Hylly
Henkilönnimi Pajala, Mari, kirjoittaja.
Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö Erot järjestykseen! : Eurovision laulukilpailu, kansallisuus ja televisiohistoria
Muut nimekkeet Eurovision laulukilpailu, kansallisuus ja televisiohistoria Englanninkielisen tiivistelmän nimeke: Ranking differences : the Eurovision Song Contest, nationality and television history
Julkaistu Jyväskylän yliopisto, [Jyväskylä] : 2006 (Vaajakoski : Gummerus Kirjapaino)
SAB-luokituskoodi
Muu luokituskoodi
Ulkoasutiedot
Sarjamerkintö ei-lisäkirjausmuodossa Nykykulttuurin tutkimuskeskuksen tutkimuksia ; 88
Yleinen huomautus Väitöskirjassa on tutkittu Eurovision laulukilpailuiden merkitystä suomalaisessa televisio- ja populaarikulttuurissa. Kirjoittaja on soveltanut kulttuuritutkimuksen ja feministisen tutkimuksen näkökulmia.
Huomautus väitöskirjasta
Huomautus sisällöstä, tiivistelmä tms. Summary: Ranking differences : the Eurovision Song Contest, nationality and television history. Eurovision laulukilpailu (euroviisut) on ollut näkyvä osa suomalaista televisiokulttuuria vuodesta 1961 alkaen. Kahden televisiokanavan aikaan se oli suureellinen tapaus arkisen ohjelmiston joukossa ja kiistelty suosikkiohjelma. Nykyisin Eurovision laulukilpailulla ei enää ole samanlaista erikoisasemaa vuotuisessa TV-kalenterissa, mutta se herättää yhä vilkkaita mediakeskusteluja. Niissä kansallisuus on ollut keskeinen huolenaihe. Erot järjestykseen! avaa näkökulman suomalaisen television ja populaarikulttuurin historiaan. Kulttuurintutkimuksen ja feministisen tutkimuksen keinoin tarkastellaan, kuinka Eurovision laulukilpailuun liittyvässä media-aineistossa tuotetaan ja järjestetään eroja. Miten kansallisuutta rakennetaan muistamisen ja unohtamisen sekä rajanvetojen ja hierarkioiden kautta? Minkälaiset esitykset on toivotettu tervetulleeksi edustamaan Suomea? Miten muodostui tarina Suomen ennätyksellisen huonosta euroviisumenestyksestä? Miten Suomea on paikannettu suhteessa muuhun Eurooppaan? Mitä merkityksiä on liitetty "kansaan" ja sen musiikkimakuun? Miten kuvat Katri Helenasta sinivalkoisena ja Marionista poikkeuksellisen kansainvälisenä esiintyjänä ovat rakentuneet? Mitä puhe kansallisesta häpeästä itse asiassa tarkoittaa? Pajalan analyysi euroviisuhistoriasta ja sen populaareista tulkinnoista jälkikirjoituksineen tarjoaa mahdollisuuden ymmärtää myös tapoja, joilla Lordin yllättävään menestykseen on suhtauduttu. Teos on ensimmäinen Suomessa tehty euroviisuja käsittelevä väitöstutkimus. Mari Pajala on mediatutkija ja toimii Turun yliopistossa. Pajalan tutkimuksellisia mielenkiinnonkohteita ovat televisiohistoria, feministinen mediatutkimus ja tunteiden tematiikka
Kokouksen nimi
Aikaa ilmaiseva termi asiasanana
Asiasana
Maantieteellinen nimi asiasanana
Aineiston lajityyppi/muoto
Toinen ilmiasu Verkkoaineisto: ISBN 978-951-39-5604-2
Sarjalisäkirjaus - yhtenäistetty nimeke Nykykulttuurin tutkimuskeskuksen julkaisuja, 1457-6899 ; 88.
