Tekijänoikeuden erikoiskirjasto

Valkoinen hehku : johdatus elokuvan historiaan
Muistilista on tyhjä
Vis
Hylly
  • 77.4 NUM
Henkilönnimi
  • Nummelin, Juri,
Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö
  • Valkoinen hehku : johdatus elokuvan historiaan
Muut nimekkeet
  • Johdatus elokuvan historiaan
Julkaistu
  • Vastapaino, Tampere : 2005 [Nurmijärvi] (Kirjakas)
SAB-luokituskoodi
  • 77.4
Muu luokituskoodi
  • 77.4
Ulkoasutiedot
  • 460 sivua : kuvitettu ; 24 cm
Huomautus bibliografiasta ym.
  • S. 422-429: Kirjallisuus.
Huomautus sisällöstä
  • Lukijalle -- Elokuvan erilaiset historiat -- Esteettinen elokuvahistoria -- Teknologinen elokuvahistoria -- Taloudellinen elokuvahistoria -- Sosiaalinen elokuvahistoria -- Elokuvan mentaalihistoria -- Erilaiset elokuvat ja niiden historiat -- Naiset elokuvan historiassa -- Kaukoitä ja kolmannen maailman elokuvat -- Roskaelokuvien haaste -- Attraktio- ja digielokuva -- Elokuva ennen elokuvaa -- Elokuva ei ole syntynyt -- Elävän kuvan arkeologia -- Taikalyhty -- Liikkuva kuva ja silmän hitaus -- Praksinoskooppi eli kohti animoitua elokuvaa -- Kronofotografia eli mittaamista kuvan avulla -- Optiset nojatuolimatkat -- Panoraamat -- Kohti elokuvaa vai poispäin elokuvasta? -- Varhainen elokuva -- Attraktioelokuva -- Elokuva alkaa muuttua -- Siirtymäkauden elokuva -- Studioiden synty -- Varhaiset lajityypit -- Työnjako varhaisessa elokuvassa -- Teknologian kehitys -- Mykkäelokuva -- Mykkäelokuva kehittyy -- Mykän elokuvan lopullinen muutos -- Mykkäkomediat -- Mykkä elokuva Euroopassa -- Saksa -- Natsivallan ennakointia? -- Venäjä ja Neuvostoliitto -- Vallankumouksen tuoma muutos -- Montaasi -- Ranska -- Pohjoismaat -- Japani -- Kokeellinen elokuva -- Edelläkävijöiden elokuvaa -- Kokeellisen elokuvan määrittelyjä -- Kokeellinen elokuva ja muut taiteet -- Abstraktismi eli kuvan musiikkia -- Surrealismi ja elokuva -- Kohti dokumenttielokuvaa -- Amerikka ennen toista maailmansotaa -- Elokuvarunot eli sodanjälkeinen tilanne -- Maya Deren ja Kenneth Anger -- Underground-elokuvan kultakausi -- Strukturaalinen elokuva -- Trash-elokuvat -- Sfinksin arvoituksia eli media- ja videotaide -- Kokeellinen elokuva Suomessa -- Rockvideot kokeellisen elokuvan perillisinä -- Klassinen Hollywood -- Äänen tulo eli Hollywoodista suurvalta -- Puhe valtaa valkokankaat -- Äänielokuvan aiheuttamia muutoksia -- Studiosysteemi -- Klassisen Hollywoodin kerronta -- Sensuuri -- Tähdet ja tähtisysteemi -- Värit tulevat elokuvaan -- Orson Wellesin Citizen Kane -- Hollywoodin lajityypit -- Studioitten kausi päättyy -- Realismi elokuvassa -- Varhainen realismi -- Ranskan realismi -- Neuvostoliiton realismi -- Realismi Hollywoodissa -- Italia ja neorealismi -- Japanin realismi -- Intian realismi -- Englannin realismi -- Modernistinen ja postmodernistinen elokuva -- Modernistisen elokuvan peruspiirteitä -- Modernistinen elokuva Ranskassa -- Uusi aalto muuttuu -- Modernistinen elokuva Italiassa -- Modernistinen elokuva Saksassa -- Modernistinen elokuva Neuvostoliitossa -- Muu Itä-Eurooppa -- Puola -- Unkari -- Tšekkoslovakia -- Jugoslavia -- Etelä-Amerikan uusi aalto -- Postmoderni elokuva -- Ranskalainen postmodernismi -- Postmodernismi muualla maailmassa -- Dokumenttielokuva -- Dokumenttielokuvan määritelmiä -- Dokumentin alkuvaiheet -- Matkailu- ja valloituselokuvan traditio -- Kokeellinen dokumenttielokuva -- Neuvostoliittolainen dokumenttielokuva -- Sosiaalinen realismi Englannissa ja Yhdysvalloissa --
