Tervetuloa kirjastoon!

Text och kontext : perspektiv på textanalys
Muistilista on tyhjä
Vis
Henkilönnimi
  • Helgesson, Karin,
Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö
  • Text och kontext : perspektiv på textanalys
Julkaistu
  • Gleerups, Malmö : 2017.
DDC-luokituskoodi (Dewey Decimal Classification)
YKL-luokituskoodi
Muu luokituskoodi
Painos
  • Första upplagan.
Ulkoasutiedot
  • 231 sivua : kuvitettu ; 23 cm
Asiasana
Henkilönnimi
  • toimittaja.
  • toimittaja.
  • Lyngfelt, Anna, toimittaja.
  • Nord, Andreas, toimittaja.
  • Wengelin, Åsa, toimittaja.
ISBN
  • 978-91-40-69364-8
  • ruotsi
*00006373cam a22006854i 4500
*00111113
*00520220222020015.0
*008170921s2017    sw a   | |||||00||0|swe c
*020  $a978-91-40-69364-8$c37,63$qnidottu
*035  $a(FI-MELINDA)011502500
*040  $bfin$erda$dFI-O$dFI-Ku
*0410 $aswe
*08204$a401.41$223/swe
*084  $aF:dd$2kssb/8
*084  $aFc.064$2kssb/8
*100  $aHelgesson, Karin,
*24500$aText och kontext :$bperspektiv på textanalys /$cKarin Helgesson, Hans Landqvist, Anna Lyngfelt, Andreas Nord & Åsa Wengelin (red.)
*250  $aFörsta upplagan.
*260  $aMalmö$bGleerups Utbildning AB$c2017
*264 1$aMalmö :$bGleerups,$c2017.
*300  $a231 sivua :$bkuvitettu ;$c23 cm
*336  $ateksti$btxt$2rdacontent
*337  $akäytettävissä ilman laitetta$bn$2rdamedia
*338  $anide$bnc$2rdacarrier
*5050 $aInledning /Karin Helgesson [ja 4 muuta] -- Sektion 1: Retorisk analys -- Retorisk analys: en introduktion / Anna Lyngfelt -- Inlindade budskap och sofistikerad argumentation: om behovet av att utveckla klassiskt-retoriska analysformer / Anna Lyngfelt, Christina Olin-Scheller, Michael Tengberg -- Att sälja sig själv: genrekonventioner i ansökningsbrev / Karin Helgesson -- Sektion 2: Skriftsbruksansatser -- Skriftbruksansatser: en introduktion / Hans Landqvist -- Att undersöka texter som deltagande systemisk-funktionell analys av elevers skrivande / Per Holmberg -- Texter i ett akademiskt rum: de offentliga delarna av en universitetsbyggnad som textmiljö / Andreas Nord -- Kritiska ansatser: en introduktion / Karin Helgesson -- Maktutövning, styrdokument och gymnasieelever kritisk diskursanalys och ämnesplanerna i svenska inom gymnasieutbildningen / Hans Landqvist -- 'Sortera smart': legitimering i kommunala informationsmaterial om sopsortering / Karin Helgesson -- Sektion 4: Multimodala ansatser -- Multimodala ansatser: en introduktion / Andreas Nord -- Action, personifiering och identitet: analys av framsidan i ett läromedel i svenska för gymnasiet / Christoffer Dahl -- Textilierna, textilarbetaren och du: en multimodal analys av en broschyr om miljömärkt textil / Andreas Nord -- Analys och textsamtal om multimodala digitala elevtexter / Anna Lyngfelt, Sylvana Sofkova Hashemi, Peter Andersson -- Sektion 5: Automatiska analyser av text -- Automatiska analyser av text: en introduction / Åsa Wengelin -- Skriver de inte lite talspråkligt?: lexikala mått i talad och skriven svenska hos personer med läs- och skrivsvårigheter / Åsa Wengelin -- Om förutsättningarna för språkligt datorstöd på ordnivån och uppåt / Kenneth Wilhelmsson -- Avslutning / Karin Helgesson [ja 4 muuta].
*520  $aVad är egentligen en text? Vad finns det för olika metoder för att analysera texter? Och vilka metoder lämpar sig för att besvara olika forskningsfrågor när det gäller texter? Syftet med Text och kontext – perspektiv på textanalys är att presentera olika metoder för att analysera texter av olika slag och visa hur metoderna kan användas för att besvara olika forskningsfrågor. Författarna redogör för ett antal undersökningar av texter som hör hemma i olika sammanhang – kontexter. Undertiteln, perspektiv på textanalys, syftar på ett antal skilda forskningstraditioner som ofta används inom dagens textforskning. Denna teoretiska och metodologiska variation ligger också till grund för upplägget av boken. Den övergripande tanken är att de olika kapitlen ska presentera undersökningar ”från ax till limpa” med särskilt fokus på fem övergripande områden i fråga om textanalys: retorisk analys, skriftbruksansatser, kritiska ansatser, multimodala ansatser och automatiska analyser av text. Text och kontext riktar sig främst till studenter i svenska och i svenska som andraspråk, studenter inom olika lärarutbildningar, blivande språkkonsulter och kommunikatörer liksom blivande översättare. Den kan också vara till nytta för andra som intresserar sig för analys av texter, till exempel samhällsvetare och kulturvetare.
*650 0$aContext (Linguistics)
*650 0$aDiscourse analysis$xMethodology.
*650 7$atutkimusmenetelmät$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p415
*650 7$ametodologia$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p7509
*650 7$atekstianalyysi$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1068
*650 7$adiskurssianalyysi$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p7829
*650 7$akonteksti$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p11905
*650 7$atekstintutkimus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p13523
*650 7$agenret$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p17134
*650 7$aargumentointi$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p12814
*650 7$amultimodaalisuus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p25633
*650 7$aasiateksti$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p24571
*650 7$atekstit$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p16697
*650 7$akieliteknologia$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6071
*650 7$atekstilingvistiikka$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p13448
*650 7$aruotsin kieli$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p12469
*650 7$aforskningsmetoder$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p415
*650 7$ametodologi$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p7509
*650 7$atextanalys$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1068
*650 7$adiskursanalys$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p7829
*650 7$akontext$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p11905
*650 7$atextforskning$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p13523
*650 7$agenrer$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p17134
*650 7$aargumentation$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p12814
*650 7$amultimodalitet$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p25633
*650 7$afacktexter$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p24571
*650 7$atexter$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p16697
*650 7$aspråkteknologi$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6071
*650 7$atextlingvistik$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p13448
*650 7$asvenska$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p12469
*7001 $etoimittaja.
*7001 $etoimittaja.
*7001 $aLyngfelt, Anna,$etoimittaja.
*7001 $aNord, Andreas,$etoimittaja.
*7001 $aWengelin, Åsa,$etoimittaja.
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.