Elektronisen aineiston sijainti ja käyttö (URI) http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-5604-2 Linkki verkkoaineistoon
ISBN
*00009006cam a2201729 i 4500
*00125805
*00520230724155511.0
*008060912s2006 fi ||||||m |||||||fin|
*015 $afx833936$2skl
*020 $a951-39-2583-8$qpehmeäkantinen
*0248 $aA1129789
*035 $a(FI-MELINDA)005122581
*040 $aFI-NL$bfin$erda
*0410 $afin$beng
*042 $afinb
*084 $a30.12$2ykl
*1001 $aPajala, Mari,$ekirjoittaja.$0(FI-ASTERI-N)000103066
*24510$aErot järjestykseen! :$bEurovision laulukilpailu, kansallisuus ja televisiohistoria /$cMari Pajala.
*2463 $aEurovision laulukilpailu, kansallisuus ja televisiohistoria
*2461 $iEnglanninkielisen tiivistelmän nimeke:$aRanking differences :$bthe Eurovision Song Contest, nationality and television history
*260 $a[Jyväskylä] :$bJyväskylän yliopisto,$c2006$e(Vaajakoski :$fGummerus Kirjapaino)
*300 $a506 sivua ;$c21 cm
*336 $ateksti$btxt$2rdacontent
*337 $akäytettävissä ilman laitetta$bn$2rdamedia
*338 $anide$bnc$2rdacarrier
*4901 $aNykykulttuurin tutkimuskeskuksen tutkimuksia ;$v88
*500 $aVäitöskirjassa on tutkittu Eurovision laulukilpailuiden merkitystä suomalaisessa televisio- ja populaarikulttuurissa. Kirjoittaja on soveltanut kulttuuritutkimuksen ja feministisen tutkimuksen näkökulmia.
*502 $aVäitöskirja :$cTurun yliopisto.
*520 $aSummary: Ranking differences : the Eurovision Song Contest, nationality and television history.
*520 $aEurovision laulukilpailu (euroviisut) on ollut näkyvä osa suomalaista televisiokulttuuria vuodesta 1961 alkaen. Kahden televisiokanavan aikaan se oli suureellinen tapaus arkisen ohjelmiston joukossa ja kiistelty suosikkiohjelma. Nykyisin Eurovision laulukilpailulla ei enää ole samanlaista erikoisasemaa vuotuisessa TV-kalenterissa, mutta se herättää yhä vilkkaita mediakeskusteluja. Niissä kansallisuus on ollut keskeinen huolenaihe. Erot järjestykseen! avaa näkökulman suomalaisen television ja populaarikulttuurin historiaan. Kulttuurintutkimuksen ja feministisen tutkimuksen keinoin tarkastellaan, kuinka Eurovision laulukilpailuun liittyvässä media-aineistossa tuotetaan ja järjestetään eroja. Miten kansallisuutta rakennetaan muistamisen ja unohtamisen sekä rajanvetojen ja hierarkioiden kautta? Minkälaiset esitykset on toivotettu tervetulleeksi edustamaan Suomea? Miten muodostui tarina Suomen ennätyksellisen huonosta euroviisumenestyksestä? Miten Suomea on paikannettu suhteessa muuhun Eurooppaan? Mitä merkityksiä on liitetty "kansaan" ja sen musiikkimakuun? Miten kuvat Katri Helenasta sinivalkoisena ja Marionista poikkeuksellisen kansainvälisenä esiintyjänä ovat rakentuneet? Mitä puhe kansallisesta häpeästä itse asiassa tarkoittaa? Pajalan analyysi euroviisuhistoriasta ja sen populaareista tulkinnoista jälkikirjoituksineen tarjoaa mahdollisuuden ymmärtää myös tapoja, joilla Lordin yllättävään menestykseen on suhtauduttu. Teos on ensimmäinen Suomessa tehty euroviisuja käsittelevä väitöstutkimus. Mari Pajala on mediatutkija ja toimii Turun yliopistossa. Pajalan tutkimuksellisia mielenkiinnonkohteita ovat televisiohistoria, feministinen mediatutkimus ja tunteiden tematiikka
*61124$aEurovision lalukilpailu
*648 7$a1960-luku$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6196061969
*648 7$a1970-luku$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6197061979
*648 7$a1980-luku$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6198061989
*648 7$a1990-luku$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6199061999
*648 7$a2000-luku (vuosikymmen)$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6200062009
*648 4$a2000-2005
*648 4$a1960-1990
*650 7$atelevisio-ohjelmat$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p204
*650 7$aEurovision laulukilpailut$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p18487
*650 7$atelevisio (joukkoviestimet)$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5759
*650 7$alaulukilpailut$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3139
*650 7$amusiikkiohjelmat (media)$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p20144
*650 7$aviihdeohjelmat$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p8403
*650 7$amediakulttuuri$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p15592