  • Dokumentti, politiikka ja sota -- Uudenlaisen realismin vaatimus -- Totuuselokuva Ranskassa -- Totuuselokuva Yhdysvalloissa -- Totuuselokuva Englannissa ja Kanadassa -- Taisteleva dokumenttielokuva Etelä-Amerikassa -- Taisteleva poliittinen dokumentti muualla maailmassa -- Postmoderni dokumentti -- Animaatioelokuva -- Animaation alkuvaiheet -- Amerikka kirii edelle -- Walt Disney -- Disneyn vaikutus leviää -- Warner, MGM ja UPA -- Amerikkalaisen animaation tuho ja uusi nousu -- Amerikkalainen vakava animaatio -- Animaatio muualla maailmassa -- Englanti -- Ranska -- Saksa -- Kanada -- Japani -- Venäjä ja Neuvostoliitto -- Muu Itä-Eurooppa -- Suomi -- Perinteisten elokuvamaiden haastajat -- Arabimaiden elokuva -- Iranilainen elokuva -- Turkkilainen elokuva -- Afrikkalainen elokuva -- Kaukoitä -- Kiina -- Hongkong -- Taiwan -- Australian ja Uuden-Seelannin elokuva -- Suomalainen näytelmäelokuva -- Suomalaisen elokuvan karsastus -- Suomalaisen elokuvateollisuuden alku --
  • Ääni tulee valkokankaille -- Suomalaisen elokuvan kultakausi -- Uuden aallon tulo ja suomalaisen elokuvan kriisi -- Uusi uusi aalto -- Uusi buumi -- Nyky-Hollywood : megaelokuva ja riippumattomat tuotannot -- Hollywoodin romahdus -- Steven Spielbergin elämä ja elokuvat -- Hollywood ja postmoderni -- Vietnam-trauma eli action-elokuvan synty -- Toimintaelokuva muuttuu kierrätykseksi -- Itsenäinen elokuva uudessa Hollywoodissa -- Lopuksi -- Kirjallisuus -- Henkilöhakemisto -- Elokuvahakemisto.
  • Lukijalle -- ELOKUVAN ERILAISET HISTORIAT : Esteettinen elokuvahistoria -- Teknologinen elokuvahistoria -- Taloudellinen elokuvahistoria -- Sosiaalinen elokuvahistoria -- Elokuvan mentaalihistoria -- Erilaiset elokuvat ja niiden historiat -- Naiset elokuvan historiassa -- Kaukoitä ja kolmannen maailman elokuvat -- Roskaelokuvien haaste -- Attraktio- ja digielokuva -- ELOKUVA ENNEN ELOKUVAA : Elokuva ei ole syntynyt -- Elävän kuvan arkeologia -- Taikalyhty -- Liikkuva kuva ja silmän hitaus -- Praksinoskooppi eli kohti animoitua elokuvaa -- Kronofotografia eli mittaamista kuvan avulla -- Optiset nojatuolimatkat -- Panoraamat -- Kohti elokuvaa vai poispäin elokuvasta? -- VARHAINEN ELOKUVA : Attraktioelokuva -- Elokuva alkaa muuttua -- Siirtymäkauden elokuva -- Studioiden synty -- Varhaiset lajityypit -- Työnjako varhaisessa elokuvassa -- Teknologian kehitys -- MYKKÄELOKUVA : Mykkäelokuva kehittyy -- Mykän elokuvan lopullinen muutos -- Mykkäkomediat -- Mykkä elokuva Euroopassa -- Saksa -- Natsivallan ennakointia? -- Venäjä ja Neuvostoliitto -- Vallankumouksen tuoma muutos -- Montaasi -- Ranska -- Pohjoismaat -- Japani -- KOKEELLINEN ELOKUVA : Edelläkävijöiden elokuvaa -- Kokeellisen elokuvan määrittelyjä -- Kokeellinen elokuva ja muut taiteet -- Abstraktismi eli kuvan musiikkia -- Surrealismi ja elokuva -- Kohti dokumenttielokuvaa -- Amerikka ennen toista maailmansotaa -- Elokuvarunot eli sodanjälkeinen tilanne -- Maya Deren ja Kenneth Anger -- Underground-elokuvan kultakausi -- Strukturaalinen elokuva -- Trash-elokuvat -- Sfinksin arvoituksia eli media- ja videotaide -- Kokeellinen elokuva Suomessa -- Rockvideot kokeellisen elokuvan perillisinä -- KLASSINEN HOLLYWOOD : Äänen tulo eli Hollywoodista suurvalta -- Puhe valtaa valkokankaat -- Äänielokuvan aiheuttamia muutoksia -- Studiosysteemi -- Klassisen Hollywoodin kerronta -- Sensuuri -- Tähdet ja tähtisysteemi -- Värit tulevat elokuvaan -- Orson Wellesin Citizen Kane -- Hollywoodin lajityypit -- Studioitten kausi päättyy -- REALISMI ELOKUVA SSA : Varhainen realismi -- Ranskan realismi -- Neuvostoliiton realismi -- Realismi Hollywoodissa -- Italia ja neorealismi -- Japanin realismi -- Intian realismi -- Englannin realismi -- MODERNISTINEN JA POSTMODERNISTINEN ELOKUVA : Modernistisen elokuvan peruspiirteitä -- Modernistinen elokuva Ranskassa -- Uusi aalto muuttuu -- Modernistinen elokuva Italiassa -- Modernistinen elokuva Saksassa -- Modernistinen elokuva Neuvostoliitossa -- Muu Itä-Eurooppa -- Puola -- Unkari -- Ts̆ekkoslovakia -- Jugoslavia -- Etelä-Amerikan uusi aalto -- Postmoderni elokuva -- Ranskalainen postmodernismi -- Postmodernismi muualla maailmassa -- DOKUMENTTIELOKUVA : Dokumenttielokuvan määritelmiä -- Dokumentin alkuvaiheet -- Matkailu- ja valloituselokuvan traditio -- Kokeellinen dokumenttielokuva -- Neuvostoliittolainen dokumenttielokuva -- Sosiaalinen realismi Englannissa ja Yhdysvalloissa -- Dokumentti, politiikka ja sota -- Uudenlaisen realismin vaatimus -- Totuuselokuva Ranskassa -- Totuuselokuva Yhdysvalloissa -- Totuuselokuva Englannissa ja Kanadassa -- Taisteleva dokumenttielokuva Etelä-Amerikassa -- Taisteleva poliittinen dokumentti muualla maailmassa -- Postmoderni dokumentti -- ANIMAATIOELOKUVA : Animaation alkuvaiheet -- Amerikka kirii edelle -- Walt Disney -- Disneyn vaikutus leviää -- Warner, MGM ja UPA -- Amerikkalaisen animaation tuho ja uusi nousu -- Amerikkalainen vakava animaatio -- Animaatio muualla maailmassa -- Englanti -- Ranska -- Saksa -- Kanada -- Japani -- Venäjä ja Neuvostoliitto -- Muu Itä-Eurooppa -- Suomi -- PERINTEISTEN ELOKUVAMAIDEN HAASTAJAT -- Arabimaiden elokuva -- Iranilainen elokuva -- Turkkilainen elokuva -- Afrikkalainen elokuva -- Kaukoitä -- Kiina -- Hongkong -- Taiwan -- Australian ja Uuden-Seelannin elokuva -- SUOMALAINEN NÄYTELMÄELOKUVA : Suomalaisen elokuvan karsastus -- Suomalaisen elokuvateollisuuden alku -- Ääni tulee valkokankaille -- Suomalaisen elokuvan kultakausi -- Uuden aallon tulo ja suomalaisen elokuvan kriisi -- Uusi uusi aalto -- Uusi buumi -- NYKY-HOLLYWOOD: MEGAELOKUVA JA RIIPPUMATTOMAT TUOTANNOT : Hollywoodin romahdus -- Steven Spielbergin elämä ja elokuvat -- Hollywood ja postmoderni -- Vietnam-trauma eli action-elokuvan synty -- Toimintaelokuva muuttuu kierrätykseksi -- Itsenäinen elokuva uudessa Hollywoodissa -- Lopuksi -- Kirjallisuus -- Henkilöhakemisto -- Elokuvahakemisto.
