Yhteisönnimi Opetus- ja kulttuuriministeriö, kirjoittaja.
Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö Maailman osaavimmaksi kansaksi : Opetus- ja kulttuuriministeriön tulevaisuus katsaus
Julkaistu Valtioneuvosto, Helsinki : 2018.
SAB-luokituskoodi
Muu luokituskoodi
Ulkoasutiedot 1 verkkoaineisto (22 sivua)
Sarjamerkintö ei-lisäkirjausmuodossa Valtioneuvoston julkaisusarja, ISSN 2489-8015 ; 21/2018.
Huomautus sisällöstä, tiivistelmä tms. Opetus- ja kulttuuriministeriön tulevaisuus katsaus on osa valtioneuvoston yhteistä ennakointia ja hallinnonalan näyttöön perustuvaa politiikkaa. Katsauksen tavoitteena on tuottaa yhteiskunnalliseen keskusteluun ja hallitusneuvottelujen pohjaksi arvioita yhteiskunnan tilasta ja poliittista päätöksentekoa edellyttävistä kysymyksistä. Työn ja teknologian murros, digitalisaatio, väestön ikääntyminen, arvojen ja asenteiden muutokset ja eriarvoistuminen ovat hallinnonalan tulevaisuus katsauksen taustalla vaikuttavia isoja muutostekijöitä. Osaava työvoima on Suomen tärkein kilpailutekijä. Suomella on erinomaiset mahdollisuudet tulla maailman osaavimmaksi maaksi. Ministeriön tulevaisuus katsauksessa esitetään uudistusohjelma, jolla tuottavuus, työllisyys ja kilpailukyky paranevat, luottamus vahvistuu ja kaikille Suomessa asuville luodaan edellytykset merkitykselliseen elämään. Keskeisiä toimia ovat koulutus- ja osaamistason nostaminen, jatkuvan oppimisen edellytysten turvaaminen sekä panostukset varhaiskasvatukseen. Erityistä huomiota kiinnitetään eriarvoistumisen pysäyttämiseen sekä luottamuksen perustana olevan osallisuuden ja osallistumisen vahvistamiseen. Kulttuurin, luovan työn ja liikunnan edellytyksiä vahvistetaan. Kasvavan datan ja tiedon maailmassa iso tehtävä on sivistysyhteiskunnan johdonmukaisen tietopolitiikan luominen.
Asiasana
Sarjalisäkirjaus - yhtenäistetty nimeke Valtioneuvoston julkaisusarja, 2489-8015 ; 21/2018.
Elektronisen aineiston sijainti ja käyttö (URI) http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-287-595-2 Linkki verkkoaineistoon
ISBN
*000 am a a
*00122072
*007cr||||||||||||
*008 |2018||||fi ||||e||||| ||||0|fin||
*019 $bga,la,na
*020 $a978-952-287-595-2$qPDF
*040 $aFI-CUTE$bfin$erda
*0410 $afin
*084 $a30.111$2ykl
*1102 $aOpetus- ja kulttuuriministeriö,$ekirjoittaja.
*24510$aMaailman osaavimmaksi kansaksi :$bOpetus- ja kulttuuriministeriön tulevaisuus katsaus /$cOpetus- ja kulttuuriministeriö
*264 1$aHelsinki :$bValtioneuvosto,$c2018.
*300 $a1 verkkoaineisto (22 sivua)
*336 $ateksti$btxt$2rdacontent
*337 $atietokonekäyttöinen$bc$2rdamedia
*338 $averkkoaineisto$bcr$2rdacarrier
*347 $atekstitiedosto$bPDF
*4901 $aValtioneuvoston julkaisusarja,$x2489-8015 ;$v21/2018.
*506 $aAineisto on vapaasti saatavissa.$fUnrestricted online access$2star
*520 $aOpetus- ja kulttuuriministeriön tulevaisuus katsaus on osa valtioneuvoston yhteistä ennakointia ja hallinnonalan näyttöön perustuvaa politiikkaa. Katsauksen tavoitteena on tuottaa yhteiskunnalliseen keskusteluun ja hallitusneuvottelujen pohjaksi arvioita yhteiskunnan tilasta ja poliittista päätöksentekoa edellyttävistä kysymyksistä. Työn ja teknologian murros, digitalisaatio, väestön ikääntyminen, arvojen ja asenteiden muutokset ja eriarvoistuminen ovat hallinnonalan tulevaisuus katsauksen taustalla vaikuttavia isoja muutostekijöitä. Osaava työvoima on Suomen tärkein kilpailutekijä. Suomella on erinomaiset mahdollisuudet tulla maailman osaavimmaksi maaksi. Ministeriön tulevaisuus katsauksessa esitetään uudistusohjelma, jolla tuottavuus, työllisyys ja kilpailukyky paranevat, luottamus vahvistuu ja kaikille Suomessa asuville luodaan edellytykset merkitykselliseen elämään. Keskeisiä toimia ovat koulutus- ja osaamistason nostaminen, jatkuvan oppimisen edellytysten turvaaminen sekä panostukset varhaiskasvatukseen. Erityistä huomiota kiinnitetään eriarvoistumisen pysäyttämiseen sekä luottamuksen perustana olevan osallisuuden ja osallistumisen vahvistamiseen. Kulttuurin, luovan työn ja liikunnan edellytyksiä vahvistetaan. Kasvavan datan ja tiedon maailmassa iso tehtävä on sivistysyhteiskunnan johdonmukaisen tietopolitiikan luominen.
*650 7$akulttuuripolitiikka$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p13671
*650 7$akoulutuspolitiikka$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p249
*650 7$atyövoimapolitiikka$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p19401
*650 7$adigitalisaatio$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p8692
*650 7$aennakointi$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p17353
*650 7$avarhaiskasvatus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1650
*650 7$atiedepolitiikka$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p13670
*650 7$atulevaisuus $0http://www.yso.fi/onto/yso/p817$2yso/fin
*650 7$aliikuntapolitiikka$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p19682
*650 7$anuorisopolitiikka$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3765
*830 0$aValtioneuvoston julkaisusarja,$x2489-8015 ;$v21/2018.
*85640$uhttp://urn.fi/URN:ISBN:978-952-287-595-2$yLinkki verkkoaineistoon
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä
kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.
Kuvausta ei toistaiseksi saatavana