Henkilönnimi Mikkola-Blomberg, Sanna Mari, kirjoittaja.
Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö Tekijänoikeudet opetus työssä musiikkioppilaitoksessa
Julkaistu Vaasan yliopisto, 2020.
©2020
SAB-luokituskoodi
Muu luokituskoodi
Ulkoasutiedot 1 verkkoaineisto (72 sivua)
Huomautus sisällöstä, tiivistelmä tms. Opetus työssä tekijänoikeuksista on yhä enenevässä määrin puhetta ja niiden merkitys korostuu erityisesti opetuksessa käytettävissä materiaaleissa sekä opetuksessa syntyvissä materiaaleissa. Taiteen perusopetuksen vuonna 2018 voimaantulleissa uudistetuissa opetus suunnitelmissa säveltäminen ja oman musiikin tekeminen nostettiin yhdeksi soitonopetuksen tärkeäksi osatekijäksi. Opetus työhön liittyvät tekijänoikeudet ovat siten tämän uudistuksen myötä huomioitava entistä tarkemmin. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitä oikeudellisia ongelmia opetus työn, taiteen vapautta koskevan perusoikeuden ja tekijänoikeuden yhteentörmäyksestä syntyy ja siten nostaaa esiin näitä opetus työhön vaikuttavia ongelmakohtia. Millaisiin ongelmatilanteisiin opetus työtään tekevä opettaja törmää lähes päivittäin, kun vastassa on toisaalta tiukat tekijänoikeussäädökset ja toisaalta taiteesta nauttimisen vapaus ja oikeus. Tutkimuksen metodi on oikeusdogmaattinen. Tutkimuksen teemoja tarkastellaan kansallisen lainsäädännön, tekijänoikeusneuvoston lausuntojen, eri oikeustapausten sekä opetus työssä eteen tulleiden tapausten valossa. Tutkimuksessa ongelmakohdiksi hahmottuivat erityisesti uuden teknologian mukanaan tuomat ongelmat ja se, miten jäykästi Tekijänoikeuslaki pysyy näiden muutosten perässä. Tekijän taloudellisen edun valvontaan hyvin sopiva tekijänoikeuslaki ei sellaisenaan palvele taloudellista etua tavoittelematonta taiteen perusopetus ta. Jotta taiteen vapaudesta nauttimisesta pääsisi osallisiksi laajempikin määrä ihmisisä, tulisi tekijänoikeuksia pystyä muokkaamaan nykyistä joustavammin materiaalin käyttötarkoituksen mukaisesti.
Asiasana
Elektronisen aineiston sijainti ja käyttö (URI) https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020041416503 Linkki verkkoaineistoon
*000 am a a
*00123048
*007cr||||||||||||
*008 s2020 fi e ||| 0|fin |
*019 $bga,la,na
*040 $aFI-CUTE$bfin$erda
*0410 $afin
*084 $a33.34$2ykl
*1001 $aMikkola-Blomberg, Sanna Mari,$ekirjoittaja.
*24510$aTekijänoikeudet opetus työssä musiikkioppilaitoksessa /$cSanna Mikkola-Blomberg.
*264 1$bVaasan yliopisto,$c2020.
*264 4$a©2020
*300 $a1 verkkoaineisto (72 sivua)
*336 $ateksti$btxt$2rdacontent
*337 $atietokonekäyttöinen$bc$2rdamedia
*338 $averkkoaineisto$bcr$2rdacarrier
*347 $atekstitiedosto$bPDF
*506 $aAineisto on vapaasti saatavissa.$fUnrestricted online access$2star
*509 $aPro gradu -tutkielma :$cVaasan yliopisto, Julkisoikeus,$d2020.
*520 $aOpetus työssä tekijänoikeuksista on yhä enenevässä määrin puhetta ja niiden merkitys korostuu erityisesti opetuksessa käytettävissä materiaaleissa sekä opetuksessa syntyvissä materiaaleissa. Taiteen perusopetuksen vuonna 2018 voimaantulleissa uudistetuissa opetus suunnitelmissa säveltäminen ja oman musiikin tekeminen nostettiin yhdeksi soitonopetuksen tärkeäksi osatekijäksi. Opetus työhön liittyvät tekijänoikeudet ovat siten tämän uudistuksen myötä huomioitava entistä tarkemmin. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitä oikeudellisia ongelmia opetus työn, taiteen vapautta koskevan perusoikeuden ja tekijänoikeuden yhteentörmäyksestä syntyy ja siten nostaaa esiin näitä opetus työhön vaikuttavia ongelmakohtia. Millaisiin ongelmatilanteisiin opetus työtään tekevä opettaja törmää lähes päivittäin, kun vastassa on toisaalta tiukat tekijänoikeussäädökset ja toisaalta taiteesta nauttimisen vapaus ja oikeus. Tutkimuksen metodi on oikeusdogmaattinen. Tutkimuksen teemoja tarkastellaan kansallisen lainsäädännön, tekijänoikeusneuvoston lausuntojen, eri oikeustapausten sekä opetus työssä eteen tulleiden tapausten valossa. Tutkimuksessa ongelmakohdiksi hahmottuivat erityisesti uuden teknologian mukanaan tuomat ongelmat ja se, miten jäykästi Tekijänoikeuslaki pysyy näiden muutosten perässä. Tekijän taloudellisen edun valvontaan hyvin sopiva tekijänoikeuslaki ei sellaisenaan palvele taloudellista etua tavoittelematonta taiteen perusopetus ta. Jotta taiteen vapaudesta nauttimisesta pääsisi osallisiksi laajempikin määrä ihmisisä, tulisi tekijänoikeuksia pystyä muokkaamaan nykyistä joustavammin materiaalin käyttötarkoituksen mukaisesti.
*650 7$atekijänoikeus$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2346$2yso/fin
*650 7$aopetus $0http://www.yso.fi/onto/yso/p2630$2yso/fin
*650 7$aopetus käyttö$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5260
*650 7$aopetus aineisto$0http://www.yso.fi/onto/yso/p12049$2yso/fin
*650 7$amusiikkioppilaitokset$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p15537
*85640$uhttps://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020041416503$yLinkki verkkoaineistoon
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä
kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.