Hylly
Henkilönnimi Hirvi-Ijäs, Maria, kirjoittaja.
Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö "Ni har ju era fonder", "Vi har ju våra fonder" : hållbar kulturpolitik på svenska i Finland?
Muut nimekkeet Hållbar kulturpolitik på svenska i Finland?
Julkaistu Finlands svenska tankesmedja Magma, [Helsingfors] : [2014] (Gravity)
SAB-luokituskoodi
Muu luokituskoodi
Ulkoasutiedot 99 sivua : kuvitettu ; 20 cm
Sarjamerkintö ei-lisäkirjausmuodossa Magma-studie, ISSN 1798-4629 ; 3/2014
Huomautus sisällöstä, tiivistelmä tms. Yhteenveto. Vem bär ansvaret för den svenskspråkiga kulturens framtid i Finland? Är det möjligt att tala om en hållbar kulturpolitik på svenska? Hur definieras svenskspråkig kultur och hur finansieras den? Diskussionen om kulturpolitiken i Svenskfinland handlar ofta om fonderna och stiftelserna, men en granskning av kulturstrategierna måste omfatta också många andra aktörer. Staten, kommunerna, fonderna, stiftelserna, föreningarna och de kommersiella aktörerna bidrar alla på sitt sätt till kulturens olika uttrycksformer och alla har sina egna utdelningsprinciper. Den här utredningen kartlägger institutionerna inom den offentliga, privata och tredje sektorn som alla påverkar den svenskspråkiga kulturens verksamhetsförutsättningar. Utredningen ger fakta om hur förvaltningsmässiga och finansieringsinriktade beslut fattas på olika håll. Skillnaderna i kriterier och beslutsgång är stora. Kulturfinansieringen är mycket splittrad. Författaren för diskussioner kring det svenskspråkiga kulturfältets styrkor och svagheter som summeras till konkreta slutsatser om hur en hållbar kulturpolitik kunde formuleras.
Huomautus saatavuudesta toisessa ilmiasussa Julkaistu myös verkkoaineistona.
Asiasana
Maantieteellinen nimi asiasanana
Toinen ilmiasu Verkkoaineisto (PDF): ISBN 978-952-5864-54-0
Sarjalisäkirjaus - yhtenäistetty nimeke Magma studie, 1798-4629 ; 3.
Elektronisen aineiston sijainti ja käyttö (URI) https://magma.fi/wp-content/uploads/2019/06/85.pdf Linkki verkkoaineistoon
ISBN
*00003497cam a2200721 i 4500
*00125694
*00520231012022603.0
*008150123s2014 fi ac | |0| 0|swe|
*020 $a978-952-5864-53-3$qpehmeäkantinen
*035 $a(FI-MELINDA)007020063
*040 $aFI-NL$bfin
*0410 $aswe$bfin
*042 $afinb
*084 $a06$2ykl
*1001 $aHirvi-Ijäs, Maria,$ekirjoittaja.$0(FI-ASTERI-N)000128853
*24510$a"Ni har ju era fonder", "Vi har ju våra fonder" :$bhållbar kulturpolitik på svenska i Finland? /$cMaria Hirvi-Ijäs.
*24630$aHållbar kulturpolitik på svenska i Finland?
*260 $a[Helsingfors] :$bFinlands svenska tankesmedja Magma,$c[2014]$f(Gravity)
*300 $a99 sivua :$bkuvitettu ;$c20 cm
*336 $ateksti$btxt$2rdacontent
*337 $akäytettävissä ilman laitetta$bn$2rdamedia
*338 $anide$bnc$2rdacarrier
*4901 $aMagma-studie,$x1798-4629 ;$v3/2014
*520 $aYhteenveto.
*520 $aVem bär ansvaret för den svenskspråkiga kulturens framtid i Finland? Är det möjligt att tala om en hållbar kulturpolitik på svenska? Hur definieras svenskspråkig kultur och hur finansieras den? Diskussionen om kulturpolitiken i Svenskfinland handlar ofta om fonderna och stiftelserna, men en granskning av kulturstrategierna måste omfatta också många andra aktörer. Staten, kommunerna, fonderna, stiftelserna, föreningarna och de kommersiella aktörerna bidrar alla på sitt sätt till kulturens olika uttrycksformer och alla har sina egna utdelningsprinciper. Den här utredningen kartlägger institutionerna inom den offentliga, privata och tredje sektorn som alla påverkar den svenskspråkiga kulturens verksamhetsförutsättningar. Utredningen ger fakta om hur förvaltningsmässiga och finansieringsinriktade beslut fattas på olika håll. Skillnaderna i kriterier och beslutsgång är stora. Kulturfinansieringen är mycket splittrad. Författaren för diskussioner kring det svenskspråkiga kulturfältets styrkor och svagheter som summeras till konkreta slutsatser om hur en hållbar kulturpolitik kunde formuleras.
*530 $aJulkaistu myös verkkoaineistona.
*650 7$akulttuuripolitiikka$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p13671
*650 7$akulttuurihallinto$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p14415
*650 7$astrategiatyö$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p24301
*650 7$asuomenruotsalaiset $2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3418
*650 7$arahoitus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1406
*650 7$ajulkinen rahoitus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2928
*650 7$asäätiöt$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p271
*650 7$ayhdenvertaisuus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p17567
*650 7$akielipolitiikka$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p9310
*650 7$akestävä kehitys$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p8470
*650 7$akielelliset vähemmistöt$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p9309
*651 7$aSuomi$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p94426
*77608$iVerkkoaineisto (PDF):$z978-952-5864-54-0
*830 0$aMagma studie,$x1798-4629 ;$v3.
*852 $h06 HIR
*8564 $uhttps://magma.fi/wp-content/uploads/2019/06/85.pdf$yLinkki verkkoaineistoon
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä
kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.
Kuvausta ei toistaiseksi saatavana