Huomautus sisällöstä, tiivistelmä tms.
  • "Elokuvan historian oppikirjassa käydään läpi liikkuvan kuvan historiaa 1600- ja 1700-luvun keksinnöistä lähtien aina 2000-luvun alun digi- ja megaelokuvan aikakauteen asti. Siinä tarkastellaan sekä tunnetuimpia suuntauksia elokuvan historiassa että tuntemattomammiksi jääneitä populaarielokuvan kehityslinjoja. Pääosassa ovat elokuvien tekemiseen ja tuotantoon liittyvät seikat ja kerrontatapojen historia. Teoksessa käsitellään myös elokuvan esittämistapojen historiaa sekä elokuvan sosiaali- ja taloushistoriaa. Kirjassa on mukana useita elokuvantekijöitä ohjaajista näyttelijöihin, mutta siinä ei korosteta niin sanottua tekijöiden historiaa. Myös vähemmän tunnetut elokuvamaat ja kulttuuripiirit ovat hyvin edustettuina. Erikoishuomion saavat kokeellinen elokuva, dokumenttielokuva ja animaatioelokuva, joista ei ole aiemmin ollut saatavilla suomeksi kattavaa historiaa." -- (takakansi)
Huomautus saatavuudesta toisessa ilmiasussa
  • Myös verkkokirjana (ISBN 978-951-768-359-3).
Asiasana
Maantieteellinen nimi asiasanana
Yhteisönnimi
  • Vastapaino (kustantamo), kustantaja.
Kontrolloimaton nimeke
  • Johdatus elokuvan historiaan.
ISBN
  • 951-768-164-X
*00015845cam a2201333 i 4500
*00122588
*00520230919103436.0
*008050809s2005    fi |||||||||||||||||fin| 
*015  $afx801695$2skl
*020  $a951-768-164-X$qpehmeäkantinen
*0243 $a9789517681643
*0248 $aA0955762
*035  $a(FI-MELINDA)000409861
*040  $aFI-NL$bfin
*0410 $afin
*042  $afinb
*084  $a77.4$2ykl
*1001 $aNummelin, Juri,$0(FI-ASTERI-N)000122036
*24510$aValkoinen hehku :$bjohdatus elokuvan historiaan /$cJuri Nummelin.
*2463 $aJohdatus elokuvan historiaan
*260  $aTampere :$bVastapaino,$c2005 [Nurmijärvi]$f(Kirjakas)
*300  $a460 sivua :$bkuvitettu ;$c24 cm
*336  $ateksti$btxt$2rdacontent
*337  $akäytettävissä ilman laitetta$bn$2rdamedia
*338  $anide$bnc$2rdacarrier
*504  $aS. 422-429: Kirjallisuus.
