Hylly
Henkilönnimi Yliaska, Ville, kirjoittaja.
Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö Tehokkuuden toiveuni : uuden julkisjohtamisen historia Suomessa 1970-luvulta 1990-luvulle
Muut nimekkeet Uuden julkisjohtamisen historia Suomessa 1970-luvulta 1990-luvulle
Julkaistu
SAB-luokituskoodi
Muu luokituskoodi
Ulkoasutiedot 600 sivua : kuvitettu ; 21 cm
Huomautus väitöskirjasta
Huomautus bibliografiasta ym. Sisältää bibliografisia viitteitä.
Huomautus sisällöstä, tiivistelmä tms. Abstract. 1970-luvun öljykriisi pysäytti kaikki teollisuusmaat. Kriisin myötä talouspolitiikan perusperiaatteet asetettiin suurennuslasin alle ja julkisen sektorin roolia ryhdyttiin uudelleenarvioimaan. Suomessakin öljykriisin myötä noussut työttömyys säikäytti poliittisen eliitin. Presidentti Kekkonen kutsui tilannetta "hätätilaksi" ja pääministeri Kalevi Sorsa kutsui koolle suomalaisen poliittisen ja taloudellisen eliitin pohtimaan konsensusta, jolla Suomi selviäisi informaatioyhteiskunnan synnyttämästä rakennemuutoksesta. Murros vaati kaikilta puolueilta uutta linjanvetoa suhteessa yhteiskunnan rakenteisiin ja politiikan suuntaan. Useat tuolloin hahmotellut uudistukset toteutettiin 1980-luvulla ja viimeistään 1990-luvun laman aiheuttaman sokin myötä. Olennainen osa tätä murrosta oli julkisen sektorin markkinaistaminen, joka löi hyökyaallon lailla läpi teollisuusmaiden 1980- ja 1990-luvuilla. Kilpailuttamisen, yksityistämisen ja tulosjohtamisen luvattiin tehostavan julkista sektoria ja ohjaavan kriisiytyneen hyvinvointivaltion ulos suunnitelmatalouden ja byrokratian umpikujasta. Suomi halusi ja toimi kaiken aikaa uudistusten aallonharjalla. Miten markkinaistamisen muoti tuli Suomeen ja kuinka se perusteltiin? Millainen oli uusi valtio, jonka piti korjata hyvinvointivaltion ongelmat? Mihin toimiin Suomessa ryhdyttiin ja mitkä olivat niiden tavoitteet? Toteutuivatko markkinamiesten lupaukset vai jäikö käteen musta pekka ja entistä tunkkaisempi byrokratia?
Aikaa ilmaiseva termi asiasanana
Asiasana
Maantieteellinen nimi asiasanana
Aineiston lajityyppi/muoto
Yhteisönnimi Into Kustannus, kustantaja.
Kontrolloimaton nimeke Uuden julkisjohtamisen historia Suomessa 1970-luvulta 1990-luvulle
ISBN
*00005405cam a2201057 i 4500
*00121497
*00520230523110305.0
*008140409s2014 fi a bm||||0| 0|fin|
*020 $a978-952-264-318-6$qpehmeäkantinen
*0243 $a9789522643186
*035 $a(FI-MELINDA)006661198
*040 $aFI-NL$bfin$erda$dFI-KV
*0410 $afin$beng
*042 $afinb
*084 $a35$2ykl
*1001 $aYliaska, Ville,$ekirjoittaja.$0(FI-ASTERI-N)000156793
*24510$aTehokkuuden toiveuni :$buuden julkisjohtamisen historia Suomessa 1970-luvulta 1990-luvulle /$cVille Yliaska.
*24630$aUuden julkisjohtamisen historia Suomessa 1970-luvulta 1990-luvulle
*260 $aHelsinki :$bInto,$c2014
*264 3$aRiika :$bInPrint
*300 $a600 sivua :$bkuvitettu ;$c21 cm
*336 $ateksti$btxt$2rdacontent
*337 $akäytettävissä ilman laitetta$bn$2rdamedia
*338 $anide$bnc$2rdacarrier
*502 $aVäitöskirja :$cHelsingin yliopisto,$d2014.
*504 $aSisältää bibliografisia viitteitä.
*520 $aAbstract.
