Hylly
Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö Media -analyysi : tekstistä tulkintaan
Muut nimekkeet
Julkaistu Helsingin yliopiston Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus, [Lahti] : 1998 (Tampere : Tammer-paino)
SAB-luokituskoodi
Muu luokituskoodi
Ulkoasutiedot
Sarjamerkintö ei-lisäkirjausmuodossa [Oppimateriaaleja] / [Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus], ISSN 0784-0640 ; 78
Yleinen huomautus Lisäpainokset: [Lisäp.] 1999. - 3. p. 2003. Osasta 3. painoksesta puuttuu painosmerkintätarra.
Huomautus sisällöstä Miten media a luetaan? -- Media tekstistä tulkintaan / Esa Väliverroin -- Pelkkää taloutta : retoriikka journalismin tutkimuksessa / Mikko Koistinen -- Monistettu Dolly : johdatusta metafora-analyysiin / Iina Hellsten -- Hyvä, paha media : diskurssianalyysi kriittisen media tutkimuksen menetelmänä / Sanna Valtonen -- Tärkeintä on olla aito : poliittisten uutisten dramaturgia / Anu Kantola -- Vuorojen karusellissa : näkökulma televisiokeskustelujen vuorovaikutukseen / Minna Aslama -- Sukupuolten representaatiot parisuhdevisailussa / Sanna Ojajärvi -- Onko mainoksella merkitystä? : mainosten tulkinta Roland Barthesin koodiston avulla / Virpi Blom -- Tee se itse -teoria : grounded theory media tutkijan työkaluna / Inka Moring.
Huomautus sisällöstä, tiivistelmä tms. Kirja esittelee keskeisiä tekstintutkimuksen teorioita ja menetelmiä sekä kertoo, miten niitä voidaan soveltaa media tutkimukseen. Lisäksi siinä pohditaan tutkijan roolia media tekstien tulkitsijana.
Henkilönnimi
Asiasana
Henkilönnimi Kantola, Anu, toimittaja. Moring, Inka, toimittaja. Väliverronen, Esa, toimittaja.
Yhteisönnimi Helsingin yliopisto. Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus, julkaisija, kustantaja.
Sarjalisäkirjaus - yhtenäistetty nimeke Oppimateriaaleja (Helsingin yliopisto. Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus), 0784-0640 ; 78.
ISBN
*00009102cam a2201621 i 4500
*00122908
*00520230917214910.0
*008981106s1998 fi |||| 00| 0 fin
*015 $afx614672$2skl
*020 $a951-45-7679-9$qpehmeäkantinen
*0243 $a9789514576799
*035 $z(FI-MELINDA)001931703
*035 $z(FI-MELINDA)004674977
*035 $a(FI-MELINDA)018527879
*040 $aFI-NL$bfin
*0410 $afin
*042 $afinb
*084 $a07$2ykl
*24500$aMedia -analyysi :$btekstistä tulkintaan /$ctoimittajat: Anu Kantola, Inka Moring, Esa Väliverronen.
*24630$aTekstistä tulkintaan
*260 $a[Lahti] :$bHelsingin yliopiston Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus,$c1998$e(Tampere :$fTammer-paino)
*300 $a259 sivua ;$c21 cm
*336 $ateksti$btxt$2rdacontent
*337 $akäytettävissä ilman laitetta$bn$2rdamedia
*338 $anide$bnc$2rdacarrier
*4901 $a[Oppimateriaaleja] / [Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus],$x0784-0640 ;$v78
*500 $aLisäpainokset: [Lisäp.] 1999. - 3. p. 2003.
*500 $aOsasta 3. painoksesta puuttuu painosmerkintätarra.
*5050 $aMiten media a luetaan? -- Media tekstistä tulkintaan / Esa Väliverroin -- Pelkkää taloutta : retoriikka journalismin tutkimuksessa / Mikko Koistinen -- Monistettu Dolly : johdatusta metafora-analyysiin / Iina Hellsten -- Hyvä, paha media : diskurssianalyysi kriittisen media tutkimuksen menetelmänä / Sanna Valtonen -- Tärkeintä on olla aito : poliittisten uutisten dramaturgia / Anu Kantola -- Vuorojen karusellissa : näkökulma televisiokeskustelujen vuorovaikutukseen / Minna Aslama -- Sukupuolten representaatiot parisuhdevisailussa / Sanna Ojajärvi -- Onko mainoksella merkitystä? : mainosten tulkinta Roland Barthesin koodiston avulla / Virpi Blom -- Tee se itse -teoria : grounded theory media tutkijan työkaluna / Inka Moring.