*5050 $aLukijalle -- Elokuvan erilaiset historiat -- Esteettinen elokuvahistoria -- Teknologinen elokuvahistoria -- Taloudellinen elokuvahistoria -- Sosiaalinen elokuvahistoria -- Elokuvan mentaalihistoria -- Erilaiset elokuvat ja niiden historiat -- Naiset elokuvan historiassa -- Kaukoitä ja kolmannen maailman elokuvat -- Roskaelokuvien haaste -- Attraktio- ja digielokuva -- Elokuva ennen elokuvaa -- Elokuva ei ole syntynyt -- Elävän kuvan arkeologia -- Taikalyhty -- Liikkuva kuva ja silmän hitaus -- Praksinoskooppi eli kohti animoitua elokuvaa -- Kronofotografia eli mittaamista kuvan avulla -- Optiset nojatuolimatkat -- Panoraamat -- Kohti elokuvaa vai poispäin elokuvasta? -- Varhainen elokuva -- Attraktioelokuva -- Elokuva alkaa muuttua -- Siirtymäkauden elokuva -- Studioiden synty -- Varhaiset lajityypit -- Työnjako varhaisessa elokuvassa -- Teknologian kehitys -- Mykkäelokuva -- Mykkäelokuva kehittyy -- Mykän elokuvan lopullinen muutos -- Mykkäkomediat -- Mykkä elokuva Euroopassa -- Saksa -- Natsivallan ennakointia? -- Venäjä ja Neuvostoliitto -- Vallankumouksen tuoma muutos -- Montaasi -- Ranska -- Pohjoismaat -- Japani -- Kokeellinen elokuva -- Edelläkävijöiden elokuvaa -- Kokeellisen elokuvan määrittelyjä -- Kokeellinen elokuva ja muut taiteet -- Abstraktismi eli kuvan musiikkia -- Surrealismi ja elokuva -- Kohti dokumenttielokuvaa -- Amerikka ennen toista maailmansotaa -- Elokuvarunot eli sodanjälkeinen tilanne -- Maya Deren ja Kenneth Anger -- Underground-elokuvan kultakausi -- Strukturaalinen elokuva -- Trash-elokuvat -- Sfinksin arvoituksia eli media- ja videotaide -- Kokeellinen elokuva Suomessa -- Rockvideot kokeellisen elokuvan perillisinä -- Klassinen Hollywood -- Äänen tulo eli Hollywoodista suurvalta -- Puhe valtaa valkokankaat -- Äänielokuvan aiheuttamia muutoksia -- Studiosysteemi -- Klassisen Hollywoodin kerronta -- Sensuuri -- Tähdet ja tähtisysteemi -- Värit tulevat elokuvaan -- Orson Wellesin Citizen Kane -- Hollywoodin lajityypit -- Studioitten kausi päättyy -- Realismi elokuvassa -- Varhainen realismi -- Ranskan realismi -- Neuvostoliiton realismi -- Realismi Hollywoodissa -- Italia ja neorealismi -- Japanin realismi -- Intian realismi -- Englannin realismi -- Modernistinen ja postmodernistinen elokuva -- Modernistisen elokuvan peruspiirteitä -- Modernistinen elokuva Ranskassa -- Uusi aalto muuttuu -- Modernistinen elokuva Italiassa -- Modernistinen elokuva Saksassa -- Modernistinen elokuva Neuvostoliitossa -- Muu Itä-Eurooppa -- Puola -- Unkari -- Tšekkoslovakia -- Jugoslavia -- Etelä-Amerikan uusi aalto -- Postmoderni elokuva -- Ranskalainen postmodernismi -- Postmodernismi muualla maailmassa -- Dokumenttielokuva -- Dokumenttielokuvan määritelmiä -- Dokumentin alkuvaiheet -- Matkailu- ja valloituselokuvan traditio -- Kokeellinen dokumenttielokuva -- Neuvostoliittolainen dokumenttielokuva -- Sosiaalinen realismi Englannissa ja Yhdysvalloissa --