Denna bok finns även som e-bok (ISBN 9789151109220) och går att köpa via nätbokhandeln. Vad är egentligen en text? Vad finns det för olika metoder för att analysera texter? Och vilka metoder lämpar sig för att besvara olika forskningsfrågor när det gäller texter? Syftet med Text och kontext – perspektiv på textanalys är att presentera olika metoder för att analysera texter av olika slag och visa hur metoderna kan användas för att besvara olika forskningsfrågor. Författarna redogör för ett antal undersökningar av texter som hör hemma i olika sammanhang – kontexter. Undertiteln,  perspektiv på textanalys , syftar på ett antal skilda forskningstraditioner som ofta används inom dagens textforskning. Denna teoretiska och metodologiska variation ligger också till grund för upplägget av boken. Den övergripande tanken är att de olika kapitlen ska presentera undersökningar ”från ax till limpa” med särskilt fokus på fem övergripande områden i fråga om textanalys: retorisk analys, skriftbruksansatser, kritiska ansatser, multimodala ansatser och automatiska analyser av text. Text och kontext  riktar sig främst till studenter i svenska och i svenska som andraspråk, studenter inom olika lärarutbildningar, blivande språkkonsulter och kommunikatörer liksom blivande översättare. Den kan också vara till nytta för andra som intresserar sig för analys av texter, till exempel samhällsvetare och kulturvetare. Redaktörer för boken är filosofie doktor Karin Helgesson, docent Hans Landqvist, docent Anna Lyngfelt, docent Andreas Nord och docent Åsa Wengelin, alla universitetslektorer vid Göteborgs universitet. Peter Andersson är filosofie doktor i nordiska språk och universitetslektor i svenska språket vid Göteborgs universitet. Christoffer Dahl är filosofie doktor i humaniora med inriktning mot utbildningsvetenskap och lektor i svenska med didaktisk inriktning vid Högskolan Kristianstad. Karin Helgesson är filosofie doktor i nordiska språk och lektor i svenska vid Göteborgs universitet. Per Holmberg är professor i svenska språket med inriktning mot språkbruksforskning. Hans Landqvist är filosofie doktor och docent i nordiska språk vid Göteborgs universitet, docent i svenska språket vid Vasa universitet i Finland och universitetslektor i svenska språket vid Göteborgs universitet. Anna Lyngfelt är docent i litteraturvetenskap och lektor i svenska med inriktning mot ämnesdidaktik. Andreas Nord är filosofie doktor och docent i nordiska språk samt universitetslektor i svenska språket vid Göteborgs universitet. Christina Olin-Scheller är professor i pedagogiskt arbete och anställd vid institutionen för pedagogiska studier vid Karlstads universitet. Sylvana Sofkova Hashemi är docent i utbildningsvetenskap och lektor i ämnesdidaktik med inriktning mot svenska vid institutionen för didaktik och pedagogisk profession vid Göteborgs universitet. Michael Tengberg är docent i pedagogiskt arbete vid institutionen för pedagogiska studier på Karlstads universitet. Åsa Wengelin är filosofie doktor i allmän språkvetenskap, docent i handikappvetenskap och lektor i svenska vid Göteborgs universitet. Kenneth Wilhelmsson är filosofie doktor i allmän språkvetenskap vid Göteborgs universitet.

Lähetä
TilaEräpäiväKuuluuHylly
Ex1Saatavana HO-kirjastoVIII