*520 $aKirja esittelee keskeisiä tekstintutkimuksen teorioita ja menetelmiä sekä kertoo, miten niitä voidaan soveltaa media tutkimukseen. Lisäksi siinä pohditaan tutkijan roolia media tekstien tulkitsijana.
*583 $aMERGED FROM (FI-MELINDA)001931703 + (FI-MELINDA)004674977$c2022-10-14T14:29:38+03:00$5MELINDA
*60014$aBarthes, Roland.
*650 7$aanalyysi$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6851
*650 7$adiskurssianalyysi$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p7829
*650 7$adramaturgia$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p14678
*650 7$ajoukkoviestintä$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p10539
*650 7$ajournalismi$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1161
*650 7$ajournalistiikka$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p26033
*650 7$amedia lukutaito$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p14048
*650 7$amedia tiede$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p13842
*650 7$ametaforat$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3517
*650 7$aretoriikka$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p563
*650 7$asemiotiikka$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3603
*650 7$asisällönanalyysi$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p14612
*650 7$atekstianalyysi$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1068
*650 7$atelevisio-ohjelmat$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p204
*650 7$atiedotustutkimus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p13843
*650 7$atutkimus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p183
*650 7$aviestintä$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p36
*650 7$aviestintäkulttuuri$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p15593
*650 7$agrounded theory$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p7740
*650 7$ajoukkoviestimet$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p856
*650 7$akulttuurintutkimus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p7493
*650 7$amainokset$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6726
*650 7$amainonta$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1232
*650 7$amedia $2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2445
*650 7$amedia kasvatus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2070
*650 7$amedia kulttuuri$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p15592
*650 7$amedia taide$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p11951
*650 7$amedia tutkimus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p14168
*650 7$ametodologia$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p7509
*650 7$asanomalehdet$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2421
*650 7$asukupuoliroolit$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p928
*650 7$atalous$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2555
*650 7$atalousjournalismi$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2816
*650 7$atekstintutkimus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p13523
*650 7$atelevisio (joukkoviestimet)$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5759
*650 7$atietokilpailut$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p14023
*650 7$atulkinta$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4511
*650 7$auutiset$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p13915
*650 7$aviestintäkasvatus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6445
*650 7$ayhteiskunnallinen muutos$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2954
*7001 $aKantola, Anu,$etoimittaja.$0(FI-ASTERI-N)000071333
*7001 $aMoring, Inka,$etoimittaja.$0(FI-ASTERI-N)000117412
*7001 $aVäliverronen, Esa,$etoimittaja.$0(FI-ASTERI-N)000063137
*7102 $aHelsingin yliopisto.$bLahden tutkimus- ja koulutuskeskus,$ejulkaisija,$ekustantaja.
*830 0$aOppimateriaaleja (Helsingin yliopisto. Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus),$x0784-0640 ;$v78.
*852 $c07 MED
*901 $aMM20031230$5FENNI
*904 $ap$5FENNI
*908 $afin
*908 $afin
*960 $aARTO
*995 $aHYjulki$aUrbis$aViest$5ARTO
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä
kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.
Joukkoviestinnän tuottamat sanat ja kuvat valuvat eteemme yhä vuolaampana virtana. Miten mediaa voi lukea, mitä kuvat ja sanat kertovat silloin, kun ne pysäytetään ja niiden äärelle pysähdytään? Tekijät analysoivat erilaisia mediatekstejä sanomalehtien talous- ja tiedejutuista television uutisiin, parisuhdevisailuihin, talkshow-ohjelmiin ja mainoksiin. Tekstintutkimuksen keinoin he avaavat niin tutut tv-sarjat kuin lehtikirjoitukset prinsessa Dianan kuolemasta tai lampaasta nimeltä Dolly unohtamatta pohtia myös tutkijan roolia mediatekstien tulkitsijana. – "Kirjan lähtökohta on hyvä, sen rakenteen idea paikallaan; pelkkä teoria olisi tylsää ja epähavainnollista, sovelluksen kautta teorian esittelyyn tulee mieltä ja uskottavuutta. Ei tyydytä saarnaamaa: tehkää näin. Lähtökohta on päinvastainen: näinkin voi tehdä, näin minä sen tein. Tällaisesta ratkaisusta täydet pisteet." (Paula Koskimäki, Journalisti 17.12.1998)
Kirjoittajat: Minna Aslama, Virpi Blom, Iina Hellsten, Anu Kantola, Mikko Koistinen, Sanna Ojajärvi, Sanna Valtonen, Inka Moring ja Esa Väliverronen.