*5050 $aDokumentti, politiikka ja sota -- Uudenlaisen realismin vaatimus -- Totuuselokuva Ranskassa -- Totuuselokuva Yhdysvalloissa -- Totuuselokuva Englannissa ja Kanadassa -- Taisteleva dokumenttielokuva Etelä-Amerikassa -- Taisteleva poliittinen dokumentti muualla maailmassa -- Postmoderni dokumentti -- Animaatioelokuva -- Animaation alkuvaiheet -- Amerikka kirii edelle -- Walt Disney -- Disneyn vaikutus leviää -- Warner, MGM ja UPA -- Amerikkalaisen animaation tuho ja uusi nousu -- Amerikkalainen vakava animaatio -- Animaatio muualla maailmassa -- Englanti -- Ranska -- Saksa -- Kanada -- Japani -- Venäjä ja Neuvostoliitto -- Muu Itä-Eurooppa -- Suomi -- Perinteisten elokuvamaiden haastajat -- Arabimaiden elokuva -- Iranilainen elokuva -- Turkkilainen elokuva -- Afrikkalainen elokuva -- Kaukoitä -- Kiina -- Hongkong -- Taiwan -- Australian ja Uuden-Seelannin elokuva -- Suomalainen näytelmäelokuva -- Suomalaisen elokuvan karsastus -- Suomalaisen elokuvateollisuuden alku --
*5050 $aÄäni tulee valkokankaille -- Suomalaisen elokuvan kultakausi -- Uuden aallon tulo ja suomalaisen elokuvan kriisi -- Uusi uusi aalto -- Uusi buumi -- Nyky-Hollywood : megaelokuva ja riippumattomat tuotannot -- Hollywoodin romahdus -- Steven Spielbergin elämä ja elokuvat -- Hollywood ja postmoderni -- Vietnam-trauma eli action-elokuvan synty -- Toimintaelokuva muuttuu kierrätykseksi -- Itsenäinen elokuva uudessa Hollywoodissa -- Lopuksi -- Kirjallisuus -- Henkilöhakemisto -- Elokuvahakemisto.
*5050 $aLukijalle -- ELOKUVAN ERILAISET HISTORIAT : Esteettinen elokuvahistoria -- Teknologinen elokuvahistoria -- Taloudellinen elokuvahistoria -- Sosiaalinen elokuvahistoria -- Elokuvan mentaalihistoria -- Erilaiset elokuvat ja niiden historiat -- Naiset elokuvan historiassa -- Kaukoitä ja kolmannen maailman elokuvat -- Roskaelokuvien haaste -- Attraktio- ja digielokuva -- ELOKUVA ENNEN ELOKUVAA : Elokuva ei ole syntynyt -- Elävän kuvan arkeologia -- Taikalyhty -- Liikkuva kuva ja silmän hitaus -- Praksinoskooppi eli kohti animoitua elokuvaa -- Kronofotografia eli mittaamista kuvan avulla -- Optiset nojatuolimatkat -- Panoraamat -- Kohti elokuvaa vai poispäin elokuvasta? -- VARHAINEN ELOKUVA : Attraktioelokuva -- Elokuva alkaa muuttua -- Siirtymäkauden elokuva -- Studioiden synty -- Varhaiset lajityypit -- Työnjako varhaisessa elokuvassa -- Teknologian kehitys -- MYKKÄELOKUVA : Mykkäelokuva kehittyy -- Mykän elokuvan lopullinen muutos -- Mykkäkomediat -- Mykkä elokuva Euroopassa -- Saksa -- Natsivallan ennakointia? -- Venäjä ja Neuvostoliitto -- Vallankumouksen tuoma muutos -- Montaasi -- Ranska -- Pohjoismaat -- Japani -- KOKEELLINEN ELOKUVA : Edelläkävijöiden elokuvaa -- Kokeellisen elokuvan määrittelyjä -- Kokeellinen elokuva ja muut taiteet -- Abstraktismi eli kuvan musiikkia -- Surrealismi ja elokuva -- Kohti dokumenttielokuvaa -- Amerikka ennen toista maailmansotaa -- Elokuvarunot eli sodanjälkeinen tilanne -- Maya Deren ja