Hylly
Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö Kuvataide koulutuksen ja -kasvatuksen visio 2030
Julkaistu
SAB-luokituskoodi
Muu luokituskoodi
Ulkoasutiedot
Huomautus sisällöstä Visiotyö ja sen arvopohja -- Visiotyön arvopohja tiivistetysti -- Vision kaksi peruspilaria -- I Kuvataiteella ja kuvataide kasvatuksella on itseisarvo -- II Kuvataiteella ja kuvataide kasvatuksella on yhteiskunnallista merkitystä -- Toimenpide-ehdotukset -- 1. Selvitysten tarve ja tiekartta -- 2. Kuvataide koulutuksen ja -kasvatuksen asema ja saavutettavuus -- 3. Kuvataide - ja kuvataide kasvatusalan tutkimuksellinen ja pedagoginen kehittäminen ja vahvistaminen -- 4. Kuvataide - ja kuvataide kasvatusalan laajeneva kenttä -- 5. Verkostoituminen, yhteistyö, vaikuttaminen ja viestintä -- Kuvataide koulutuksen ja -kasvatuksen visiotyön ydinryhmä -- Visiotyössä hyödynnettyjä selvitystöitä, julkaisuja ja lähdemateriaaleja -- Käsitteet
Huomautus sisällöstä, tiivistelmä tms. Kuvataide ja kuvataide kasvatus kuuluvat jokaiselle yhdenvertaisesti. Osallisuus ja osallistuminen korkealaatuiseen kuvataide opetukseen, -kasvatukseen ja kuvataiteen harrastamiseen elämänlaajuisesti on perusoikeus. Kuvataide koulutuksen, -kasvatuksen ja -opetuksen tulee olla pedagogisesti korkealaatuista ja saavutettavaa. Kuvataide opetus ja -kasvatus luovat perustaa luovien alojen kestävälle taloudelle sekä hyvinvoivalle ja demokraattiselle yhteiskunnalle. Kuvataide koulutuksen ja -kasvatuksen visiotyö rakentaa koulutuskentän eri osapuolten yhteisen näkemyksen kuvataide koulutuksen kehittämistarpeista, tavoitteista ja toimenpiteistä, sekä vahvistaa ja kehittää toimijoiden alueellista ja valtakunnallista yhteistyötä. Kuvataiteen koulutuksen ja kasvatuksen toimijakenttä on Suomessa laaja ja monipuolinen. Kentän toimijoiden tehtävät vaihtelevat aina varhaiskasvatuksesta eri koulutusasteilla tutkintoon johtavaan koulutukseen ja tutkimukseen, vapaaseen sivistyöhön ja elinikäiseen oppimiseen saakka. Visiotyöhön osallistuivat kuvataiteen kasvatuksesta ja koulutuksesta vastaavat tahot, kuvataiteilijat, kuvataide opettajat ja kuvataiteen opiskelijat sekä alan järjestöt. Visiotyö toteutettiin laajana, kaikki koulutusasteet ja kentän toimijat yhteen kokoavana verkostoyhteistyönä. Marraskuussa 2021 käynnistynyt visiotyö koostui seminaareista, työpajoista, keskusteluista ja verkkokyselystä. Visiotyön koordinoinnista vastasi Taideyliopiston Kuvataide akatemiasta käsin projektipäällikkö ja visiotyön toteutuksesta alan toimijakenttää edustava ydinryhmä. Visiojulkaisu koostuu visiosta, toimenpide-ehdotuksista ja visualisoinneista. Kuvataide koulutuksen ja -kasvatuksen kansallinen visio 2030 julkaistiin 14.11.2022.
Asiasana
Maantieteellinen nimi asiasanana
Yhteisönnimi
Elektronisen aineiston sijainti ja käyttö (URI) https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-353-436-0 Linkki verkkoaineistoon
ISBN
*000 am a a
*00126001
*008 s2021 fi e ||| 0|fin |
*020 $a978-952-353-436-0$qpehmeäkantinen
*040 $aFI-CUTE$bfin$erda
*0410 $afin
*084 $a70$2ykl
*24500$aKuvataide koulutuksen ja -kasvatuksen visio 2030 /$cTaideyliopisto.
