Henkilönnimi
Yhtenäistetty nimeke Postdramatisches Theater, suomi
Nimeke- ja vastuullisuusmerkintö Draaman jälkeinen teatteri
Julkaistu Like, Helsinki : 2009 (Keuruu : Otavan Kirjapaino)
UDK-luokituskoodi
YKL-luokituskoodi
Muu luokituskoodi
Ulkoasutiedot
Aikaa ilmaiseva termi asiasanana 1900-luku 1990-luku 1900-talet 1990-talet 1960-1999
Asiasana
Maantieteellinen nimi asiasanana
Asiasana - Kontrolloimaton
Henkilönnimi Virkkunen, Riitta, kääntäjä.
Yhteisönnimi
ISBN
*00005379cam a2201117 i 4500
*00111211
*00520221007171301.0
*008171020s2009 fi |||| |00| 0|fin|
*015 $afx915711$2skl
*020 $a978-952-471-907-0$c35,00$qnidottu
*02480$a952471907X
*0243 $a9789524719070
*0248 $aA1247830
*035 $z(FI-MELINDA)002456809
*035 $z(FI-MELINDA)006441697
*035 $a(FI-MELINDA)011535769
*040 $aFI-NL$bfin
*0411 $afin$hger
*042 $afinb
*072 7$a90$2kkaa
*080 $a791/792
*080 $a792.01
*080 $a792.03
*084 $a77.1$2ykl
*084 $a77.101$2ykl
*084 $a77.11$2ykl
*084 $a77.19$2ykl
*1001 $aLehmann, Hans-Thies.
*24010$aPostdramatisches Theater,$lsuomi
*24510$aDraaman jälkeinen teatteri /$cHans-Thies Lehmann ; suomentanut Riitta Virkkunen ; [julkaisija: Teatterikorkeakoulu].
*260 $aHelsinki :$bLike,$c2009$e(Keuruu :$fOtavan Kirjapaino)
*300 $a478 s. ;$c21 cm
*336 $ateksti$btxt$2rdacontent
*337 $akäytettävissä ilman laitetta$bn$2rdamedia
*338 $anide$bnc$2rdacarrier
*500 $aKäännetty alkuteoksen 3. painoksesta.
*504 $aSisältää bibliografisia lähdeviitteitä (s. 457-468) ja henkilö- ja yhteisöhakemiston.
*5052 $aS. 11-34: Draamallisen teatterin jälkinäytös / Timo Heinonen.
*5050 $aS. 11-34: Draamallisen teatterin jälkinäytös / Timo Heinonen. - S. 427-437: Nykyteatterin karttaa lukemassa / Pentti Paavolainen.
*583 $aAUTOMATICALLY MERGED FROM (FI-MELINDA)006441697 + (FI-MELINDA)002456809$c2017-10-20T23:56:16+03:00$5MELINDA
*648 7$a1900-luku$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6190061999
*648 7$a1990-luku$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6199061999
*648 7$a1900-talet$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6190061999
*648 7$a1990-talet$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p6199061999
*648 4$a1960-1999
*650 7$aaika$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p21034
*650 7$aavantgarde$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p18449
*650 7$adramaturgia$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p14678
*650 7$aesittäminen$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p562
*650 7$aesitykset$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p401
*650 7$aestetiikka$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5196
*650 7$akokeellinen teatteri$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2624
*650 7$amediataide$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p11951
*650 7$anäytelmäkirjallisuus$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p17229
*650 7$aperformanssi$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4098
*650 7$aruumiillisuus $2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4006
*650 7$ataidefilosofia$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5597
*650 7$ateatteritaide$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2625
*650 7$atekstit$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p16697
*650 7$atila$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p7432
*650 7$ahistoria$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1780
*650 7$amedia$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2445
*650 7$asemiotiikka$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3603
*650 7$ateatterihistoria$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p27252
*650 7$ateoriat$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p127
*650 7$atid$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p21034
*650 7$aavantgarde$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p18449
*650 7$adramaturgi$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p14678
*650 7$aframförande$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p562
*650 7$aföreställningar (framföranden)$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p401
*650 7$aestetik$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5196
*650 7$aexperimentell teater$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2624
*650 7$amediekonst$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p11951
*650 7$adramatik$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p17229
*650 7$aperformance$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4098
*650 7$akroppslighet$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p4006
*650 7$akonstfilosofi$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p5597
*650 7$ateaterkonst$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2625
*650 7$atexter$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p16697
*650 7$autrymme$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p7432
*650 7$ahistoria$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p1780
*650 7$amedia$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p2445
*650 7$asemiotik$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p3603
*650 7$ateaterhistoria$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p27252
*650 7$ateorier$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p127
*651 7$aSaksa$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p105087
*651 7$aEurooppa$2yso/fin$0http://www.yso.fi/onto/yso/p94111
*651 7$aTyskland$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p105087
*651 7$aEuropa$2yso/swe$0http://www.yso.fi/onto/yso/p94111
*653 $amediateatteri
*7001 $aVirkkunen, Riitta,$ekääntäjä.$0(FI-ASTERI-N)000112804
*7102 $aTeatterikorkeakoulu.$0(FI-ASTERI-N)000005398
*901 $aMU20090615$5FENNI
*908 $afin
*94010$aPostdramatische Theater
^
Tästä teoksesta ei ole arvioita.
Näpäytä
kun haluat kirjoittaa ensimmäisen arvion.
Teoksen lähtökohtana on, että viime vuosituhannen jälkipuoliskon uusien teatterimuotojen taustalla vaikuttaa eräänlainen mediayhteiskunnan katkos, jonka perusteella voidaan puhua draaman jälkeisestä teatterista. Lehmann tarkastelee 1900-luvun lopun näytelmäkirjallisuuden ja teatterin erityispiirteitä, erityisesti sitä, kuinka tekstikeskeisestä teatterista ja -kulttuurista on siirrytty uuteen, kuvan ja äänen hallitsemaan media-aikaan. Vaikka lähtökohta on vahvasti draaman perinteessä ja saksalaisessa kirjallisessa teatterissa, kirja avaa näköaloja monenlaisiin esityksiin. Sen erityisansiona on teatterillisten, draamallisten ja esityksellisten ilmiöiden tarkastelu esteettisistä ilmiöistä lähtien - ei niinkään kansallisista traditioista, tietyistä teattereista tai tekijöistä käsin. Kirja käsittelee kattavasti jälkidraamallisen teatterin esteettisiä keinoja ja soveltaa kriittisesti muun muassa Aristoteleen, Bertolt Brechtin, Roland Barthesin ja Richard Schechnerin ajatuksia esityksestä. Se hahmottaa uuden teatterin teoriaa ja esittelee analyyttisesti kansainvälisen teatterikentän ilmiöitä ja tekijöitä. Kirjalla on paljon annettavaa niin teatterista ja esityksestä kulttuurisena toimintana kiinnostuneille lukijoille kuin aiheen parissa työskenteleville taitelijoille ja tutkijoille.