Kenneth Anger -- Underground-elokuvan kultakausi -- Strukturaalinen elokuva -- Trash-elokuvat -- Sfinksin arvoituksia eli media- ja videotaide -- Kokeellinen elokuva Suomessa -- Rockvideot kokeellisen elokuvan perillisinä -- KLASSINEN HOLLYWOOD : Äänen tulo eli Hollywoodista suurvalta -- Puhe valtaa valkokankaat -- Äänielokuvan aiheuttamia muutoksia -- Studiosysteemi -- Klassisen Hollywoodin kerronta -- Sensuuri -- Tähdet ja tähtisysteemi -- Värit tulevat elokuvaan -- Orson Wellesin Citizen Kane -- Hollywoodin lajityypit -- Studioitten kausi päättyy -- REALISMI ELOKUVA SSA : Varhainen realismi -- Ranskan realismi -- Neuvostoliiton realismi -- Realismi Hollywoodissa -- Italia ja neorealismi -- Japanin realismi -- Intian realismi -- Englannin realismi -- MODERNISTINEN JA POSTMODERNISTINEN ELOKUVA : Modernistisen elokuvan peruspiirteitä -- Modernistinen elokuva Ranskassa -- Uusi aalto muuttuu -- Modernistinen elokuva Italiassa -- Modernistinen elokuva Saksassa -- Modernistinen elokuva Neuvostoliitossa -- Muu Itä-Eurooppa -- Puola -- Unkari -- Ts̆ekkoslovakia -- Jugoslavia -- Etelä-Amerikan uusi aalto -- Postmoderni elokuva -- Ranskalainen postmodernismi -- Postmodernismi muualla maailmassa -- DOKUMENTTIELOKUVA : Dokumenttielokuvan määritelmiä -- Dokumentin alkuvaiheet -- Matkailu- ja valloituselokuvan traditio -- Kokeellinen dokumenttielokuva -- Neuvostoliittolainen dokumenttielokuva -- Sosiaalinen realismi Englannissa ja Yhdysvalloissa -- Dokumentti, politiikka ja sota -- Uudenlaisen realismin vaatimus -- Totuuselokuva Ranskassa -- Totuuselokuva Yhdysvalloissa -- Totuuselokuva Englannissa ja Kanadassa -- Taisteleva dokumenttielokuva Etelä-Amerikassa -- Taisteleva poliittinen dokumentti muualla maailmassa -- Postmoderni dokumentti -- ANIMAATIOELOKUVA : Animaation alkuvaiheet -- Amerikka kirii edelle -- Walt Disney -- Disneyn vaikutus leviää -- Warner, MGM ja UPA -- Amerikkalaisen animaation tuho ja uusi nousu -- Amerikkalainen vakava animaatio -- Animaatio muualla maailmassa -- Englanti -- Ranska -- Saksa -- Kanada -- Japani -- Venäjä ja Neuvostoliitto -- Muu Itä-Eurooppa -- Suomi -- PERINTEISTEN ELOKUVAMAIDEN HAASTAJAT -- Arabimaiden elokuva -- Iranilainen elokuva -- Turkkilainen elokuva -- Afrikkalainen elokuva -- Kaukoitä -- Kiina -- Hongkong -- Taiwan -- Australian ja Uuden-Seelannin elokuva -- SUOMALAINEN NÄYTELMÄELOKUVA : Suomalaisen elokuvan karsastus -- Suomalaisen elokuvateollisuuden alku -- Ääni tulee valkokankaille -- Suomalaisen elokuvan kultakausi -- Uuden aallon tulo ja suomalaisen elokuvan kriisi -- Uusi uusi aalto -- Uusi buumi -- NYKY-HOLLYWOOD: MEGAELOKUVA JA RIIPPUMATTOMAT TUOTANNOT : Hollywoodin romahdus -- Steven Spielbergin elämä ja elokuvat -- Hollywood ja postmoderni -- Vietnam-trauma eli action-elokuvan synty -- Toimintaelokuva muuttuu kierrätykseksi -- Itsenäinen elokuva uudessa Hollywoodissa -- Lopuksi -- Kirjallisuus -- Henkilöhakemisto -- Elokuvahakemisto.