*520 $a1970-luvun öljykriisi pysäytti kaikki teollisuusmaat. Kriisin myötä talouspolitiikan perusperiaatteet asetettiin suurennuslasin alle ja julkisen sektorin roolia ryhdyttiin uudelleenarvioimaan. Suomessakin öljykriisin myötä noussut työttömyys säikäytti poliittisen eliitin. Presidentti Kekkonen kutsui tilannetta "hätätilaksi" ja pääministeri Kalevi Sorsa kutsui koolle suomalaisen poliittisen ja taloudellisen eliitin pohtimaan konsensusta, jolla Suomi selviäisi informaatioyhteiskunnan synnyttämästä rakennemuutoksesta. Murros vaati kaikilta puolueilta uutta linjanvetoa suhteessa yhteiskunnan rakenteisiin ja politiikan suuntaan. Useat tuolloin hahmotellut uudistukset toteutettiin 1980-luvulla ja viimeistään 1990-luvun laman aiheuttaman sokin myötä. Olennainen osa tätä murrosta oli julkisen sektorin markkinaistaminen, joka löi hyökyaallon lailla läpi teollisuusmaiden 1980- ja 1990-luvuilla. Kilpailuttamisen, yksityistämisen ja tulosjohtamisen luvattiin tehostavan julkista sektoria ja ohjaavan kriisiytyneen hyvinvointivaltion ulos suunnitelmatalouden ja byrokratian umpikujasta. Suomi halusi ja toimi kaiken aikaa uudistusten aallonharjalla. Miten markkinaistamisen muoti tuli Suomeen ja kuinka se perusteltiin? Millainen oli uusi valtio, jonka piti korjata hyvinvointivaltion ongelmat? Mihin toimiin Suomessa ryhdyttiin ja mitkä olivat niiden tavoitteet? Toteutuivatko markkinamiesten lupaukset vai jäikö käteen musta pekka ja entistä tunkkaisempi byrokratia?
*648 7$a1970-luku$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6197061979
*648 7$a1980-luku$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6198061989
*648 7$a1990-luku$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6199061999
*650 7$ahallintohistoria$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p18369
*650 7$ahistoria$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1780
*650 7$ahyvinvointivaltio$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6930
*650 7$ayhteiskuntapolitiikka$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3908
*650 7$alama$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6174
*650 7$arakennemuutos$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p7301
*650 7$ahallitusohjelmat$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p12164
*650 7$ahajautus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6739
*650 7$ajulkinen hallinto$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p775
*650 7$auusi julkisjohtaminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p24108
*650 7$atulosohjaus $2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p8026
*650 7$alaatujohtaminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p9748
*650 7$ajulkinen sektori$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p7104
*650 7$auudistukset$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6795
*650 7$atehokkuus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p8329
*650 7$aliikelaitostaminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p26791
*650 7$avaltionosuudet$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6184
*650 7$atulosjohtaminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p8028
*650 7$aalueellistaminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6738
*650 7$ajohtaminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p554
*651 7$aSuomi$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p94426
*655 7$aväitöskirjat$2slm/fin$0http://urn.fi/URN:NBN:fi:au:slm:s1227
*7102 $aInto Kustannus,$ekustantaja.$0(FI-ASTERI-N)000221684
*7403 $aUuden julkisjohtamisen historia Suomessa 1970-luvulta 1990-luvulle
*852 $h35 YLI
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä
kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.
1970-luvun öljykriisi pysäytti kaikki teollisuusmaat. Kriisin myötä talouspolitiikan perusperiaatteet asetettiin suurennuslasin alle ja julkisen sektorin roolia ryhdyttiin uudelleenarvioimaan. Suomessakin öljykriisin myötä noussut työttömyys säikäytti poliittisen eliitin. Presidentti Kekkonen kutsui tilannetta "hätätilaksi" ja pääministeri Kalevi Sorsa kutsui koolle suomalaisen poliittisen ja taloudellisen eliitin pohtimaan "konsensusta", jolla Suomi selviäisi informaatioyhteiskunnan synnyttämästä rakennemuutoksesta. Murros vaati kaikilta puolueilta uutta linjanvetoa suhteessa yhteiskunnan rakenteisiin ja politiikan suuntaan. Useat tuolloin hahmotellut uudistukset toteutettiin 1980-luvulla ja viimeistään 1990-luvun laman aiheuttaman sokin myötä.
Olennainen osa tätä murrosta oli julkisen sektorin markkinaistaminen, joka löi hyökyaallon lailla läpi teollisuusmaiden 1980- ja 1990-luvuilla. Kilpailuttamisen, yksityistämisen ja tulosjohtamisen luvattiin tehostavan julkista sektoria ja ohjaavan kriisiytyneen hyvinvointivaltion ulos suunnitelmatalouden ja byrokratian umpikujasta. Suomi halusi ja toimi kaiken aikaa uudistusten aallonharjalla. Miten markkinaistamisen muoti tuli Suomeen ja kuinka se perusteltiin? Millainen oli uusi valtio, jonka piti korjata hyvinvointivaltion ongelmat? Mihin toimiin Suomessa ryhdyttiin ja mitkä olivat niiden tavoitteet? Toteutuivatko markkinamiesten lupaukset vai jäikö käteen musta pekka ja entistä tunkkaisempi byrokratia?
Ville Yliaska on Sodankylästä kotoisin oleva tutkija, joka on kiinnostunut talouden aatehistoriasta, taloushistoriasta, työn ja sen johtamisen historiasta ja 1970- ja 80-lukujen kulttuurihistoriasta. Yliaska on kahden lapsen isä ja vannoutunut cinefiili, Sodankylän elokuvajuhlien konkari.