Tekijänoikeuden erikoiskirjasto

Tekijänoikeudet opetustyössä musiikkioppilaitoksessa
Muistilista on tyhjä
Vis
Henkilönnimi
  • Mikkola-Blomberg, Sanna Mari, kirjoittaja.
Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö
  • Tekijänoikeudet opetustyössä musiikkioppilaitoksessa
Julkaistu
  • Vaasan yliopisto, 2020. ©2020
SAB-luokituskoodi
  • 33.34
Muu luokituskoodi
  • 33.34
Ulkoasutiedot
  • 1 verkkoaineisto (72 sivua)
Huomautus sisällöstä, tiivistelmä tms.
  • Opetustyössä tekijänoikeuksista on yhä enenevässä määrin puhetta ja niiden merkitys korostuu erityisesti opetuksessa käytettävissä materiaaleissa sekä opetuksessa syntyvissä materiaaleissa. Taiteen perusopetuksen vuonna 2018 voimaantulleissa uudistetuissa opetussuunnitelmissa säveltäminen ja oman musiikin tekeminen nostettiin yhdeksi soitonopetuksen tärkeäksi osatekijäksi. Opetustyöhön liittyvät tekijänoikeudet ovat siten tämän uudistuksen myötä huomioitava entistä tarkemmin. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitä oikeudellisia ongelmia opetustyön, taiteen vapautta koskevan perusoikeuden ja tekijänoikeuden yhteentörmäyksestä syntyy ja siten nostaaa esiin näitä opetustyöhön vaikuttavia ongelmakohtia. Millaisiin ongelmatilanteisiin opetustyötään tekevä opettaja törmää lähes päivittäin, kun vastassa on toisaalta tiukat tekijänoikeussäädökset ja toisaalta taiteesta nauttimisen vapaus ja oikeus. Tutkimuksen metodi on oikeusdogmaattinen. Tutkimuksen teemoja tarkastellaan kansallisen lainsäädännön, tekijänoikeusneuvoston lausuntojen, eri oikeustapausten sekä opetustyössä eteen tulleiden tapausten valossa. Tutkimuksessa ongelmakohdiksi hahmottuivat erityisesti uuden teknologian mukanaan tuomat ongelmat ja se, miten jäykästi Tekijänoikeuslaki pysyy näiden muutosten perässä. Tekijän taloudellisen edun valvontaan hyvin sopiva tekijänoikeuslaki ei sellaisenaan palvele taloudellista etua tavoittelematonta taiteen perusopetusta. Jotta taiteen vapaudesta nauttimisesta pääsisi osallisiksi laajempikin määrä ihmisisä, tulisi tekijänoikeuksia pystyä muokkaamaan nykyistä joustavammin materiaalin käyttötarkoituksen mukaisesti.
Asiasana
Elektronisen aineiston sijainti ja käyttö (URI)
  • https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020041416503 Linkki verkkoaineistoon
*000      am a        a
*00123048
*007cr||||||||||||
*008      s2020    fi     e      ||| 0|fin |
*019  $bga,la,na
*040  $aFI-CUTE$bfin$erda
*0410 $afin
*084  $a33.34$2ykl
*1001 $aMikkola-Blomberg, Sanna Mari,$ekirjoittaja.
*24510$aTekijänoikeudet opetustyössä musiikkioppilaitoksessa /$cSanna Mikkola-Blomberg.
*264 1$bVaasan yliopisto,$c2020.
*264 4$a©2020
*300  $a1 verkkoaineisto (72 sivua)
*336  $ateksti$btxt$2rdacontent
*337  $atietokonekäyttöinen$bc$2rdamedia
*338  $averkkoaineisto$bcr$2rdacarrier
*347  $atekstitiedosto$bPDF
*506  $aAineisto on vapaasti saatavissa.$fUnrestricted online access$2star
*509  $aPro gradu -tutkielma :$cVaasan yliopisto, Julkisoikeus,$d2020.
*520  $aOpetustyössä tekijänoikeuksista on yhä enenevässä määrin puhetta ja niiden merkitys korostuu erityisesti opetuksessa käytettävissä materiaaleissa sekä opetuksessa syntyvissä materiaaleissa. Taiteen perusopetuksen vuonna 2018 voimaantulleissa uudistetuissa opetussuunnitelmissa säveltäminen ja oman musiikin tekeminen nostettiin yhdeksi soitonopetuksen tärkeäksi osatekijäksi. Opetustyöhön liittyvät tekijänoikeudet ovat siten tämän uudistuksen myötä huomioitava entistä tarkemmin. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitä oikeudellisia ongelmia opetustyön, taiteen vapautta koskevan perusoikeuden ja tekijänoikeuden yhteentörmäyksestä syntyy ja siten nostaaa esiin näitä opetustyöhön vaikuttavia ongelmakohtia. Millaisiin ongelmatilanteisiin opetustyötään tekevä opettaja törmää lähes päivittäin, kun vastassa on toisaalta tiukat tekijänoikeussäädökset ja toisaalta taiteesta nauttimisen vapaus ja oikeus. Tutkimuksen metodi on oikeusdogmaattinen. Tutkimuksen teemoja tarkastellaan kansallisen lainsäädännön, tekijänoikeusneuvoston lausuntojen, eri oikeustapausten sekä opetustyössä eteen tulleiden tapausten valossa. Tutkimuksessa ongelmakohdiksi hahmottuivat erityisesti uuden teknologian mukanaan tuomat ongelmat ja se, miten jäykästi Tekijänoikeuslaki pysyy näiden muutosten perässä. Tekijän taloudellisen edun valvontaan hyvin sopiva tekijänoikeuslaki ei sellaisenaan palvele taloudellista etua tavoittelematonta taiteen perusopetusta. Jotta taiteen vapaudesta nauttimisesta pääsisi osallisiksi laajempikin määrä ihmisisä, tulisi tekijänoikeuksia pystyä muokkaamaan nykyistä joustavammin materiaalin käyttötarkoituksen mukaisesti.
*650 7$atekijänoikeus$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2346$2yso/fin
*650 7$aopetus$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2630$2yso/fin
*650 7$aopetuskäyttö$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5260
*650 7$aopetusaineisto$0http://www.yso.fi/onto/yso/p12049$2yso/fin
*650 7$amusiikkioppilaitokset$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p15537
*85640$uhttps://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020041416503$yLinkki verkkoaineistoon
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.
Vis
Lähetä