*264 1$bTaideyliopisto,$c2022.
*300 $a19 sivua ;$c30 cm
*336 $ateksti$btxt$2rdacontent
*337 $akäytettävissä ilman laitetta$bn$2rdamedia
*338 $anide$bnc$2rdacarrier
*505 $aVisiotyö ja sen arvopohja -- Visiotyön arvopohja tiivistetysti -- Vision kaksi peruspilaria -- I Kuvataiteella ja kuvataide kasvatuksella on itseisarvo -- II Kuvataiteella ja kuvataide kasvatuksella on yhteiskunnallista merkitystä -- Toimenpide-ehdotukset -- 1. Selvitysten tarve ja tiekartta -- 2. Kuvataide koulutuksen ja -kasvatuksen asema ja saavutettavuus -- 3. Kuvataide - ja kuvataide kasvatusalan tutkimuksellinen ja pedagoginen kehittäminen ja vahvistaminen -- 4. Kuvataide - ja kuvataide kasvatusalan laajeneva kenttä -- 5. Verkostoituminen, yhteistyö, vaikuttaminen ja viestintä -- Kuvataide koulutuksen ja -kasvatuksen visiotyön ydinryhmä -- Visiotyössä hyödynnettyjä selvitystöitä, julkaisuja ja lähdemateriaaleja -- Käsitteet
*520 $aKuvataide ja kuvataide kasvatus kuuluvat jokaiselle yhdenvertaisesti. Osallisuus ja osallistuminen korkealaatuiseen kuvataide opetukseen, -kasvatukseen ja kuvataiteen harrastamiseen elämänlaajuisesti on perusoikeus. Kuvataide koulutuksen, -kasvatuksen ja -opetuksen tulee olla pedagogisesti korkealaatuista ja saavutettavaa. Kuvataide opetus ja -kasvatus luovat perustaa luovien alojen kestävälle taloudelle sekä hyvinvoivalle ja demokraattiselle yhteiskunnalle. Kuvataide koulutuksen ja -kasvatuksen visiotyö rakentaa koulutuskentän eri osapuolten yhteisen näkemyksen kuvataide koulutuksen kehittämistarpeista, tavoitteista ja toimenpiteistä, sekä vahvistaa ja kehittää toimijoiden alueellista ja valtakunnallista yhteistyötä. Kuvataiteen koulutuksen ja kasvatuksen toimijakenttä on Suomessa laaja ja monipuolinen. Kentän toimijoiden tehtävät vaihtelevat aina varhaiskasvatuksesta eri koulutusasteilla tutkintoon johtavaan koulutukseen ja tutkimukseen, vapaaseen sivistyöhön ja elinikäiseen oppimiseen saakka. Visiotyöhön osallistuivat kuvataiteen kasvatuksesta ja koulutuksesta vastaavat tahot, kuvataiteilijat, kuvataide opettajat ja kuvataiteen opiskelijat sekä alan järjestöt. Visiotyö toteutettiin laajana, kaikki koulutusasteet ja kentän toimijat yhteen kokoavana verkostoyhteistyönä. Marraskuussa 2021 käynnistynyt visiotyö koostui seminaareista, työpajoista, keskusteluista ja verkkokyselystä. Visiotyön koordinoinnista vastasi Taideyliopiston Kuvataide akatemiasta käsin projektipäällikkö ja visiotyön toteutuksesta alan toimijakenttää edustava ydinryhmä. Visiojulkaisu koostuu visiosta, toimenpide-ehdotuksista ja visualisoinneista. Kuvataide koulutuksen ja -kasvatuksen kansallinen visio 2030 julkaistiin 14.11.2022.
*650 7$akuvataide kasvatus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5456
*650 7$akuvataide koulut$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p25042
*651 7$aSuomi$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p94426
*7102 $aTaideyliopisto.$0(FI-ASTERI-N)000039683
*852 $h70 KUV
*85641$uhttps://urn.fi/URN:ISBN:978-952-353-436-0$yLinkki verkkoaineistoon
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä
kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.
Kuvausta ei toistaiseksi saatavana