*520  $a"Elokuvan historian oppikirjassa käydään läpi liikkuvan kuvan historiaa 1600- ja 1700-luvun keksinnöistä lähtien aina 2000-luvun alun digi- ja megaelokuvan aikakauteen asti. Siinä tarkastellaan sekä tunnetuimpia suuntauksia elokuvan historiassa että tuntemattomammiksi jääneitä populaarielokuvan kehityslinjoja. Pääosassa ovat elokuvien tekemiseen ja tuotantoon liittyvät seikat ja kerrontatapojen historia. Teoksessa käsitellään myös elokuvan esittämistapojen historiaa sekä elokuvan sosiaali- ja taloushistoriaa. Kirjassa on mukana useita elokuvantekijöitä ohjaajista näyttelijöihin, mutta siinä ei korosteta niin sanottua tekijöiden historiaa. Myös vähemmän tunnetut elokuvamaat ja kulttuuripiirit ovat hyvin edustettuina. Erikoishuomion saavat kokeellinen elokuva, dokumenttielokuva ja animaatioelokuva, joista ei ole aiemmin ollut saatavilla suomeksi kattavaa historiaa." -- (takakansi)
*530  $aMyös verkkokirjana (ISBN 978-951-768-359-3).
*590  $aLoppuunmyyty (6/2011)
*650 7$aelokuvataide$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p16327
*650 7$aelokuvat$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1235
*650 7$aelokuvaohjaajat$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p19550
*650 7$ahistoria$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1780
*650 7$aelokuvakulttuuri$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p371
*650 7$atyylikaudet$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1784
*650 7$arealismi (taide)$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2883
*650 7$amodernismi$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5001
*650 7$apostmodernismi$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p12236
*650 7$amykkäelokuvat$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p13224
*650 7$akokeelliset elokuvat$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p19769
*650 7$adokumenttielokuvat$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p13105
*650 7$aanimaatioelokuvat$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p13637
*650 7$adigitaalitekniikka$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p8567
*650 7$apopulaarikulttuuri$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6
*650 7$atuotanto$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p944
*650 7$asosiaalihistoria$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p7586
*650 7$ataloushistoria$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p17789
*650 7$agenret$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p17134
*651 7$aHollywood (Los Angeles)$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p115344
*651 7$aSuomi$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p94426
*651 7$aIran$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p105280
*651 7$aTurkki$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p105573
*651 7$aKiina$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p104984
*651 7$aKaukoitä$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p112148
*651 7$aTaiwan$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p105181
*651 7$aAustralia$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p105116
*651 7$aUusi-Seelanti$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p105384
*651 7$aLos Angeles$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p107719
*651 7$aHongkong$0http://www.yso.fi/onto/yso/p105484$2yso/fin
*651  $aArabian niemimaa$0http://www.yso.fi/onto/yso/p105528$2yso/fin
*7102 $aVastapaino (kustantamo),$ekustantaja.$0(FI-ASTERI-N)000011656
*7400 $aJohdatus elokuvan historiaan.
*852  $h77.4 NUM
*901  $aMU20050811$5FENNI
*901  $bSISKUV$5FENNI$c20200727133625.0
*908  $afi
*908  $afin
*960  $aARTO
*995  $aHist$5ARTO
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.

Selkeä johdanto elokuvan historiaan! Elokuvan historian oppikirjassa käydään läpi liikkuvan kuvan historiaa 1600- ja 1700-luvun keksinnöistä lähtien aina 2000-luvun alun digi- ja megaelokuvan aikakauteen asti. Siinä tarkastellaan sekä tunnetuimpia suuntauksia elokuvan historiassa että tuntemattomammiksi jääneitä populaarielokuvan kehityslinjoja. Pääosassa ovat elokuvien tekemiseen ja tuotantoon liittyvät seikat ja kerrontatapojen historia. Teoksessa käsitellään myös elokuvan esittämistapojen historiaa sekä elokuvan sosiaali- ja taloushistoriaa. Kirjassa on mukana useita elokuvantekijöitä ohjaajista näyttelijöihin, mutta siinä ei korosteta niin sanottua tekijöiden historiaa. Myös vähemmän tunnetut elokuvamaat ja kulttuuripiirit ovat hyvin edustettuina. Erikoishuomion saavat kokeellinen elokuva, dokumenttielokuva ja animaatioelokuva, joista ei ole aiemmin ollut saatavilla suomeksi kattavaa historiaa.

Lähetä
Niteen tunnusTilaEräpäiväKuuluuSijaintiHylly
Ex1Saatavana KirjastoKirjasto 77.4 NUM