aSilvennoinen, Heikki,$ekirjoittaja.$0(FI-ASTERI-N)000059046
*24510$aKoulutus marginalisaation hallintana /$cHeikki Silvennoinen.
*260 $aHelsinki :$bGaudeamus,$c2002$e(Tampere :$fTammer-Paino)
*300 $a244 sivua :$bkuvitettu ;$c21 cm
*336 $ateksti$btxt$2rdacontent
*337 $akäytettävissä ilman laitetta$bn$2rdamedia
*338 $anide$bnc$2rdacarrier
*500 $aLisäpainokset: Lisäp. 2010. - Lisäp. 2013.
*502 $aVäitöskirja :$cTurun yliopisto.
*5050 $a1. Johdanto: järjestys -- 2. Koulutus ja hallinnointi -- 3. Marginalisaatio koulutus - ja työmarkkinoilla -- 4. Koulutus työttömyyden hallinnoinnissa -- 5. Työttömyys ja koulutus usko -- 6. Koulutus marginaalissa.
*520 $aKoulutus järjestelmän jatkuva kehittäminen hyvinvointivaltion tärkeänä osana ei ole onnistunut poistamaan työttömyyttä ja huono-osaisuutta. Kun koulutus laajenee ja yleistyy, tutkintojen arvostus laskee. Toisaalta ei-kouluttautuvaa henkilöä pidetään epänormaalina ja poikkeavana. Koulutus on vähitellen saanut uuden entistä tärkeämmän merkityksen yhteiskunnallisen järjestyksen ylläpitäjänä: kun se on kansalaiselle sekä hyödyllinen että pakollinen edellytys sijoittumisessa työhön ja yhteiskuntaan, se palvelee samalla kontrolloitua sosiaalista järjestystä. Teos kiinnittää huomion niihin yhteiskunnallisesti tärkeisiin koulutuksen vaikutuksiin, joita yksittäiset yksilöt eivät koulutus ta hankkiessaan tavoittele mutta jotka yhtä kaikki ovat kouluttautumisen seurausta.Hallinnoinnin näkökulmasta kirjassa paneutuu koulutuksen rooliin niin huono-osaisuuden syntymekanismeissa kuin sen hallinnassa ja pyrkii tekemään näkyviksi marginalisaation mekanismit: Miten nuoret valikoituvat ammattitaidottomiksi ja työttömiksi? Mikä on koulutuksen rooli marginalisaatiossa? Millaisin koulutuksellisin keinoin valtiovalta on viime vuosikymmenten aikana puuttunut syrjäytymiseen työmarkkinoilla? Miten kouluttamattomat itse näkevät koulutuksen merkityksen asemansa mahdollisena kohentajana
*650 7$akoulutus $2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p84
*650 7$avalikoituminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p16306
*650 7$ahuono-osaisuus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6220
*650 7$asyrjäytyminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p8917
*650 7$atyöttömyys$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p11571
*650 7$atyöttömät$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p7708
*650 7$atyöllistyminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3542
*650 7$atyövoimapolitiikka$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p19401
*650 7$ahallinnointi$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p17679
*650 7$akoulutus politiikka$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p249
*650 7$ayhteiskunnalliset vaikutukset$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p7128
*650 7$anuoret$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p11617
*650 7$asosiaalinen asema$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2133
*650 7$atyömarkkinat$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p8831
*650 7$aoppisopimuskoulutus $2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p17307
*650 7$amarginaaliryhmät$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p11244
*650 7$atyöhönsijoittuminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p12928
*650 7$aasenteet$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5619
*650 7$atyövoimakoulutus $2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4160
*650 7$asosiaaliset ongelmat$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4477
*650 7$akoulutus halukkuus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p9234
*650 7$akoulutus taso$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p12157
*650 7$akoulutus suunnittelu$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p9232
*650 7$avähentäminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p7514
*650 7$ahallinta$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p506
*650 7$adeprivaatio$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p16729
*650 7$avaikutukset$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p795
*651 7$aSuomi$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p94426
*655 7$aväitöskirjat$2slm/fin$0http://urn.fi/URN:NBN:fi:au:slm:s1227
*7102 $aGaudeamus oy,$ekustantaja.$0(FI-ASTERI-N)000210480
*852 $h38 SIL
*901 $aMU20021126$5FENNI
*908 $afi
*908 $afin
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä
kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.
Kuvausta ei toistaiseksi saatavana