*650 7$akulttuurintutkimus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p7493
*650 7$akansallisuus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1818
*650 7$asuomalaisuus $2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4880
*650 7$akansainvälisyys$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3868
*650 7$aesittäjät$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1289
*650 7$alaulajat$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2352
*650 7$ayhtyeet$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5072
*650 7$amenestyminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2418
*650 7$ahäpeä$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4214
*650 7$aaffektiivisuus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p11268
*650 7$ahistoria$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1780
*650 7$akansallinen identiteetti$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3351
*650 7$akansallinen kulttuuri$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p8490
*650 7$apopulaarikulttuuri$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6
*650 7$akulttuurihistoria$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p18452
*650 7$asuomalaiset$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3180
*650 7$amusiikkimaku$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4279
*650 7$akulttuurierot$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2190
*650 7$aidentiteetti$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p9743
*650 7$asosiologia$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p331
*650 7$apopulaarimusiikki$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3064
*650 7$ajulkinen keskustelu$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p8612
*650 7$aepäonnistuminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2436
*650 7$afeministinen mediatutkimus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p17512
*650 7$aviihdemusiikki$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p8434
*650 7$apopmusiikki$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2969
*651 7$aSuomi$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p94426
*655 7$aväitöskirjat$2slm/fin$0http://urn.fi/URN:NBN:fi:au:slm:s1227
*77608$iVerkkoaineisto:$z978-951-39-5604-2
*830 0$aNykykulttuurin tutkimuskeskuksen julkaisuja,$x1457-6899 ;$v88.
*852 $hSA-Nykykulttuuri
*85641$uhttp://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-5604-2$yLinkki verkkoaineistoon
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä
kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.
Eurovision laulukilpailu (euroviisut) on ollut näkyvä osa suomalaista televisiokulttuuria vuodesta 1961 alkaen. Kahden televisiokanavan aikaan se oli suureellinen tapaus arkisen ohjelmiston joukossa ja kiistelty suosikkiohjelma. Nykyisin Eurovision laulukilpailulla ei enää ole samanlaista erikoisasemaa vuotuisessa TV-kalenterissa, mutta se herättää yhä vilkkaita mediakeskusteluja. Niissä kansallisuus on ollut keskeinen huolenaihe. Erot järjestykseen! avaa näkökulman suomalaisen television ja populaarikulttuurin historiaan. Kulttuurintutkimuksen ja feministisen tutkimuksen keinoin tarkastellaan, kuinka Eurovision laulukilpailuun liittyvässä media-aineistossa tuotetaan ja järjestetään eroja. Miten kansallisuutta rakennetaan muistamisen ja unohtamisen sekä rajanvetojen ja hierarkioiden kautta? Minkälaiset esitykset on toivotettu tervetulleeksi edustamaan Suomea? Miten muodostui tarina Suomen ennätyksellisen huonosta euroviisumenestyksestä? Miten Suomea on paikannettu suhteessa muuhun Eurooppaan? Mitä merkityksiä on liitetty ""kansaan"" ja sen musiikkimakuun? Miten kuvat Katri Helenasta sinivalkoisena ja Marionista poikkeuksellisen kansainvälisenä esiintyjänä ovat rakentuneet? Mitä puhe kansallisesta häpeästä itse asiassa tarkoittaa? Pajalan analyysi euroviisuhistoriasta ja sen populaareista tulkinnoista jälkikirjoituksineen tarjoaa mahdollisuuden ymmärtää myös tapoja, joilla Lordin yllättävään menestykseen on suhtauduttu. Teos on ensimmäinen Suomessa tehty euroviisuja käsittelevä väitöstutkimus. Mari Pajala on mediatutkija ja toimii Turun yliopistossa. Pajalan tutkimuksellisia mielenkiinnonkohteita ovat televisiohistoria, feministinen mediatutkimus ja tunteiden tematiikka.